• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora fisketråden (linan?).

MBx

Cartier
Fiskade mycket förr (mest gädda) men det har blivit allt färre tillfällen de senaste åren.

Är just nu i skärgården och hittade min gamla gödd spö men fick lust att införskaffa ett lätt spö och rulle för typ abborre (fångst på nått eller några kilon). Vad säger experterna om lämplig utrustning? Gillar inte haspelrullar; en liten ABU Ambassadeur kanske?
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Fiskade mycket förr (mest gädda) men det har blivit allt färre tillfällen de senaste åren.

Är just nu i skärgården och hittade min gamla gödd spö men fick lust att införskaffa ett lätt spö och rulle för typ abborre (fångst på nått eller några kilon). Vad säger experterna om lämplig utrustning? Gillar inte haspelrullar; en liten ABU Ambassadeur kanske?
Personligen skulle jag aldrig köpa den rullen för abborre, köp något i stil med vertikal/lågprofil, modell mycket mindre än vanliga. Ganska lätt att få brutalt trassel i rullen då dragen är väldigt mycket lättare än vad dem rullarna är till för egentligen! Gå till en fiskebutik i närheten och säg att du vill fiska abborre men inte haspel så ska du nog få se att han plockar fram något trevligt.
 

MBx

Cartier
Personligen skulle jag aldrig köpa den rullen för abborre, köp något i stil med vertikal/lågprofil, modell mycket mindre än vanliga. Ganska lätt att få brutalt trassel i rullen då dragen är väldigt mycket lättare än vad dem rullarna är till för egentligen! Gå till en fiskebutik i närheten och säg att du vill fiska abborre men inte haspel så ska du nog få se att han plockar fram något trevligt.

Låter som en klok idé. Får göra ett besök i fiskbutikernas i Norrtälje imorgon.:)
 

Wollen

Mao
2-Faktor
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Wollen

Mao
2-Faktor
Fiskade mycket förr (mest gädda) men det har blivit allt färre tillfällen de senaste åren.

Är just nu i skärgården och hittade min gamla gödd spö men fick lust att införskaffa ett lätt spö och rulle för typ abborre (fångst på nått eller några kilon). Vad säger experterna om lämplig utrustning? Gillar inte haspelrullar; en liten ABU Ambassadeur kanske?
Prislapp?
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Fiskade mycket förr (mest gädda) men det har blivit allt färre tillfällen de senaste åren.

Är just nu i skärgården och hittade min gamla gödd spö men fick lust att införskaffa ett lätt spö och rulle för typ abborre (fångst på nått eller några kilon). Vad säger experterna om lämplig utrustning? Gillar inte haspelrullar; en liten ABU Ambassadeur kanske?

Jo den funkar bra! Håller med övriga i att en lågprofil är ett måste. Har en revo som är några år. Personligen tycker jag att en bra liten haspel är bättre till abborre över lag. Du har tyngdpunkten "neråt", vilket gör att det blir behagligare att fiska en längre tid. En multirulle är topptung dvs som en illa sittande Rolex Seadweller!

DSCF2831.JPG
 
Senast ändrad:

Wollen

Mao
2-Faktor
Jo den funkar bra! Håller med övriga i att en lågprofil är ett måste. Har en revo som är några år. Personligen tycker jag att en bra liten haspel är bättre till abborre över lag. Du har tyngdpunkten "neråt", vilket gör att det blir behagligare att fiska en längre tid. En multirulle är topptung dvs som en illa sittande Rolex Seadweller!

DSCF2831.JPG
Dock är känslan och direktkontakten med multi överlägsen.

Kastar lika långt med min ambassadeur 2601 som haspel. Kräver dock mer övning med lätta beten.
Kolla på majoriteten av bass-fiskare i USA, de kör multi i 8 fall av 10.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Dock är känslan och direktkontakten med multi överlägsen.

Kastar lika långt med min ambassadeur 2601 som haspel. Kräver dock mer övning med lätta beten.
Kolla på majoriteten av bass-fiskare i USA, de kör multi i 8 fall av 10.

Jag tycket det är bättre i varje fall, men sen är man ju inget proffs direkt:( Jag tycker det är roligare med litet spö och haspel helt enkelt! Skall tillägga att i den sjön jag mest fiskar är det ingen bass-storlek på borrarna direkt:)
 

Wollen

Mao
2-Faktor
Jag tycket det är bättre i varje fall, men sen är man ju inget proffs direkt:( Jag tycker det är roligare med litet spö och haspel helt enkelt! Skall tillägga att i den sjön jag mest fiskar är det ingen bass-storlek på borrarna direkt:)
Alla har vi vår egen smak och tycke.
Dock ändrade jag uppfattning när jag köpte på mig min borre-utrustning, men det var inte utan lättare plånbok, och en hel del svordomar innan tekniken satt där.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Alla har vi vår egen smak och tycke.
Dock ändrade jag uppfattning när jag köpte på mig min borre-utrustning, men det var inte utan lättare plånbok, och en hel del svordomar innan tekniken satt där.
Jo så är det klart. Man får sina favoritprylar! Kan tänka mig att slirbromsen kan vara lurig att ställa in, eller kör du helt fritt och bara styr med tummen!? Min Revo kör jag nästan enbart till vertikaljiggning, ibland även popper!
 

Wollen

Mao
2-Faktor
Jo så är det klart. Man får sina favoritprylar! Kan tänka mig att slirbromsen kan vara lurig att ställa in, eller kör du helt fritt och bara styr med tummen!? Min Revo kör jag nästan enbart till vertikaljiggning, ibland även popper!
Du menar nog centrifugalbromsen?
Det tar ett tag men löser sig snabbt, ställ relativt hårt och börja provocera, ställ ned allt eftersom.
Kör utan centrifugalbroms, men ser till att spolen är centrerad, det mesta sker då med tummen.
 

Wollen

Mao
2-Faktor
Kommer man i mål med 2000 kr? En liten ABU Revo och ett ganska kort spö.
Kan nog bli knepigt.. Personligen skulle jag hoppa abu för små multi-rullar.
Kolla in shimano caenan 101, ligger kring tusingen i Sverige, går nog att klicka hem billigare från UK.
Spön finns det en uppsjö av, och alla gillar vi olika aktion & betesvikter.
http://sumpansfiske.se/set/vertikal-jiggset/shimano-crucial-combo-spinn/
http://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/shimano-yasei-red-ax-player-66-m-spinn.html

Var i landet bor du?
 
  • Like
Reactions: MBx

MBx

Cartier
Kan nog bli knepigt.. Personligen skulle jag hoppa abu för små multi-rullar.
Kolla in shimano caenan 101, ligger kring tusingen i Sverige, går nog att klicka hem billigare från UK.
Spön finns det en uppsjö av, och alla gillar vi olika aktion & betesvikter.
http://sumpansfiske.se/set/vertikal-jiggset/shimano-crucial-combo-spinn/
http://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/shimano-yasei-red-ax-player-66-m-spinn.html

Var i landet bor du?

Tack för länkarna. Jag högg (haha) bara till med en summa för grejor som skulle passa. Bor i Uppsala och kommer att besöka butikerna i Stockholmsområdet.
 

Wollen

Mao
2-Faktor
Tack för länkarna. Jag högg (haha) bara till med en summa för grejor som skulle passa. Bor i Uppsala och kommer att besöka butikerna i Stockholmsområdet.
Dra då en runda till Lundgrens i gamla stan, söder sportfiske och huntyard berras.
Den sista ligger dock off, i Vårby.
 
  • Like
Reactions: MBx

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Dra då en runda till Lundgrens i gamla stan, söder sportfiske och huntyard berras.
Den sista ligger dock off, i Vårby.

Lundgrens är en höjdare! Mycket bra bemötande med en kunnig personal och ett stort udda sortiment gäddbeten. Affären är liten, men osar tradition och nyskapande på samma gång!
 
Topp