• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora förälder- och barntråden

Min 6 åring börjar bli näsvis.
Frågade på en söndag om han fick äta lördagsgodis, vilket jag sa nej till.

- Vad taskig du är din gamla gubbe!

Är sexåringar såna? Trodde sånt kom när de uppnått tonåren eller strax innan. 😬
Så skönt att läsa. Lillfimpen(4) sa i veckan när vi skulle gå till förskolan:
-pappa du är pensionär
Jag svarade- nej gubben, jag är inte pensionär.
Lillfimpen svarade: men du ser ut som en pensionär.
- tack så mycket…

Så skönt att läsa. Lillfimpen(4) sa i veckan när vi skulle gå till förskolan:
-pappa du är pensionär
Jag svarade- nej gubben, jag är inte pensionär.
Lillfimpen svarade: men du ser ut som en pensionär.
- tack så mycket…

Såna kommentarer från ens avkomma livar upp 😅

Min unge frågade mig häromdagen om jag fått en sjukdom som gör att man glömmer mycket. 😁

Någon med erfarenhet av vagn till tre ungar samtidigt? Har sett några lösningar men inget som passar oss. Vi får vår nr.4 om ett par veckor och då kommer det bli tight i vagnen som vi har nu (nån jävla dubbelvagn från bugaboo). Det är mindre än ett år mellan 2:an och 3:an som kom 30 sept 2020 och 17 sept 2021 2 och 3-åringarna kan och vill ju gå själva men klarar begränsade sträckor och sover ofta ”middag” i vagnen. Den nya ungen kommer ju att behöva ha en liggdel i början. Känns som en knepig nöt att knäcka detta. I varje fall när det blir höst och vinter.

Någon med erfarenhet av vagn till tre ungar samtidigt? Har sett några lösningar men inget som passar oss. Vi får vår nr.4 om ett par veckor och då kommer det bli tight i vagnen som vi har nu (nån jävla dubbelvagn från bugaboo). Det är mindre än ett år mellan 2:an och 3:an som kom 30 sept 2020 och 17 sept 2021 2 och 3-åringarna kan och vill ju gå själva men klarar begränsade sträckor och sover ofta ”middag” i vagnen. Den nya ungen kommer ju att behöva ha en liggdel i början. Känns som en knepig nöt att knäcka detta. I varje fall när det blir höst och vinter.
Det enda jag kan tänka mig som är en ” smidig” lösning är ståbräda.
Nu är det ju väldigt individuellt gällande middagssovning men det kanske inte är så lång period kvar av just det?

Nån som kikat i den? Är själv inte där än. Farsan har dock lärt mig att, så gott det går, vara redo. Å vem vet? Det kanske är nästa som är sista.

Bilagor

• PXL_20230703_185613056.jpg
    PXL_20230703_185613056.jpg
    575.7 KB · Visningar: 13
Senast ändrad:
Det enda jag kan tänka mig som är en ” smidig” lösning är ståbräda.
Nu är det ju väldigt individuellt gällande middagssovning men det kanske inte är så lång period kvar av just det?
Nej, middagssovandet är på avtagande när det gäller hon som ska fylla 3 i alla fall. Jag har också tänkt på ståbräda men det är inte helt hundra när jag testade med vagnen som vi har nu. Har funderat på att skaffa typ en sån där kärra som man kopplar bakom cykeln.

Nån som kikat i den? Är själv inte där än. Farsan har dock lärt mig att, så gott det går, att vara redo. Å vem vet? Det kanske är nästa som är sista.

Jag och frun väntar vårt första barn i september. Har läst ett par sådana böcker nu inför bf och tyckte den var läsvärd. Lättsam men ändå informativ. Går snabbt att plöja!

Hade en superfin från mammas perspektiv*. Alltså det var mest en samling intervjuer med kvinnor kring deras rädslor å så. Ska leta rätt! Tack för svar.

*Som med barn å allt, kommunikation. Å med kött på benen å... Läshuvud för erfarenheter? Då kan man odla empati å faktiskt, börja, de som betyder någo för en. Se dem - i alla fall.

Vad fan köper man för barnvagn? Bugaboo, Emmaljunga eller Cybex står på tapetten. Vi bor i Göteborg så huvudsakligen statdskörning men samtidigt vill vi kunna vandra en skogsled (Skatås). Känns som alla har en Fox5.

Jag och frugan har typ panik.

Vad fan köper man för barnvagn? Bugaboo, Emmaljunga eller Cybex står på tapetten. Vi bor i Göteborg så huvudsakligen statdskörning men samtidigt vill vi kunna vandra en skogsled (Skatås). Känns som alla har en Fox5.

Jag och sambon tänkte också att man måste kunna köra i terrängen med vagn. I efterhand sker det sjukt sällan och vi har nu köpt en klart smidigare begagnad "stadsvagn". Så jäkla mycket skönare typ 98% av tiden.

Framförallt då den åker in och ut ur bilen hela tiden. Vi köpte en Silver cross spirit för 1000kr i fint skick. Vi kollade dock på cybex balios s lux som alternativ om man ska köpa nytt.

Åk och prova några i butik bara, spelar inte så stor roll utan ta någon som är skön att köra och som går att justera bra i längd. Vi köpte en emmaljunga nxt90 outdoor som funkat bra. Speciellt när det blev snö/is. Ett tips är att se till att barnvagnen får plats i bagageluckan

Sen har vi också en löparvagn från thule som varit fantasktiskt att kunna springa själv men det kommer ju först senare när dom är tillräckligt gamla

Vi köpte en Britax Smile 3 bättre begagnad. Vi är nöjda, men hade säkert varit lika nöjda med en som kostade halva priset.
Har fått punka två gånger och det har varit lätt att fixa själv då det finns gott om reservdelar. Vi valde just den för det verkade smidigt med 3 delar: liggdel, sittdel och babyskydd som man kan använda i bilen. Nu när killen är lite större så har vi kvar britaxen men använder ofta en yoyo resevagn som är mycket smidigare och funkar bättre 90% av gångerna.

Köpte den billigaste jag hittade på blocket😬 En i princip oanvänd cresent 900kr, körde skiten ur den efter grusvägen här i 3 år. Tvättade av den och gav bort den till en av min sambos kollega fungerar fortfarande 6 år gammal nu

Köp beg. Jag har en svinfin Emmaljunga på blocket nu, får inte ut en tusenlapp för den, kostade typ…15 ny.
Sämre andrahandsvärde än Tag Heuer och Breitling kombinerat.

Edit: för meckigt att skicka, annars hade du fått den mot en bcf-donation.

Köp beg. Jag har en svinfin Emmaljunga på blocket nu, får inte ut en tusenlapp för den, kostade typ…15 ny.
Sämre andrahandsvärde än Tag Heuer och Breitling kombinerat.

Edit: för meckigt att skicka, annars hade du fått den mot en bcf-donation.
Samma här, hade en Emmaljunga Super Nitro till två barn med Quadrolift, åkpåse, skötväska, ståbräda och ett helt oanvänt chassi efter försäkringsärende, fick till slut i princip ge bort den. Hade lätt köpt efterföljaren om det varit aktuellt idag.

Nu verkar alla modeller ha blivit omdöpta igen, finns inga Sentro på Blocket, men jag hade kikat på den här: https://www.blocket.se/annons/goteborg/emmaljunga_nxt_90_outdoor_/1205432000

Lustigt nog verkar det ha varit superefterfrågan på begagnade barngrejer när jag behövde dem, var i många fall lika bra att köpa nytt, men när det var dags att sälja gällde det omvända. (Fasen vad skönt det är att inte längre ha bilen fullpackad med grejer för att åka iväg en eftermiddag. Inga vagnar, inga babyskydd, inga resesängar, inga stolar, inga blöjväskor, inga pottor, inga toatroner, inga ombyten och inga leksaker. Det enda som absolut måste vara med är laddaren till plattan.)

Super Nitro höll för övrigt för många varv runt Skatås, och fick plats bak i V60:n. De ersättande modellerna är säkert inte sämre.

Senast ändrad:
Vi körde Bugaboo Donkey, både som "mono" med sidokorg och ett tag som dubbel.
Bytte till punkteringsfria hjul. Deras ståbräda för syskon är fantastisk och vi gillade vagnen skarpt.
Ska man gå i butiker etc så är det jäkligt skönt med svängbara hjul fram.
Vår står i källaren, kommer troligen efterskänkas till en släkting som väntar barn, vi får kanske ut 2500 på blocket i bästa fall.

Mitt tips om barnvagn. Köp begagnad. Ni kommer ändra er om behovet.

Köpa smidigare. Den ska passa nya bilen. Barnet har svårt o somna om så vi vill inte väcka fisen när vi ska åka bil så då ska vagnen gå att göras om till barnstol i bilen. Den ska in i ett flygplan på smidigt sätt. Den ska kunna…

Finns en flod av alt på blocket. En ny premiumvagn kostar som en bil.

Våra ungar är förbi vagnarna. 2 ungar. 6 vagnar blev det totalt,

Mitt tips om barnvagn. Köp begagnad. Ni kommer ändra er om behovet.

Köpa smidigare. Den ska passa nya bilen. Barnet har svårt o somna om så vi vill inte väcka fisen när vi ska åka bil så då ska vagnen gå att göras om till barnstol i bilen. Den ska in i ett flygplan på smidigt sätt. Den ska kunna…

Finns en flod av alt på blocket. En ny premiumvagn kostar som en bil.

Våra ungar är förbi vagnarna. 2 ungar. 6 vagnar blev det totalt,
Tänkte tvärtom inför min sons ankomst. 2 månader senare såldes den nyköpta vagnen och det blev en beggad. Så här i efterhand skulle jag definitivt ha köpt beggat från början, av samma skäl som du nämner.

Som övriga ovan. Begagnat!

Jag har tröskat igenom sex vagnar på tre barn. Bara den första köptes ny (Bugaboo Buffalo). Efter den blev det en Donkey då vi fick en till. Plus en löpvagn (Thule). Sedan såldes Donkeyn och en cykelvagn köptes. Jag pallade den en vecka som huvudvagn, så en annan Donkey köptes. Nu har den sålts och en liten cityvagn köpts till de tillfällen minstingen inte orkar gå.

Kostnad
1. Buffalo, 11000
Såld för 6000 (fick alla tyger utbytta på garantin)
2. Thule Glide, sliten men hel, 2000
Skänktes bort till kollega
3. Donkey, 1 år gammal, 8000
Såld för 5500
4. Thule Cross 2, använd men ok, 4500
Såld för 5000 (!)
5. Donkey, gammalt as, 1500 spänn
Såld för 1000
6. Bugaboo Bee, 1500
Finns kvar

Total kostnad 11 000 under snart tio års tid. 5000 var den första vagnen, som köptes ny.

Med detta sagt, köp denna

Många frågor om vilken vagn man ska köpa. Men vi är i den åldern att vi funderar på att göra oss av med vagnen. Han är 3 år och 2 månader och vill mest gå själv. Vi har en britax smile 3 samt en Babyzen yoyo resevagn. Tror ni att man klarar sig på bara resevagnen?
Enda gången det kan bli jobbigt är ju om man vintertid, med mycket snö, ska till skansen eller liknande...hur ofta händer det?

Många frågor om vilken vagn man ska köpa. Men vi är i den åldern att vi funderar på att göra oss av med vagnen. Han är 3 år och 2 månader och vill mest gå själv. Vi har en britax smile 3 samt en Babyzen yoyo resevagn. Tror ni att man klarar sig på bara resevagnen?
Enda gången det kan bli jobbigt är ju om man vintertid, med mycket snö, ska till skansen eller liknande...hur ofta händer det?
Korrekt. Sälj!

Då finns axlarna!

Nån som kikat i den? Är själv inte där än. Farsan har dock lärt mig att, så gott det går, vara redo. Å vem vet? Det kanske är nästa som är sista.
Ja, den är väldigt lättläst och kan vara bra men jag tyckte inte att jag lärde mig så mycket från den.
Det enda som jag har antecknat från boken är följande:

Bröstmjölk håller sex timmar i rumstemperatur, tre dygn i kylskåp och tre månader i frysen.

1 av 4000 barn dör i plötslig spädbarnsdöd

Nyfött barn sover 18 timmar om dagen, tre månaders 15 timmar om dagen.
Tremånadersbebis sover ca tre gånger på dagen, vid sex månader ca två och någon gång mellan 12-18 månader en gång på dagen.

Ni som skriver om barnvagnar och kommande bebisar - se till att maxa föräldraledighet och i övrigt tid med era barn. Uppväxten går FORT!

Även om jag tycker att jag har varit en närvarande pappa hade jag med facit i hand kunnat vara pappaledig ytterligare lite mer. Det jag jagade på jobbet hade jag lika gärna kunnat jaga sen (eller bara skita i det). Min förstfödda blir 10 imorgon! Ett decennium har gått så fort..

Då kommer nästa fråga. Hur pratar ni med barn om "känsliga" ämnen?
Några exempel:
1. Vi stod i hissen och in kommer en indisk familj. Sonen säger högt "pappa, de är indier".
2. Sonen berättar vad hans pedagoger på förskolan heter: "Simon, Anna, Erika. Men jag vet inte vad hon bruna heter" (en mörkhyad vikarie)
3. I badet: "pappa, vad är det där". "det är snoppen, den man kissar med". "Nej, inte den. DEN!" och klämmar och drar i pungen.

Jag har ju sjukt svårt för att hålla mig för skratt när de kläcker de här kommentarerna....

Körde också YoYo sista tiden. Fungerade utmärkt. Dagarna det snöade fick det bli promenad. 😉
Då kommer nästa fråga. Hur pratar ni med barn om "känsliga" ämnen?
Några exempel:
1. Vi stod i hissen och in kommer en indisk familj. Sonen säger högt "pappa, de är indier".
2. Sonen berättar vad hans pedagoger på förskolan heter: "Simon, Anna, Erika. Men jag vet inte vad hon bruna heter" (en mörkhyad vikarie)
3. I badet: "pappa, vad är det där". "det är snoppen, den man kissar med". "Nej, inte den. DEN!" och klämmar och drar i pungen.

Jag har ju sjukt svårt för att hålla mig för skratt när de kläcker de här kommentarerna....
Kommentarerna är ju de mest naturliga i världen för barn. För oss har det fungerat att ta sig tid att förklara på ett pedagogiskt sätt om vad i vissa fall är OK eller inte OK att säga. Men framförallt varför. Varför-därför diskussionen är sällan bra. 🙂

Senast ändrad:
Kastar in frågan här också

Har ni några rekommendationer gällande bakåtvänd barnbilstol som används ca 1-2 gånger i månaden till en nu 18 månaders liten tjej(systerdotter). Känner att jag borde införskaffa en för att kunna hjälpa till lite oftare.

Som barnlös och ej helt välbevandrad i detta så är det en djungel.

Tillbaka
Topp