• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

Knäppte några bilder till. Gillar verkligen designen och den känns oerhört gedigen. Hade det stått Rolex på den hade folk kissat ned sig av upprymdhet 😄 Har inga mastodonthandleder, knappa 18,5 cm men tycker den sitter bra. Gillar klockor i de flesta storlekar, bär gärna från allt från 36-45 mm och det hör väl ihop med vad det är för klocka och ffa dess proportioner. Den här får gärna va rejäl, känns om nåt man kan använda ordenligt. Har väl lite tur med att jag får till en väldigt bra längd på länken här med halvlänkarna, sitter helt perfekt. Har ägt 38mm varianten också, och gillade förvisso den med 🙂, förutom att kronan va så liten så den va knöligt att hantera. Uppskattar den keramiska bezeln här, ger lite liv til en i övrigt borstad klocka och länk. Specsen överlag är ju för jäkla bra på Certinas dykare oavsett modell.
1000019979.jpg
1000019978.jpg
1000019977.jpg
1000019976.jpg
Hur är dessa powermatic 80 verkena? leverar dom bra?

Ville bara slänga in ett inlägg här som en liten hyllning till Certina DS Action Diver, som jag köpte ny 2017. Har burit den nästan dagligen i över sju år på jobbet, på resor, till vardags och den har verkligen hållit otroligt bra.

Kvalitetskänslan är fortfarande där, länken är solid, glaset är i princip repfritt och gångreserven har hållit stabilt. Det enda som hänt på hela den här tiden är att lilla pärlan i bezeln trillat av, vilket jag tycker är rätt imponerande med tanke på hur mycket användning den fått.

Har någon här haft samma problem med pärlan? Går det att få åtgärdat enkelt hos AD, eller är det “leva med det”läge?

Kul att se att Certina fortfarande får så mycket kärlek här de förtjänar det verkligen

Ville bara slänga in ett inlägg här som en liten hyllning till Certina DS Action Diver, som jag köpte ny 2017. Har burit den nästan dagligen i över sju år på jobbet, på resor, till vardags och den har verkligen hållit otroligt bra.

Kvalitetskänslan är fortfarande där, länken är solid, glaset är i princip repfritt och gångreserven har hållit stabilt. Det enda som hänt på hela den här tiden är att lilla pärlan i bezeln trillat av, vilket jag tycker är rätt imponerande med tanke på hur mycket användning den fått.

Har någon här haft samma problem med pärlan? Går det att få åtgärdat enkelt hos AD, eller är det “leva med det”läge?

Kul att se att Certina fortfarande får så mycket kärlek här de förtjänar det verkligen
Har två dykare, en 43 mm från 2013ish och en 38 mm från 2022 ungefär. Har inte haft några problem med dem, vare sig pärlan eller nåt annat. De lär dock inte ha sett lika mycket användning som din.

Instämmer i hyllningen. Med 38 mm modellen på armen undrar jag ibland varför det ens existerar andra dykarklockor i världen.

Har två dykare, en 43 mm från 2013ish och en 38 mm från 2022 ungefär. Har inte haft några problem med dem, vare sig pärlan eller nåt annat. De lär dock inte ha sett lika mycket användning som din.

Instämmer i hyllningen. Med 38 mm modellen på armen undrar jag ibland varför det ens existerar andra dykarklockor i världen.
Kul att höra att dina hållit sig helt felfria! Min har verkligen fått jobba hårt genom åren, så lite kosmetiskt slitage får man väl räkna med. Men att pärlan rök känns ändå lite snopet.

Håller helt med dig om 38 mm-versionen den sitter som en smäck. Ibland önskar jag nästan att min 43:a var snäppet mindre, men det är fortfarande en riktig trotjänare. Certina vet verkligen hur man bygger pålitliga klockor utan att det kostar skjortan

Snygg! Titanvarianten ser riktigt clean ut har hört att den är otroligt bekväm på handleden också. Hur upplever du vikten jämfört med stål? Man blir mer och mer sugen på att komplettera med en titanare
Jo det är en stor skillnad på vikten och det är trevligt att kunna varva med något som är superlätt. Kan uppskatta vikten av ståldinkor med men det var nog variationen som jag var ute efter. Yes den är riktigt bekväm på handleden och har hittills endast kört den på länk. Men den bör bli ännu lättare om man kör på något band.
Jag gillade den helt klart på bild innan jag åkte till butiken för att köpa men kan tycka att den är betydligt bättre irl. Pretty much som det brukar vara.

Kul!
Min ”pärla” försvann första året, bytes på garanti utan problem.

Jo det är en stor skillnad på vikten och det är trevligt att kunna varva med något som är superlätt. Kan uppskatta vikten av ståldinkor med men det var nog variationen som jag var ute efter. Yes den är riktigt bekväm på handleden och har hittills endast kört den på länk. Men den bör bli ännu lättare om man kör på något band.
Jag gillade den helt klart på bild innan jag åkte till butiken för att köpa men kan tycka att den är betydligt bättre irl. Pretty much som det brukar vara.
Känner igen mig! Har börjat uppskatta titan, kändes ovant i början när man är van vid stål och tyngre klockor, särskilt runt Certina 43 mm. Klämde på Yacht-Master i titan hos AD, riktigt snygg men inte aktuellt just nu. Sneglar istället på Pelagos 39, föll faktiskt mer för den. Har varit mycket andra intressen på sistone som resurserna gått till, men ju mer man hänger här på Klocksnack… klockåterfallet känns nära nu.

IMG_0838.jpeg

Finns fortfarande kvar i lådan, klockorna det en gång började med. Den högra somnarjobbade jag ihop när jag va typ 14-15, dvs för ca 25 år sen. Länken vet jag inte var den tagit vägen, förmodligen borttappad i nån flytt. Dessutom har urverket stannat och Stjärnurmakarna sa att det skulle kosta mer än vad klockan kostade ny att byta. Den vänstra köpte jag någon gång i mitten-slutet av 10-talet, så även den har 17-18 år på nacken. Batterit dog för länge sen men kanske skulle testas att bytas för att blåsa liv i den av sentimentala skäl.

Allt prat om dykarna fick mig på humör att pilla och fota lite.

Plockade av länken och satte på Nato på 38:an.

IMG_6765.jpeg

IMG_6769.jpeg

Fick också för mig att jämföra dem sida vid sida.

IMG_6771.jpeg

Allt fotande i dagsljuset laddade upp dem fint så här är bonuslumeshots.

IMG_6767.jpeg

IMG_6775.jpeg

PS. @H.E Pennypacker, min gamla 43:a har visat ingen lumeplupp så orättvis jämförelse.
Riktigt snyggt – den där 38:an gör sig verkligen på Nato, både stilren och toolig på samma gång! Hade en svart 43:a innan, men den blev tyvärr stulen. Gillade verkligen när datumet satt nere mellan 4 och 5 – det föredrog jag faktiskt.

Allt klocksnack här inne och alla frestande bilder… återfallet är nära. Du blir officiellt en av dem jag kommer hänvisa till skylla på till frugan till när jag kliver innanför dörren med nya klockor😉

Riktigt snyggt – den där 38:an gör sig verkligen på Nato, både stilren och toolig på samma gång! Hade en svart 43:a innan, men den blev tyvärr stulen. Gillade verkligen när datumet satt nere mellan 4 och 5 – det föredrog jag faktiskt.

Allt klocksnack här inne och alla frestande bilder… återfallet är nära. Du blir officiellt en av dem jag kommer hänvisa till skylla på till frugan till när jag kliver innanför dörren med nya klockor😉
När man sitter fast i träsket drar man gärna ner andra för att få lite sällskap. Att försöka kräla ur är ju ändå lönlöst.

Edit: och ja, gillar den på Nato också. Men annars är den nästan min GADA på länk.

Känner igen mig! Har börjat uppskatta titan, kändes ovant i början när man är van vid stål och tyngre klockor, särskilt runt Certina 43 mm. Klämde på Yacht-Master i titan hos AD, riktigt snygg men inte aktuellt just nu. Sneglar istället på Pelagos 39, föll faktiskt mer för den. Har varit mycket andra intressen på sistone som resurserna gått till, men ju mer man hänger här på Klocksnack… klockåterfallet känns nära nu.
Har haft P39an men gillar Certinan mer.
Bara att prova om du har möjlighet och jämföra vilken som känns bäst :)

IMG_6765.jpeg

IMG_6769.jpeg

IMG_6771.jpeg

IMG_6767.jpeg

IMG_6775.jpeg

PS. @H.E Pennypacker, min gamla 43:a har visat ingen lumeplupp så orättvis jämförelse.
Snygg på

IMG_6765.jpeg

IMG_6769.jpeg

IMG_6771.jpeg

IMG_6767.jpeg

IMG_6775.jpeg

Snygg på Nato!

Möjligtvis länk till det?

Hehe.. 😁

Aah tyckte det såg lite trångt ut, men då går de me vilka!
Det funkar med vanliga Nato. Misstänker att premium går sämre då de säkert är tjockare.
Kör också 22 mm på 43:an. Just det på bilden är elastiskt. Kanske att det funkar ytterligare lite bättre.

Du får gärna slänga upp några bilder på klockan så man får se hur den ”patinerats” genom åren 😁👌

Tillbaka
Topp