• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

mackman

Cartier
Jag drar igång direkt!
vad tycker folket om de nya ds action modellerna? någon som har en?:D
certina_dsaction_precidrive.jpg
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Den första klocka jag valde själv var en röd Certina DS-2 (tidigare klockor var antingen nedärvda eller presenter). Bör ha varit runt 1972 och modellen var helt ny då om jag minns rätt. Den finns fortfarande någonstans i huset, man jag kan fan inte hitta den. Har rotat efter den oräkneliga gånger utan att lyckas ... :banghead:
Ni får tills vidare nöja er med en bild snodd från nätet, men min ser minst lika härjad ut. ;)
Röd Certina DS.jpg
 

Kairo

Panerai
När det kommer till Certina så har de några fantastiska vintage pjäser. De moderna Certinorna är tyvärr inget för mig. Hade äran att ha denna Chronolympic under en period.. Ett fantastisk ur.
0Sp0Nfi.jpg

dcLrHjs.jpg

O2D9Pyu.jpg
Wow... Om boetten varit runt och klassiskt utformad hade den varit grymt häftig. Den är ganska cool som den är, men har lite svårt för all överflödig metall..
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Certina sabbade lite av mitt klockintresse (åtminstone mitt klocksurfande).:mad: Jag sökte efter en klocka som passade till det mesta och var väl inne på att hitta en Rolex Datejust (vilken visade sig vara för liten) och senare började jakten på en Tudor Date+Day Jumbo vilket jag tyckte var den perfekta klockan. Under mitt letande efter Tudorn fick jag syn på Certina DS1 Day-Date som var ännu snyggare än Tudorn (mycket bättre placering av datumet). Plus för Certinan också för korset på tavlan samt naturligtvis priset. Dock fanns ett problem, favorittavlan (grå) fanns inte på länk. När en begagnad grå kom ut på K&S slog jag ändå till, och kontaktade Klockia som kunde sälja en länk separat. Så nu satt jag med den perfekta klockan! :)
Skitsnygg, bra kvalitetskänsla samt riktigt bra tidhållning (diffar under sekunden per dygn). Så jag har sparat både tid (svårt att tro att jag ska hitta något snyggare) och pengar.:D Men också förlorat lusten att hitta den perfekta klockan...
0418.jpg
 
Senast ändrad:

Sheriffen

Breitling
Går i funderingarna att köpa mig en Certina, men velar fram och tillbaka hur vida jag ska ha en automatisk eller en vanlig quartz.
Någon som har några korta ord om vad det brukar att kosta att serva en Certina och hur ofta?
 

Psykel

Patek
Går i funderingarna att köpa mig en Certina, men velar fram och tillbaka hur vida jag ska ha en automatisk eller en vanlig quartz.
Någon som har några korta ord om vad det brukar att kosta att serva en Certina och hur ofta?
Kör en automat, såklart! Gissar på service var femte år eller så? Enligt Certinas prislista ska en service gå på runt 2500kr, om jag minns rätt.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Kör en automat, såklart! Gissar på service var femte år eller så? Enligt Certinas prislista ska en service gå på runt 2500kr, om jag minns rätt.
Jepp, fem års intervaller rekommenderas för manuella och automatiska urverk.
Ett kvartsurverk behöver sällan servas överhuvudtaget (såvida det inte går sönder förstås)
 

Babinus

Cartier
När jag köpte min DS Action i februari i år, blev jag lite intresserad och började googla klockor. Någonstans högg klockdjävulen sina käftar om foten och likt en krokodil drog den ner mig i klockträskets djup. I barn och ungdomen var jag lite klockintresserad. Sedan har intresset legat som greve Dracula i sin kista med träpålen i hjärtat. Certinan drog ur pålen och vampyren vaknade till liv, aggressivare och farligare än någonsin. Sedan dess har jag köpt tre klockor till och servat en gammal ärvd.

Det är farligt att köpa en Certina.
 

79thor

Friends of KS
Hur går era automatiska ur?
Köpte en ny DS action i titan för ett par veckor sen och den drar sej +22 sekunder på dygn. Något som känns helt galet! klockorna jag haft tidigare (beg och oservade) har legat under 7 sek/24h.
Någon som vet vad en ruckning kostar?
 

mackman

Cartier
Hur går era automatiska ur?
Köpte en ny DS action i titan för ett par veckor sen och den drar sej +22 sekunder på dygn. Något som känns helt galet! klockorna jag haft tidigare (beg och oservade) har legat under 7 sek/24h.
Någon som vet vad en ruckning kostar?
på krons kostar det 900kr för en service, samt täthetsservice. (ruckning ingår)
Service = Renovering av verk eller verkbyte, fjäder/fjäderhus, packningar, krona, trycktest, rengöring av boett och länk
Täthetsservice = rengöring av boett och länk, alla packningar och trycktest.

automatare brukar gå inom +-5sec/dygn.
 

Psykel

Patek
Hur går era automatiska ur?
Köpte en ny DS action i titan för ett par veckor sen och den drar sej +22 sekunder på dygn. Något som känns helt galet! klockorna jag haft tidigare (beg och oservade) har legat under 7 sek/24h.
Någon som vet vad en ruckning kostar?
Min DS Action fortar sig inte mycket under dagen, när jag har på mig den. Men när den får ligga så fortar den sig runt +15. Det är fullt normalt för ett urverk på den nivån har jag förstått. Generellt sett verkar det som att automatare fortar sig när dom ligger "på rygg". Kan tänka mig att den inte skulle forta sig lika mycket i en winder, där den ändå rör lite på sig, som under en arbetsdag.
 

79thor

Friends of KS
Min DS Action fortar sig inte mycket under dagen, när jag har på mig den. Men när den får ligga så fortar den sig runt +15. Det är fullt normalt för ett urverk på den nivån har jag förstått. Generellt sett verkar det som att automatare fortar sig när dom ligger "på rygg". Kan tänka mig att den inte skulle forta sig lika mycket i en winder, där den ändå rör lite på sig, som under en arbetsdag.
Klockan har använts ungefär 12h och winder 12h under mätningen.
Ska jag vara helt ärlig så tycker inte jag att 15 sek är en acceptabel nivå heller.
Vet inte om det är jag som haft tur med mina automatur tidigare men tycker att en klocka för 6300 borde gå bättre.
 

Omega87

Rolex
Köpte en DS Podium Big SIze Chronograph C001.647.16.057.00 för ett tag sedan och är helnöjd! Riktigt mycket klocka för pengarna! Tänkte först köpa en DS Podium GMT men pilvisaren på GMT-uret kändes överdrivet stor och klockan kändes inte helt 100. Som tur avvaktade jag och så kom Certina med en helt ny modell och då var det ju bara att slå till :) Om någon funderar på läderbandet så är det över förväntan - trodde det skulle vara av sämre kvalité.

Funderar starkt på att utöka klocksamlingen med en Certina DS-1 Day-Date

11889425_10152944187580216_3582126361232159119_n.jpg



Kan inte bli en mer säljande bild, eller? ;) Jag är i alla fall helt såld.

c006.430.16.081.001.jpg
 
på krons kostar det 900kr för en service, samt täthetsservice. (ruckning ingår)
Service = Renovering av verk eller verkbyte, fjäder/fjäderhus, packningar, krona, trycktest, rengöring av boett och länk
Täthetsservice = rengöring av boett och länk, alla packningar och trycktest.

automatare brukar gå inom +-5sec/dygn.
900kr för en service?! Fett billigt
 

MrGoran

Cartier
Nyss hemkommen från loppis, hittade två!!! som fortfarande tickar på!!!!
en Wira och en Thermidor (hur många konstiga märken finns det)
nån som har info om dessa. 20150906_122124.jpg
 
Topp