• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora fisketråden (linan?).

Myskväll i verkstaden.

53066631554_0553e3767a_3k.jpg

Igår var det en ny tripp med jobbarkompisen.
Denna gång blev det makrillar och fjärsing.
Så nu finns det tillräckligt med agn till hummerfisket.
Ja det blir några att äta själv också ☺️
Det var för övrigt en tvärbandad knot I bilden ovan.

Bild från när vi var på väg in till hamnen igår.
IMG_20230830_184417.jpg

Inventering av utrustningen inför nästa sommar visar att coatingen på skjutlinan gått sönder. Jag var misstänksam mot de vassa kanten på rullen (Loop q) och det visar sig att den fungerat som en kabelskalare. Jävligt tröttsamt när linan i princip är ny.
IMG_5085.jpeg

Bra start.

En ABU Suverän 1000M (min första och enda haspelrulle - kör gamla Ambassadeur: er normalt...) från 1900-talet, 0,20 nylonlina, 12g Reflex och ett UL-spö som nästan blev dubbelvikt. Tänkte att jag skulle få grov abborre. Så blev det inte... Hård match för klen utrustning.

20240617_113147.jpg
20240617_113221.jpg
20240617_113937.jpg
20240617_124705.jpg

Fiskat en del i Norge när jag jobbade under somrarna som student. Det är kustfiske som jag tycker är roligast. Värsta jag vet är insjöfiskar (läs gädda). Regnbåge är gott men i en inplanterad sjö/damm är inte samma känsla som att kroka en vild lax.
Börjat smått fiska havsöring, någon annan skåning som fiskar runt våra vackra kuster? Ingen av mina vänner fiskar så blir ofta ensamt.

Köpte hem ett nytt spö för kustfisket. Scierra futuro 9,6 ft, bestämde för ett fyrdelat spö för Norgeresor.
De fyra änderna går inte ihop riktigt och det är en diastas på ca 1-1,5 cm mellan samtliga. Ska det vara såhär eller är det ett produktionsfel?
IMG_4732.jpeg

Hej!
Fick nyligen ärva en Ambassadeur från morfar, tyvärr är det trassel på linan.
Är det enklast att gå till en fiskebutik och se om dom kan bistå eller är det enkelt att fixa själv?
Såg att @Räv hade en liknande ovan. :)
IMG_4762.jpeg

Brukar v
Hej!
Är det enklast att gå till en fiskebutik och se om dom kan bistå eller är det enkelt att fixa själv?
IMG_4762.jpeg
Om linan har haft lite tid på rullen kan du ju lika gärna byta ut allt, nylonlina kostar inte mycket. Dom flesta fiskebutiker spolar på lina gratis om man vill.

Brukar v

Om linan har haft lite tid på rullen kan du ju lika gärna byta ut allt, nylonlina kostar inte mycket. Dom flesta fiskebutiker spolar på lina gratis om man vill.
Heh, då gör jag nog så. Rullen har legat minst 20 år, det är mamma som orsakat trasslet när hon skulle gå igenom nån kartong tror jag.
Tack!

Hej!

Din rulle ser ut att vara i ett fantastiskt fint skick (utan de vanliga "skrapen"). Kan inte varit använd mycket. Rullen är normal-intressant för samlare och den är från cirka 1959. Rullar från den tiden finns det många av men avsevärt färre i :
1 Bra skick
2 Med fint skick på läderväskan och med instruktionsbok (finns oljeflaskan, vektygstuben och verktyget i läderväskan?)

Själva läderväskan i sig anses "rare" då den gjordes under en kort tid. Den har "of" mellan "Ambassadeur" och "Sweden". Hade låset varit förnicklat istället för mässingsfärgat hade den varit "very rare" och från cirka 1958.

Råd kring linan har du redan fått (dvs klipp av den och ta bort den).

Ska du använda den bör du (enligt mig) använda nylonlina - inte modern flätlina och om du ska använda den tycker jag att du bör ge den en service hos någon som vet hur man gör (ABU eller fristående - sök på nätet). Oavsett vem som gör det ska denne ha informationen att inget får bytas ut eller förändras från originalskicket.

Känner du att du vill bevara den och inte vill vara så varsam när du fiskar kanske du bara ska putsa upp den och ställa den på hyllan. Fast - rullar är till för att fiska med och den är fullt kapabel efter en service.

Här är min från 1958 (den som syns tidigare, ovan, är en avsevärt modernare rulle från 2018 men som jag "retrofierat" för att den ska se gammal ut).

20220615_193654.jpg
20220615_193715_resized.jpg
20220615_193722_resized.jpg

Senast ändrad:
Din rulle ser ut att vara i ett fantastiskt fint skick (utan de vanliga "skrapen"). Kan inte varit använd mycket. Rullen är normal-intressant för samlare och den är från cirka 1959. Rullar från den tiden finns det många av men avsevärt färre i :
1 Bra skick
2 Med fint skick på läderväskan och med instruktionsbok (finns oljeflaskan, vektygstuben och verktyget i läderväskan?)

Själva läderväskan i sig anses "rare" då den gjordes under en kort tid. Den har "of" mellan "Ambassadeur" och "Sweden". Hade låset varit förnicklat istället för mässingsfärgat hade den varit "very rare" och från cirka 1958.

Råd kring linan har du redan fått (dvs klipp av den och ta bort den).

Ska du använda den bör du (enligt mig) använda nylonlina - inte modern flätlina och om du ska använda den tycker jag att du bör ge den en service hos någon som vet hur man gör (ABU eller fristående - sök på nätet). Oavsett vem som gör det ska denne ha informationen att inget får bytas ut eller förändras från originalskicket.

Känner du att du vill bevara den och inte vill vara så varsam när du fiskar kanske du bara ska putsa upp den och ställa den på hyllan. Fast - rullar är till för att fiska med och den är fullt kapabel efter en service.

Här är min från 1958 (den som syns tidigare, ovan, är en avsevärt modernare rulle från 2018 men som jag "retrofierat" för att den ska se gammal ut).

20220615_193654.jpg
20220615_193715_resized.jpg
20220615_193722_resized.jpg
Stort tack för mycket utförligt svar!
Kul också att den verkar vara i bra skick.

Är inte på samma plats som rullen just nu men verktyget och oljeflaskan finns, behöver dubbelkolla med tuben.

Det var morfar som lärde mig att fiska en gång i tiden men jag har inte gjort det på 25 år säkert. Oklart om jag minns något nu. 😅 Haha.
Hursomhelst så får jag välja lite fiskegrejer i present i samband med min födelsedag, så det var därför rullen kom på tal.
Men då får jag fundera på om jag ska ha kvar denna som ett minne i skåpet eller ett minne som är på ett spö.

Din ser ju helt ny ut, verkligen superfin! 😃

Tänkte bidra med en stilikon…
ABU Cardinal 66, i dagsläget är det nog Myrorna som gäller om ni vill sno klädstilen…
(Kekkonen)

Bilagor

• IMG_2397.jpeg
    IMG_2397.jpeg
    21.8 KB · Visningar: 6
  • IMG_2399.jpeg
    IMG_2399.jpeg
    24.6 KB · Visningar: 6
Tillbaka
Topp