• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Trevlig helg cartierkompisar!
IMG_20190531_092400.jpg
 

Kramer

Omega
Länken på Santos kan man ju inte polera på vettigt vis, så just Santos borde vara opolerade rätt ofta? Jag personligen tar för övrigt hellre en lätt polerad klocka framför en supersliten. Om poleringen görs bra kan man ju behålla originalfomerna väl.

Precis, det är länken som är knepig, inte själva boetten men även boett är ju oftast polerad nån gång under sin livstid. Helt klart skillnad på polering och polering.
 

Erdna

Cartier
Santosen ser lite ut som ett offer av ofrivillig steroidinjicering. Har den inte lite förlorat sin själ? Kanske är jag för hård och måste acceptera att det är 2019 där allt har mer wrist presence men känslan är att proportionerna är lite off.

Skulle vara intressant och se försäljningssiffrorna från nu/ kontra försäljningen av de äldre galbée. De nya kan OMÖJLIGT sälja bättre?
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Santosen ser lite ut som ett offer av ofrivillig steroidinjicering. Har den inte lite förlorat sin själ? Kanske är jag för hård och måste acceptera att det är 2019 där allt har mer wrist presence men känslan är att proportionerna är lite off.
För bred. Lite lager på lager på bredden
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Vad är egentligen skillnaden på Santos carree och gabilee?
Carree = automat, datum kl 3, äldre länken
Gabilee = kvarts, datum kl 6 och nyare länken med dolt lås?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vad är egentligen skillnaden på Santos carree och gabilee?
Carree = automat, datum kl 3, äldre länken
Gabilee = kvarts, datum kl 6 och nyare länken med dolt lås?
Carree har platta/plana länkbitar medan Galbee har böjda. Galbee betyder tydligen även böjd. Carree är lite maskulinare i sitt formspråk. Sedan finns Galbee även som automat, men de är inte så vanliga.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Skilda boetter o länk. Carree skarpare kanter, Galbee lite rundare.
Tack, ser/ känner man skillnad på boetten?

Carree har platta/plana länkbitar medan Galbee har böjda. Galbee betyder tydligen även böjd. Carree är lite maskulinare i sitt formspråk. Sedan finns Galbee även som automat, men de är inte så vanliga.
Tack, jo var det jag menade med ”äldre” och ”nyare” länken :)
Carees länk skönare / bärs bättre då?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack, ser/ känner man skillnad på boetten?


Tack, jo var det jag menade med ”äldre” och ”nyare” länken :)
Carees länk skönare / bärs bättre då?
Ja, allt skiljer mellan modellerna. Galbee har även böjd glasring, Carree plan. Carree finns med blanka lacktavlan om man gillar sådant. Jag gillar första Carree-länken men tror alla bärs rätt likvärdiga. De med dolt lås saknar dock mikrojustering.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Ja, allt skiljer mellan modellerna. Galbee har även böjd glasring, Carree plan. Carree finns med blanka lacktavlan om man gillar sådant. Jag gillar första Carree-länken men tror alla bärs rätt likvärdiga. De med dolt lås saknar dock mikrojustering.
Tack då tror jag att jag kommit fram till att jah föredrar carree mer, även fast de är väldigt lika :)
 

Zebramannen

Breitling

hejsam

Patek
2-Faktor
@hejsam
Galbee är tunnare (åtminstone i Quartz) och boetten böjd. Finns med både den äldre länken med exponerat lås och den senare med dolt. Jag föll för Galbee pga den mer smäckra boetten. Hoppas boettens former framgår lite på bilderna nedan.
081E0E62-B2CE-40A1-AE55-C3E0FF357A3A.jpeg
A5E3684D-3473-4537-B879-CBE0B2894F4E.jpeg

CC925F0A-29E1-4DBA-804D-ABDE5EDC70C8.jpeg


En bra genomgång av santos historia och skillnader på modeller (den till höger i ovan bild benämns ”Carre” och är den första som släpptes -78.
https://www.fratellowatches.com/santos-de-cartier-star-leaving-stage/

Äsch, heja galbee!
Bjuder på en några minuter gammal bild! ;)

20190531_163333.jpg
Föredrar den lite kantigare Careen samt mekaniskt verk, men båda är riktigt bra :)
Långt bättre än de moderna modellerna som Cartier tyvärr förstört.
 

Kramer

Omega
Skulle vara intressant och se försäljningssiffrorna från nu/ kontra försäljningen av de äldre galbée. De nya kan OMÖJLIGT sälja bättre?

Känslan är ju att du inte får så himla mycket mer för den pengen du får lägga på en ny Santos i relation till en 80-/90-talare som forumet nyss har slagigt fast kostar dig runt 20k-strecket beroende på skick och tillbehör givetvis. Quick switch och smart link funktionerna är helt klart ett lyft och urverken är lite roligare men jag vet inte. Ska det vara en ny så ska det vara en av de mindre varianterna.
 
Topp