• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den perfekta klockan!

Case

Panerai
Även om jag ständigt har inkommande klockor och klockor som är på väg ut så är jag väl i princip OWG med min 14060M. Den funkar alltid. Förutom att den är lite för vanlig så tycker jag den är perfekt. Utseendet och proportionerna är i mina ögon så bra det kan bli.

00_06_zpsgnsw9v0t.jpg

TS prisalternativ borträknat, så tycker jag min SD4000 är en klocka som har nästan allt jag vill ha.
Är det någon som saknas, skulle det i så fall vara AR som kunde framhäva den matta tavlans förträfflighet än mer!:)
D63EECD1-DC63-4E3C-AA94-61D00DC36316.jpg
Det är fantastiska klockor bägge två. Jag gillar allt med båda utom mercedesvisarna och priset. Är det 39mm diam på båda?

Framförallt är det grymt med no date versionen. :)
 

Case

Panerai
Jag har också avverkat ett antal klockor sen jag fick en klocka i 30-års-present som jag inte kom överens med, en atlantic worldmaster för 5k. Jag har haft seiko alpinist, två st 007, diverse SQ100, sportsmatic, atlantic vintage worldmaster, omega seamaster vintage. Jag märkte att jag inte gillar automater/mekaniska för jag måste ha exakt tid för att inte missa bussen, jag tycker inte om att veta att klockan drar sig om än bara några sekunder per dag, jag vill kunna ta på mig den och inte oroa mig om den går fel.

Jag har sålt av alla klockor förutom min 7546-604a. Den håller tiden sjukt bra obviously, funkar på diverse band och är lagom ovanlig. Enda är att den ser lite militärisk ut, något som ogillas.
7546-604a_1.jpg
Så snygg den där. Har den samma gedigna känsla som de nyare klockorna från Seiko? Är det orginaövisare och framförallt, finns det möjlighet till en schysst solid AM-länk?
 

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
Så snygg den där. Har den samma gedigna känsla som de nyare klockorna från Seiko? Är det orginaövisare och framförallt, finns det möjlighet till en schysst solid AM-länk?
Den är gedigen fast den är lite mindre då den är midsize och även betydande tunnare än exempelvis skx007. Den mindre storleken gör att den kan upplevas lite mer delikat skulle jag nog säga men det allmäna intrycket är att den är en riktigt driftsäker pjäs. Den jag har är gjord 1978 och kunde lika gärna vara i alla fall 20 år yngre ;).

Den är helt original, hade den på service där jag fick nya packningar i vridningen och boetten samt trycktest på 10atm. Det är inget klick i ringen heller jämfört med alla nya klockor, det är dock inget jag stör mig på nu när jag fått packningen bytt, den känns riktigt go och trög.

I och med att den är tunnare än skx & co är det svårt att hitta aftermarket länkar med kurvade ändlänkar. Har inte provat att beställa men jag skulle tro att det inte går att hitta så här på en hunch, det är dock 20mm bredd så något passar säkert. Jag har beställt en mesh som kommer inom en månad dock med rak ändlänk (eller ja, ingen ändlänk egentligen).
 

Smulan

Rolex
Den perfekta klockan måste självklart vara en dykare med GMT-komplikation. Lite överraskande men den perfekta klockan en Omega. :)
Omega-Seamaster-300M-Chronograph-GMT-co-axial-watch-2.jpg
 

Case

Panerai
Vi är väl några här som i princip är OWG, dvs vi är tillräckligt nöjda med det vi hittat. Tillsvidare.
Tänker bla på @yonsson jlc och jag med min DJ. Jag har ngt lite att variera med, men gör det nästan aldrig.
Det kanske handlar om att man måste vara nöjd med det man har, det finns ingen klocka som uppfyller alla ens önskemål. Tror jag. Däremot finns det ett antal som uppfyller väldigt/tillräckligt många.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Jag är som nämnt inte ute efter att bli OWG. Omöjligt! Jag behöver olika klockor för olika situationer. TWG är min devis, som i Three Watch Guy. En vardags, en dress och en "beater". Det ger större utrymme för att de ska vara "perfekta" i sin nisch dessutom, uppfylla förväntningar och önskemål. När jag hittat dem kan jag sluta hänga här och ägna mig åt något vettigt istället.

Delvis handlar det som du säger förstås om att vara nöjd med det man har. Men jag tror att för att den känslan ska infinna sig behöver Jag klicka totalt med klockan. Något som inte hänt ännu. Och som @sherwan säger, så ligger det ju en hel del njutning i själva jakten. Det är inte målet, utan resa, som är meningen osv.

En DJ ( är det samma som oyster perpetual, annars vad är skillnaden? ) skulle vara smutt på oysterlänk. Kanske går att få med quartzurverk inom budget. I stål förstås.
 

Case

Panerai
I och med att jag missförstod från början får jag väl helt enkelt stämma in i kören kring en Sub som OWG-klocka. Tyvärr inte inom din budget men jag tror ändå det kan bli svårt med de kraven. En Oris Aquis eller Tag Heuer Aquaracer annars kanske om du kan tänka dig att gå upp ett snäpp i pris.

Jsg ska kolla lite mer på Oris, men jag har fått för mig att de är väldigt stora allihop. Annars får jag bra vibbar sv märket. Känns som att under radar, vilket jag gillar. Hade inte hört talas om det för ett år sedan.
Mina krav är nog;

Vattentät
Svart tavla
Datum
Ska passa på gummi och länk
Högst 42mm
Inte för hög

Har landat i en tudor pelagos

Jag spanade på den svarta varianten i Barcelona för ett tag sedan. Den ser fantastisk ut. Om jag någonsin arbetar mig upp till att ha klockor i den prisklassen skulle den vara närs nog perfekt ;-).
 

Case

Panerai
SBGF017 och hela Chronomaster (A660 / A110) serien kan intressera dig TS.

12751469_1663049263960742_2081478820_n.jpg

Lånad bild av 3970P
(Bokstavligen) Drömklockan är en 3970E, fast i stål, med visning av datum och skottår som på 5270, lysmassa samt advanced research inhouse version av CH 29-535 PS Q förminskad för att passa.
En 1463A vore ju inte fel heller.

Du har så rätt! Kanske är en Chronomaster jag måste skaffa. Jag hade glömt bort dem. Måste börja undersöka mer.

Problemet är att @Marcus Baumer också har rätt. Både Sinn 104 och EZM 3 känns som bra alternativ. ;-)

 

Case

Panerai
image.jpeg

NcwEknZ.jpg

JLCn fick i princip all handledstid tills jag köpte Bratten för en vecka sedan. Har inte tagit av Aerospacen sedan den landade.

Den har ju egentligen allt; 100m, massa funktioner, HAQ, evighetskalender, riktigt bra kvalitetskänsla. Hade jag varit tvungen att bli OWG så hade jag klarat det med en av dessa två klockor. Hade nog valt JLCn av ren fåfänga men Aerospacen är ruggigt cool.

Bratten ser grym ut den också, förutom två detaljer; Typsnittet och de förhöjda partierna på vridringen.

Dvs det som är tydligt Breitling-formspråk. :p
 

Case

Panerai

Longines HQ 39 mm skulle jag kika på.


Longines Conquest eller Hydroconquest.

Conquesten har väl bara 50m WR? Tror dock att HydroConquest prickar in rätt så många krav på listan.

Det stämmer att Longines Conquest alternativ lirar väldigt bra med min spec list, men....

Jag ogillar typsnittet på siffrorna. Samma med Breitling. Dessutom har jag svårt att se vad Longines har som gör att de är värda mer än Seikos mellanprislinjer eller Certina. Höjer inte pulsen helt enkelt. Det flyger inga gnistor.

Sinn klappar mitt hjärta hårdare för. Bättre narrativ, bättre design.
 

Case

Panerai
Den perfekta klockan måste självklart vara en dykare med GMT-komplikation. Lite överraskande men den perfekta klockan en Omega. :)
Omega-Seamaster-300M-Chronograph-GMT-co-axial-watch-2.jpg
Instämmer, en dykare med GMT är rätt optimalt. Just den där modellen älskar jag dock inte. Tyvärr har Omega en märklig design på sina dykare. Gilla inte vridringen eller länken heller för den delen. AT däremot är helt fantastisk.
 

Smulan

Rolex
Instämmer, en dykare med GMT är rätt optimalt. Just den där modellen älskar jag dock inte. Tyvärr har Omega en märklig design på sina dykare. Gilla inte vridringen eller länken heller för den delen. AT däremot är helt fantastisk.
Länken suger men man kan ju sporta den på gummi. :)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Om du har tur kan du hitta en begagnad Omega Aqua Terra av första varianten med kaliber 2500 i din budget. Den borde ticka i många rutor i din kravspec.
För mig är det en väldigt bra allround klocka som fungerar till allt. Tålig, äventyrlig och elegant. Har följt med mig på flera bergsbestigningar och är inte oäven till kostym. Snygg dessutom på band.
https://klocksnack.se/threads/dagens-klocka-av-rozzy-fredag-v-7.35495/
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 

Case

Panerai
Om du har tur kan du hitta en begagnad Omega Aqua Terra av första varianten med kaliber 2500 i din budget. Den borde ticka i många rutor i din kravspec.
För mig är det en väldigt bra allround klocka som fungerar till allt. Tålig, äventyrlig och elegant. Har följt med mig på flera bergsbestigningar och är inte oäven till kostym. Snygg dessutom på band.
https://klocksnack.se/threads/dagens-klocka-av-rozzy-fredag-v-7.35495/
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Jag ska börja leta :)

Perfekt all round...

Är den allt du behöver, i alla lägen? Utom träning och grovarbete förstås.



Jag håller på och ändrar mina krav. Det räcker ju egentligen att klockan visar tid.

Mobilen täcker alla andra behov. Timer, tidtagning etc
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
En DJ ( är det samma som oyster perpetual, annars vad är skillnaden? ) skulle vara smutt på oysterlänk. Kanske går att få med quartzurverk inom budget. I stål förstås.
Oyster perpetual är kombo av rolex oyster boett och automatisk. Dj är alla oyster case och perpetual. För att komplicera så finns rolex oyster perpetual (OP) som är en klocka son inte har datum och endast kommer på oyster-länk. Ett mycket trevligt alternativ. Många fina tavlor finns till moderna OP. De skiljer sig något i upplevelse beroende på borstning/polering.
DJ heter 116200/116234 för stål varianter.
OP heter 116000
Ovan avser moderna referenser. Äldre DJ återfinns exempelvis som 1603.

En AT automatisk med 2500-verket är ett mycket bra alternativ.
 

Case

Panerai
Oyster perpetual är kombo av rolex oyster boett och automatisk. Dj är alla oyster case och perpetual. För att komplicera så finns rolex oyster perpetual (OP) som är en klocka son inte har datum och endast kommer på oyster-länk. Ett mycket trevligt alternativ. Många fina tavlor finns till moderna OP. De skiljer sig något i upplevelse beroende på borstning/polering.
DJ heter 116200/116234 för stål varianter.
OP heter 116000
Ovan avser moderna referenser. Äldre DJ återfinns exempelvis som 1603.

En AT automatisk med 2500-verket är ett mycket bra alternativ.
Jag förstår, typ. Märkligt att en modell kan heta perpetual utan att ha datum. Jag måste börja läsa på lite mer om Rolex.
 
Topp