• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

Någon som köpt/provat den relativt nya DS-X GMT - är den något att ha? 🧐

Jag har köpt en som jag gillar skarpt, sitter bra och känns välbyggd, jag fastnade för den somriga känslan hos denna.

IMG20250808122041.jpg

Du får gärna slänga upp några bilder på klockan så man får se hur den ”patinerats” genom åren 😁👌
Här kommer några färska bilder på min DS Action Diver efter drygt 7 års nästan daglig användning.

Som ni ser har den fått sin beskärda del av battle scars, framförallt på spännet och länken, men den har verkligen åldrats med värdighet. Glaset är fortfarande i princip repfritt och länken känns fortfarande solid.

Pärlan i bezeln är fortfarande borta som nämnt tidigare, men i övrigt har den hållit ihop otroligt bra med tanke på hur mycket den fått vara med om

IMG_9974.jpeg
IMG_9975.jpeg

Bilagor

• IMG_9976.jpeg
    IMG_9976.jpeg
    418.3 KB · Visningar: 1
Svårt att inte bli sugen på den blå titan-40,5:an. Otroligt snygg.
Efter att ha varit kvarts-förespråkare hela livet spontanköptes den vita varianten i juli.
En vecka efter att jag, lika spontant, köpte den svarta 40-kvartsen. 😀

Var lite rädd att det skulle bli en "rolig sommarflirt" men slås av att jag kan bli sittandes och bara titta på den. Är verkligen nöjd.
Hoppas nu på att Certina utökar stallet av 40,5: or.

Även 40 i kvarts gör sig fint. Hade lite svårt för den polerade mittenlänken i början, men borstade upp den. Uppskattar särskilt hur clean den är och att datumet återfinns på 6.

Mina två bästa klockköp.
Obs! Jobbar inte på Certina. 😀😀😀
1000005294.jpg

1000005284.jpg

Senast ändrad:
Svårt att inte bli sugen på den blå titan-40,5:an. Otroligt snygg.
Efter att ha varit kvarts-förespråkare hela livet spontanköptes den vita varianten i juli.
En vecka efter att jag, lika spontant, köpte den svarta 40-kvartsen. 😀

Var lite rädd att det skulle bli en "rolig sommarflirt" men slås av att jag kan bli sittandes och bara titta på den. Är verkligen nöjd.
Hoppas nu på att Certina utökar stallet av 40,5: or.

Även 40 i kvarts gör sig fint. Hade lite svårt för den polerade mittenlänken i början, men borstade upp den. Uppskattar särskilt hur clean den är och att datumet återfinns på 6.

Mina två bästa klockköp.
Obs! Jobbar inte på Certina. 😀😀😀
1000005294.jpg

1000005284.jpg
Köpte samma kvartsare. Man får så mycket klocka för pengarna. Jämförelsevis med Seikos solar dykare i samma prisklass är det ingen tvekan vilken som är bättre overall. 🤟

Ni som har moderna DS kvartsur, hur bra träffar sekundvisaren index? På olika vägar så har jag hört att Swatchgruppen har ganska stor tolerans för det.

Egna erfarenheten jag har är en MoonSwatch som träffade index uselt. Enligt felmarginalen sa kundtjänst. Men den gick tillbaka enligt distansavtalslagen ändå.

Ni som har moderna DS kvartsur, hur bra träffar sekundvisaren index? På olika vägar så har jag hört att Swatchgruppen har ganska stor tolerans för det.

Egna erfarenheten jag har är en MoonSwatch som träffade index uselt. Enligt felmarginalen sa kundtjänst. Men den gick tillbaka enligt distansavtalslagen ändå.
Min DS Action med kvarts är usel på att träffa index. Jag har dock överseende då jag gillar den skarpt i övrigt och det är ändå en trotjänare som varit med länge nu 😁
1000006137.jpg

För mig har en Casio Duro för 850 kr varit klart bäst på den fronten. Den träffade index i princip perfekt. Grand Seiko 9F och Citizen Chronomaster är såklart i en annan division. Kanske ska du kolla på dessa om det är viktigt för dig. Tror du har rätt i att Swatch Group har stora felmarginaler när det gäller detta. Jag har sett en Aqua Terra som var rentav usel. Den träffade mittemellan index nästan hela tiden.

För mig har en Casio Duro för 850 kr varit klart bäst på den fronten. Den träffade index i princip perfekt. Grand Seiko 9F och Citizen Chronomaster är såklart i en annan division. Kanske ska du kolla på dessa om det är viktigt för dig. Tror du har rätt i att Swatch Group har stora felmarginaler när det gäller detta. Jag har sett en Aqua Terra som var rentav usel. Den träffade mittemellan index nästan hela tiden.
Det var mest för att bilda mig en uppfattning om vad man kan förvänta sig som ny klockentusiast.

Har precis införskaffat en 38:a. Hämtade ut den igår från posten. Men mycket nöjd hittills. Bilder kommer när jag fått hem lite nya armband. Den borstade originallänken är inget för mig.

Det sitter väl ETA-verk i alla Swatch Groups klockor, så är nog där skon klämmer.

Tack för infon!

Har läst här på forumet att ex även Omega inte synkar minut och timvisaren på nya automatare så bra.

Swatch Group generellt brukar vara noggranna på den punkten när det gäller deras toleranser, om man jämför med andra. Men, det kan skilja sig mycket mellan exemplar och urverk. En del urverk, särskilt vissa Quartz, har ett litet spel så det kan vara omöjligt att få den att träffa index rätt. Tycker det var lättare med äldre ETA 955-quartzverk att få till sekunden bra och jämn under hela tavlan.
Japanerna är bättre på det, tex Grand Seiko träffar alltid exakt rätt. Sekunden har inte ett spel så den kan inte röra sig. Kollar man på en enklare ETA-Quartz under extrem förstoring och zoom kan man i princip se den vobbla för varje sekund den rör sig.

Vet inte om det skiljer sig för kvarts men de "högre" märkena har ju egna kalibrar även om dessa kan vara baserade på ETA-verk. Omega 8500 benämns dessutom som in-house.
Saxat från länken:
"Is the Omega caliber 8500 in-house?

This questions reappears constantly in the watch community. Omega calls the 8500 and in-house movement, however, many enthusiasts are hesitant in giving this designation to the movement since the movements are apparently made by ETA with Omega (Co-Axial) designs and technology. But ask yourself this, if the conglomerate Swatch Group owns Omega and also owns ETA, does that mean any proprietary movements made by ETA for Omega could be considered “in-house” since they basically live under the same roof (Swatch)?

We do know for certain that Omega’s “in-house” caliber 9300 was made in ETA factories."

Saxat från länken:
"Is the Omega caliber 8500 in-house?

This questions reappears constantly in the watch community. Omega calls the 8500 and in-house movement, however, many enthusiasts are hesitant in giving this designation to the movement since the movements are apparently made by ETA with Omega (Co-Axial) designs and technology. But ask yourself this, if the conglomerate Swatch Group owns Omega and also owns ETA, does that mean any proprietary movements made by ETA for Omega could be considered “in-house” since they basically live under the same roof (Swatch)?

We do know for certain that Omega’s “in-house” caliber 9300 was made in ETA factories."
Bra där. Själv läste jag inte längre en specen.
Om man inte accepterar det som in-house blir det en mer akademisk fråga kring om de märkesspecifika kalibrarna (Omega 8500, Longines L888, etc.) är "ETA-verk" på samma sätt som ETA 2824-2 eller om de inte är det då de inte är ETA brandade/namngivna.
Men jag ser din poäng.

Swatch Group generellt brukar vara noggranna på den punkten när det gäller deras toleranser, om man jämför med andra. Men, det kan skilja sig mycket mellan exemplar och urverk. En del urverk, särskilt vissa Quartz, har ett litet spel så det kan vara omöjligt att få den att träffa index rätt. Tycker det var lättare med äldre ETA 955-quartzverk att få till sekunden bra och jämn under hela tavlan.
Japanerna är bättre på det, tex Grand Seiko träffar alltid exakt rätt. Sekunden har inte ett spel så den kan inte röra sig. Kollar man på en enklare ETA-Quartz under extrem förstoring och zoom kan man i princip se den vobbla för varje sekund den rör sig.
Jag har en Sinn UX S med ett ETA 955.652 (HAQ) och den träffar index ungefär som alla andra ETA jag sett, det vill säga okej-ish. Det är inget jag personligen stör mig på, men jag har aldrig med egna ögon sett ett ETA som träffat index bra. Vill man vara säker på det får man köpa en GS eller Chronomaster som sagt.

Jag har en Sinn UX S med ett ETA 955.652 (HAQ) och den träffar index ungefär som alla andra ETA jag sett, det vill säga okej-ish. Det är inget jag personligen stör mig på, men jag har aldrig med egna ögon sett ett ETA som träffat index bra. Vill man vara säker på det får man köpa en GS eller Chronomaster som sagt.
Helt rätt. Är det jätteviktigt får man hoppa ETA. Grand Seikos enklare quartzklockor med 9F är fantastiska.

Tillbaka
Topp