Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Sugen på att prova nåt nytt så klickade hem ett mocka från Watchwear. Man får ta vad man hittar i 19 mm.
Vad tycker panelen?
![]()
![]()
![]()
Grattis till nya 38:anSugen på att prova nåt nytt så klickade hem ett mocka från Watchwear. Man får ta vad man hittar i 19 mm.
Vad tycker panelen?
![]()
![]()
![]()
Rätt snyggt får jag medge ändå, men det skaver lite för mkt m mocka på dykare för min smakSugen på att prova nåt nytt så klickade hem ett mocka från Watchwear. Man får ta vad man hittar i 19 mm.
Vad tycker panelen?
![]()
![]()
![]()
En äkta deskdiver går aldrig djupare än 0,2 meter det är sen gammalt !Rätt snyggt får jag medge ändå, men det skaver lite för mkt m mocka på dykare för min smakJag är typen som även tycker Nato blir för opraktiskt då det blir blött, vill gärna ha länk eller gummi på dykare så det tål att användas (typ sitta vid skrivbordet, cykla eller tvätta händerna
) .
Aldrig noterat den förr, bildgooglade och blev inte övertygad. Ser förbaskat stor ut...Från tid till annan och av någon anledning jag igen riktigt kan förstå, dras jag till denna DS-8.
Men däremellan har jag svårt att besluta mig för om den är snygg eller hemsk.
Är det någon som kikat på denna i verkligheten, eller rentav stiftat närmare bekantskap med den?
![]()
Instämmer, såg också de bilderna.Aldrig noterat den förr, bildgooglade och blev inte övertygad. Ser förbaskat stor ut...![]()
Jo, klockor behöver ju testas också, är ofta jag både blir positivt överraskad, eller besviken när man får klämma på dem på riktigt. Plus att smaken är som baken, är sen gammalt. Är gött att man gillar olika, trist vore det annars.Instämmer, såg också de bilderna.
Får se om någon butik har den inne, annars blir det nog att släppa den.
Men visst är det märkligt hur man kan haka upp sig på något ful / snyggt.![]()
Ärligt talat har jag aldrig gillat läderband på dykare. Mocka gör det än värre. I min värld är det nästan lika illa som ett Isofrane på en Tank. Man ska såklart göra som man vill, men nu bad du om åsikter.
Det finns gott om gummin i 19 mm nuförtiden, så jag hade mycket hellre valt det. T ex ett tropic från Uncle Seiko (som jag själv hade till just den där modellen).
Grattis till nya 38:an
Jag personligen skulle inte ha läder på mina dykare men om du kan tänka dig gummi så har watchwear ett FKM gummi som jag brukar varva med ibland, Classic FKM heter det. Bild nedan samt en bild på samma modell på min Seiko Speedtimer.
![]()
![]()
Bra sammanfattat. Nato tycker jag annars funkar bra vid bad.Rätt snyggt får jag medge ändå, men det skaver lite för mkt m mocka på dykare för min smakJag är typen som även tycker Nato blir för opraktiskt då det blir blött, vill gärna ha länk eller gummi på dykare så det tål att användas (typ sitta vid skrivbordet, cykla eller tvätta händerna
) .
Jag stod ut i 32 timmar. Estetiken var bra men det kändes för fel.Sugen på att prova nåt nytt så klickade hem ett mocka från Watchwear. Man får ta vad man hittar i 19 mm.
Vad tycker panelen?
![]()
![]()
![]()
Certina gör bra klockor och till väldigt rimliga priser. Man får mycket för pengarna. Samtidigt är priserna väldigt humana.Hur kommer det sig att ni är intresserade av Certina? Samlar ni även på mer exklusiva klockor?![]()
För att det är en anrik tillverkare som gör relativt ohypade dykarklockor med bra specs till vettiga priser. Läs gärna på om Tektite om du vill lära dig mer om Certina och varför de fortfarande är så respekterade bland oss nördar. En klocka behöver inte vara dyr för att göra en varm och go inombords.Hur kommer det sig att ni är intresserade av Certina? Samlar ni även på mer exklusiva klockor?![]()
Häftig story!För att det är en anrik tillverkare som gör relativt ohypade dykarklockor med bra specs till vettiga priser. Läs gärna på om Tektite om du vill lära dig mer om Certina och varför de fortfarande är så respekterade bland oss nördar. En klocka behöver inte vara dyr för att göra en varm och go inombords.
![]()
The watch of Tektite aquanaut Ian Koblick - VintageCERTINAs
Learn more about the Certina DS-2 Super PH500M dive watch which was worn by aquanaut Ian G. Koblick during the Tektite I and II experiments.www.vintagecertinas.ch
![]()
![]()
![]()
Tack för bra och utförligt svar!Certina gör bra klockor och till väldigt rimliga priser. Man får mycket för pengarna. Samtidigt är priserna väldigt humana.
Det är ett märke med lång och stolt historia. Och sist men inte minst har de modeller som verkligen tilltalar mig. Inte alla såklart, men de som finns är perfekta i sitt utförande.
Jag personligen har ännu inga "mer exklusiva" klockor.
Om vi med exklusivitet menar dyrare så har jag visserligen något dyrare än Certina men fortarande i samma klass.
Om vi talar om artificiell exklusivitet, såsom vänte-listor, begränsad tilldelning eller specialutgåvor så håller jag mig långt borta från sånt.
Instämmer med nedan. Det är mycket klocka för pengarna. Jag har Tudor, Rolex och Breitling; men även en Certina. Den har sin plats i samlingen. Tycker därtill det är en bra instegsklocka. Köpte en Certina till min dotter i studentpresent. Skulle hon nu inte följa sin fars intresse är det oavsett en bra klocka, både när det gäller kvalitet, utseende och historia.Hur kommer det sig att ni är intresserade av Certina? Samlar ni även på mer exklusiva klockor?![]()
Fint! Håller med om att den har sin plats i en samling och är en fin instegsklocka! Skulle du säga att Certina skiljer sig i denna aspekt mot exempelvis en Tissot?Instämmer med nedan. Det är mycket klocka för pengarna. Jag har Tudor, Rolex och Breitling; men även en Certina. Den har sin plats i samlingen. Tycker därtill det är en bra instegsklocka. Köpte en Certina till min dotter i studentpresent. Skulle hon nu inte följa sin fars intresse är det oavsett en bra klocka, både när det gäller kvalitet, utseende och historia.
Ska ärligen säg att jag aldrig känt på en Tissot. Kvalitetsmässigt har jag fått uppfattningen att de är likvärdiga. Säker på att du blir nöjd med en Tissot med. Lr i slutändan vad du uppskattar; jag uppskattar att Certina känns något mer klassiska i dess utformning.Fint! Håller med om att den har sin plats i en samling och är en fin instegsklocka! Skulle du säga att Certina skiljer sig i denna aspekt mot exempelvis en Tissot?
Inte för tillfälletHur kommer det sig att ni är intresserade av Certina? Samlar ni även på mer exklusiva klockor?![]()
En del av tjusningen kommer från Certinan historia: in på vintageforumet och läs om Certina DS, t.ex.Hur kommer det sig att ni är intresserade av Certina? Samlar ni även på mer exklusiva klockor?![]()