• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

Väntar på grillen ska komma igång
IMG_1609.jpeg

Från tid till annan och av någon anledning jag igen riktigt kan förstå, dras jag till denna DS-8.
Men däremellan har jag svårt att besluta mig för om den är snygg eller hemsk.

Är det någon som kikat på denna i verkligheten, eller rentav stiftat närmare bekantskap med den?

1000001241.png

Sugen på att prova nåt nytt så klickade hem ett mocka från Watchwear. Man får ta vad man hittar i 19 mm.

Vad tycker panelen?

IMG_6809.jpeg

IMG_6810.jpeg

IMG_6811.jpeg

😬

Ärligt talat har jag aldrig gillat läderband på dykare. Mocka gör det än värre. I min värld är det nästan lika illa som ett Isofrane på en Tank. Man ska såklart göra som man vill, men nu bad du om åsikter.

Det finns gott om gummin i 19 mm nuförtiden, så jag hade mycket hellre valt det. T ex ett tropic från Uncle Seiko (som jag själv hade till just den där modellen).

Sugen på att prova nåt nytt så klickade hem ett mocka från Watchwear. Man får ta vad man hittar i 19 mm.

Vad tycker panelen?

IMG_6809.jpeg

IMG_6810.jpeg

IMG_6811.jpeg
Grattis till nya 38:an😁

Jag personligen skulle inte ha läder på mina dykare men om du kan tänka dig gummi så har watchwear ett FKM gummi som jag brukar varva med ibland, Classic FKM heter det. Bild nedan samt en bild på samma modell på min Seiko Speedtimer.

IMG_1504.jpeg

IMG_3772.jpeg

Vad tycker panelen?

IMG_6809.jpeg

IMG_6810.jpeg

IMG_6811.jpeg
Rätt snyggt får jag medge ändå, men det skaver lite för mkt m mocka på dykare för min smak 🙂 Jag är typen som även tycker Nato blir för opraktiskt då det blir blött, vill gärna ha länk eller gummi på dykare så det tål att användas (typ sitta vid skrivbordet, cykla eller tvätta händerna 😅) .

Rätt snyggt får jag medge ändå, men det skaver lite för mkt m mocka på dykare för min smak 🙂 Jag är typen som även tycker Nato blir för opraktiskt då det blir blött, vill gärna ha länk eller gummi på dykare så det tål att användas (typ sitta vid skrivbordet, cykla eller tvätta händerna 😅) .
En äkta deskdiver går aldrig djupare än 0,2 meter det är sen gammalt !😁

Och för övrigt passar ju typ alla 20 mm gummi på 19mm luggar är min erfarenhet. Kör 22mm wåffla på mina 21mm luggar, och vill påstå att det är omöjligt att se att det diffar 1 mm i teorin. Kan behöva pressa ihop dem lite när de är helt nya, men sen är det lugnt.

Från tid till annan och av någon anledning jag igen riktigt kan förstå, dras jag till denna DS-8.
Men däremellan har jag svårt att besluta mig för om den är snygg eller hemsk.

Är det någon som kikat på denna i verkligheten, eller rentav stiftat närmare bekantskap med den?

1000001241.png
Aldrig noterat den förr, bildgooglade och blev inte övertygad. Ser förbaskat stor ut...
1000020682.jpg

Instämmer, såg också de bilderna.
Får se om någon butik har den inne, annars blir det nog att släppa den.

Men visst är det märkligt hur man kan haka upp sig på något ful / snyggt. 😁
Jo, klockor behöver ju testas också, är ofta jag både blir positivt överraskad, eller besviken när man får klämma på dem på riktigt. Plus att smaken är som baken, är sen gammalt. Är gött att man gillar olika, trist vore det annars.

😬

Ärligt talat har jag aldrig gillat läderband på dykare. Mocka gör det än värre. I min värld är det nästan lika illa som ett Isofrane på en Tank. Man ska såklart göra som man vill, men nu bad du om åsikter.

Det finns gott om gummin i 19 mm nuförtiden, så jag hade mycket hellre valt det. T ex ett tropic från Uncle Seiko (som jag själv hade till just den där modellen).

Yes! Åsikter välkomnas.
Läder, eller vad som helst som inte tål bad, är ju egentligen fel på dykare, så är det ju. Det känns lite konstigt att ha den på armen men jag kan ändå inte låta bli att tycka att det ser rätt snyggt ut. Fast funktionsodugligt. Kognitiv dissonans.
Jag har aldrig lyckats bli vän med gummit tyvärr.

Grattis till nya 38:an😁

Jag personligen skulle inte ha läder på mina dykare men om du kan tänka dig gummi så har watchwear ett FKM gummi som jag brukar varva med ibland, Classic FKM heter det. Bild nedan samt en bild på samma modell på min Seiko Speedtimer.

IMG_1504.jpeg

IMG_3772.jpeg

Tack :D Känns nästan som en ny klocka.
Det får sitta på några dagar innan jag byter tillbaka till nato eller länk. Estetiskt blev det bra, men som sagt, funktionsodugligt.
Är ingen fan av gummi så svårt att komma på kul variationsmöjligheter annat än olikfärgade nato.
Tack för tipset ändå. Om jag skulle få lust att prova gummi vet jag vad jag ska kolla efter.

Bra sammanfattat. Nato tycker jag annars funkar bra vid bad.

Hade egentligen lust att prova canvas eller sailcloth men canvas fanns inte i 19 mm och sailcloth fanns bara Oxford som passade och jag var mer sugen på FKM. (Hos Watchwear dårå.)

Vad tycker panelen?

IMG_6809.jpeg

IMG_6810.jpeg

IMG_6811.jpeg
Jag stod ut i 32 timmar. Estetiken var bra men det kändes för fel.

IMG_6824.jpeg

Passade även på att sätta på länken på 43an, något den inte haft på två år.
Den var för lång sedan inköp och brukade glida ner över knölarna. Nu har jag dock verktyg att justera länken själv så nu är den lagom för första gången sen jag tog hem den från urmakaren för sisådär 12 år sen 😊

IMG_6825.jpeg

Parbild.

IMG_6826.jpeg

Hur kommer det sig att ni är intresserade av Certina? Samlar ni även på mer exklusiva klockor? 🙂
Certina gör bra klockor och till väldigt rimliga priser. Man får mycket för pengarna. Samtidigt är priserna väldigt humana.
Det är ett märke med lång och stolt historia. Och sist men inte minst har de modeller som verkligen tilltalar mig. Inte alla såklart, men de som finns är perfekta i sitt utförande.

Jag personligen har ännu inga "mer exklusiva" klockor.
Om vi med exklusivitet menar dyrare så har jag visserligen något dyrare än Certina men fortarande i samma klass.
Om vi talar om artificiell exklusivitet, såsom vänte-listor, begränsad tilldelning eller specialutgåvor så håller jag mig långt borta från sånt.

Hur kommer det sig att ni är intresserade av Certina? Samlar ni även på mer exklusiva klockor? 🙂
För att det är en anrik tillverkare som gör relativt ohypade dykarklockor med bra specs till vettiga priser. Läs gärna på om Tektite om du vill lära dig mer om Certina och varför de fortfarande är så respekterade bland oss nördar. En klocka behöver inte vara dyr för att göra en varm och go inombords.

1000022333.jpg
1000022334.jpg
1000022335.jpg

För att det är en anrik tillverkare som gör relativt ohypade dykarklockor med bra specs till vettiga priser. Läs gärna på om Tektite om du vill lära dig mer om Certina och varför de fortfarande är så respekterade bland oss nördar. En klocka behöver inte vara dyr för att göra en varm och go inombords.

1000022333.jpg
1000022334.jpg
1000022335.jpg
Häftig story!

Certina gör bra klockor och till väldigt rimliga priser. Man får mycket för pengarna. Samtidigt är priserna väldigt humana.
Det är ett märke med lång och stolt historia. Och sist men inte minst har de modeller som verkligen tilltalar mig. Inte alla såklart, men de som finns är perfekta i sitt utförande.

Jag personligen har ännu inga "mer exklusiva" klockor.
Om vi med exklusivitet menar dyrare så har jag visserligen något dyrare än Certina men fortarande i samma klass.
Om vi talar om artificiell exklusivitet, såsom vänte-listor, begränsad tilldelning eller specialutgåvor så håller jag mig långt borta från sånt.
Tack för bra och utförligt svar!

Instämmer med nedan. Det är mycket klocka för pengarna. Jag har Tudor, Rolex och Breitling; men även en Certina. Den har sin plats i samlingen. Tycker därtill det är en bra instegsklocka. Köpte en Certina till min dotter i studentpresent. Skulle hon nu inte följa sin fars intresse är det oavsett en bra klocka, både när det gäller kvalitet, utseende och historia.

Instämmer med nedan. Det är mycket klocka för pengarna. Jag har Tudor, Rolex och Breitling; men även en Certina. Den har sin plats i samlingen. Tycker därtill det är en bra instegsklocka. Köpte en Certina till min dotter i studentpresent. Skulle hon nu inte följa sin fars intresse är det oavsett en bra klocka, både när det gäller kvalitet, utseende och historia.
Fint! Håller med om att den har sin plats i en samling och är en fin instegsklocka! Skulle du säga att Certina skiljer sig i denna aspekt mot exempelvis en Tissot?

Fint! Håller med om att den har sin plats i en samling och är en fin instegsklocka! Skulle du säga att Certina skiljer sig i denna aspekt mot exempelvis en Tissot?
Ska ärligen säg att jag aldrig känt på en Tissot. Kvalitetsmässigt har jag fått uppfattningen att de är likvärdiga. Säker på att du blir nöjd med en Tissot med. Lr i slutändan vad du uppskattar; jag uppskattar att Certina känns något mer klassiska i dess utformning.

Rejält trevlig den här måste jag säga, en lyckad pjäs från Certina och bättre än jag trodde.
Skulle dock gärna sett att kompass-ringen var lite trögare i vridningen och inte "flög fritt" (nästan) 🤔.
Bjussar på en kvällsbild iklädd canvas/cordura 🙋.

1000008857.jpg

Tillbaka
Topp