• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den officiella BVLGARI-tråden

Otroligt vanligt att visarna är bytta. Hade varit fint att hitta en med matchande färg och bra boett.

Vanligt vid service månne?
1000010287.jpg
kanske lite lollipopvisarsyndrom där de spricker efter ett tag

Otroligt vanligt att visarna är bytta. Hade varit fint att hitta en med matchande färg och bra boett.

Vanligt vid service månne?
1000010287.jpg
Behöver inte vara bytta, jag tror mer på att de åldrats annorlunda. Ser samma sak på rolex tidigare 90-talsmodeller och tudor snowflake i vissa årsspann. De är så pass många (alla?) tidiga bvlgari diagono scuba/chrono-ditot som har omatchade visare och tavla.

Behöver inte vara bytta, jag tror mer på att de åldrats annorlunda. Ser samma sak på rolex tidigare 90-talsmodeller och tudor snowflake i vissa årsspann. De är så pass många (alla?) tidiga bvlgari diagono scuba/chrono-ditot som har omatchade visare och tavla.
Brukar väl dock vara tvärt om där, visarna mörkare än tavlan.

Brukar väl dock vara tvärt om där, visarna mörkare än tavlan.
Vet att när jag forskade om tidigare 16570 så talade de guider jag sprang på för att visarna skulle vara ljusare, så är även min från 1989. Men jag har inte forskat djupare själv om det, dock sett flera exempel som styrker det. Tidigare 90-talsrolex från framförallt Italien och handlare brukar ha fint matchade tavla och visare, men det tror jag är fixat - och såklart finare.

*jag får väl förtydliga att det är en teori jag har, men utan faktaunderlag.

Vet att när jag forskade om tidigare 16570 så talade de guider jag sprang på för att visarna skulle vara ljusare, så är även min från 1989. Men jag har inte forskat djupare själv om det, dock sett flera exempel som styrker det. Tidigare 90-talsrolex från framförallt Italien och handlare brukar ha fint matchade tavla och visare, men det tror jag är fixat - och såklart finare.

Talar mot det mesta jag sett. Rolex hade belagda visare där ”mässingen” i visarna reagerade med lysmassan och blev fläckiga. Iofs möjligt att lysmassan som inte blev fläckig var ljusare. Brukar dock oftast se mörkare lysmassa i visare än på tavlorna.

Visare är ju även en del man oftare byter än en hel tavla, av flera olika anledningar.

Talar mot det mesta jag sett. Rolex hade belagda visare där ”mässingen” i visarna reagerade med lysmassan och blev fläckiga. Iofs möjligt att lysmassan som inte blev fläckig var ljusare. Brukar dock oftast se mörkare lysmassa i visare än på tavlorna.

Visare är ju även en del man oftare byter än en hel tavla, av flera olika anledningar.
Vet inte om jag sett några 90-talare med mörkare visare, men jag har ju sett en bråkdel.

Ska ju inte nörda in på rolex här, men en av de första bildträffarna visar mörkare visare. Min pasha har tex mörkare visare med. Min brors 16800 med.
1710005677870.jpeg
När jag letat 16570, 14060 och 16610 ser jag motsatsen, men vi kan lämna det åt att vi inte är ense. Jag har inga mer argument än så och vi är i fel tråd för ämnet :)

Så kan det absolut vara. Men jag är just nu inne på @Atlantis och/eller @Aurum spår. Oavsett tror jag de är utbytta.

Inget fel men ser märkligt ut. Åtminstone för oss nördar.

Så kan det absolut vara. Men jag är just nu inne på @Atlantis och/eller @Aurum spår. Oavsett tror jag de är utbytta.

Inget fel men ser märkligt ut. Åtminstone för oss nördar.
Har du hittat någon med visare som matchar exakt med tavlan? När jag letade och slutligen köpte gjorde jag inte det, mina är dock så pass nära så jag tror de hör ihop, men svårt att veta det säkert såklart.

Har du hittat någon med visare som matchar exakt med tavlan? När jag letade och slutligen köpte gjorde jag inte det, mina är dock så pass nära så jag tror de hör ihop, men svårt att veta det säkert såklart.
Inte på åldrade index. Därav min fundering.
Men du är inne på att sannolikheten att samtliga är utbytta är låg snarare än utbytta?

Inte på åldrade index. Därav min fundering.
Men du är inne på att sannolikheten att samtliga är utbytta är låg snarare än utbytta?
Ja, och det är ju inte baserat på någon fakta - så jag försöker inte bråka :D Jag tycker mig inte ha hittat en enda med matchande visare och tavla, och kan inte minnas att jag sprungit på någon med total missmatch heller, däremot en viss skillnad. Om de bytts ut vid service som skett olika i tid under olika klockors levnadstid så tänker jag att vi borde se en större variation i färgen på visarna. Det är så jag resonerar.

Ja, och det är ju inte baserat på någon fakta - så jag försöker inte bråka :D Jag tycker mig inte ha hittat en enda med matchande visare och tavla, och kan inte minnas att jag sprungit på någon med total missmatch heller, däremot en viss skillnad. Om de bytts ut vid service som skett olika i tid under olika klockors levnadstid så tänker jag att vi borde se en större variation i färgen på visarna. Det är så jag resonerar.
Jag uppskattar diskussion och olika åsikter så bara kul.
Det är ingen dum teori trots allt.

1710011698630.jpeg

BVLGARI-Diagono-SD38S-black-Dial-Automatic-Mens-Watch-598500.webp

Jo visst, den ena är hyfsat matchad, men jag tycker int eminutvisarens ljusaste del matchar lysmassan på tavlan. Den andra ser ju rätt fukt(?)skadad ut och har därför patinerats någorlunda lika. Men absolut, det är närmre match än andra ex dock kraftig patina.

Jag säger inte att min teori är rätt, den är inte 100% utan mer ett resonemang från min sida, och bilderna du visar gör varken från eller till för mig. Det kommer säkert dyka upp ett ex med helt perfekt match så småningom. Jag tror fortfarande att visare kan patineras olika från talvan utan att det betyder att de är utbytta.

Jo visst, den ena är hyfsat matchad, men jag tycker int eminutvisarens ljusaste del matchar lysmassan på tavlan. Den andra ser ju rätt fukt(?)skadad ut och har därför patinerats någorlunda lika. Men absolut, det är närmre match än andra ex dock kraftig patina.
De är ju inte direkt ljusare, lär vara originalvisarna. Visarna är i direktkontakt med metall och har luft åt två håll. Mycket talar för att de åldras snabbare. De verkar dock haft rätt lika blandningar. Men de är ju rätt unga med, inte som 50-talare där man oftast ser tydligt att visarna är mörkare.

De är ju inte direkt ljusare, lär vara originalvisarna. Visarna är i direktkontakt med metall och har luft åt två håll. Mycket talar för att de åldras snabbare. De verkar dock haft rätt lika blandningar. Men de är ju rätt unga med, inte som 50-talare där man oftast ser tydligt att visarna är mörkare.
Helt enig om att de borde vara original. Och jag försöker inte driva min teori enbart för att jag råkar ha en 16570 och en Scuba med missmatch på visare och tavla ;)

Helt enig om att de borde vara original. Och jag försöker inte driva min teori enbart för att jag råkar ha en 16570 och en Scuba med missmatch på visare och tavla ;)
Aldrig hört din teori tidigare bara, men allt är ju möjligt. Vissa modeller kan ha fått stabilare lysmassa i visarna än på tavlan. Vissa tavelvarianter kan säkert ha lack som reagerat med lysmassan.

Nej, de matchar oftast inte om de är original. Du säger däremot att visare oftast är ljusare naturligt? Det är det nya för mig.
Inte generellt för alla modeller någonsin, men jag har det som teori i vissa fall för vissa årgångar från vissa tillverkare. Främst baserat på femsiffriga rolex från tidigt 90-tal eller sent 80-tal, men där är jag absolut ingen expert utan baserar det på skriverier jag läst och exemplar jag kikat på i min jakt på ett ex med fin patina på lysmassan.

Ovan hade jag i bakhuvudet när jag letade efter min Scuba då jag även där ville ha vad jag anser vara trevlig patina på lysmassan. Alla ex jag tittade på då hade missmatch i någon grad mellan tavla och visare, jag hittade ingen som matchade och drog då slutsatsen att de nog åldras olika.

Nej, de matchar oftast inte om de är original. Du säger däremot att visare oftast är ljusare naturligt? Det är det nya för mig.
Min uppfattning är att visarna ofta är ljusare. Här är de första med tritium som dök upp genom Google:

AACC89CA-A6D2-49B1-AC6F-057DF1EE5362.jpeg
DE9C0B30-933E-4335-9EE8-E0363B8F899A.jpeg
CB7E6BBC-6156-4699-8B5E-A0BE65DF216A.jpeg
9B13D4BA-9067-4F11-B864-28688CEBECC2.jpeg
8F3F6DE7-B9DD-4D22-AADF-D886A8A2D3A0.jpeg
FD6BCCDD-A4FD-468E-BEC7-353032C15AE6.jpeg

(Sista bilden är min.)

Tritium och dess användning upphörde runt 00-talet, om jag inte minns fel, vilket innebär att samtliga klockor ovan ska ha bytt visare innan 2000. Det förefaller orimligt och utifrån alla Bvlgari jag sett med ljusare visare än tavlans tritium, är min slutsats att visarna kan bli både ljusare och mörkare.

Min uppfattning är att visarna ofta är ljusare. Här är de första med tritium som dök upp genom Google:

AACC89CA-A6D2-49B1-AC6F-057DF1EE5362.jpeg
DE9C0B30-933E-4335-9EE8-E0363B8F899A.jpeg
CB7E6BBC-6156-4699-8B5E-A0BE65DF216A.jpeg
9B13D4BA-9067-4F11-B864-28688CEBECC2.jpeg
8F3F6DE7-B9DD-4D22-AADF-D886A8A2D3A0.jpeg
FD6BCCDD-A4FD-468E-BEC7-353032C15AE6.jpeg

(Sista bilden är min.)

Tritium och dess användning upphörde runt 00-talet, om jag inte minns fel, vilket innebär att samtliga klockor ovan ska ha bytt visare innan 2000. Det förefaller orimligt och utifrån alla Bvlgari jag sett med ljusare visare än tavlans tritium, är min slutsats att visarna kan bli både ljusare och mörkare.
Ser man till kvaliteten på visarna med lysmassan skulle jag inte vara det minsta förvånad om de flesta är utbytta. Förutom att bli fläckiga är det många som tappar lysmassa. Behöver inte ens vara tritiumvisare för att åldras, så varför skulle de ovan vara tritium?

Varit på väg att köpa men du bekräftar det jag var orolig för 🙁
Har inte varit pedantisk med den. Använt den till allt möjligt slit på gården såsom slå stängselstolpar, plocka sten m.m.
Märkligt nog har det inte genererat ett märke på klockan. Tror det släppte när jag råkade stöta i ett dörrfoder dvs. beläggningen verkar vara väldigt slittålig men extremt stötkänslig.

Har en GMT 16700 från 1992 där är det som du säger, visarna ljusare, haft den sen den var ny så vet att de inte bytt ut dem.

Tillbaka
Topp