• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den officiella Junghans tråden

Handjagarn på nytt band.
20220516_201318.jpg

Hej
Har precis köpt en Junghans olympic. Jag letar nu efter ett original metall länk.
Första bilden med svart läderrem är min klocka, övriga är från nätet men jag tror att det är just en sådan länk som satt på från början och en sådan jag letar efter. Finns det någon på forumet som ligger på en sådan och kan tänka sig sälja? Det är en 20 mm länk som passar till klockan.
1CDA15A3-9BB9-4EA4-9D06-B9AE599745EE.jpeg
C6941B8A-A098-498D-B967-E01DBC72F281.png

Lagt min Meister S Chronoscope på köp och sälj. Passa på, bra klocka till bra pris.

Som den flippare man är har jag hittat ngt annat :cool:

Plockade upp den här idag. Någon som vet något om den? Gav i stort sett inget på loppis så är glad oavsett fejk, franken eller vad som. 🙃
Den är i oförskämt bra skick, ser ny ut.

32mm handjagad med 16mm luggar.
E10A5048-46B9-4BF8-B5CF-EE352E5860BA.jpeg

Senast ändrad:
Okey gott folk, nya Max Bill-modellen med safirglas kontra den gamla med plexi. Hiss eller diss? Kan inte riktigt bestämma mig för vilken jag vill ha...

Okey gott folk, nya Max Bill-modellen med safirglas kontra den gamla med plexi. Hiss eller diss? Kan inte riktigt bestämma mig för vilken jag vill ha...
Pest eller kolera... eller kanske "smör eller grädde", eller nåt. :)

Det är ju kupat glas, så ljusbrytningen blir lite olika antar jag. (Har dock ingen erfarenhet av kupade safirglas själv, bara plana.)
Safir är reptåligt, men kan spricka om det får en rejäl smäll. Å andra sidan har den antireflexbehandling även på utsidan som kanske kan repas? (Jag har inte lyckats på min Damasko med plan safir dock, men en del oroar sig för det, har jag hört.)
Plexi är flexiblare, men är i princip förbrukningsvara. Det kommer att bli repigt med tiden och behöva bytas. (Om det sedan tar 1 år, 5 år, eller 30 år beror ju på hur man använder den.)

Pest eller kolera... eller kanske "smör eller grädde", eller nåt. :)

Det är ju kupat glas, så ljusbrytningen blir lite olika antar jag. (Har dock ingen erfarenhet av kupade safirglas själv, bara plana.)
Safir är reptåligt, men kan spricka om det får en rejäl smäll. Å andra sidan har den antireflexbehandling även på utsidan som kanske kan repas? (Jag har inte lyckats på min Damasko med plan safir dock, men en del oroar sig för det, har jag hört.)
Plexi är flexiblare, men är i princip förbrukningsvara. Det kommer att bli repigt med tiden och behöva bytas. (Om det sedan tar 1 år, 5 år, eller 30 år beror ju på hur man använder den.)
Tack! Har koll på egenskaper osv, tänker väl mest på det utseendemässiga, tycker safir kan vara lite "kallt" i jämförelse med plexi i det avseendet, men jag har å andra sidan aldrig sett en klocka med kupat safirglas (iaf inte lika kupat som på Max Bill:en) i verkligheten förut. Prismässigt verkar de ju ligga ungefär på samma nivå. Vet inte om det är så att den gamla modellen med plexi kanske är på väg att fasas ut?

Tack! Har koll på egenskaper osv, tänker väl mest på det utseendemässiga, tycker safir kan vara lite "kallt" i jämförelse med plexi i det avseendet, men jag har å andra sidan aldrig sett en klocka med kupat safirglas (iaf inte lika kupat som på Max Bill:en) i verkligheten förut. Prismässigt verkar de ju ligga ungefär på samma nivå. Vet inte om det är så att den gamla modellen med plexi kanske är på väg att fasas ut?
Eh... oklart. Jag tittade på en slumpmässigt vald modell, och där nämner de bara safir som enda alternativ, men nu ser jag att det är plexi med safir som tillval på andra modeller. De som bara har safir verkar vara markerade med en diamant på sidan.

Det var typ det svaret jag själv väntade på ;)
Nä men skämt åsido tror jag att safirglaset inte är riktigt lika extremt kupat. Däremot verkar det rätt vanligt att folk spräcker plexit eftersom det inte tål lika mycket. Jag är ändå mer inne på plexi på just max bill för känslan. Frågan är vilket utförande i övrigt man ska satsa på bara? 🤔
Finns flera trevliga varianter.

Safir är ju ca 2.000 dyrare än plexi?!

Tillbaka
Topp