• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den smala tråden om Alpina

1965ek

Patek
2-Faktor
Vet inte om detta svarar på frågan, du kanske redan är fullt medveten om det. Men klockor går lite olika fort beroende på vilken position du har den i, eftersom att gravitation jobbar annorlunda på urverkt i olika positioner. Iaf vad jag har hört.
Jo det är jag fullt medveten om och det är logiskt. Min fråga är framförallt om kompensationen på 2 sek nattetid är är rimlig mot saktandet på 2 sek dagtid. Jag tror att det är bra men har aldrig haft ett mekaniskt ur med den möjligheten till exakthet.
 
Det har nu passerat exakt en vecka sedan jag ställde klockan. Nu på kvällen saktat sig 3 sek på 7 dagar. Det intressanta är att jag kan styra klockan till att gå perfekt beroende på hur jag lägger klockan på natten. Den saktar sig 2 sek på dagen och ytterligare 2 sek om den ligger med kronan uppåt. Om jag däremot lägger den på rygg fortar den 2 sek på natten. Testade med kronan upp i måndags natt. Som ni ser på bilden just nu 3 sek efter men jag vet att det kommer vara 4 sek innan läggdags. Imorgon bitti 2 sek efter att den sovit på rygg osv. Det bästa är att det är konsekvent det beteendet varje dag hela veckan.
Är det normalt att kunna påverka gången på detta sätt?

IMG_0008.JPG
Kan göra exakt samma sak med min skx007. Den har tappat 9 sekunder på ett år.. (På riktigt!)
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Verkar lite rörigt med Alpina just nu, som jag förstår det så finns det ingen för AD´s att vända sig till i Sverige (Norden?)

Fina klockor hur som helst även om jag har väldigt svårt för loggan :)
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Tomt på handleden... Lämnade in gmt på ruckning igår. Vill ha den + Ett par sek/dygn isf att den tappar två till fyra.
 

1965ek

Patek
2-Faktor
IMG_0424.JPG



Jag föredrar automatisk före kvarts men denna har cal. AL- 372B4BS6 som är ett hög precisions chronograph-verk med 4 års livslängd. Inget att skämmas för om du frågar mig. :)
Absolut inget att skämms för. Ursäkta om min fråga kunde tolkas så. Jag bara undrade.

Min gmt har en 4:a på tavlan som betyder vattensäker, stöttålig, rostfri och anti-magnetisk. Allt enligt standarder. Hittade en bild på en öppnad klocka som visar det sistnämnda om någon skulle vara intresserad. (Vilket jag var)
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Allt klappat och klart inför julen:)
Som lök på laxen är min Alpina tillbaka efter ruckning och trycktest. Har använt en Hamilton Seaview under tiden som jag verkligen gillar. Dock så märker man tydligt skillnaden mot min Alpina som listar drygt det dubbla. Mycket fin byggkvalitet!
Här ser man lite av sunburst i tavlan som skiftar mellan svart ochh grå beroende på belysning.
God jul!

IMG_0274.JPG
IMG_0275.JPG
 

1965ek

Patek
2-Faktor
IMG_0297.JPG
IMG_0296.JPG

Nu ska originalbandet tuktas. Styvare än något annat jag provat men gillart:) Drar åt det ett snäpp mer än brukligt.
Annars är mitt hirsch ranger perfekt men nu ger jag det en chans...
 

Bilagor

  • IMG_0299.JPG
    IMG_0299.JPG
    138.6 KB · Visningar: 28
Senast ändrad:

engst

Cartier
Har äntligen fått hem en Alpina-modell som jag länge letat efter. Nästan lika repig som vacker dock, så nu skall jag leta efter lämpligt ställe att lämna in den för genomgång. Håll tummarna för oss!
IMG_6422.JPG
 

timevoid

Cartier
2-Faktor
Hej
Jag satt och stirrade på Alpiner GMT Business Hours (REF. AL-550SRN5AQ6). Fortsatte läsa reviews på webben men ingen av skribenterna förstod vad texten på urtavlan stod för, och orden på urtavlan fick istället en utmärkelse av en skribent. "Random Selection Of Words On A Watch Dial 2016 Award."(Bredan, 2016).

Nu vart jag nyfiken vad det står för. Och det handlar om en polarexpedition som genomförs av äventyrarna Vincent Colliard och Børge Ousland som skall korsa 20 största glaciärerna på jorden.

"Believe - Preserve - Transmit"

Believe
We must all believe in our dreams and strive to make the come true.
Preserve
As the last great reserve of drinkable water better knowing glaciers means better preserving them.
Transmit
The real commitment in this challange is not only the performance, it´s the transmission from the explorers to the next Ice Legacy generation.


Tyvärr är jag fortfarande "lost in translation" och har svårt och ta in budskapet. Men jag gillar klockan skarp !
AL-550SRN5AQ6.png

Här kan man följa äventyret.
http://www.icelegacy.com/my-product/the-project/
iceCarte-2-1024x569.jpg

Bilderna är lånade från alpinawatches.
 

Bilagor

  • iceCarte-2-1024x569.jpg
    iceCarte-2-1024x569.jpg
    80.7 KB · Visningar: 12

1965ek

Patek
2-Faktor
Hej
Jag satt och stirrade på Alpiner GMT Business Hours (REF. AL-550SRN5AQ6). Fortsatte läsa reviews på webben men ingen av skribenterna förstod vad texten på urtavlan stod för, och orden på urtavlan fick istället en utmärkelse av en skribent. "Random Selection Of Words On A Watch Dial 2016 Award."(Bredan, 2016).

Nu vart jag nyfiken vad det står för. Och det handlar om en polarexpedition som genomförs av äventyrarna Vincent Colliard och Børge Ousland som skall korsa 20 största glaciärerna på jorden.

"Believe - Preserve - Transmit"

Believe
We must all believe in our dreams and strive to make the come true.
Preserve
As the last great reserve of drinkable water better knowing glaciers means better preserving them.
Transmit
The real commitment in this challange is not only the performance, it´s the transmission from the explorers to the next Ice Legacy generation.


Tyvärr är jag fortfarande "lost in translation" och har svårt och ta in budskapet. Men jag gillar klockan skarp !
AL-550SRN5AQ6.png

Här kan man följa äventyret.
http://www.icelegacy.com/my-product/the-project/
iceCarte-2-1024x569.jpg

Bilderna är lånade från alpinawatches.
Biz hour är en snygg variant men föredrar modellen utan texten som av någon anledning också har ett lite högre listpris. Hoppas du kommer fram till vad den betyder:)
 

Psykel

Patek
Jag smyger ut från vintage-delen av KS och bumpar tråden med nytillskottet som kom hem igår. En Alpina på ca 30mm! Står 3812 mellan luggarna, misstänker att det är ref.
IMG_4601.JPG

Pratade med en väldigt trevlig och hjälpsam kvinna vid namn Charlotte i livechatten på Alpinas officiella hemsida. Hon letade i arkiven och konstaterade att man inte kan säkerställa tillverkningsåret med hjälp av serienumret, men att modellen tillverkades 1938-1945.
Dessutom grävde hon fram den här annonsen, vilket är lite kul!
IMG_4608.PNG
 
Topp