Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kul!Förmodligen blir det en sväng på vildmarksvägen i år, vilka ställen rekommenderas att man stannar till och blöter spöna på?
Det blir ingen övernattning på fjäll då jag inte kan lura med tanten på det.
@TobiasD , du var väl i Stekenjokk, är det något/några ställen där som du rekommenderar?
Det lutar åt att vi åker upp till Hemavan och att vi tar en avstickare via Vildmarksvägen.Kul!
Ska jag vara helt ärlig så är jag inte supersäker på exakt vilka ställen som finns lättåtkomliga.
Frågan är hur länge du ska stanna och om du är villig att vandra några timmar för att komma till tjärnen bortom bergen efter "parkeringen", se bild.
Det du gör är att stanna bilen där vid vägen, på sommaren finns det säkert en del husbilar och annat där så man ser det ganska enkelt. Sen vandrar man norrut, över en liten bergstopp, och sen kommer en dal. Nere i "dalen" mellan bergen finns dessa tjärn som du ser norr på bilden nedan, fortsättning efter bilden...
Det var i dessa tjärnen som vi fiskade, väldigt fint! Orkar du vandra ca 2 timmar till någon dag kan du komma till det som kallas för "drillicken". Det är då typ nordväst, över ett till berg, där uppe finns vatten som det ska finnas fina fiskar i, men vi fick inget just det året. Se bilden efter denna.
Oavsett vad du väljer att göra så är det ett fantastiskt fint och trevlig ställe att vara på under sommaren. Vi var där under sensommarn i Augusti men det funkar säkert under Juni och Juli också. Mobiltäckning finns, även om den kan vara lite halvdålig ibland. Bäst är den när du kommer upp lite i altitud, men det finns täckning även nere bland tjärnen.
Ska du tälta eller åker du bara förbi? Ska du tälta delar jag gärna med mig av lite mer information om vad ni kan göra där. Förvänta dig inga superstora fiskar, men det finns en hel del där, och de är vackra.
Du får gärna ställa mer specifika frågor så ska jag se om jag kan svara på dem
(min första fjällöring)
Snyggt!Kul!
Ska jag vara helt ärlig så är jag inte supersäker på exakt vilka ställen som finns lättåtkomliga.
Frågan är hur länge du ska stanna och om du är villig att vandra några timmar för att komma till tjärnen bortom bergen efter "parkeringen", se bild.
Det du gör är att stanna bilen där vid vägen, på sommaren finns det säkert en del husbilar och annat där så man ser det ganska enkelt. Sen vandrar man norrut, över en liten bergstopp, och sen kommer en dal. Nere i "dalen" mellan bergen finns dessa tjärn som du ser norr på bilden nedan, fortsättning efter bilden...
Det var i dessa tjärnen som vi fiskade, väldigt fint! Orkar du vandra ca 2 timmar till någon dag kan du komma till det som kallas för "drillicken". Det är då typ nordväst, över ett till berg, där uppe finns vatten som det ska finnas fina fiskar i, men vi fick inget just det året. Se bilden efter denna.
Oavsett vad du väljer att göra så är det ett fantastiskt fint och trevlig ställe att vara på under sommaren. Vi var där under sensommarn i Augusti men det funkar säkert under Juni och Juli också. Mobiltäckning finns, även om den kan vara lite halvdålig ibland. Bäst är den när du kommer upp lite i altitud, men det finns täckning även nere bland tjärnen.
Ska du tälta eller åker du bara förbi? Ska du tälta delar jag gärna med mig av lite mer information om vad ni kan göra där. Förvänta dig inga superstora fiskar, men det finns en hel del där, och de är vackra.
Du får gärna ställa mer specifika frågor så ska jag se om jag kan svara på dem
(min första fjällöring)
Kan höra av mig om jag och min polare tar upp havsöringsfisket igen. Vi har lagt mång timmar men inte lyckats knäcka koden Nu har vi båt i Mjörn så det blir mest aborre, gädda och gösfiske.Någon som fiskar havsöring i trakten kungsbacka-Göteborg. Söker fiskekompisar för säsongen!
Ja havsöringen kan ta knäcken på den bäste, därför man älskar den. Utmaningen att fiska dag efter dag utan fångst. Men när den väl kommer….. lyckanKan höra av mig om jag och min polare tar upp havsöringsfisket igen. Vi har lagt mång timmar men inte lyckats knäcka koden Nu har vi båt i Mjörn så det blir mest aborre, gädda och gösfiske.
Skulle ni ha plats över i båten så hade jag gärna hängt med ut.Kan höra av mig om jag och min polare tar upp havsöringsfisket igen. Vi har lagt mång timmar men inte lyckats knäcka koden Nu har vi båt i Mjörn så det blir mest aborre, gädda och gösfiske.
Någon som fiskar havsöring i trakten kungsbacka-Göteborg. Söker fiskekompisar för säsongen!
Gällande val av multirulle så beror det lite på vad du ska fiska efter. Ska du använda den till det lättare fisket med typ spinnare, mindre jiggar, cranks och jerks så satsa på en rulle i 100 storlek. Fiskar själv med en Revo Beast X (som jag tror är en 200 storlek) och använder den endast för gäddfisket. Har 0.32 lina påspolad så det blir svårt att kasta drag under runt 30-40 gram.Kommer nog bli en del timmar ute vid Amundön när säsongen börjat. Har du varit där?
Är en glad nybörjare, jag och en vän till mig fiskar från kusten, kommer bli en del insjöfiske också framöver. Snöat in lite mer på fiske senaste tiden och köpt 2 nya spön, på jakt efter ett tredje, med multirulle för lite kraftigare tag. Havsöringarna ligger illa till : )
Min setup just nu består av:
Abu Garcia Vendetta 8 fots spö + Abu Garcia Elite Max 40 rulle
+
Abu Garcia Revo X LTD 8 fots spö + Revo X 30 rulle
Vad fiskar du havsöring med?
Sugen på Revo X Beast multirulle, någon som har bra tips om vad man ska tänka på vid köp av multirulle?
Aldrig fiskat med multirulle förut.
Kommer nog bli en del timmar ute vid Amundön när säsongen börjat. Har du varit där?
Är en glad nybörjare, jag och en vän till mig fiskar från kusten, kommer bli en del insjöfiske också framöver. Snöat in lite mer på fiske senaste tiden och köpt 2 nya spön, på jakt efter ett tredje, med multirulle för lite kraftigare tag. Havsöringarna ligger illa till : )
Min setup just nu består av:
Abu Garcia Vendetta 8 fots spö + Abu Garcia Elite Max 40 rulle
+
Abu Garcia Revo X LTD 8 fots spö + Revo X 30 rulle
Vad fiskar du havsöring med?
Sugen på Revo X Beast multirulle, någon som har bra tips om vad man ska tänka på vid köp av multirulle?
Aldrig fiskat med multirulle förut.
Gällande val av multirulle så beror det lite på vad du ska fiska efter. Ska du använda den till det lättare fisket med typ spinnare, mindre jiggar, cranks och jerks så satsa på en rulle i 100 storlek. Fiskar själv med en Revo Beast X (som jag tror är en 200 storlek) och använder den endast för gäddfisket. Har 0.32 lina påspolad så det blir svårt att kasta drag under runt 30-40 gram.
Sedan tog det ett litet tag för mig att få kläm på bromsarna vilket är lite annat jämfört med en haspelrulle. Men med lite träning med olika vikter på drag så lär man sig hitta sweetspot och hur hårt magnet/centrifugalbromsen ska ställas.
inte testat amundön, men säkerligen bra. Väldigt mkt folk där bara
Kör westin w8 och daiwa caldia 2500.
Multirulle till öringfiske på västkusten?
Säkert en bra kombo med spöt och rullen. 7’11 är ju ganska kort men helt klart ett plus vid jerkfiske om du bedriver den tekniken. Kör själv med 8’ och tycker det funkar bra både vid jerk och när jag fiskar med större jiggar etc. För att få lite längre kast.Gädda framförallt.
Sneglar på Abu Garcia Svartzonker X Combo 7'11" 30-100g för ändamålet. Men det kommer även användas till annat.
Känner mig lite kluven kring om jag ska slå till på ett 7 fots spö 5-15g eller om det är "onödigt" i dagsläget.
Eller så kör jag med haspel och slipar tekniken där istället. Svåra livsval : )
Vad använder du vid kustfiske?
Lite klumpigt formulerat av mig.
Multirullen är tänkt att framförallt användas för att fiska gädda.
Men den kommer även användas allround om jag köper den.
Finns det något kul uttryck i fiskehobbyn motsvarande båtvärldens "bryggseglare"? Någon som har alla grejerna men aldrig lämnar hamnen. Vad kallas en fiskare som bara skaffar utrustningen men aldrig ger sig ut och fiskar?
Precis, det är en lite torskrackare med skäggtöm.Va en snabbis i Kungshamn för några dagar sen och lyckades få en timmes fiske mellan middag och lägga barnen.
Lyckades få både en bergsgylta och vad jag tror är en liten Torsk.
Riktigt kul då jag bara hade abborre grejer med mig men en dropshot funkade bra.
Klockan syns inte så bra men det är Citizen Enzo