• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den smala tråden om Alpina

Dr Puh

Audemars
2-Faktor
IMG_1337.JPG
Den här har jag, en Alpiner Chronograph.
 

Forskaren

Breitling
Nix, inte Swatch. Vad jag fattat det som så är Fredrique Constant och Alpina fristående, tror inte de har så mycket gemensamt heller men kanske blir aktuellt i framtiden, FC har ju några egna urverk som de kanske delar med sig av.
Blev inte både Alpina och FC uppköpta av Citizen rätt nyligen eller har jag fått det om bakfoten?
 

1965ek

Patek
2-Faktor
IMG_0082.JPG
Men vet du hur statusen är just nu hos Fredmans ?
Nix men vet inte om jag skulle betalt runt 20k enligt deras riktpris. Kan säga att jag aldrig varit orolig för bukten. Har köpt minst 200 paket och har haft 2 problem som Paypal löst inom några dagar. Många delar till mitt bilintresse...
Kom nu på att jag ägt 4 Alpina tidigare. En i varje hörn BMW 2002 Tii -74. Min gamla på bilden...
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
IMG_0082.JPG

Nix men vet inte om jag skulle betalt runt 20k enligt deras riktpris. Kan säga att jag aldrig varit orolig för bukten. Har köpt minst 200 paket och har haft 2 problem som Paypal löst inom några dagar. Många delar till mitt bilintresse...
Kom nu på att jag ägt 4 Alpina tidigare. En i varje hörn BMW 2002 Tii -74. Min gamla på bilden...
Första bilen med turbo :)
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Finns ny på C24 för 12.6k, är det ett bra pris?
Min uppfattning är att det är bra om det är från ett land du slipper betala momsen. Om det är en GMT alltså. Det finns andra versioner av Alpina Alpiner utan GMT funktion.
Om jag skulle köpa en ny skulle jag välja på länk. Lädret iofs snyggt men är mycket styvt. Möjligen att det går till sig över tid. Komplettera med länk senare är dyrare.
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Det har nu passerat exakt en vecka sedan jag ställde klockan. Nu på kvällen saktat sig 3 sek på 7 dagar. Det intressanta är att jag kan styra klockan till att gå perfekt beroende på hur jag lägger klockan på natten. Den saktar sig 2 sek på dagen och ytterligare 2 sek om den ligger med kronan uppåt. Om jag däremot lägger den på rygg fortar den 2 sek på natten. Testade med kronan upp i måndags natt. Som ni ser på bilden just nu 3 sek efter men jag vet att det kommer vara 4 sek innan läggdags. Imorgon bitti 2 sek efter att den sovit på rygg osv. Det bästa är att det är konsekvent det beteendet varje dag hela veckan.
Är det normalt att kunna påverka gången på detta sätt?

IMG_0008.JPG
 

Pluto

Cartier
Det har nu passerat exakt en vecka sedan jag ställde klockan. Nu på kvällen saktat sig 3 sek på 7 dagar. Det intressanta är att jag kan styra klockan till att gå perfekt beroende på hur jag lägger klockan på natten. Den saktar sig 2 sek på dagen och ytterligare 2 sek om den ligger med kronan uppåt. Om jag däremot lägger den på rygg fortar den 2 sek på natten. Testade med kronan upp i måndags natt. Som ni ser på bilden just nu 3 sek efter men jag vet att det kommer vara 4 sek innan läggdags. Imorgon bitti 2 sek efter att den sovit på rygg osv. Det bästa är att det är konsekvent det beteendet varje dag hela veckan.
Är det normalt att kunna påverka gången på detta sätt?

IMG_0008.JPG
Vet inte om detta svarar på frågan, du kanske redan är fullt medveten om det. Men klockor går lite olika fort beroende på vilken position du har den i, eftersom att gravitation jobbar annorlunda på urverkt i olika positioner. Iaf vad jag har hört.
 
Topp