• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora fisketråden (linan?).

willbur

Rolex
2-Faktor
Vänner! Jag har fått i present att jag och en vän ska få dra på en fiskeresa. Budget 15.000, kan självklart lägga till lite. Vi vill få stor fisk och kasta (inte fluga) alla tips mottages, både i Sverige och Norge.
 

zeke_varg

Omega
Vänner! Jag har fått i present att jag och en vän ska få dra på en fiskeresa. Budget 15.000, kan självklart lägga till lite. Vi vill få stor fisk och kasta (inte fluga) alla tips mottages, både i Sverige och Norge.
Jävlar! Grattis!

Jag har rest en del o lagt till fiske på de flesta platser. Kört med guide på flera ställen då det vid once-in-a-lifetime-fiske ger helt andra möjligheter. Absolut roligast fiske har jag haft på Röst. Mitt tips är att köra i juli/aug 2019. Boka plats nu!

Jag fick mjölksyra i armarna av drillningen. Hyfsade kamper med hälleflundra, torsk o sej. Turade upp en marulk också. Linor gick av när vi maxade sliren.. bra tryck i firrarna.

Kör du det kan jag peta in lite mer tips här i tråden.

Edit: kasta är inte direkt en option vid Röst-fiske men jämförelsevis med saltströmmen, där man kastar, bommar man mediumfiskar o större från land. De större firrarna i havet behöver man åka norrut för att ha garanti på sizen.

Pratar ni lax finns det väl en o annan älv i Norge men där har jag dålig koll. Testat Osen men det var kassa förutsättningar när jag var där.
 
Senast ändrad:

willbur

Rolex
2-Faktor
Jävlar! Grattis!

Jag har rest en del o lagt till fiske på de flesta platser. Kört med guide på flera ställen då det vid once-in-a-lifetime-fiske ger helt andra möjligheter. Absolut roligast fiske har jag haft på Röst. Mitt tips är att köra i juli/aug 2019. Boka plats nu!

Jag fick mjölksyra i armarna av drillningen. Hyfsade kamper med hälleflundra, torsk o sej. Turade upp en marulk också. Linor gick av när vi maxade sliren.. bra tryck i firrarna.

Kör du det kan jag peta in lite mer tips här i tråden.

Edit: kasta är inte direkt en option vid Röst-fiske men jämförelsevis med saltströmmen, där man kastar, bommar man mediumfiskar o större från land. De större firrarna i havet behöver man åka norrut för att ha garanti på sizen.

Pratar ni lax finns det väl en o annan älv i Norge men där har jag dålig koll. Testat Osen men det var kassa förutsättningar när jag var där.
Röst är ett ställe i Norge alltså?
 

zeke_varg

Omega
Röst är ett ställe i Norge alltså?

Längst ut på Lofoten. Finns bra fiskekamper. Frysar till fiskfiléer. Hyrgrejer som spö o vettig båt. Färja el luftfarkost ut. :) stoooor fisk tas där.
124E4A79-05DE-458E-99B8-E3912AF03D02.png
 

Fred72

Cartier
Om det är någon som behöver ett kanonfint 10 fots Westin w4 haspelspö för typ havsöring, så är ni välkomna att höra av er
/Freddan
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Någon som kan rekommendera wobblers? Jag har hittat ett ställe som går från drygt 2 meter ner till 8-10meter som jag behöver komma ner på. Är Zalt sjunkande något att ha? och isåfall, vilken storlek och favorit färg har ni? :)
 

Wollen

Mao
2-Faktor
Någon som kan rekommendera wobblers? Jag har hittat ett ställe som går från drygt 2 meter ner till 8-10meter som jag behöver komma ner på. Är Zalt sjunkande något att ha? och isåfall, vilken storlek och favorit färg har ni? :)
Gissar att du avser att spinnfiska gädda?
Zalt, swimwhizz, ciskokid 600 alt 1800 är några bra exempel.
Personligen hade jag kört med gummibete, typ söderjiggen, pigshad, McRubber med ett päronbly i beteslåset. Då kan du på ett enkelt och effektivt sätt fiska av hela djupet.
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Gissar att du avser att spinnfiska gädda?
Zalt, swimwhizz, ciskokid 600 alt 1800 är några bra exempel.
Personligen hade jag kört med gummibete, typ söderjiggen, pigshad, McRubber med ett päronbly i beteslåset. Då kan du på ett enkelt och effektivt sätt fiska av hela djupet.
Yes spinn. Jag har ett gäng gummibeten men vill ha lite variation :) Tack för tipsen
 

zeke_varg

Omega
Någon som kan rekommendera wobblers? Jag har hittat ett ställe som går från drygt 2 meter ner till 8-10meter som jag behöver komma ner på. Är Zalt sjunkande något att ha? och isåfall, vilken storlek och favorit färg har ni? :)
Fiskar du från land el båt? Kastar el trollar? Gädda, gös abborre? Tid på dygnet? Vindstilla? Bottenmtrl? Vass el stenar?

Det finns ett antal wobblers som är bra för fiske på 5-6m, cotton Cordell, rappala deep rattle, osv. Dom är bra för trilling/ro drag gädda/gös. För dyra för att köra från land :)

Kasta från land: jiggar, spinnare av fetare modell

Min favvo vid gäddfiske o lugn bris/vindstilla på kvällen/skymning: ytspinnare. Finns en som är svinkul som också går att kasta rakt över vass och skit på ytan.
 

Wollen

Mao
2-Faktor
Körde gäddfisketävling i lördags med usla förhållanden. Total bleke, knallblå himmel och glasklart vatten med ca 3m sikt.
Minsta mått för godkänd fisk var 60cm. Utav 31 båtar landade vi på 10e plats med en fisk på 73cm.
17 båtar lyckades inte få upp en enda godkänd fisk.
Vinnaren lyckades lura upp 409cm fördelat på 5 fisk.
 

snajgel

Panerai
Körde gäddfisketävling i lördags med usla förhållanden. Total bleke, knallblå himmel och glasklart vatten med ca 3m sikt.
Minsta mått för godkänd fisk var 60cm. Utav 31 båtar landade vi på 10e plats med en fisk på 73cm.
17 båtar lyckades inte få upp en enda godkänd fisk.
Vinnaren lyckades lura upp 409cm fördelat på 5 fisk.
Vilken tävling va det du körde?
 

MrIzoard

Panerai
2-Faktor
Körde gäddfisketävling i lördags med usla förhållanden. Total bleke, knallblå himmel och glasklart vatten med ca 3m sikt.
Minsta mått för godkänd fisk var 60cm. Utav 31 båtar landade vi på 10e plats med en fisk på 73cm.
17 båtar lyckades inte få upp en enda godkänd fisk.
Vinnaren lyckades lura upp 409cm fördelat på 5 fisk.
Då snittade vinnaren 82 cm, imponerande under sådana förhållande alltså.
Såg precis senaste avsnittet av Gäddfemman, verkade skapligt trögt i Vättern för dem.
Påminde lite om resultatet du skrev precis.
Dags att starta Team Klocksnack? ;)
 

Wollen

Mao
2-Faktor
Då snittade vinnaren 82 cm, imponerande under sådana förhållande alltså.
Såg precis senaste avsnittet av Gäddfemman, verkade skapligt trögt i Vättern för dem.
Påminde lite om resultatet du skrev precis.
Dags att starta Team Klocksnack? ;)
Ja, vinnande laget är en från Söder sportfiske, och den andra teammedlemmen guidar och har jobbat i flertalet fiskebutiker.
De har järnkoll på dessa vatten, men är grymma oavsett vatten och förutsättningar.
 
Topp