• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora fisketråden (linan?).

Erik83

Cartier
Nyss flyttat till Helsingborg och skulle vilja plocka upp mitt spinnfiske efter abborre, gös och gädda. Tacksam för tips på fiskeplatser och skulle mer än gärna haka på om nån av er vill ta med mig ut. Även nyfiken på hav och kust.
 
  • Like
Reactions: bvb

Tobbbe

Omega
Pikefight är en tredagars tävling som Södersportfiske arrangerar och är med och tävlar i. Det är flera olika teams från olika varumärken som går igenom vad de har för spön, rullar och drag. De använder i stort sätt bara sina egna prylar så de är ju partiska men ändå kul att de vad de själva tycker är bäst ur deras respektive sortiment. Sen är det mycket tips på olika typer av fisketekniker, hur det hittar stor fisk osv. De har också en serie som heter Perchfight om du tycker abborre är mer spännande än gädda :)

Jasså nu hänger jag med! Hittar dock ingen info om Pikefight 2019, ska det vara någon i år?

Hittade det här när jag sökte på Pikefight förut, är det ett märke också för fiskeprylar?
https://www.sportfiskeprylar.se/sv/...v0Hl5nieA5HzssuUS2aaDaPVlkovxVowaAp4JEALw_wcB
 

Erik83

Cartier
Jasså nu hänger jag med! Hittar dock ingen info om Pikefight 2019, ska det vara någon i år?

Hittade det här när jag sökte på Pikefight förut, är det ett märke också för fiskeprylar?
https://www.sportfiskeprylar.se/sv/...v0Hl5nieA5HzssuUS2aaDaPVlkovxVowaAp4JEALw_wcB
Det är namnet på tävlingen. Söder har med ett lag i tävlingen och använder namnet för att kränga prylar.

Om det kommer en ny säsong 2019 borde den lomma senare under hösten. Vi håller tummarna :)
 

Tobbbe

Omega
Var inne på söder sportfiske idag och köpte lite nya leksaker idag. Säger hejdå till mitt gamla Biltema fiskespö ;)

(Notera min "watchtan" på första bilden o_O)

20190814_212110.jpg

20190814_212446.jpg
 
Senast ändrad:

bvb

Cartier
2-Faktor
Nyss flyttat till Helsingborg och skulle vilja plocka upp mitt spinnfiske efter abborre, gös och gädda. Tacksam för tips på fiskeplatser och skulle mer än gärna haka på om nån av er vill ta med mig ut. Även nyfiken på hav och kust.

Har tyvärr ingen koll på Helsingborg men kanalen i Malmö bjuder på roligt fiske efter abborre på hösten.
 

Tobbbe

Omega
Någon här som fiskar från flytring? Några tips i så fall på vad man ska tänka på? Jag funderar på att införskaffa en då jag inte har någonstans att förvara en båt :)
 

bvb

Cartier
2-Faktor
Tack för tipset! Var i stan är bra att ställa sig då? Jag har noll koll på Malmö.

Längs bussgatan precis utanför centralen funkar att börja med, sen kan man fortsätta därifrån antingen norr eller söderut. Söderut mot Malmö live och hovrätten brukar vara bra. Även norrut, området runt polishuset en lite längre bit bort.
 

Erik83

Cartier
Längs bussgatan precis utanför centralen funkar att börja med, sen kan man fortsätta därifrån antingen norr eller söderut. Söderut mot Malmö live och hovrätten brukar vara bra. Även norrut, området runt polishuset en lite längre bit bort.
Tack! Jag hör av mig när jag planerar att dra dit om du har lust att haka på.
 
  • Like
Reactions: bvb

Acos

Audemars
På besök i Västerbotten!
Tagen på en Reflex med ett gammalt teleskophaspel med torr nylonlina utan tafs...

4.5kg och 90cm, nytt PB!
IMG_20190908_131059.jpg
Beroende på vart i Västerbotten du var/är men om du far hit fler gånger så passa på att prova kråken ifall du är ute efter gädda finns en hel del bjässar där.. ligger efter gammla e4an mellan håknäs och norrbyn, kan ge bättre förklaring på pm ifall det skulle uppskattas:)
 

Acos

Audemars
Skaffat mig ett haspelset och är helnöjd. Tappade dock tre fiskar ovanför ytan på detta drag. Är det draget som är dåligt eller bör man alltid ha en håv kanske?
20190914_175513-01.jpeg
Va dom verkligen ordentligt krokade då? Vet inte om det bara är för att jag surfar på luren men ser inte om du kör med hullingar eller hullinglöst
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Va dom verkligen ordentligt krokade då? Vet inte om det bara är för att jag surfar på luren men ser inte om du kör med hullingar eller hullinglöst
Nog är det hullingar och dom kändes bra krokade innan dom sprattlade av när jag fick dom över vattenytan. 15 år sedan jag fiskade mycket och kan inte minnas att det släppt tre fiskar på det viset förut. Aldrig kört detta drag förut och tänkte att det kanske är så med dessa...
 

snajgel

Panerai
Skaffat mig ett haspelset och är helnöjd. Tappade dock tre fiskar ovanför ytan på detta drag. Är det draget som är dåligt eller bör man alltid ha en håv kanske?
20190914_175513-01.jpeg

Först mothugg så fisken verkligen sitter krokad ordentligt, sen veva in med spänd lina hela tiden.
Håv är absolut enklare när man sedan ska landa fisken.
 

Acos

Audemars
Nog är det hullingar och dom kändes bra krokade innan dom sprattlade av när jag fick dom över vattenytan. 15 år sedan jag fiskade mycket och kan inte minnas att det släppt tre fiskar på det viset förut. Aldrig kört detta drag förut och tänkte att det kanske är så med dessa...
Gäddorna kan ju ibland va så argsint så dom lyckas ta sig lös, men se till att göra mothugg och ha spänd lina precis som snajgel sa, draget verkar ju ändå ha varit rätt hett nu vet jag visserligen inte hur länge du varit ute men de e ba påt igen!:)
 

Acos

Audemars
Två gäddor och en stor abborre. Mothugg tyckte jag också att jag fick till bra. Får nog ta med håv hädanefter kanske.
Jag kör sällan med håv, fiskar jag gädda brukar jag ha lite längre tafs så lyfter jag bara i den ifall jag fiskar från båt eller brygga då det kan va lite knepigt att få tag i fisken, hoppas det löser sig för dig
 
Topp