• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

DynamitBosse

Breitling
Det verkar mest vara de klassiska modellerna som är populära här i tråden. Men vad säger ni konnässörer om Cartiers sportigare skapelser? Är det någon som ägt eller provat en sån här? Tycker spontant den är nice.
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Det verkar mest vara de klassiska modellerna som är populära här i tråden. Men vad säger ni konnässörer om Cartiers sportigare skapelser? Är det någon som ägt eller provat en sån här? Tycker spontant den är nice.
Jag gillar den minus den röda visaren. Jag tycker dock att den mindre storleken sitter bättre men det är ju en sportigare modell så den kan ju vara lite större
 

DynamitBosse

Breitling
Jag gillar den minus den röda visaren. Jag tycker dock att den mindre storleken sitter bättre men det är ju en sportigare modell så den kan ju vara lite större
Tänkte inte ens på den röda visaren först, så den var uppenbarligen ingen deal breaker för mig. Men nu när du påpekade det så gjorde den faktiskt lite ont i ögat.

Jag är normalt en man med fäbless för färgklickar men kanske skulle just den här modellen må bättre av en sekundvisare i sober ton.
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Tänkte inte ens på den röda visaren först, så den var uppenbarligen ingen deal breaker för mig. Men nu när du påpekade det så gjorde den faktiskt lite ont i ögat.

Jag är normalt en man med fäbless för färgklickar men kanske skulle just den här modellen må bättre av en sekundvisare i sober ton.
Jag tror att de tidigare varianterna har helt vita visare
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Tips på var man kan hitta begagnade Tanks? Köp o sälj här på KS kryllar ju inte direkt av dem. På Blocket är dem ganska sällsynta med... är det Chrono24 som gäller?
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Tack ska kolla där! Någon som har länk- och/eller boktips på med info om vad man ska kolla på så att man inte köper en kopia eller franken?
Franco Colognis bok om tanks är ett måste men även efter en genomläsning av den så är det en djungel. Cartier har dock en mycket snabb och hjälpsam kundtjänst så testa att kontakta den för det fall du verkligen behöver.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag läste en intressant artikel på Hodinkee om klockhistorien efter quartz-krisen (https://www.hodinkee.com/articles/four-revolutions-mechanical-watches-part-two)

I artikeln finns en bild på en Cartier. Vilken ref är detta?

cartier.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor

Alex Taól

Omega
2-Faktor
Hej Å ni högre vetande Cartier fantaster.

Jag ber om ursäkt på förhand om detta blir lite malplacerat men jag är i färd med att köpa min första "dyrare" begagnade klocka och har sneglat på Cartier lite som har växt i mina ögon. Jag har dock lite erfarenhet av märket och har dessutom inte köpt begagnat innan så jag hade behövt lite input.

Jag har sneglat på denna annons och klocka (kanske är fult att lägga ut någons annons men jag tänker lite att den ändå är offentlig?):

https://www.blocket.se/bastad/Cartier_Tank_Solo_XL__Intern_nummer_W5200027__76342847.htm?sa=1

Klockan är daterat till maj 2013 och ännu inte servad. Den ska komma fullset.

Lite funderingar men ni får gärna utveckla och komma med värdefulla kommentarer!
- Vad tycker ni generellt om prisbilden på denna klocka och modell?
- Något särskilt man bör titta efter vid inspektion innan köp? Alla kommentarer och lärdomar är välkomna!
- Vad ska ett Cartier fullset innehålla egentligen?
- Ser att denna har "Swiss made 3515" vilket är ett tidigare ur jämfört med den nya tanken som har "3800". Vad skiljer verkan emellan, båda är väl ändå ETA?

Stort tack på förhand!
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Hej Å ni högre vetande Cartier fantaster.

Jag ber om ursäkt på förhand om detta blir lite malplacerat men jag är i färd med att köpa min första "dyrare" begagnade klocka och har sneglat på Cartier lite som har växt i mina ögon. Jag har dock lite erfarenhet av märket och har dessutom inte köpt begagnat innan så jag hade behövt lite input.

Jag har sneglat på denna annons och klocka (kanske är fult att lägga ut någons annons men jag tänker lite att den ändå är offentlig?):

https://www.blocket.se/bastad/Cartier_Tank_Solo_XL__Intern_nummer_W5200027__76342847.htm?sa=1

Klockan är daterat till maj 2013 och ännu inte servad. Den ska komma fullset.

Lite funderingar men ni får gärna utveckla och komma med värdefulla kommentarer!
- Vad tycker ni generellt om prisbilden på denna klocka och modell?
- Något särskilt man bör titta efter vid inspektion innan köp? Alla kommentarer och lärdomar är välkomna!
- Vad ska ett Cartier fullset innehålla egentligen?
- Ser att denna har "Swiss made 3515" vilket är ett tidigare ur jämfört med den nya tanken som har "3800". Vad skiljer verkan emellan, båda är väl ändå ETA?

Stort tack på förhand!
För det priset och dags för en service hade jag hellre köpt en ny. Samt att jag hade inte köpt den stora fula automatiska med datum utan quartzarn.

http://www.uret.se/cartier-tank-solo-large-silverfargad-stal-348x274-mm-p-13181.html
 

DrDre

Patek
Hej Å ni högre vetande Cartier fantaster.

Jag ber om ursäkt på förhand om detta blir lite malplacerat men jag är i färd med att köpa min första "dyrare" begagnade klocka och har sneglat på Cartier lite som har växt i mina ögon. Jag har dock lite erfarenhet av märket och har dessutom inte köpt begagnat innan så jag hade behövt lite input.

Jag har sneglat på denna annons och klocka (kanske är fult att lägga ut någons annons men jag tänker lite att den ändå är offentlig?):

https://www.blocket.se/bastad/Cartier_Tank_Solo_XL__Intern_nummer_W5200027__76342847.htm?sa=1

Klockan är daterat till maj 2013 och ännu inte servad. Den ska komma fullset.

Lite funderingar men ni får gärna utveckla och komma med värdefulla kommentarer!
- Vad tycker ni generellt om prisbilden på denna klocka och modell?
- Något särskilt man bör titta efter vid inspektion innan köp? Alla kommentarer och lärdomar är välkomna!
- Vad ska ett Cartier fullset innehålla egentligen?
- Ser att denna har "Swiss made 3515" vilket är ett tidigare ur jämfört med den nya tanken som har "3800". Vad skiljer verkan emellan, båda är väl ändå ETA?

Stort tack på förhand!

Jag har tyvärr inte så mkt kunskap att tillföra, men jag har en exakt likadan som den du funderar på. Jag gillar min skarpt (föredrar även mekaniskt före batteri) och använder den rätt mycket som vardagsklocka. MEN.....du bör prova modellen innan du köper den. Den är nämligen ganska stor. Jag kastar in två gamla egna amatörbilder som kanske kan ge dig en uppfattning om hur den bärs.

Ang priset så är det nog hyggligt rimligt. Kanske du kan pruta ned det någon tusenlapp. Service är väl inte akut men bör väl komma inom ett par år (du kan nog använda en fristående urmakare då det är en vanligt ETA så det behöver inte bli så dyrt) . Armbandet har ju lite udda dimensioner och det bör väl också bytas relativt snart.

Solo.JPG
Cartier.JPG
 

Alex Taól

Omega
2-Faktor
Tack för input. Jag har koll på det här med service och armband men min åsikt är att det är ganska bra pris (kanske komma ner lite) oavsett mot bakgrund av att modellen kostar cirka 30 k? En fullservice hos AD bör ligga runt 5 K av vad som framgår hos Cartier.

Jag gillar definitivt den automatiska modellen och jag har stora armar och händer så storleken är inget problem (även om jag vet att quartz kanske är mer att beakta som regelrätt).

Några tips inför köpet? Vad ska jag kolla särskilt efter?
 

Alex Taól

Omega
2-Faktor
Jag har tyvärr inte så mkt kunskap att tillföra, men jag har en exakt likadan som den du funderar på. Jag gillar min skarpt (föredrar även mekaniskt före batteri) och använder den rätt mycket som vardagsklocka. MEN.....du bör prova modellen innan du köper den. Den är nämligen ganska stor. Jag kastar in två gamla egna amatörbilder som kanske kan ge dig en uppfattning om hur den bärs.

Ang priset så är det nog hyggligt rimligt. Kanske du kan pruta ned det någon tusenlapp. Service är väl inte akut men bör väl komma inom ett par år (du kan nog använda en fristående urmakare då det är en vanligt ETA så det behöver inte bli så dyrt) . Armbandet har ju lite udda dimensioner och det bör väl också bytas relativt snart.

Solo.JPG
Cartier.JPG

Är den av samma referens som den jag angav. Alltså med det äldre urverket? Vad skiljer egentligen mot den nya??
 

DrDre

Patek
Är den av samma referens som den jag angav. Alltså med det äldre urverket? Vad skiljer egentligen mot den nya??

Jag har inte klockan här så jag kan inte kolla referensen, men det var ett tag sedan jag köpte den så jag är 95% säker på att det är den tidigare varianten.

Det har ju varit en del snacka om att Cartier i tysthet byter ut de eta-baserade urverken mot inhouse. Jag är dock inte tillräckligt kunnig för att ha någon synpunkt på det. Här är en artikel som tar upp det och som kanske kan vara av intresse:

"The Cartier Tank Solo XL Automatic watch was introduced in 2012 and added a larger, mechanical alternative to the quartz Tank Solo. The Cartier Tank Solo XL Automatic initially featured the automatic Cartier 049 calibre, which is an ETA 2892. However, Cartier has confirmed with us that when the Cartier Clé introduced the in-house 1847 MC movement in 2015 a lot of basic models were quietly fitted with the new movement - including the Cartier Tank Solo XL Automatic."


https://www.ablogtowatch.com/cost-entry-cartier-watches-cartier-solo-xl-automatic/
 
Topp