• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den smala tråden om Alpina

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Hej
Jag satt och stirrade på Alpiner GMT Business Hours (REF. AL-550SRN5AQ6). Fortsatte läsa reviews på webben men ingen av skribenterna förstod vad texten på urtavlan stod för, och orden på urtavlan fick istället en utmärkelse av en skribent. "Random Selection Of Words On A Watch Dial 2016 Award."(Bredan, 2016).

Nu vart jag nyfiken vad det står för. Och det handlar om en polarexpedition som genomförs av äventyrarna Vincent Colliard och Børge Ousland som skall korsa 20 största glaciärerna på jorden.

"Believe - Preserve - Transmit"

Believe
We must all believe in our dreams and strive to make the come true.
Preserve
As the last great reserve of drinkable water better knowing glaciers means better preserving them.
Transmit
The real commitment in this challange is not only the performance, it´s the transmission from the explorers to the next Ice Legacy generation.


Tyvärr är jag fortfarande "lost in translation" och har svårt och ta in budskapet. Men jag gillar klockan skarp !
AL-550SRN5AQ6.png

Här kan man följa äventyret.
http://www.icelegacy.com/my-product/the-project/
iceCarte-2-1024x569.jpg

Bilderna är lånade från alpinawatches.

Jag gillar verkligen utformningen och färgsättningen av 24 timmars delen, mer nyanserad än på traditionella GMT klockor.
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Efter en månad har jag nu fått tillbaka min Alpina gmt från service. Jag hade den inne tidigare då den förvisso höll tiden hyggligt men tappade 10 spd efter någon dag. Ingen katastrof men något är knas att från att inte tappa nåt till att tappa 10. Tycker inte om variation. (På klockor alltså:)) Sen kändes inte manuellt uppdrag helt 100 heller. Jag påtalade detta och det var ingen diskussion alls med grabbarna service. Nu hemkommen med nytt verk. Mycket trevliga och tillmötesgående killar på NW GROUP Sthlm.
Jag har startat en ny timing run på WatchTracker för att kolla upp tidshållning men känner efter att manuellt dragit upp den några drag att känslan är perfekt och bättre än tidigare.
Körde under tiden den var på service en Hamilton Seaview som numer finns hos @Nilas och sedan en Sinn 104 som köptes av @St Maxime . Båda två hedersknyfflar. Superfina klockor båda två men Alpinan är ett snäpp eller två uppåt i kvalitet tycker jag. Även om den är större med sina 44mm sitter den väldigt lågt på handleden speciellt jämfört med min Sinn. Förmodligen en synvilla men så uppfattar jag den.


IMG_0458.JPG
IMG_0459.JPG
IMG_0460.JPG
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Efter en månad har jag nu fått tillbaka min Alpina gmt från service. Jag hade den inne tidigare då den förvisso höll tiden hyggligt men tappade 10 spd efter någon dag. Ingen katastrof men något är knas att från att inte tappa nåt till att tappa 10. Tycker inte om variation. (På klockor alltså:)) Sen kändes inte manuellt uppdrag helt 100 heller. Jag påtalade detta och det var ingen diskussion alls med grabbarna service. Nu hemkommen med nytt verk. Mycket trevliga och tillmötesgående killar på NW GROUP Sthlm.
Jag har startat en ny timing run på WatchTracker för att kolla upp tidshållning men känner efter att manuellt dragit upp den några drag att känslan är perfekt och bättre än tidigare.
Körde under tiden den var på service en Hamilton Seaview som numer finns hos @Nilas och sedan en Sinn 104 som köptes av @St Maxime . Båda två hedersknyfflar. Superfina klockor båda två men Alpinan är ett snäpp eller två uppåt i kvalitet tycker jag. Även om den är större med sina 44mm sitter den väldigt lågt på handleden speciellt jämfört med min Sinn. Förmodligen en synvilla men så uppfattar jag den.


IMG_0458.JPG
IMG_0459.JPG
IMG_0460.JPG
Är GMT visaren funktionellt likadan som på en Rolex GMT Master 2 ??
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Efter en månad har jag nu fått tillbaka min Alpina gmt från service. Jag hade den inne tidigare då den förvisso höll tiden hyggligt men tappade 10 spd efter någon dag. Ingen katastrof men något är knas att från att inte tappa nåt till att tappa 10. Tycker inte om variation. (På klockor alltså:)) Sen kändes inte manuellt uppdrag helt 100 heller. Jag påtalade detta och det var ingen diskussion alls med grabbarna service. Nu hemkommen med nytt verk. Mycket trevliga och tillmötesgående killar på NW GROUP Sthlm.
Jag har startat en ny timing run på WatchTracker för att kolla upp tidshållning men känner efter att manuellt dragit upp den några drag att känslan är perfekt och bättre än tidigare.
Körde under tiden den var på service en Hamilton Seaview som numer finns hos @Nilas och sedan en Sinn 104 som köptes av @St Maxime . Båda två hedersknyfflar. Superfina klockor båda två men Alpinan är ett snäpp eller två uppåt i kvalitet tycker jag. Även om den är större med sina 44mm sitter den väldigt lågt på handleden speciellt jämfört med min Sinn. Förmodligen en synvilla men så uppfattar jag den.


IMG_0458.JPG
IMG_0459.JPG
IMG_0460.JPG
Riktigt fin din Alpina. Vacker coin edged bezel. Ser ut att sitta perfekt runt handleden. Blir svårt att välja klocka på morgonen nu :).
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Och innan någon undrar är graderingen till 36(0) att använda i kombination med gmt visaren som kompass. Rikta gmt mot solen. 18 är söder 36 norr.
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Haha påminner mig om en kille jag spelade golf med en gång för många år sedan. Han hade slagit 3 bollar i ett vattendrag som populärt kallades för golfströmmen. Han droppade en ny boll, tog upp den och kastade i den ivattnet med handen direkt. "Du skulle ju ändå dit din jävel" sa han och gick vidare till nästa tee.
 

engst

Cartier
Jag tar nu tag i ett par försummade vintageklockor (två Alpina och en Poljot). Om någon råkar sitta inne med urmakartips (Stockholm), eller åldersbestämning går det alldeles utmärkt att tjoa till :)
IMG_9723.JPG
 

engst

Cartier
34mm. Osignerad krona, men kan ju mycket väl vara utbytt. Ska kanske kontakta Alpina om den och se om dom har nån info.

Riktigt ren och fin modell. Hur gick det? Fick Du någon vettig respons?
Alpina har ju en lång historia, och borde vara rätt tacksamt inför förfrågningar, kan man tycka.
 
Topp