• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den perfekta semesterklockan?

Den där är ju helt magisk! Kanske lite väl mycket av ett statement i viss miljöer?
Det har du helt rätt i, kanske det också kan vara en usp i sammanhanget? 🤷‍♂️

Ska jag vara helt allvarlig för ett kort ögonblick så tror jag att alla klockor kan vara helt fel i något sammanhang och det finns nog knappast en klocka som är den enda och som alltid är rätt - man får nog helt enkelt se till vilket sammanhang den ska bäras i och välja en med de egenskaper som passar bäst just där.

Det mest gångbara svaret, om man ska leta efter ett sådant - är nog tyvärr en Apple Watch; den gör nog bort sig lika lite oavsett miljö. Men det svaret kändes inte så kul 😄

Det har du helt rätt i, kanske det också kan vara en usp i sammanhanget? 🤷‍♂️

Ska jag vara helt allvarlig för ett kort ögonblick så tror jag att alla klockor kan vara helt fel i något sammanhang och det finns nog knappast en klocka som är den enda och som alltid är rätt - man får nog helt enkelt se till vilket sammanhang den ska bäras i och välja en med de egenskaper som passar bäst just där.

Det mest gångbara svaret, om man ska leta efter ett sådant - är nog tyvärr en Apple Watch; den gör nog bort sig lika lite oavsett miljö. Men det svaret kändes inte så kul 😄
Helt enig med dig! Men det är också det som är orsaken till att jag tycker att tråden är intressant. En chans att få inspiration till udda klockor för udda situationer.

Själv har jag funderat på om tag heuer 1000 med lite guldinslag skulle kunna var en skarp kandidat för semestern.
Vattentät helt ok,
Stöldbegärlighet relativt låg
Tålig - Bara bättre med patina
Kreddigheten 5/5 om man kan bära upp den.

Lånad bild

Bilagor

• IMG_2026.jpeg
    IMG_2026.jpeg
    235.9 KB · Visningar: 9
Någon mer än jag som är sugen på att blåsa lite liv igen i denna tråden inför jul och säsong för varmare breddgrader / Alperna?
Söker något bra förslag att komplettera klockgarderoben men inför säsongen.

Förslag på Kriterier skala 1-5
  • Vattentålighet (Ej vatten = 1, djupdyk =5)
  • Stöldbegärlighet ( hög igenkänningsfaktor och dyr =1 , Ej stöldbegärlig = 1,
  • Oöm ( Ömtålig och högt krav på finnish = 1, Tål lite och blir snyggare med lite skav=5
  • Kreddighet på semesterbilderna ( ja ni fattar)

Fler kriterier eller motiveringar?
är det bara jag som vill lägga till diver-gmt?

FASIKEN vad jag har letat efter just denna tråd och på nätet efter rätt klocka men det som verkar så uppenbart att en skandinav som semestrar gör det lite annorlunda än klockmakar-världen. vad menar jag? jo, vore det inte uppenbart att vi vill ha en DIVER-GMT i smidig storlek? du vill åka till ett varmt land, ställa in gmt för att värmen är ganska långt bort och ratta på en dive-bezel (som också äter dings) inför dina aktiviteter. jag har hittat två nästan perfekta (alltså endast två av återkommande sökningar):

1734426933126.png

lorier hydra. snygg design, rimligt pris, 41mm är okej men den jäveln är 14,6mm tjock för att de har ett (iofs snygg) domat(?) glas. 600$

1734427265187.png

circula sport gmt. 40mm, närmre ett rimligt 13,4mm tjock men denna går för 1400€ vilket närmar sig smärtgränsen för vad jag vill hoppa i havet med.
200m wr på båda ovan och circula finns även i en blå variant.

jag fattar liksom inte riktigt varför alla insisterar på att jag behöver kunna följa 3! tidszoner med en gmt-bezel och mina tankar går mot att modda en seiko-gmt eller dylikt. tack för att du lyssnat på min rant

är det bara jag som vill lägga till diver-gmt?

FASIKEN vad jag har letat efter just denna tråd och på nätet efter rätt klocka men det som verkar så uppenbart att en skandinav som semestrar gör det lite annorlunda än klockmakar-världen. vad menar jag? jo, vore det inte uppenbart att vi vill ha en DIVER-GMT i smidig storlek? du vill åka till ett varmt land, ställa in gmt för att värmen är ganska långt bort och ratta på en dive-bezel (som också äter dings) inför dina aktiviteter. jag har hittat två nästan perfekta (alltså endast två av återkommande sökningar):

1734426933126.png

lorier hydra. snygg design, rimligt pris, 41mm är okej men den jäveln är 14,6mm tjock för att de har ett (iofs snygg) domat(?) glas. 600$

1734427265187.png

circula sport gmt. 40mm, närmre ett rimligt 13,4mm tjock men denna går för 1400€ vilket närmar sig smärtgränsen för vad jag vill hoppa i havet med.
200m wr på båda ovan och circula finns även i en blå variant.

jag fattar liksom inte riktigt varför alla insisterar på att jag behöver kunna följa 3! tidszoner med en gmt-bezel och mina tankar går mot att modda en seiko-gmt eller dylikt. tack för att du lyssnat på min rant
Spännande, två klockmärken jag aldrig stött på innan. Får göra min hemläxa!

Spännande, två klockmärken jag aldrig stött på innan. Får göra min hemläxa!
alltid kul att kunna informera. kan tillägga vad jag vet - Lorier är ett microbrand vars designs är väldigt retroinspirerade men lyckas hålla dem originella. av deras ~10 designs tycker jag inte en enda är en miss.

circula har jag för mig är ett tyskt märke som funnits en längre tid men kanske inte stått i centrum på scenen på senare år

Min GMT Master II har varit en trogen följeslagare jorden runt. Sticker kanske ut en aning, men har fått behålla den genom Afrika, Sydamerika och skumraska delar av Europa.
Ingen "safety queen" 😎

Bilagor

• Screenshot_20241222_152932_Gallery.jpg
    Screenshot_20241222_152932_Gallery.jpg
    334.6 KB · Visningar: 11
  • Screenshot_20241222_152833_Gallery.jpg
    Screenshot_20241222_152833_Gallery.jpg
    233 KB · Visningar: 10
Tips på budget liknande Swatch som tåls att bada i havet med?
Tänker att begagnat kan vara okej eftersom få klockor är i samma budget klass som en swatch. Säg en Seiko dykare?

Sen bör man kanske inte glömma bla blancpain swatch samarbetet om man inte tycker att det är för mycket av en gimmick. De är i swatch prisklassen 😌

Tillbaka
Topp