• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den smala julkalendern med bara Enicars!

Hugger69

Patek
2-Faktor
lucka 1(1).jpeg

Jamen då kör vi efter att jag fick en positiv respons på min fråga igår! 🤗
Tänkte på detta enkla sätt visa en del av de modeller som Enicar haft under åren och som jag skrapat ihop under den korta tid jag faktiskt känt till Enicar som klocktillverkare!

Bakom lucka nr 1 har vi faktiskt den första Enicar jag köpte på Tradera i april 2020 och som gjorde att jag fastnade för denna tillverkare.
Denna MRO Star Jewels var i helt oanvänt skick men det torkade originalbandet var utom räddning så ganska snabbt köpte jag detta band som har suttit på sedan dess.

🪐 Enicar MRO Star Jewels från 1970-talet

IMG_2391.jpg
 
Senast ändrad:

Hugger69

Patek
2-Faktor
lucka 2(1).jpeg


Det är ju ändå WaterproofWednesday idag så bakom lucka nummer 2 döljer sig en en dykare med SuperCompressor-boett på behändiga 37,5 mm och med short lugs så är maxmåttet på 41 mm, vilket gör att den ändå känns modern trots att detta exemplar är från 1969!

Som så många andra av Enicars modeller så innehåller även denna ett förnämligt inhouse verk. I detta fallet ett AR 165, där AR står för grundaren Ariste Racines initialer. Det automatiska verket har i detta fall 24 juveler, datumskiva samt en gångreserv på 45 tim.
Dubbla kronor och trevlig rostfri boett från EPSA ger den en härlig wrist presence.

Har dagen till ära premiär för en fin Enicar originallänk som passar perfekt till klockan tycker jag.

🪐 Enicar Sherpa Super DIVETTE MK II från 1969, ref 165-35-05

IMG_2401.jpg
IMG_2399.jpg
 
Senast ändrad:

Hugger69

Patek
2-Faktor
lucka 3(1).jpeg


FunkyWatchFriday idag så bakom lucka 3 hittar vi denna guldklimp som tyvärr inte är massiv utan förgylld i 20 mikron.

Mäktig och utklippas space-age design annars, något som utmärker många Enicars från början och till mitten av 70-talet, då de verkar ha haft väldigt fria händer och säkert vansinnigt roligt vid ritborden. Förmodligen var detta ett försök att göra de vanliga mekaniska klockorna mer attraktiva och spännande inför den stora Quartz-krisen. Många liknar dessa klockor vid en idrottsarena om man tänker på djupet i tavlan, så i bland kallas de för arena-klockor.

Även denna klocka köptes som NOS och samma problem som andra NOS-klockor som legat länge med spröda band men i detta fall är originalbandet dock helt men får vila. Jag växlar därför mellan några få andra band som passar, då det är böjt och trång för bandstiftens infästning vid boetten.
Botten mäter 40 mm på bredaste stället och 38 lug-till-lug. Notera även den något okonventionella placeringen av den delvis infällda och Saturnus-märkta kronan.

Som så många andra av Enicars modeller så innehåller även denna ett förnämligt inhouse verk, i detta fallet ett AR 167 som är identiskt med gårdagens AR 165 förutom att AR 167 även har dagskiva. Även denna boett är framtagen tillsammans med EPSA, dvs firma Ervin Piquerez S.A.

🪐 Enicar Sherpa 350 från 70-talet, ref. 167-21-01

IMG_2413.jpg
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
lucka 4(1).jpeg


Saturnday idag, Enicars egen veckodag och lucka nr 4! 🪐

Vi fortsätter på samma mäktiga och utflippade space-age design som igår men faktiskt snäppet brutalare i sin formgivning i dag då den här boetten har något så vågat som helt olika bredder på banden, 24 och 17 mm! 😳

Den här klockan köpte jag inte som NOS men den har faktiskt sitt mycket ovanliga originalband kvar och dessa band hade inte ett Enicar-spänne och de går inte att byta heller då dessa spännen är insydda! Botten mäter 40 mm på bredaste stället och 38 lug-till-lug. Samma okonventionella placering på kronan här.

Som så många andra av Enicars modeller så innehåller även denna ett förnämligt inhouse verk, i detta fallet ett AR 320 quartz-verk med svensk dagskiva.
Dessa quartz-verk var helt framtagna i Schweiz runt 1969 av en grupp av klocktillverkare som kallades CEH, Centre Electronique Horloger, där Enicar, Omega, Patek Philippe, Zenith mfl ingick för att möte den japanska anstormningen via bla Seiko. Enicar tog dessa verk vidare i det ni ser nedan.


🪐 Enicar Super Quartz mitten av 70-talet, ref. 320-01-01

IMG_2425.jpg

IMG_9243.jpg
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
lucka 5(1).jpeg


Det är SherpaSöndag och bakom lucka nr 5 hittar vi en riktig Star!

Serien med klockor som benämns Sherpa Star var en av de mest påkostade modellerna i Enicars historia och introducerades redan 1965.
Den här relativt ovanliga och kantiga modellen hade jag faktiskt aldrig tidigare sett förrän den dök upp hos en handlare i Norge i höstas och jag kände att den var jag tvungen att lägga till samlingarna.

Botten mäter 31 x 37 mm och i helstål. Som så många andra av Enicars modeller så innehåller även denna ett förnämligt inhouse verk, i detta fallet ett AR 197 med engelsk dagskiva. Dock bygger detta verk på ett ETA 2638. Inget plexi utan påkostat safir-glas var det på alla Sherpa Star-modeller och klockan var faktiskt dyrare än både Sherpa OPS och Sherpa Aqua Graph!

Hur marknadsförde Enicar dessa stjärnor på marknaden? Det verkar som att de inte hade något riktigt fokus fokus faktiskt.
Det finns annonser med Sherpa Star och rubriker som "The 20th century watch for all occasions", "A worldwide success", "Precise, elegant and strong" och en av favoriterna, "A babe magnet"! 🤪
Det finns alltså en Sherpa Star för alla tillfällen, både som sportklocka eller till kostymen! 🤟

🪐 Enicar Sherpa Star från mitten av 60-talet, ref.197-01-02

IMG_2432.jpg
IMG_1497.jpg
IMG_2431.jpg
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
lucka 6(1).jpeg


Måndag igen och bakom lucka 6 hittar vi en Star Jewels i nyskick!
Helt komplett med box, band, prislapp och Enicar-spänne! 🤩

Serien med klockor som benämns Star Jewels var en ersättare till den berömda Ultrasonic, där Enicar använde sin egenutvecklade metod för bättre oljning av urverket och dess delar tillsammans med ultraljud. På så sätt fick man klockor som gick bättre och inte behövde servas lika ofta som andra utan denna metod.
Klockor med Star Jewels på tavlan har alltså något bättre verk än övriga som inte tillhör någon av Sherpa- eller Star-serierna.

Botten mäter in på 34 mm och i helstål. Som så många andra av Enicars modeller så innehåller även denna ett förnämligt inhouse verk, i detta fallet ett AR 1141. Självklart med röd och öppen 6:a!

🪐 Enicar Star Jewels, ref.140-21-01

IMG_2436.jpg
IMG_9400.jpg
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
lucka 7(1).jpeg


TachymeterTisdag OCH öppning av lucka 7, vilken turdag va? 😉 😆

Dagens kronograf är faktiskt Enicars första automatiska dito och den innehåller ovanligt nog INTE ett eget verk denna gång utan man tog hjälp av Lemania och deras cal 1340-verk. Enligt vad jag hittade på nätet så var detta verk ett samarbete mellan Omega och Lemania och det kom runt 1972, vilket stämmer bra överens med denna klockas ålder. Det håller tiden extremt bra dessutom.

Verket har ett litet ovanlig setup av visare och subdials. Det är alltså 4 centrala visare och två subdials på 6 och 9 på urtavlan.
Man läser av följande på visarna:
  • Centralt hittar vi vanliga tim- och minutvisare, orange kronografsekund samt svart/gul 60 minuters kronografsummering
  • 12-timmars kronografsummering som sub dial vid kl 6
  • Vanliga sekunder vid kl 9
  • Datumfönster kl 3

Personligen är denna extremt färgglada och grafiska tavla en av mina absoluta favoriter i min Enicar-samling och en av de mer underskattade kronograferna på marknaden, så passa på att handla om du hittar en i skapligt skick! 👍

🪐 Enicar GRAHPO-MATIC ref, 134-01-02

IMG_2447.jpg
IMG_2449.jpg
IMG_4211.JPG
IMG_2448.jpg
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
lucka 8(2).jpeg


WaterproofWednesday och bakom lucka 8 hittar vi en snudd på ikonisk dykare från Enicar !

Historien börjar runt maj 1956 då Enicar gav Seapearl-klockor till den Albert Eggler-ledda schweiziska expeditionen för att bestiga berget Lhotse och Mount Everest i Himalaya. Det anses allmänt att den manuella Seapearl 600 var klockan som användes, främst på grund av reklam som visar den modellen och kallar den "Everest-klockan". Eggler anger dock i sin bok som beskriver expeditionen att de faktiskt använde automatiska Enicars, så det finns spekulationer om att de kan ha fått en annan Seapearl-modell med ett automatiskt urverk.

Oavsett vilket använde Enicar kopplingen i framgångsrika reklamkampanjer och lade senare till namnet "Sherpa" till Enicars lite dyrare modeller som Seapearl och ett stort antal andra modeller genom åren.

Men det slutar inte där utan en annan kul anekdot kring Seapearl 600 är testerna med US Navy!
År 1958 utvecklade Bulova ett dykarur för US Navy's Experimental Diving Unit, EDU. Medan Bulova var under utveckling utförde marinen officiella tester på Rolex Submariner 6538 och Blancpain Fifty Fathoms Milspec 1. Det visade sig att även Enicar Seapearl 600 var populär bland marinens dykare vid den tiden och många användes inofficiellt av dykare, så marinen inkluderade även en Seapearl 600 i testerna.

EnicarMilitaryReport.jpg


Enligt en testet presterade Enicar väldigt bra jämfört med sina betydligt dyrare kollegor Rolex och Blancpain.
Faktum är att Rolex lätt fick imma på plexit genom att fukt trängde in och den ansågs faktiskt vara otillräckligt vattentät!
Enicar tillsammans med Blancpain klarade dock det testetoch dykarna själva föredrog dess lättare vikt.
Marinen gillade definitivt även priset på Seapearl 600 som då kostade $25 jämfört med $55 för Blancpain och hela $90,00 för Rolex. Marinen ansåg att Enicar var tillräckligt billig för att dykarna kunde använde dem och sedan köpa en ny istället för att betala servicekostnaden!
Till slut och med alla tester genomförde var dykarnas eget första val Enicar Seapearl 600, när inte en vridring behövdes. I slutändan gav emellertid marinen inte ut någon rekommendation till Enicar Seapearl 600, utan gick med vidare med Rolex och Blancpain istället, oklart varför. Hur som helst en trevlig anekdot!.

Mitt exemplar är från 1959 och SuperCompressor-boetten från EPSA är förstås i helstål med Enicars patenterade bajonett-fattning på baklocket.
Man kan även se här på baklocket att man graverade in "Sherpas" på dessa Seapearl och det är inna modellen "Sherpa" blev allmänt känt och hamnade på tavlan!
Tavlan har härligt patina och visarna är ju bara helt underbara, särskilt sekundvisaren som är ett smycke i sig!
Självklart ett inhouse verk och i denna klocka är det ett manuellt 17 jewels AR 1010 som står för maskineriet.

Gravyren för "1" och "0" visar på hur lite man behöver vrida för att öppna och stänga locket.
Många klåpare har under åren förstört eller i alla fall kraftigt repat baklocken, då de inte vetat hur dessa ska öppnas!

🪐 Enicar Seapearl 600 från 1959 ref, 100/120 BaNS

IMG_2452.jpg
IMG_2454.jpg
IMG_2453.jpg
IMG_2455.jpg

IMG_2456.jpg
IMG_1666.jpg
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
lucka 9(1).jpeg


Bakom lucka 9 hittar vi Enicars första klocka med GMT-funktion och den lanserades efter att Rolex kommit med sin GMT-Master 1955.

Enicars Sherpa GMT lanserades alltså 1960 på Basel Watch Fair som en i raden av fem stycken tool-watches från Enicar, speciellt framtagna för resenärer och proffs i behov av att samtidigt kunna läsa av två tidszoner och på så sätt underlätta vardagen.
Målgruppen var alltså främst piloter, kabinpersonal och andra som med flyg reste jorden runt.

1964 kunde Enicars stolt presentera att man huvudleverantör till Swissair, Japan Airlinesoch vårt eget SAS. Några stora flygplanstillverkare som hade även Enicar som leverantör till delar av flyginstrumenten, men det är en annan historia!

Enicar_Sherpa_GMT_catalogue_large.jpg


Enicar Sherpa GMT har den unika SuperCompressor-boetten i helstål från EPSA med bajonettfattat baklock.

Verket i detta fall är ett inhouse automatiskt 30 Jewels AR 1126 Supertest-verk som var Enicars motsvarighet till COSC/Chronometer-verk från andra tillverkare.
Dessa kallades 'Supertest' då det inte officiellt var ett kronometer-verk eftersom det inte testades officiellt av någon testbyrå. Enicar testade klockan via en egen testprocedur på tre dagar med en maximal tolerans på 5 sekunder. Varje enskild klocka fick ett certifikat med alla testresultat.
Det finns dock ett antal modeller som är "Chronometer" märkta från Enicar men de är mycket ovanliga.

Just mitt exemplar från de första året 1960 tillhör de verkligt ovanliga av de första Sherpa-GMT modellerna på grund av de många röda inslagen.
Ta bezelen som exempel, den var oftast svart men förekommer i ett väldigt litet antal i denna röda färgade och i dagsläget känner man bara till fyra stycken i hela världen! Den röda inre vridningen med sitt lilla hus på var ytterligare en funktion som Enicar lade till på de nya modellerna.

Tittar man noga på tavlan nedan så ser man även att texten "SWISS" på tavlans nedre kant även den är röd, liksom datumet så klart.🍎
Den röda GMT-visaren med sin typiska pilspets blir liksom grädden på moset i denna röd kombo.

Jag äskar verkligen det kärleksfullt men använda skicket på den och det är fantastiskt roligt att få förvalta denna pärla som har så många kvaliteter i en och samma klocka! ❤️

🪐 Enicar Sherpa GMT från 1960, ref 100/216 BaANCXS
IMG_2473.jpg
IMG_2470.jpg
IMG_8210.JPG
IMG_2472.jpg
 
Senast ändrad:

Tokka

Panerai
2-Faktor
lucka 9(1).jpeg


Bakom lucka 9 hittar vi Enicars första klocka med GMT-funktion och den lanserades efter att Rolex kommit med sin GMT-Master 1955.

Enicars Sherpa GMT lanserades alltså 1960 på Basel Watch Fair som en i raden av fem stycken tool-watches från Enicar, speciellt framtagna för resenärer och proffs i behov av att samtidigt kunna läsa av två tidszoner och på så sätt underlätta vardagen.
Målgruppen var alltså främst piloter, kabinpersonal och andra som med flyg reste jorden runt.

1964 kunde Enicars stolt presentera att man huvudleverantör till Swissair, Japan Airlinesoch vårt eget SAS. Några stora flygplanstillverkare som hade även Enicar som leverantör till delar av flyginstrumenten, men det är en annan historia!

Enicar_Sherpa_GMT_catalogue_large.jpg


Enicar Sherpa GMT har den unika SuperCompressor-boetten i helstål från EPSA med bajonettfattat baklock.

Verket i detta fall är ett inhouse automatiskt 30 Jewels AR 1126 Supertest-verk som var Enicars motsvarighet till COSC/Chronometer-verk från andra tillverkare.
Dessa kallades 'Supertest' då det inte officiellt var ett kronometer-verk eftersom det inte testades officiellt av någon testbyrå. Enicar testade klockan via en egen testprocedur på tre dagar med en maximal tolerans på 5 sekunder. Varje enskild klocka fick ett certifikat med alla testresultat.
Det finns dock ett antal modeller som är "Chronometer" märkta från Enicar men de är mycket ovanliga.

Just mitt exemplar från de första året 1960 tillhör de verkligt ovanliga av de första Sherpa-GMT modellerna på grund av de många röda inslagen.
Ta bezelen som exempel, den var oftast svart men förekommer i ett väldigt litet antal i denna röda färgade och i dagsläget känner man bara till fyra stycken i hela världen! Tittat man noga på tavlan nedan så ser man även att texten "SWISS" på tavlans nedre kant även den är röd, liksom datumet så klart.🍎
Den röda GMT-visaren med sin typiska pilspets blir liksom grädden på moset i denna röd kombo.

Jag äskar verkligen det kärleksfullt men använda skicket på den och det är fantastiskt roligt att få förvalta denna pärla som har så många kvaliteter i en och samma klocka! ❤️

🪐 Enicar Sherpa GMT från 1960, ref 100/216 BaANCXS
IMG_2473.jpg
IMG_2470.jpg
IMG_8210.JPG
IMG_2472.jpg
Den där var ju fantastiskt fin, var tvungen att googla lite då jag blev fascinerad av den lila extra pilen/markören på vridningen. Har jag förstått det rätt att den här modellen har alltså dubbla vridningar?
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Den där var ju fantastiskt fin, var tvungen att googla lite då jag blev fascinerad av den lila extra pilen/markören på vridningen. Har jag förstått det rätt att den här modellen har alltså dubbla vridningar?
Tack,
Ja det stämmer och den skulle jag naturligtvis ha nämnt med då den är röd dessutom!
Det här var också något nytt och unikt för Enicar tror jag….🤔

Edit: Ändrade texten ovan är och ska ta reda på lite mer om denna inte vridring för den förekommer på fler modeller!
 
Senast ändrad:

Hugger69

Patek
2-Faktor
lucka10-2.jpg


FunkyWatchFriday, Nobeldagen och lucka 10 så nu slår vi på stort med denna festliga klocka! 🥳🎉🥂🍾

Den här klockan är ännu ett exempel på hur roligt och fritt designavdelningen måste ha fått jobbat alternativt att de provade olika sorters opiater! 😆🌿
Klockan fick jag erbjudande om att köpa här i Sverige tillsammans men en anna Enicar i NOS-skick så det orörda skicket, formen och att den var komplett med originalband och spänne gjorde att jag slog till utan att tveka.

Som jag nämnt tidigare så är originalbanden ofta för sköra efter alla dessa år så de får vila och klockan används med lite olika band och idag blev det som jag kanske tycker den passar bäst på, vitt tropic-liknande gummi.
Älskar formgivningen med sina skarpa slag, galna timmarkörer, underbart svårfotad lyster i den blå tavlan och så den svenska dagskivan som pricken över i! 👍

Inhouseverk även i denna och ett 24 jewels AR 1147 med gångreserv på 45 timmar ryms innanför skalet.
Boetten i helstål mäter in på moderna 38x36 mm och bärs smidigt trots sina lite kantiga former, man kan dock lätt fastna i saker! 😆

🪐 Enicar Meteor DayDate Automatic, ref 147-04-01

IMG_2488.jpg
IMG_1413.jpg
IMG_2489.jpg
 
Senast ändrad:

Hugger69

Patek
2-Faktor
lucka 11(1).jpeg


Saturnday firar vi idag och bakom lucka 11 hittar vi kanske en av de absolut ballaste vintageklockorna som världen skådat, den helsvarta Sherpa OPS! 🤘🪖
...vet att det finns någon som länge önska se den bakom en lucka! 😆

Jag letade ett bra tag innan jag hittade rätt exemplar som plötsligt dök upp på eBay och efter lite snabb förhandling fick jag hem den för ett rätt ok pris ändå.

Min klocka tillhör den första generationen kallad MK I. Den har den grå/svarta bezelen som kännetecknar de första klockorna men däremot har den en lite senare typen av triangelformad och orange sekundvisare som verkligen lyser upp och var ett ganska typiskt kännetecken för många Enicars från slutet av 60-talet och framåt. Mitt exemplar är svårt att exakt tidsbestämma men runt 1969-1970 uppskatta att den är tillverkad. Bezelen och innanmätet är annorlunda mellan MK I och de övriga så även om de ser lika ut på utsidan passar inte bezel eller verk från MK I på de andra och tvärtom.

Historien bakom hur Sherpa OPS kom fram är lite höljt i dunkel men det ryktas om att den var tänkt för militärt bruk från början och att den helsvarta botten var tänk att minimera reflexer under dykningarna, vilket så klart även fungerar för privat dykarbruk. De första klockorna kom runt 1966/67 och de sista en bit på 70-talet.
Man samarbetade ännu en gång med EPSA och resultatet blev lyckat även denna gång.

Den helsvarta helstålsboetten hade en för tiden unik ytbehandling i form av den svarteloxerade eller kromaterade ytan, alltså inte PVD som många felaktigt kallar den.
Ytbehandlingen liknar mer den som används på pistoler och liknade och Sherpa OPS räknas som världens första helsvarta klocka och en tydligt föregångare och inspiratör till den Chronograph I som Porsche Design Group sedemra tog runt 1972. Den som vill kan läsa lite mer om svarta klockor HÄR .

Även plexi var av en extra kraftig tjocklek för att klara av lite tuffare tag än de vanliga dyker-uren från samma tid.

Chronosport_catalogue_1979_large.png

IMG_2240.jpg


Det som verkligen stack ut på dessa klockor, förutom färgen såklart, var det inbyggda kronskyddet för de dubbla kronorna. Det var likadant somför systermodellen Sherpa Ultradive, som var den mer civiliserade version av SuperCompressor-boetten från EPSA. Den senare har även börjat kallas för Ed Sheeran sedan den populäre och tillika klocksamlande musikern haft en sådan på ett antal bilder och konserter.
Ultradive är en mycket fin klocka det med men jag föll för just OPS, då det är den bästa av två världar men i en betydligt tuffare variant än UD! 💪

Det automatiska verket är Enicars eget förgyllda AR 1145B med 24 jewels och en gångreserv på 45 timmar.

🪐 Enicar Sherpa OPS MK I, ref 144-35-03

IMG_2512.jpg
IMG_2509.jpg
IMG_2510.jpg
IMG_8196.JPG
IMG_8194.JPG
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
lucka 12(1).jpeg


SherpaSöndag och dags för en av hustruns vintage-klockor att få skina bakom lucka 12.

Den här Sherpa Star Ladyn köptes som en av två NOS-klockor där dottern fick den andra.
Underbar design och hög kvalitet på den genomarbetade helstålsboetten med safirglas på toppen och fantastiska detaljer med märkt krona och även spännet på den nitade originallänken bär Enicars namn.

Den här serien Sherpa Star, var några av de mest påkostade klockor som Enicar tagit fram då den lanserades i mitten av 60-talet.
Nedan en annons från NILAX, eller Nilsson & Axell AB som de hette på den tiden, med damur från Enicar:

IMG_8426.JPG


Våra exemplar mäter in på 21 mm utan krona så det är ingen stor klocka detta.
Verket är som oftast ett inhouse och manuellt med benämning AR 692, 17 jewels och gångtid på imponerande 42 timmar ändå trots storleken.

🪐 Enicar Sherpa Star Lady, ref. 692-35-01

IMG_2519.jpg
IMG_2520.jpg
IMG_2521.jpg
IMG_2522.jpg
IMG_2523.jpg
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
IKT-julkalendern-nr-13-1.jpg


Måndag och Luciadagen, så vad är mer logiskt än denna klocka då batterier är att föredra framför levande ljus, i alla fall ur brandsynpunkt! 🔥

Det här är alltså Enicars första och troligen enda elektrisk drivna mekaniska klocka och när Enicar skulle ta fram ett verk så bestämde man sig för att ta hjälp utifrån.
Verket med kaliber 4750 utvecklades 1961 av Landeron och användes av ett antal olika klockmärken och var det enda dåtida elektromekaniska urverk som var helt framtaget i Schweiz.

Verket var extremt känsligt att montera ihop och hamnade någon av komponenterna lite fel så kunde det leda till oregelbunden gång samt urladdning av batteriet. Enicar hade en egen avdelning för montering av dessa elektriska klockor då minsta skräp kunde orsaka kortslutning i verket. Efter montering testade man sedan varje verk i ett oscilloskop och en galvanometer under ett par dagar, innan det monterades i boetten.
Den sista testen, innan den skickades iväg, var att låta klockan sitta 3-5 dygn i ett slags hjul som skulle simulera armrörelser och påvisa eventuella fel innan kunden drabbades.

Med då tidens batteri så skulle klockan klara c:a 1,5 års drifttid och ha samma exakthet som ett bättre automatisk verk.
Jag kan meddela att med de batterier som dig finns så räcker det typ 3 månader så man får ha ett eget laget hema men det är ju tur att bett går ganska snabbt då batterier är lätt åtkomligt under den egna luckan! 🔋

Självklart lanserade Enicar sin elektriska klocka under Sherpa-flaggan och blev alltså Sherpa Electric.
Den anses av många som en av de mest tidlösa och vackra ur som kommit från Enicar!
Appropå design och formgivning...man kan inte annat än älska den underbara sekundvisaren med sin elektrisk blixtsymbol, de underbara timmarkörerna som även de ska återkoppla till den elektriska framdrivningen samt de stora visarnas gracila formspråk! 😍

Boetten på 36 mm fanns både i helstål eller guld-doublé och där faktiskt helståls-boetten idag anses vara svåraste att hitta i idag.
Som de flesta andra Sherpa-modeller så har även denna en SuperCompressor-variant från EPSA men med eget vattentätt batterifack, utöver det vanliga bajonettfattade baklocket, för att skydda det känsliga elektromekaniska verket.

jag köpte klockan från kaplans om defekt men det var faktiskt kunskapsbrist och dåligt batteri som var problemet så efter ett besök hos min urmakarmästare Per-Erik, på Olofsfors Ur så löste sig allt till det bättre! Den här klockan är en av mina absoluta keepers! 👍

Jag är också dessutom sedan i höstas lycklig ägare till ett NOS originalband som var original till just Sherpa Electric, se annonsen nedan! 🤪

schermafbeelding-2018-10-28-om-11-47-38.png


IMG_1946.jpg


🪐 Enicar Sherpa Electric från 1961, ref 100/167 BEaNS

IMG_2540.jpg

IMG_2538.jpg
IMG_7020.jpg
schermafbeelding-2018-10-28-om-11-50-04.png
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
14.jpg


I det gnistrande vinterlandskapet döljer sig en Date bakom lucka 14!

Vi fortsätter på Sherpa-serien och dagens klocka var kanske tänkt som ett sportig ur som fungerade både till vardags och till fest för stilig är den med sin härligt svarta tavla och fina detaljer. Rött datumhjul skapar en färgklick i det annars ganska sobra utseendet.

Som de flesta Sherpa så har vi även här en SuperCompressor-boett från EPSA med sina skulpterade men ändå elegant bearbetade bandhorn och en underbart graverad baklock med fina detaljer med den berömda musslan och en pärla, Seapearl.
Kraftig Enicar-märkt krona, men utan kryssmönster, vilket inte alltid fanns på dessa SuperCompressorer och typiskt dykarhjälm på lockets insida med tillverkarens logga, EPSA.

Som oftast hos Enicar finner vi ett underbart vackert och förgyllt inhouse verk som heter AR 1141 med 17 jewels, handdraget och med hela 47 timmars gångtid.

Idag kör jag den på ett mjukt sandfärgat Nato som matchar bra mot index i tavlan men den gör sig bra på en mängd av band vilket är roligt då man kan få fram så många olika uttryck med band eller länkar.

🪐 Enicar Sherpa 600 Date från 1967/68, ref 140-33-01

IMG_2552.jpg
IMG_2551.jpg
IMG_2550.jpg
IMG_5527.jpg
IMG_7782.jpg
 
Senast ändrad:

Hugger69

Patek
2-Faktor
lucka 15.jpeg


WaterproofWednesday redan och vad har vi för spännande bakom lucka 15 tro? 🤪

Här döljer sig en återigen liten goding från hustruns samlingar i form av en Sherpa 300 i damstorlek, som det hette på den tiden.
Ändock en fullfjädrad vattentät sportklocka med datum och manuellt uppdrag och med underbara cigarett-index och härlig färger.

Apropå vattentätheten så var det faktiskt en svensk som stod för Enicars testmetod på Sherpa-modellerna. Han utformade en testmetod där man först sänkte ner i klockan i kokande vatten för att sedan frysa ner direkt til -20 grader. Klarade klockan testet, vilket de flesta Sherpas gjorde, så fick klockan 5-års garanti mot kondens eller vattenskada, den garantin var man ensam om i världen vid den tidpunkten faktiskt. Det användes så klart i marknadsföringen, se annons nedan.

Skärmavbild 2021-12-14 kl. 17.41.51.png


Den här lilla Sherpan har en helstålsboett med någon form av SuperCompressor-lösning då även detta baklock har fjädrande tätning som sina större SuperCompressor-syskon, dock saknas här den vanliga EPSA-loggan och dykarhjälmen, oklart varför men den kanske inte rymdes?
Underbart detaljrik gravyr på utsidan av baklocket men en väldigt detaljerad mussla och pärla trots storleken på 26 mm!

Under det tjusiga locket hittar vi ett trevligt och förgyllt inhouse-verk från benämnt AR 871 med 17 jewels och gångreserv på imponerande 44 timmar.

🪐 Enicar Sherpa 300 Lady från 1969, ref 871-03-01

IMG_2558.jpg
IMG_2559.jpg
IMG_2561.jpg
IMG_2562.jpg




IMG_6208.JPG
IMG_8426.JPG
IMG_6207.JPG
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
lucka 16(1).jpeg


Vanlig klassisk GubbklocksTorsdag, och visst fasen kan även Enicar leverer en sådan!

Den här klockan följde faktiskt med vid ett köp av en annan klocka, men har fått stanna kvar då det är en grym vardagsbeater med väldigt hög gångprecision trots för mig totalt okänd servicehistorik.

Även här en helstålsboett med korta luggar på typiskt sent 60- eller tidigt 70-talsmanér.
Fint graverat lock med den klassiska hajen som logiskt nog jagar en Enicr-logga....🙄

Under locket hittar vi återigen ett förgyllt inhouse-verk, denna gång ett automatiskt verk benämnt AR 2167. Här är det nog frågan om ett verk som i botten är ett ETA eller AS och som Enicar vidareutvecklat.
Kul detalj är det tvåspråkiga daghjulet, både engelska och förmodligen kinesiska. Det verkar stå onsdag på kinesiska i bilden nedan.

🪐 Enicar Automatic Day Date, ref 2167-51-29

IMG_2627.jpg
IMG_2623.jpg
IMG_2624.jpg
IMG_2625.jpg
IMG_2626.jpg
IMG_2628.jpg
IMG_3676.jpg
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
lucka 17.jpeg


FunkyWatchFriday även denna fredag och bakom lucka 17 hittar vi en riktigt udda pjäs! 🤪

Klockan köptes via en auktion på Irland av alla ställen och jag fick till helt rätt kursa, krångligare var att få hem klockan men till slut dök den upp! 👍
Den kom på sin originallänk av Milanesisk snitt, men den är rätt så obekväm och stel så idag bärs den bekvämare på ett mjukt läder.

Det här kan ha varit ett rop på hjälp från Enicar i mitten av 70-talet inför den kommande Quartz-krisen och ännu ett försök till att göra vanliga klassiska mekaniska klockor intressanta och moderna igen. Jumping hour-klockor är i sig inget nytt utan togs fram redan i slutet på 1800-talet, men det är en helt annan historia.

Ännu en av de få gånger Enicar inte använde ett egenutvecklat verk, men riktiga jumping hour-verk är inte så vanliga som de enkla stift-verken som annars sitter i de flesta jumping hour och Enicar ville nog hålla fanan högt ändå. Det är alltså automatiskt AS 2083 som sitter i denna klocka

Den massiva helstålsboetten är av hög kvalitet och det flush-monterade safirglaset känns lyxigt.
Boetten skäms inte för sig på handleden och mäter in på hela 41x43 mm och med 13 mm i höjd.

Designen kan man få tycka vad man vill om men jag älskar att man verkligen tog ut svängarna, för praktiskt och lättläst är den inte!

🪐 Enicar Digital Automatic Date, ref 173-01-01

IMG_2663.jpg
IMG_2661.jpg
IMG_2666.jpg
IMG_8164.jpg
 
Senast ändrad:

Tokka

Panerai
2-Faktor
Måste säga att enicarkalendern är guld. Åter igen har du fått mig att googla runt på Enicar. Älskar verkligen modellen, och funderar en del kring hur orginal armband/länk ska se ut.

Är det en länk likt det denna modell?

eller kom den på läder orginal?
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
lucka 18(1).jpeg


Idag har vi firandet av ännu en Saturnday och bakom lucka 18 hittar vi en underbar Stardust-dial!

Den här klockan vet jag inte så mycket om annat att den köptes via C24 från Portugal av alla ställen faktiskt..
Jag blev helt tagen av den underbara tavlan och att skicket i övrigt var så oklanderligt... man undrar ju nästan om inte tavlan vart så här från början? 😋
Visarna bär förvisso spår av någon sorst fukt men verket är i väldigt fint för en klocka om ändå är från runt 1964.

Boetten är förgylld och ligger på lite drygt 34 mm i diameter och är ganska tunn då den mäter in på 9 mm, och då är ändå plexi rätt högt!
Under det vackra locket med klassisk fyrklöver döljer sig det vackra inhouse verket med benämningen AR 1010, 25 jewels samt gångreserv på 42 timmar.

🪐 Enicar 25 Jewels från 1964, ref 100/131 PS

IMG_2677.jpg
IMG_2676.jpg
IMG_2678.jpg
16118015-o05bq3vf7yoc818l8ve3kpdu-Zoom-2.jpg
IMG_2679.jpg
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Måste säga att enicarkalendern är guld. Åter igen har du fått mig att googla runt på Enicar. Älskar verkligen modellen, och funderar en del kring hur orginal armband/länk ska se ut.

Är det en länk likt det denna modell?

eller kom den på läder orginal?
Vdad kul att du gillar den för det var lite tanken att skapa intresse och nyfikenhet kring Enicar! 🤗 🪐 👍

Det finns flera olika modeller av Enicars Jumping Hour och den du visar har en helt annan boett än min och saknar datum-visning, men länken till den är original och liksom lite integrerad till boetten.

Originalänken till min Enicar Digital ser ut så här:
IMG_8610.JPG
IMG_0308.jpg
 

Tokka

Panerai
2-Faktor
Vdad kul att du gillar den för det var lite tanken att skapa intresse och nyfikenhet kring Enicar! 🤗 🪐 👍

Det finns flera olika modeller av Enicars Jumping Hour och den du visar har en helt annan boett än min och saknar datum-visning, men länken till den är original och liksom lite integrerad till boetten.

Originalänken till min Enicar Digital ser ut så här:
IMG_8610.JPG
IMG_0308.jpg
Väldigt fin på mesh också!
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
lucka 19(1).jpeg


Redan fjärde advent och sista SherpaSöndagen innan julafton och bakom lucka 19 hittar vi ännu en variant av de speciella Sherpa Star-modellerna.

Den här klockan köptes i ett mycket fint men begagnat skick och komplett med sitt förmodade originalband.
Boetten har en underbar helmet-design och kändes nog väldigt modern då den introducerades redan 1965. En av de dyraste klockorna Enicar någonsin tagit fram men en klocka som inte riktigt slog bland allmänheten, undrar varför? 😆

Verket är ännu ett vackert och förgyllt inhouse-verk, i detta fal med benämningen AR 1145. Automatiskt och med datumfönstret på ett litet annorlunda ställe, rätt så typiskt för Sherpa Star-modellerna att sticka ut på mer än ett sätt. Verket har 24 jewels och en gångreserv på 45 timmar.
Baksidan men sin unika gravyr för Sherpa Star kan man beundra länge....

🪐 Enicar Sherpa Star från 1965, ref 144-49-012
IMG_2708.jpg
IMG_2710.jpg
IMG_2712.jpg
IMG_2709.jpg
IMG_2711.jpg
350670183_f3258757-4cf3-4cd7-bc52-c2de3a80e27c.jpg
ADE8D085-039A-4C72-BD7D-39BD2456ED82.JPG
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
lucka 20(1).jpeg


MåndagsFunk och öppning av lucka 20 släpper lös denna groooovey thang!🤟

Den klockan köptes enbart på dess utseende och underbara charm. Klockan har verkligen brukats kärleksfullt under åren från mitten av 70-talet och tills nu.

Den härliga arena-designen skämtar man inte bort då den har ett underbart djup och härliga 3D-detaljer i timmarkörerna. Tavlan skiftar i härligt guldbrunt och är rätt så svårfotad faktiskt.

Den rostfria boetten är ganska biffig med sina 41x40 mm och en tjocklek på 12 mm. Baksidan och hela botten har brukats rejält under åren men är ändå inte sönderpolerad utan uppvisare en ärlig patina.

Verket är ännu ett vackert och förgyllt inhouse-verk, i detta fall med benämningen AR 167C. Det stammar från AR 160-serien som rankas som ett av de bästa verken som Enicar tagit fram med väldigt hög driftsäkerhet. Automatiskt, datum och med svensk dagskiva gör det hela lite extra speciellt.
Verket har 24 jewels och en gångreserv på 45 timmar.

Den rostfria länken har ändlänkar på hela 24 mm och är original till klockan.

🪐 Enicar Sherpa 320, ref 167-10-01

IMG_2723.jpg
IMG_2721.jpg
IMG_2720.jpg
IMG_2725.jpg
IMG_2719.jpg
 
Topp