• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

Vad hände här? Redan sugen på att testa något nytt efter 10 dagar? Hur kan klockan redan haft två ägare när den är uttagen i juli?
Inte så ovanligt på forumet ändå. Man köper nått, men suget på att testa annat lockar, så man flippar. Inte alla som vill ha massa pengar låsta i en stor klocksamling.

Vad hände här? Redan sugen på att testa något nytt efter 10 dagar? Hur kan klockan redan haft två ägare när den är uttagen i juli?

Haha! Nu blev man tagen på sängen😆 När du har hängt tillräckligt länge på forumet kommer du vänja dig vid takten som jag och även många andra flippar klockor 🙂

Ibland vill man testa en klocka på riktigt. Köpa den begagnat på forumet från en profil med goda referenser är till och med mer förmånligt än att köpa den hos AD.

Allt gott

Inte så ovanligt på forumet ändå. Man köper nått, men suget på att testa annat lockar, så man flippar. Inte alla som vill ha massa pengar låsta i en stor klocksamling.

Haha! Nu blev man tagen på sängen😆 När du har hängt tillräckligt länge på forumet kommer du vänja dig vid takten som jag och även många andra flippar klockor 🙂

Ibland vill man testa en klocka på riktigt. Köpa den begagnat på forumet från en profil med goda referenser är till och med mer förmånligt än att köpa den hos AD.

Allt gott
100% normalt här 😄

Hade det varit jag hade den nog int stannat mer än halva den tiden. Relativt standard på KS. Många av oss tycker en stor del av det roliga är att prova nytt.

Edit felpost

Haha okej grabbar. Går ni inte back rätt mycket på detta? 😄
Jag ser det inte som back utan mer som ett intresse som får kosta en slant. Jag sålde en Doxa här på forumet under sommaren och tror den haft 5-6 ägare efter det. Fullt normalt i en ding ding klockvärld och det hör till hobbyn, åtminstone för vissa av oss 🤓

Instämmer helt. Det är en hobby, och som vilken annan hobby som helst kostar det. Att tro att man ska tjäna pengar på klockor eller gå plus minus noll är otroligt naivt. Om jag skjuter från höften kanske det är runt 5% av klockorna jag sålt genom åren som jag gått plus på, om ens. Har slutat bry mig om jag går back (så länge det inte är alltför blodigt.. 😅)

Instämmer helt. Det är en hobby, och som vilken annan hobby som helst kostar det. Att tro att man ska tjäna pengar på klockor eller gå plus minus noll är otroligt naivt. Om jag skjuter från höften kanske det är runt 5% av klockorna jag sålt genom åren som jag gått plus på, om ens. Har slutat bry mig om jag går back (så länge det inte är alltför blodigt.. 😅)
Rimligt!

Hej på er,
Med anledning av pågående diskussion:

Sitter med två Certinor inköpta i juni och juli i år. Vanligt bruks-slitage.

Funderar på att kanske släppa en av dom i vinter för att testa "nåt nytt".

- Hur stor prissänkning från butikspris är rimligt?

- Såpass färsk på forumet att jag inte har tillgång till köp/sälj här ännu. Är det bättre att posta inlägg varje dag här tills jag kommer upp i 50 stycken, sälja till en urmakare så att den går som pre-owned eller lägga ut på Blocket?

Många frågor. 😄

1000000586.jpg

Bilagor

• 1000000586.jpg
    1000000586.jpg
    498.2 KB · Visningar: 3
Hej på er,

- Såpass färsk på forumet att jag inte har tillgång till köp/sälj här ännu. Är det bättre att posta inlägg varje dag här tills jag kommer upp i 50 stycken, sälja till en urmakare så att den går som pre-owned eller lägga ut på Blocket?

Många frågor. 😄

1000000586.jpg
Beror nog helt och hållet på bruksskicket i vinter skulle jag säga. Sålde en DS Action Diver (blå) 38mm förra året som var ca 6mån gammal i nästan nyskick för 5800kr, listar väl för runt 10 000kr. Så dra av 30-40% skulle jag räkna med från listpris.

Kommer du vara aktiv på forumet så lär du komma upp i 50 inlägg, annars så funkar nog tradera/blocket också.

Hej på er,

Många frågor. 😄

1000000586.jpg

Här får du lite hum om prisbilden. En vit för 7O00 och quartzen för 3900. Killgissar på du får några kronor mer på Tradera.

Här får du lite hum om prisbilden. En vit för 7O00 och quartzen för 3900. Killgissar på du får några kronor mer på Tradera.

Som tillägg så tycker jag faktiskt tradera funkar rätt bra om inte bättre för just Certina då det är populärt bland allmänheten och folk budar. Värre är det med Sinn och mer ”entusiast” märken.

Fick en liten Certina Waterking i brevlådan idag. Det var @Racso som var så snäll att han skänkte bort den. Gillar framförallt den charmigt bubbliga profilen. Ska invigas som dressare nu när min son ska ha femårskalas i dagarna. Tror aldrig jag haft en så liten klocka förut. Den minsta hittills är 34 mm (en Certina tvåton). Denna är 31 mm har jag för mig.

20250901_143142.jpg

Tja!

Ny på forumet och tänkte slänga upp en bild på klockan som har hängt med mig i vått och torrt i över 15 år. Certina DS Podium Chronograph. Inget storslaget, men jag älskar den. Funkar fantastiskt bra och har hållit sig förvånansvärt fräsch trots allt den varit med om.

Jag har tänkt ta tag i det latenta klockintresset nu och är riktigt sugen på att smyga igång genom att införskaffa en prisvärd automatisk dykare, skulle vara kul med lite rotation. Just nu är jag väldigt sugen på en DS Action Diver 40 mm Powermatic 80, men vi får se var det landar.

IMG_6486.jpeg

Hur skulle ni, som är mer insatta, jämföra Longines i förhållande till Certina?
Longines anses vara mer premium och deras vanliga uverk L888 anses vara något vassare än powermatic 80, båda är dock ETA baserade. Swatch Group som äger båda varumärken försöker placera Longines mot Tag Heuer/Oris, och Certina mot Seiko typ.

Personligen tycker jag Certina är överlägsen i sin prisklass, sett till kvalitet och design. Deras DS action diver är nog den bästa dykaren du kan få för priset och den utklassar Seikos dykare med 6R35 i samma prisklass.

Senast ändrad:
Longines anses vara mer premium och deras vanliga uverk L888 anses vara något vassare än powermatic 80, båda är dock ETA baserade. Swatch Group som äger båda varumärken försöker placera Longines mot Tag Heuer och Oris och Certina mot Seiko typ.

Personligen tycker jag Certina är överlägsen i sin prisklass, sett till kvalitet och design. Deras DS action diver är nog den bästa dykaren du kan få för priset och den utklassar Seikos dykare med 6R35 i samma prisklass.

Var har du sett att Oris och Certina ställs mot Seiko 🤔?
Oris är ju mer jämställt med både Longines och Tag Heuer i dagsläget, dom har ju inte några billigare alternativ så som Certina och Seiko har så den jämförelsen känns skev 🤔.
Möjligen att Certina ställs mot Seiko eftersom dom har pjäser även i dom lägre prisklasserna.

Var har du sett att Oris och Certina ställs mot Seiko 🤔?
Oris är ju mer jämställt med både Longines och Tag Heuer i dagsläget, dom har ju inte några billigare alternativ så som Certina och Seiko har så den jämförelsen känns skev 🤔.
Möjligen att Certina ställs mot Seiko eftersom dom har pjäser även i dom lägre prisklasserna.
Skrev knasigt om du tolkade det så. För jag menade exakt som du skriver, Longines mot Oris/Tag, Certina mot Seiko.

La till ett kommatecken i texten nu, kanske tydligare.

Tack för utförligt svar! Med andra ord, Longines är ett segment upp i jämförelse mot Tissot/Certina i Swatchgroup, men under Omega?
Longines anses vara mer premium och deras vanliga uverk L888 anses vara något vassare än powermatic 80, båda är dock ETA baserade. Swatch Group som äger båda varumärken försöker placera Longines mot Tag Heuer/Oris, och Certina mot Seiko typ.

Tack för utförligt svar! Med andra ord, Longines är ett segment upp i jämförelse mot Tissot/Certina i Swatchgroup, men under Omega?
Ja, så kan man säga. Longines' långsiktiga strategi verkar vara att positionera sig där Omega fanns förut, nu när Omega rör sig uppåt och försöker närma sig Rolex. Både Longines och Omega har höjt sin priser rejält senaste fem åren.

Tillbaka
Topp