Hej Forumvänner!
Vi vet ju alla att den perfekta klockan inte existerar. Eller snarare att inget märke verkar vara kapabelt att saluföra klockan som är perfekt för just dig. Egentligen kan Jag ju bara tala för mig själv, men precis så tycker jag att det är. Vilket får mig att fundera, hur skulle den perfekta klockan egenligen vara?
Jag landade här på forumet av en slump för mindre än ett år sedan. Sedan dess har ett antal klockor passerat, men ingen har kännts helt 100. Min Seiko Sarb017 är en given keeper och del av min tilltänkta treenighet, och även om den är fantastisk så är den inte perfekt, den skulle behöva bättre lume. Några av de som passerat;
Som ni märker, alltid är det något. Men det är ju för att det är billiga klockor, tänker Rolexfantasten. Det stämmer förvisso, men priset är en av egenskaperna som gör en klocka perfekt för mig. Se listan nedan
Hur skulle den perfekta klockan vara för dig?
Bilder nedan för ref
SNA141
Certina Multi-8
Vi vet ju alla att den perfekta klockan inte existerar. Eller snarare att inget märke verkar vara kapabelt att saluföra klockan som är perfekt för just dig. Egentligen kan Jag ju bara tala för mig själv, men precis så tycker jag att det är. Vilket får mig att fundera, hur skulle den perfekta klockan egenligen vara?
Jag landade här på forumet av en slump för mindre än ett år sedan. Sedan dess har ett antal klockor passerat, men ingen har kännts helt 100. Min Seiko Sarb017 är en given keeper och del av min tilltänkta treenighet, och även om den är fantastisk så är den inte perfekt, den skulle behöva bättre lume. Några av de som passerat;
- Seiko Sarb033; För tunn länk och saknar kronskydd
- Seiko SKX007 på Strapcode Super Oyster; Gedigen, men jag kommer inte överens med tavlan och storleken.
- Helson Shark Diver 40; Grym kvalitetskänsla och med vackra visare, men länken är för aggressiv i sin design och luggarna för breda.
- Time Factors Speedbird III; Fantastisk klocka på alla sätt, men det är ju en homage. Det funkar inte för mig.
- Seiko SNA141; Grym tavla, visare och titanfinishen är magisk i solsken, men den saknar AR och länken är bara för rasslig.
- Certina Multi-8; Designen är vacker och funktionerna är helt rätt, men den är lite för stor.
Som ni märker, alltid är det något. Men det är ju för att det är billiga klockor, tänker Rolexfantasten. Det stämmer förvisso, men priset är en av egenskaperna som gör en klocka perfekt för mig. Se listan nedan
- Pris mellan 5 och 12 tusen. Tillräckligt för att det ska kännas exklusivt, men inte så dyrt stt det blir obekvämt eller svårt att motivera utgiften.
- Känsla av egen design, inte för mycket lånat eller kopierat.
- Urverk, automatiskt, eller HAQ. Gärna med evighetskalender.
- Storlek, 37-40mm diam. Lug to lug under 50mm
- Tavla, svart mart eller mörk sunburst. Lite text.
- Arabiska siffror 12,3,6,9 och index resten, helst svagt spetsiga, varken stav eller klo-form. Typografin ska vara klassisk utan serif, som Certinan nedan.
- Om datum finns ska skivan matcha tavlans färg och texten ha ordentlig kerning.
- Visare, militärstil som SNA141. Se bild nedan. Rejält med yta för lume, men spetsig ände för precision.
- Rund boett med avsmalnande men kraftiga bandhorn.
- Kronskydd, inte överdrivet stort
- Skruvad krona
- Länk, avsmalnande, oyster eller engineer
- Viklås med säkerhetsbygel, tre microjusteringar.
- Plant safirglas med grym antireflexbehsndling, helst på båda sidorna
- Huvudsakligen borstad finish, men ned några polerade ytor.
- Funktioner, andra tidszon eller dykarbezel, eller både och. Det beror lite på. ( Jag tror inte att det finns en konfiguration som passar alla tillfällen, därav den heligatreenigheten.
- 200m WR
Hur skulle den perfekta klockan vara för dig?
Bilder nedan för ref
SNA141
Certina Multi-8