• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

Min Certina beater tjänstgör
1000019921.jpg

Kör fortfarande 38:an dagligen efter mer än fyra år. Passar till allt, tycker jag.
Nya släppet med 40,5mm ser bra ut (speciellt den blåa i titan), för dem med lite större handleder än mig.
IMG_5757.jpeg
Va kul du gillar den fortfarande!

Precis lagt beställningen på min i 38mm med.

Gått från UTC SKYDIVER och jag har 16,5cm ungefär...

Så skall bli en fröjd med en mindre!

Såg att 40.5 fick dykarclaspen från storebror, alltid uppskattat. Saknade den på 38mm varianten. Är fortsatt nyfiken på glaset, re-designed påstår de att de är iallafall. Tycker att även en liten svag kupning gör en del för intrycket. Och hoppas som sagt på en klassiskt svart/vit tavla och bezel.
Det var ju faktiskt bra, vilket även jag saknade på 38an. Sedan verkar den här nya 40,5mm modellen ha polerade boettsidor, vilket jag tycker lyfter klockan! 👍🏻 Tycker däremot att 14,1mm tjocklek är lite semi om jag jämför med min Squale 1521 som endast är 12,5mm.
Certina-DS-Action-Diver-40.5mm-6.jpg

Senast ändrad:
Det var ju faktiskt bra, vilket även jag saknade på 38an. Sedan verkar den här nya 40,5mm modellen ha polerade boettsidor, vilket jag tycker lyfter klockan! 👍🏻 Tycker däremot att 14,1mm tjocklek är lite semi om jag jämför med min Squale 1521 som endast är 12,5mm.
Låter onekligen lite knubbigt, kikade på 43mm och den är bara 13.1mm enligt specs? Men polerade sidor kan nog va snyggt å ge lite liv.

Jämför man 40.5 och 43mm så ser man nog ändå att det finns en liten kupning av glaset på 40.5 som storebror saknar. Och visst är den lite knubbigare, men jag tycker det ser lovande ut i profil.
1000013089.jpg
1000013086.jpg

Ja, 14,5 mm är saftigt. Jag brukar ofta klaga på moderna Omega för att de är alldeles för tjocka - vilket de de facto är - så rätt ska väl vara rätt. Å andra sidan kan man se tjockleken på nya DS Action som ett slags funktion, eller åtminstone att form följer funktion. Att den är så tjock möjliggör deras nya "extreme shock resistance"-teknologi. Så om det är något som värdesätts av vissa, så finns nu en bra alternativ till kvarts, som tidigare har varit standard att rekommendera när det kommer till stöttåliga klockor. Moderna Omega, däremot, är tjocka för att de är tjocka. Där finns det inget egenvärde i det hela.

Tillbaka
Topp