• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora batteriklocka-tråden!

Martin Lovasz

Audemars
Är det något jag älskar så är det quartz klockor från 70- och 80-talet och särskild de slimmade klockorna från 80-talet. Jag brukar köpa in vrak från Tradera för några tior och fixa till dem och idag har jag roat mig rejält och fixat till två stycken.

P6048693.JPG

Här är en Certina från ca 1980. De var fortfarande lite bredare än vad som komma skulle och man använde fortfarande plexiglas allt som oftast.
P6048710.JPG

Om ni ser 753.xxxx.xx så undvik att köpa klockan då urverken i dessa modeller hade barnsjukdomar som mer eller mindre gjorde att man var tvungen att byta hela urverket och det går sälla så lätt att laga dem.

Också ni ser hur det bakre locket ser slitet ut? Det ser värre ut på bild än vad det gör i verkligheten och det är den vanliga finishen som fått blankpolerade fläckar av armbandet som suttit på i många år. Så använd "ALDRIG!!!!" armband som ligger mot det bakre locket för svett och smuts samlas mellan armbandet och locket och metallen blir så småningom så här.

Man ser även att någon nisse har försökt öppna locket men sluntit med saxen och rispat den rejält.
100082.jpg

Här är skönheten, ett 7 juvelers ETA 944.111 (EEM) verk som tack och lov inte blivit dåligt och efter lite rengöring och oljning är en fröjd att beskåda.

När man träffar på en klocka med detta verk kan man ofta gissa sig till vad som finns i då de blir mycket tröga att ställa tiden på då all olja försvunnit från ställmekanismen och när detta verks vanligaste fel uppstår märker man det då det glappar en hel del när man ställer tiden framåt och sedan bakåt, så gör den det så köp den inte!

P6048719.JPG

Här har jag en Certina från ca 1985. Lite mindre, lite mer slimmad men ack så stilig.

P6048734.JPG

På baksidan kan man faktiskt se att klockan är från mitten snarare än från början eller slutet av 80-talet då det står EOL. ETA införde EOL som är ett sätt för klockan att tala om att batteriet börjar ta slut genom att sekundvisaren tar längre hopp än normalt. När 80-talet kom till sitt slut hade mer eller mindre alla tillverkare infört liknande lösningar och då var det inget att skryta om längre så texten försvann.

Jag hittade ett gammalt originalarmband i get som passar klockan fint.

100083.jpg

I hittar man ett 7 juvelers ETA 955.112 verk som är en riktig klassiker. 955.111 kom redan runt 1978 men med 955.112 hade man då lagt till EOL.
 
Topp