• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora förälder- och barntråden

alfgren

Rolex
2-Faktor
Har haft både BeSafe Izi Kid och Britax Hi-Way II samtidigt och helt ärligt - så mycket skiljer det inte. Ett par centimeter kanske på sin höjd i längdutrymme. Däremot känns BeSafe stolen oerhört mycket mera påkostad och rejäl. Den justerbara ryggstödslutningen är ju bara den värd pengarna.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Kia optima och Superb löser problemen med trångt vs barnstolar, galet med plats! Inga bilar för de prestigebundna dock....

Om sladdis ramlar in så vet jag iaf vad man r välja :angel:
 

RosaCasio

Cartier
IMG_20180426_122002_436.jpg

Ta vara på de små stunderna gott folk.
Bebis+kaffe+kaka+planetocean.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
För att återgå lite till bilbarnstol-diskussionen. Åker A4 och det börjar bli dags för dottern att få en stol istället för babyskydd.
IMG_20180504_122625.jpg

Inga planer på knodd nr 2 än och jag är rätt säker på att det är tvärkört att få in 2 stolar i den ändå.

Så tillbaka till frågan. Vad har ni upptäckt i efterhand vid köp av stol att ni saknar, älskar, hatar med val av modell? Vad bör man tänka på förutom det självklara att den ska vara så säker som möjligt.

Vi har en mindre bil också men stolen kommer mest sitta i A4an.
 

zeke_varg

Omega
För att återgå lite till bilbarnstol-diskussionen. Åker A4 och det börjar bli dags för dottern att få en stol istället för babyskydd.
IMG_20180504_122625.jpg

Inga planer på knodd nr 2 än och jag är rätt säker på att det är tvärkört att få in 2 stolar i den ändå.

Så tillbaka till frågan. Vad har ni upptäckt i efterhand vid köp av stol att ni saknar, älskar, hatar med val av modell? Vad bör man tänka på förutom det självklara att den ska vara så säker som möjligt.

Vi har en mindre bil också men stolen kommer mest sitta i A4an.

Ställbar lutning är riktigt bra. Somnar kidsen vill man inte att huvudet hänger framåt.

Isofix

En stol som funkar att ha bakåtvänd bak och ändå att vuxen kan sitta fram utan att ha knäna i hakan (förutsatt att bilmodellen ens gör det möjligt)
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Ställbar lutning är riktigt bra. Somnar kidsen vill man inte att huvudet hänger framåt.

Isofix

En stol som funkar att ha bakåtvänd bak och ändå att vuxen kan sitta fram utan att ha knäna i hakan (förutsatt att bilmodellen ens gör det möjligt)

Ja lutningsbart känns som en grej vi vill ha. Isofix absolut, ett krav från min sida.

De där med utrymme är nog värre. Redan trångt idag med babyskyddet om någon skulle sitta passagerare fram (händer extremt sällan dock). Med de sagt vill vi gärna åt någon modell som inte tar upp onödigt mkt utrymme.

En A4 är inte stor tyvärr
 

zeke_varg

Omega
Ja lutningsbart känns som en grej vi vill ha. Isofix absolut, ett krav från min sida.

De där med utrymme är nog värre. Redan trångt idag med babyskyddet om någon skulle sitta passagerare fram (händer extremt sällan dock). Med de sagt vill vi gärna åt någon modell som inte tar upp onödigt mkt utrymme.

En A4 är inte stor tyvärr
Bakåtvända tar rejäl plats. Vissa ännu mer än andra.
 

vlm1978

Cartier
Har alltid kört bakåtvända barnstolar i passagerarsätet fram. Ger gott om utrymme i baksätet bakom oavsett bil.
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Vi valde att ha barnen bak så vi vuxna kunde snacka. Kändes riktigt bra när vi fick till det då vi under minibarnstiden inte hade längre ordväxlingar under veckorna. Det var lite som att dejta.

Samma här. Kul med date! :) Sen tvingades man åka till sidan om man åkte själv med barnen och behövde fixa nåt. Att sitta och pilla in napp/leta gosedjur/ mysa under färd känns rätt onödigt riskabelt...
 
Har en stol som man enkelt kan snurra för en snabb i och urstigning. Minns ej fabrikat, men den är förjävla bra!

Man snurrar stolen och sätter in killen/tjejen med skorna pekandes utåt, drar av skorna och placerar dessa på avsedd plats. Sen snurrar man tillbaks stolen och vips sitter allt på plats utan att ungarna har klättrat på instegslister eller sitter med smutsiga skor mot passagerarstolen.

Det är tack vare denna barnstol som jag kan hålla det kliniskt i bilen trots två småbarn, och den äldre som använder stolen tycker dessutom att det är jävligt roligt att få snurra vid av och påstigning. :woot:

Edit:
Cybex Sirona heter den och den går dessutom att tilta väldigt mycket så barnet ligger riktigt bekvämt motför dom andra jag testat där huvudet nästan faller framåt så fort dom somnar.
AF080FA7-2DA3-408B-AEEC-141CE59C4CE6.png
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Har en stol som man enkelt kan snurra för en snabb i och urstigning. Minns ej fabrikat, men den är förjävla bra!

Man snurrar stolen och sätter in killen/tjejen med skorna pekandes utåt, drar av skorna och placerar dessa på avsedd plats. Sen snurrar man tillbaks stolen och vips sitter allt på plats utan att ungarna har klättrat på instegslister eller sitter med smutsiga skor mot passagerarstolen.

Det är tack vare denna barnstol som jag kan hålla det kliniskt i bilen trots två småbarn, och den äldre som använder stolen tycker dessutom att det är jävligt roligt att få snurra vid av och påstigning. :woot:

Edit:
Cybex Sirona heter den och den går dessutom att tilta väldigt mycket så barnet ligger riktigt bekvämt motför dom andra jag testat där huvudet nästan faller framåt så fort dom somnar.
AF080FA7-2DA3-408B-AEEC-141CE59C4CE6.png
Recaro zero 1 har liknande lösning.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Har en stol som man enkelt kan snurra för en snabb i och urstigning. Minns ej fabrikat, men den är förjävla bra!

Man snurrar stolen och sätter in killen/tjejen med skorna pekandes utåt, drar av skorna och placerar dessa på avsedd plats. Sen snurrar man tillbaks stolen och vips sitter allt på plats utan att ungarna har klättrat på instegslister eller sitter med smutsiga skor mot passagerarstolen.

Det är tack vare denna barnstol som jag kan hålla det kliniskt i bilen trots två småbarn, och den äldre som använder stolen tycker dessutom att det är jävligt roligt att få snurra vid av och påstigning. :woot:

Edit:
Cybex Sirona heter den och den går dessutom att tilta väldigt mycket så barnet ligger riktigt bekvämt motför dom andra jag testat där huvudet nästan faller framåt så fort dom somnar.
AF080FA7-2DA3-408B-AEEC-141CE59C4CE6.png

Grym lösning, blir dock än mer smuts när de är äldre (5år) :nailbiting: Då ska de gå in själva, men smuts/damm/stök är en del av att ha barn, även för folk (som jag) med städOCD :rolleyes:
 
Topp