• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den pyttelilla tråden om digitalt Seikomögel (73-83)

pemlock

Panerai
2-Faktor
Ganska normalt för en 40år gammal kvartsare men inte acceptabelt naturligtvis om man vill använda den. Kvartskristaller åldras och tidshållningen blir sämre över tid. Ett M929 skall hålla sig inom +/-15sek per månad. Det snajdiga med de flesta tidiga seikokvartsare är att dem tänkte på att dem åldrades och inte skulle vara slit-och-släng klockor som många blev i slutet på 80-talet och kan därför justeras allt eftersom att kristallen åldras. Vågar inte svära just på din modell men jag skulle prova att skruva på den lilla skruven längst ner ett kvarts varv motsols och hoppas på det bästa ;) Du kan säkert hitta info om man alls kan justera m929 och hur mycket och åt vilket håll man skall skruva om du inte vill chansa.
Tack. Det föll mig aldrig in att man skulle kunna rucka ett kvartsur. Det visade sig att man inte behövde vrida på den mycket, bara några få grader. Efter att ha justerat lite i några dagar så visar en snabbmätning på ett par dagar ett något bättre resultat:
IMG_0924.PNG

(Mätt med Watch Tracker, så variationen beror mest på min reaktionstid.)
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Tack. Det föll mig aldrig in att man skulle kunna rucka ett kvartsur. Det visade sig att man inte behövde vrida på den mycket, bara några få grader. Efter att ha justerat lite i några dagar så visar en snabbmätning på ett par dagar ett något bättre resultat:
IMG_0924.PNG

(Mätt med Watch Tracker, så variationen beror mest på min reaktionstid.)
Snyggt fixat. Brukar ta ett par finjusteringar så det där var ju helt klart godkänt :) Dock långt ifrån alla kvartsare man kan justera men från guldåldern är det ganska vanligt.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Alltså den där är sjuk, om jag inte vore i ett zen Marie Kondo-mindset vad gäller materiella tillgångar just nu skulle jag ligga i riskzonen :D
Tycker jag med :) Hade varit en solklar keeper om den haft något längre länk bara :p Som tur var lyckades jag finansiera sommarklockan ändå :D Om du blir sugen så flyttade den tillbaka till sin gamla annons, kommer säkerligen ligga kvar där några år ifall du ändrar dig ;)
https://klocksnack.se/threads/seiko-digital-tunnis-den974-2-9mm-tjock.101807/
 

Flecktarn

Audemars
2-Faktor
Vad letar du efter för någon?
Hmm, inget speciellt egentligen. Jag gillar min A159-5019 och hade tyckt det var kul med typ en A259 "silver wave" eller liknande. Gillar den robusta och hårda designen! När man kikar bakåt i den här tråden förstår man vilket kaninhål vintage digital-Seiko är, så mycket roligt :)
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Hmm, inget speciellt egentligen. Jag gillar min A159-5019 och hade tyckt det var kul med typ en A259 "silver wave" eller liknande. Gillar den robusta och hårda designen! När man kikar bakåt i den här tråden förstår man vilket kaninhål vintage digital-Seiko är, så mycket roligt :)
Finns sjukt mycket skoj, de var duktiga på att tänka utanför ramarna på 70-talet. Haft massor men nu har jag bara M158 PanAm och 0634 Chrono.
 

Flecktarn

Audemars
2-Faktor
Hittade denna, men kan eventuellt ha någon mer passande, om jag gräver lite till efter helgen... Ser ut som länkarna till din boett ska ha speciella ändfästen, och att den sista länkbiten innan ändfästet ska vara lite bredare, typ 22 mm?

20200617_234656.jpg
20200617_234744.jpg
Hmm, ja eventuellt ska sista länkbiten vara längre, men den där ser ju faktiskt ut att passa! Här är några mått på den (ursäkta äcklig skärmatta...)
IMG_20200618_000628__01.jpg
IMG_20200618_000255__01.jpg
IMG_20200618_000034.jpg
IMG_20200618_001023__01.jpg
 

Golle_std

Rolex
2-Faktor
Finns det någon chans att få liv i en gammal krigare som denna? 0634–5019 från 1975.
Nytt batteri är installerat men det är mer eller mindre konstant glapp. Den har förmodligen legat läänge med ett gammalt batteri i sig.
8CF61177-0912-4C1C-B6BB-1F1F68257A83.jpeg
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Finns det någon chans att få liv i en gammal krigare som denna? 0634–5019 från 1975.
Nytt batteri är installerat men det är mer eller mindre konstant glapp. Den har förmodligen legat läänge med ett gammalt batteri i sig.
8CF61177-0912-4C1C-B6BB-1F1F68257A83.jpeg
Lever den överhuvudtaget eller den visar inget liv alls?
 
Topp