• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora fjällvandringstråden

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Då var det snart säsong igen!
Detta året blir det fokus på hängmatta, skall bli kul att prova det några nätter. Någon mer som är ute och kör hängmatta?
 

carlanton

Audemars
Då var det snart säsong igen!
Detta året blir det fokus på hängmatta, skall bli kul att prova det några nätter. Någon mer som är ute och kör hängmatta?

Snart? Säsongen är ju som bäst nu! Ca 25 minuter gammal selfie.

IMG_0980.JPG
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Snart? Säsongen är ju som bäst nu! Ca 25 minuter gammal selfie.

IMG_0980.JPG

Hardcore! :D
För att förtydliga så syftade jag på hängmatte-säsong, även om det säkerligen fungerar fint i -25 med rätt grejjer också.
Ser trevligt ut. Vart är det? Och sover du ute?

Hade lite planer på att hälsa på kompisen i Ritsem men det får bli vid ett senare tillfälle..
 

carlanton

Audemars
Hardcore! :D
För att förtydliga så syftade jag på hängmatte-säsong, även om det säkerligen fungerar fint i -25 med rätt grejjer också.
Ser trevligt ut. Vart är det? Och sover du ute?

Hade lite planer på att hälsa på kompisen i Ritsem men det får bli vid ett senare tillfälle..

Bor i Abisko så sover hemma i byn! Gick bara 3-4 mil i närområdet idag. Tänker gå en längre tur snart, då kommer jag nog tälta eller sova i stuga. Har varit ute när det blåste 20-30 m/s och snöade kraftigt, då var jag rätt glad att jag inte tältade, så prognosen får avgöra!

Jag tycker det är roligare att gå i fjällen på vintern. Inga mygg, mindre människor och man tar sig längre sträckor på kortare tid. Men det kräver såklart mer lite utrustning och klantar man sig kan det snabbt bli farligt på riktigt.
 
  • Like
Reactions: PIC

Lyfali

Cartier
Min första vandring jag gjorde för många år sedan var kungsleden, 27 Mil eller vad det nu var, det var en av de bästa grejerna jag gjort, hade aldrig vandrat innan, även om jag håller på till yrket med något som nästan går hand i hand med att vandra.

Mina rekomendationer är att va inte dum och snål, köp rejäla kängor, tex Meindel eller Hanwag och köp en storlek större än vad du har då man gärna vill ha lite grövre sockar eller dylikt i kängorna, och sedan så svullnar ju fötterna endel när man vandrar längre sträckor. Och snåla inte in på ryggsäcken, har man en oskön och dålig ryggsäck med en oskön rygg vadering eller osköna sömmar, och dåliga midjespännen så kommer man bli fett ägd och de kommer snarare vara en perss att vandra, men köp inte en 70 liters om ni skall vandra 2 dagar för det behövs ju givetvis inte.

Men att bo på kebs fjällstation och köra dagsturer är ju att rekomendera om man inte vill tälta eller bo i stugor, men man kan ju givetvis stugvandra också.

Det är oerthört vackert, gör det ni som inte gjort det, ett fantastiskt landskap. och klättrar man så finns det block runt om kebs fjällstation i varierande storlek, vet inte om så mycket är etablerat men jag bouldrade ett par dagar där och stenkvaliteten var god.
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Bor i Abisko så sover hemma i byn! Gick bara 3-4 mil i närområdet idag. Tänker gå en längre tur snart, då kommer jag nog tälta eller sova i stuga. Har varit ute när det blåste 20-30 m/s och snöade kraftigt, då var jag rätt glad att jag inte tältade, så prognosen får avgöra!

Jag tycker det är roligare att gå i fjällen på vintern. Inga mygg, mindre människor och man tar sig längre sträckor på kortare tid. Men det kräver såklart mer lite utrustning och klantar man sig kan det snabbt bli farligt på riktigt.

Mysigt där uppe, var längesedan jag var där men minns midnattssolen uppe på Nuolja. Fruktansvärt vackert!
En polare åker upp till Abisko om någon vecka för lite toppturer och ev övernattning i tält osv.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Mitt tips är att ta med sig lite vin på fjället. Inget går upp mot ett glas rött när man är helt slut.
Själv blir det nog inget fjäll i sommar. Har planerat två v på Island. Det får nog räcka.
 

Karlssons

Omega
Nu är de ju full vandringssäsong, Någon som har några planer på planerade rutter nu på sensommaren? Själv har jag och sambon planerat en 5-6 dagars tur i Jämtland i början på sept. Inte triangeln då jag redan har hunnit med den ett par varv..

Vad har ni för planer?
 

TonySoprano

Cartier
2-Faktor
Vackert! Får rejäl ångest av alla fina bilder över att jag inte åkte upp och vandrade i år. Varit uppe och kört jämtlandstriangeln senaste två åren, ena året mysvandring med familjen, andra med ett löpargäng då vi gick upp på storsylen, sprang till Helags och tillbaka mm.

Jämtlandstriangeln/Helags kan rekommenderas! ;)
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Nu är de ju full vandringssäsong, Någon som har några planer på planerade rutter nu på sensommaren? Själv har jag och sambon planerat en 5-6 dagars tur i Jämtland i början på sept. Inte triangeln då jag redan har hunnit med den ett par varv..

Vad har ni för planer?
Sedan stugan i Hemavan såldes 2014 har vi kört fjällen jämna år och ngt liknande men utomlands ojämna år. På måndag åker vi till Island för nästan två veckors äventyr i westfjordarna. Härligt.
 

Sputniq

Panerai
Har vandrat lite grann, förra året var jag och två kamrater i Sarek. Vackert, men fan vissa sträckor är tunga. Nästa tur blir det mycket mer pulvermat.

Har även paddlat på en stor fjällsjö någon timma från Jockmock för två år sedan, och året innan det vandrade jag upp till Everest Base Camp i Nepal :)

Som folk påpekar är prylar viktigt. Kör själv mycket Arc'Teryx, speciellt på överkroppen. Kör militärens M90-byxor (tunga!), och några dubbla strumpor har jag aldrig testat.
 

Karlssons

Omega
Helt klart kan kvalitetsprylar vara skilnaden mellan en fantastisk naturupplevelse och en mardröm.

Själv har jag börjat tejpa mina fötter med leukoplast över häl och andra utsatta områden på fötterna i förebyggande syfte innan jag ger mig ut. Sen ett par ullstrumpor över det. Tejpen sitter tills jag tröttnar och tar av den, lätt 2 veckor.. Har aldrig haft problem med skavsår sedan jag började med det.
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Har vandrat lite grann, förra året var jag och två kamrater i Sarek. Vackert, men fan vissa sträckor är tunga. Nästa tur blir det mycket mer pulvermat.

Har även paddlat på en stor fjällsjö någon timma från Jockmock för två år sedan, och året innan det vandrade jag upp till Everest Base Camp i Nepal :)

Som folk påpekar är prylar viktigt. Kör själv mycket Arc'Teryx, speciellt på överkroppen. Kör militärens M90-byxor (tunga!), och några dubbla strumpor har jag aldrig testat.

Kan rekommendera Knorrs "Snack Pots", väger inget, hyfsat med energi, helt ok smak och löjligt billigt. Kanske inget man livnär sig på i en vecka men räcker gott till mellanmål eller middag om man tar ett par stycken. Med det och en Sawyer MINI för vattenrening så får man ner vikten en hel del :) (Eller mer plats för snacks och öl)
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Vy över Torneträsk sett från Nuolja (02.30), Midnattssol på Reinebringen på Lofoten, Vy över Tuolpagourni och Kebnekaise sett från Skartaklacken, traversen från Kebnekaises nordtopp till sydtoppen.

Kul! Gött sugen på Lofoten någon gång, får hoppas jag kommer iväg. Fick precis en flashback från Njulla, jag och min pappa sprang på någon sorts mygg-koloni med myggor stora som helikoptrar när vi var påväg upp, hoppas ni slapp detta :)
 

cycleMagnus

Panerai
Vy över Torneträsk sett från Nuolja (02.30), Midnattssol på Reinebringen på Lofoten, Vy över Tuolpagourni och Kebnekaise sett från Skartaklacken, traversen från Kebnekaises nordtopp till sydtoppen.
Kebne är ju ofta fint väder när man ser nerifrån men de två gånger jag varit uppe var det givetvis i moln, hur timade ni in bra väder, väntade på bra prognos?
Såhär såg sydtoppen ut..
DSC_0761.JPG

Tyskarna stod upp och drack öl, vi vågade inte ens stå upp för risken att kana nedåt.
 

cycleMagnus

Panerai
Jag har vandrat endel i Sarek, bland annat två ensamvandringar, med hemsydd tarp och quilt. Jag kör med lågskor, går bättre än i kängor, men får också stå ut med blöta och kalla fötter ibland.
Funderar på att gå mer norrut, runt kebnekaise och kungsleden, jag gillar mest vandring utanför led och tror endel folktomma dalar kan locka, tex in mot nallostugan och liknande, har ni något att rekommendera?
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Lite från i somras. Bor här så är ute en del.
IMG_20170701_194208_491.jpg
IMG_20170615_124625_189.jpg

IMG_20170905_180204_259.jpg

IMG_20170906_172823_071.jpg
Härliga foton :) blir sugen på att göra en vandring när jag ser det där. Jobbat några år i försvaret så nog har jag knatat alltid men det va mest svordomar då även om dom små pauserna var njutbara. Renhornet hänger nu i hallen och får agera hatthylla, värt dom extra kilona på karolinermarschen vi gjorde.

P7020241.JPG

P7020226.JPG
 

carlanton

Audemars
Kebne är ju ofta fint väder när man ser nerifrån men de två gånger jag varit uppe var det givetvis i moln, hur timade ni in bra väder, väntade på bra prognos?
Såhär såg sydtoppen ut..

Tyskarna stod upp och drack öl, vi vågade inte ens stå upp för risken att kana nedåt.

Just de dagarna jag var där var nog de bästa på hela sommaren. Ska faktiskt dit om två veckor också och åka Tuolpagorni, Syndtoppen och Rullevararännan om vi vågar. Räknar med bra väder då också!
 

carlanton

Audemars
Just de dagarna jag var där var nog de bästa på hela sommaren. Ska faktiskt dit om två veckor också och åka Tuolpagorni, Syndtoppen och Rullevararännan om vi vågar. Räknar med bra väder då också!

Screen Shot 2018-03-21 at 07.27.44.png


Och visst fick vi säsongens bästa väder. Vi åkte puder istället för att klättra toppar, så det blev Jökelbäcken, Hydrologrännan mot Tarfala och rännorna ned från Kebnetjåkka istället.
 

demondave

Rolex
Helvete så sugen jag blir varje gång jag kollar här. Börjat kitta upp mig lite, köpa på mig lite grundutrustning. Bra sugen på att testa någon sommarvandring i Jämtlandsfjällen.
 
Topp