• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den perfekta klockan!

Case

Panerai
Hej Forumvänner!

Vi vet ju alla att den perfekta klockan inte existerar. Eller snarare att inget märke verkar vara kapabelt att saluföra klockan som är perfekt för just dig. Egentligen kan Jag ju bara tala för mig själv, men precis så tycker jag att det är. Vilket får mig att fundera, hur skulle den perfekta klockan egenligen vara?

Jag landade här på forumet av en slump för mindre än ett år sedan. Sedan dess har ett antal klockor passerat, men ingen har kännts helt 100. Min Seiko Sarb017 är en given keeper och del av min tilltänkta treenighet, och även om den är fantastisk så är den inte perfekt, den skulle behöva bättre lume. Några av de som passerat;

  • Seiko Sarb033; För tunn länk och saknar kronskydd
  • Seiko SKX007 på Strapcode Super Oyster; Gedigen, men jag kommer inte överens med tavlan och storleken.
  • Helson Shark Diver 40; Grym kvalitetskänsla och med vackra visare, men länken är för aggressiv i sin design och luggarna för breda.
  • Time Factors Speedbird III; Fantastisk klocka på alla sätt, men det är ju en homage. Det funkar inte för mig.
  • Seiko SNA141; Grym tavla, visare och titanfinishen är magisk i solsken, men den saknar AR och länken är bara för rasslig.
  • Certina Multi-8; Designen är vacker och funktionerna är helt rätt, men den är lite för stor.

Som ni märker, alltid är det något. Men det är ju för att det är billiga klockor, tänker Rolexfantasten. Det stämmer förvisso, men priset är en av egenskaperna som gör en klocka perfekt för mig. Se listan nedan

  • Pris mellan 5 och 12 tusen. Tillräckligt för att det ska kännas exklusivt, men inte så dyrt stt det blir obekvämt eller svårt att motivera utgiften.
  • Känsla av egen design, inte för mycket lånat eller kopierat.
  • Urverk, automatiskt, eller HAQ. Gärna med evighetskalender.
  • Storlek, 37-40mm diam. Lug to lug under 50mm
  • Tavla, svart mart eller mörk sunburst. Lite text.
  • Arabiska siffror 12,3,6,9 och index resten, helst svagt spetsiga, varken stav eller klo-form. Typografin ska vara klassisk utan serif, som Certinan nedan.
  • Om datum finns ska skivan matcha tavlans färg och texten ha ordentlig kerning.
  • Visare, militärstil som SNA141. Se bild nedan. Rejält med yta för lume, men spetsig ände för precision.
  • Rund boett med avsmalnande men kraftiga bandhorn.
  • Kronskydd, inte överdrivet stort
  • Skruvad krona
  • Länk, avsmalnande, oyster eller engineer
  • Viklås med säkerhetsbygel, tre microjusteringar.
  • Plant safirglas med grym antireflexbehsndling, helst på båda sidorna
  • Huvudsakligen borstad finish, men ned några polerade ytor.
  • Funktioner, andra tidszon eller dykarbezel, eller både och. Det beror lite på. ( Jag tror inte att det finns en konfiguration som passar alla tillfällen, därav den heligatreenigheten.
  • 200m WR
Listan kan säkert göras mer komplett, men ni förstår vad jag menar.

Hur skulle den perfekta klockan vara för dig?

Bilder nedan för ref

SNA141
image.jpg


Certina Multi-8
image.jpg
 

Andy7750

Audemars
2-Faktor
Saknar du inte denna? Visst inte jättekul att det är en homage men hey det är en grym klocka :)
image.jpeg
 

Case

Panerai
Saknar du inte denna? Visst inte jättekul att det är en homage men hey det är en grym klocka :)
image.jpeg
Jo det gör jag. Storleken, tyngden, länken, lumen! Det är mycket som är rätt där :) Time Factors gör bra grejer, men att det är en homage gör att den inte kan vara perfekt för mig. Jag skulle dock lätt kunna tänka mig att ha den igen.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hej Forumvänner!

Vi vet ju alla att den perfekta klockan inte existerar. Eller snarare att inget märke verkar vara kapabelt att saluföra klockan som är perfekt för just dig. Egentligen kan Jag ju bara tala för mig själv, men precis så tycker jag att det är. Vilket får mig att fundera, hur skulle den perfekta klockan egenligen vara?

Jag landade här på forumet av en slump för mindre än ett år sedan. Sedan dess har ett antal klockor passerat, men ingen har kännts helt 100. Min Seiko Sarb017 är en given keeper och del av min tilltänkta treenighet, och även om den är fantastisk så är den inte perfekt, den skulle behöva bättre lume. Några av de som passerat;

  • Seiko Sarb033; För tunn länk och saknar kronskydd
  • Seiko SKX007 på Strapcode Super Oyster; Gedigen, men jag kommer inte överens med tavlan och storleken.
  • Helson Shark Diver 40; Grym kvalitetskänsla och med vackra visare, men länken är för aggressiv i sin design och luggarna för breda.
  • Time Factors Speedbird III; Fantastisk klocka på alla sätt, men det är ju en homage. Det funkar inte för mig.
  • Seiko SNA141; Grym tavla, visare och titanfinishen är magisk i solsken, men den saknar AR och länken är bara för rasslig.
  • Certina Multi-8; Designen är vacker och funktionerna är helt rätt, men den är lite för stor.

Som ni märker, alltid är det något. Men det är ju för att det är billiga klockor, tänker Rolexfantasten. Det stämmer förvisso, men priset är en av egenskaperna som gör en klocka perfekt för mig. Se listan nedan

  • Pris mellan 5 och 12 tusen. Tillräckligt för att det ska kännas exklusivt, men inte så dyrt stt det blir obekvämt eller svårt att motivera utgiften.
  • Känsla av egen design, inte för mycket lånat eller kopierat.
  • Urverk, automatiskt, eller HAQ. Gärna med evighetskalender.
  • Storlek, 37-40mm diam. Lug to lug under 50mm
  • Tavla, svart mart eller mörk sunburst. Lite text.
  • Arabiska siffror 12,3,6,9 och index resten, helst svagt spetsiga, varken stav eller klo-form. Typografin ska vara klassisk utan serif, som Certinan nedan.
  • Om datum finns ska skivan matcha tavlans färg och texten ha ordentlig kerning.
  • Visare, militärstil som SNA141. Se bild nedan. Rejält med yta för lume, men spetsig ände för precision.
  • Rund boett med avsmalnande men kraftiga bandhorn.
  • Kronskydd, inte överdrivet stort
  • Skruvad krona
  • Länk, avsmalnande, oyster eller engineer
  • Viklås med säkerhetsbygel, tre microjusteringar.
  • Plant safirglas med grym antireflexbehsndling, helst på båda sidorna
  • Huvudsakligen borstad finish, men ned några polerade ytor.
  • Funktioner, andra tidszon eller dykarbezel, eller både och. Det beror lite på. ( Jag tror inte att det finns en konfiguration som passar alla tillfällen, därav den heligatreenigheten.
  • 200m WR
Listan kan säkert göras mer komplett, men ni förstår vad jag menar.

Hur skulle den perfekta klockan vara för dig?

Bilder nedan för ref

SNA141
image.jpg


Certina Multi-8
image.jpg
Longines HQ 39 mm skulle jag kika på.
 

Case

Panerai
Tack för alla tips. @P-A @theargonaut @Wiliamo @yonsson

SBCM023 är på min lista, definitivt.

Men ni missförstår mig. Jag vill veta hur de är för ER. En ni haft som varit grym, men som saknat "det där". Eller en design ni aldrig sett men vill ha.

Men kanske så kanske lider ni inte av samma dilemma som @Jaggis och jag. :)
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Vi är väl några här som i princip är OWG, dvs vi är tillräckligt nöjda med det vi hittat. Tillsvidare.
Tänker bla på @yonsson jlc och jag med min DJ. Jag har ngt lite att variera med, men gör det nästan aldrig.
Det kanske handlar om att man måste vara nöjd med det man har, det finns ingen klocka som uppfyller alla ens önskemål. Tror jag. Däremot finns det ett antal som uppfyller väldigt/tillräckligt många.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Även om jag ständigt har inkommande klockor och klockor som är på väg ut så är jag väl i princip OWG med min 14060M. Den funkar alltid. Förutom att den är lite för vanlig så tycker jag den är perfekt. Utseendet och proportionerna är i mina ögon så bra det kan bli.

00_06_zpsgnsw9v0t.jpg
 
Senast ändrad:

MJ24

Patek
2-Faktor
TS prisalternativ borträknat, så tycker jag min SD4000 är en klocka som har nästan allt jag vill ha.
Är det någon som saknas, skulle det i så fall vara AR som kunde framhäva den matta tavlans förträfflighet än mer!:)
D63EECD1-DC63-4E3C-AA94-61D00DC36316.jpg
 

Wiliamo

Panerai
I och med att jag missförstod från början får jag väl helt enkelt stämma in i kören kring en Sub som OWG-klocka. Tyvärr inte inom din budget men jag tror ändå det kan bli svårt med de kraven. En Oris Aquis eller Tag Heuer Aquaracer annars kanske om du kan tänka dig att gå upp ett snäpp i pris.
 

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
Jag har också avverkat ett antal klockor sen jag fick en klocka i 30-års-present som jag inte kom överens med, en atlantic worldmaster för 5k. Jag har haft seiko alpinist, två st 007, diverse SQ100, sportsmatic, atlantic vintage worldmaster, omega seamaster vintage. Jag märkte att jag inte gillar automater/mekaniska för jag måste ha exakt tid för att inte missa bussen, jag tycker inte om att veta att klockan drar sig om än bara några sekunder per dag, jag vill kunna ta på mig den och inte oroa mig om den går fel.

Jag har sålt av alla klockor förutom min 7546-604a. Den håller tiden sjukt bra obviously, funkar på diverse band och är lagom ovanlig. Enda är att den ser lite militärisk ut, något som ogillas.
7546-604a_1.jpg
 
SBGF017 och hela Chronomaster (A660 / A110) serien kan intressera dig TS.

12751469_1663049263960742_2081478820_n.jpg

Lånad bild av 3970P
(Bokstavligen) Drömklockan är en 3970E, fast i stål, med visning av datum och skottår som på 5270, lysmassa samt advanced research inhouse version av CH 29-535 PS Q förminskad för att passa.
En 1463A vore ju inte fel heller.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hur stor del av handledstid får den? Onekligen en klocka som har allt.
image.jpeg

NcwEknZ.jpg

JLCn fick i princip all handledstid tills jag köpte Bratten för en vecka sedan. Har inte tagit av Aerospacen sedan den landade.

Den har ju egentligen allt; 100m, massa funktioner, HAQ, evighetskalender, riktigt bra kvalitetskänsla. Hade jag varit tvungen att bli OWG så hade jag klarat det med en av dessa två klockor. Hade nog valt JLCn av ren fåfänga men Aerospacen är ruggigt cool.
 
Topp