• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora fråga hantverkaren och yrkesmannen tråden >>>>>>>

Dum var kanske fel ordval, snarare en onödig kostnad! personligen tycker jag det är skitsmidigt med tryckknappsdimmer! imo stilrenare med bara strömbrytare överallt istället för ett fult vridhjul,framförallt om du har flerfackskombinationer med andra strömbrytare så stör det mig med en vriddimmer bland tex två vanliga brytare.. Återigen högst personliga åsikter ju :)
Det är ju trots allt du som ska bo och leva med det så det är klart att du ska ha vriddimmer ifall du föredrar det , bättre att lägga lite extra pengar och få det som man vill ju :)

Som sagt så slipper du både kostnaden för jolly'sarna och att hitta någonstans att gömma dem,vilket iofs inte är något större bekymmer men det skapar ändå mer arbete..
En annan sak är att ifall du sätter alla jollys i samma utrymme (ofta blir detta ett litet och trångt utrymme ju) behöver detta någon form av ventilation för att inte ta död på dessa pga värmen..
Du behöver få förbindelse mellan brytarna(dimmern) eller kopplingsdosan till jollyn, du behöver dessutom förbindelse mellan jollyn och spotarna..
Sen måste man ha med i beräkningarna att du har ett maxantal spotar per jolly , du kan inte heller lägga ut en kabel till första spoten och sen sy alla dessa i en slinga pga spänningsfall.. Du bör dessutom ha i åtanke att du kan få spänningsfall ifall du har långa sträckor mellan spotarna eller spotar och jolly..

När det gäller 230v spotar är allt du behöver en tändning ut ifrån brytaren/dimmern, sen kan du i princip lägga hur många spotar i slinga som du vill (dock har du ju en maxlast på dimmern ifall du har dimmer på spotarna)

Kan ha missat andra för/nackdelar med dessa två alternativen, men detta är vad jag kommer på just nu!

Summa summarum, för dig som slutkund spelar det egentligen ingen roll ifall du väljer 230v eller 12v, däremot skulle jag vilja påstå att 12v blir relativt mkt dyrare både i material och arbetskostnad :)

Och ja, jag arbetar som elektriker! dock har jag mkt att lära fortfarande då jag inte är så gammal än (jobbat i 5år) så det är ju mkt möjligt att din granne besitter mer kunskap än mig, men kan ju vara kul för dig att höra lite olika åsikter :)
Jobbar också som elektriker, kör 230v i största möjliga mån speciellt om det är stora ytor med många spottar tråkigt att hålla på med styrkablar mellan drivdonen, kör bara switchdimmer vriddimmer är förlegat stort plus med switchdim är ju att du kan dimma från alla brytare och inte bara en som i fallet med vrid. Billigaste hade blivit att köpa en spot armatur och en dimbar led ljuskälla.

Ja styrkablar till Jollyna är med i beräkningen, i varje rum så kommer tilluften sitta på ett sätt att den skicka luft mot jollyna. Det är max 7 spottar per jolly därav alla jäkla jollyn, och ja....dyrt.

Jag kan som sagt inget så gick på vad alla andra rekommenderade. Hide A lite ledspottarna är lite kostsamma men men engångskostnad. Däremot så tyckte alla att det var bra grejer. Har ni någon erfarenhet av dessa?
Listar allt som ska in här hemma nedan.
http://www.hidealite.se/Produkter/I...Multi_6/1511439-800855.html?variantId=1228542

http://www.hidealite.se/Produkter/I...ly_Maxi/1711771-800742.html?variantId=1232416

http://www.elot.se/product.html/dimmer-1-10lre-37204

JAg är väldigt tacksam för alla som tar sig tiden att svara på detta. Kan man alltså köra dessa spottar med 230 v?

Du skulle valt nån typ som går att köra på 230v

Edit: jag har skrivit det tidigare i tråden men fick inget gehör då ;)

Får hoppas det blir bra ändå, nu är allt beställt. Extra nöjd är jag med vriddimmer ;)
Återkommer med lite bilder när allt drar igång. Ska dokumentera det ordentligt.

Nästa projekt är ett badkar med bubbel, måste ha nåt som hjälper min taskiga rygg att återhämta sig efter jobbet. All tips och råd tas tacksamt emot.

Får hoppas det blir bra ändå, nu är allt beställt. Extra nöjd är jag med vriddimmer ;)
Återkommer med lite bilder när allt drar igång. Ska dokumentera det ordentligt.

Nästa projekt är ett badkar med bubbel, måste ha nåt som hjälper min taskiga rygg att återhämta sig efter jobbet. All tips och råd tas tacksamt emot.
Det blir nog kalas :) Men det kostar som sagt. Haha jaja lev du kvar i det gamla ;)

Det blir nog kalas :) Men det kostar som sagt. Haha jaja lev du kvar i det gamla ;)

Ett utomhusspa hade varit att föredra men tror inte grannarna vill se mig naken varje dag. Smått irriterad att jag måste köpa ett jävla badkar för 30-40papp men det är ju ganska skönt att inte ha ont varje dag.

Ett utomhusspa hade varit att föredra men tror inte grannarna vill se mig naken varje dag. Smått irriterad att jag måste köpa ett jävla badkar för 30-40papp men det är ju ganska skönt att inte ha ont varje dag.
Badbyxor? Jag ska också inskaffa både ute och inne spa. För oss blir det nog ett wennbergs tror jag det heter till badrummet ute vet jag inte riktigt vad det kan tänkas bli, förslag? Men du kan få ett bra innekar för straxt under 30k med lite förhandling.

Badbyxor? Jag ska också inskaffa både ute och inne spa. För oss blir det nog ett wennbergs tror jag det heter till badrummet ute vet jag inte riktigt vad det kan tänkas bli, förslag? Men du kan få ett bra innekar för straxt under 30k med lite förhandling.

Lite OT men jag gillar inte kläder, går med kalsonger här hemma och skrämmer grannarna som det är. Men det vore fantastiskt med ett SPA men blir badkar. Måste vara nåt som kan hålla värmen och den ska passa mig som är stor och även för övriga familjen så munstyckena måste kunna ställas in.

Lite OT men jag gillar inte kläder, går med kalsonger här hemma och skrämmer grannarna som det är. Men det vore fantastiskt med ett SPA men blir badkar. Måste vara nåt som kan hålla värmen och den ska passa mig som är stor och även för övriga familjen så munstyckena måste kunna ställas in.
Massage badkar med värmare? Det borde täcka allt.

Näste man men lite belysningsfrågor.
Vi ska byta innertak och sätta spottar/downlights i taket i vardagsrummet. Rummet är ca 4 x 5 meter och min tanke är 6 spottar av denna modell:
http://www.hidealite.se/Produkter/I...2_Tune/1511439-2245990.html?variantId=2245981
Någon med erfarenhet av nämnda spot? Ser enligt mig ut som bra spec med 8W, 2700K och Ra 95.
Är det för få?
De ska vara dimbara med knappdimmer.

Kommer även sätta samma spot i korridoren mot v-rummet samt byta fem spottar i den anslutande hallen som har halogenspot nu.

Vi ska byta innertak och sätta spottar/downlights i taket i vardagsrummet. Rummet är ca 4 x 5 meter och min tanke är 6 spottar av denna modell:
http://www.hidealite.se/Produkter/I...2_Tune/1511439-2245990.html?variantId=2245981
Någon med erfarenhet av nämnda spot? Ser enligt mig ut som bra spec med 8W, 2700K och Ra 95.
Är det för få?

Kommer även sätta samma spot i korridoren mot v-rummet samt byta fem spottar i den anslutande hallen som har halogenspot nu.
Ping: @16610

Är det för få?

Jag satte in 55 hide a lite multi eye 6*60 , jättenöjd med möjlighet att vinkla och dimra. Två av rummen har knappdimmer och det blir inte bra, man får aldrig in rätt belysning eller veta åt vilket håll man kommer dimra när man trycker. Kanske på natten tänker du upp och den står på full styrka. Enligt mig skit rakt av.

Vi kunde inte ha vriddimmer för det inte fanns plats med alla styrkablar. Vrid dimmer från elko plus.

Jag satte in 55 hide a lite multi eye 6*60 , jättenöjd med möjlighet att vinkla och dimra. Två av rummen har knappdimmer och det blir inte bra, man får aldrig in rätt belysning eller veta åt vilket håll man kommer dimra när man trycker. Kanske på natten tänker du upp och den står på full styrka. Enligt mig skit rakt av.

Vi kunde inte ha vriddimmer för det inte fanns plats med alla styrkablar. Vrid dimmer från elko plus.
Tack för input. Ska se om man kan byta nån till vriddimmer. På en plats måste vi ha knappdimmer då det är en trappa, nu är det dimmer nere som man kan trycka på för att stänga av. Uppe är bara en knapp, är den "släckt" spelar ingen roll hur mkt man vrider och trycker på dimmern nere, kan bli tokig för mindre :(

Nu vet jag inte vad för dimmer du har men de flesta tryckdimmrar har minnesfunktion, dimmra ner innan du går och lägger dig och skulle du vakna och behöva tända så tänder den på det låga ljuset du hade innan du la dig :)

Nu vet jag inte vad för dimmer du har men de flesta tryckdimmrar har minnesfunktion, dimmra ner innan du går och lägger dig och skulle du vakna och behöva tända så tänder den på det låga ljuset du hade innan du la dig :)

Ja då lär jag gå runt och ställa in och komma ihåg vad man ställde in.

Har vi någon här som har koll på handukstorkar ?
Mitt problem är följande:
Jag fick en handukstork för radiatorsystem, dvs kopplas till vattenvärmen av en kollega. Denna handukstork är stor och fin, men då jag inte har vattenburen värme, satte jag in en elpatron på 300W med reglerbar termostat som är anpassad för h-torkar.
Jag fyllde till 80% med rapsolja och allt var frid och fröjd i några år. Nu slutar den värma och det beror på att oljan koxsar igen och blir tjock och svart vid patronen. Efter rengöring fungerar det igen.
Nu skulle jag vilja ha vatten i torken istället, men är rädd för att den kan sprängas om termostaten lägger av och trycket bara ökar. Det finns ingen säkerhetsventil, endast en liten luftningsnippel överst.
Är det riskfritt eller är jag ute på hal is ???
Jag hade tänkt fylla upp ca 70% av nivån med vatten och öppna nipplen fullt för att sedan sätta värmaren få full fart. Efter någon timma korrigerar jag vattenmängden för att sluta när nivån är ca 5cm från toppen.
( jag har borrat fast torken och hittar ingen annan med samma c/c mått för upphänget och vill helst inte ha fler hål i väggen )

Har vi någon här som har koll på handukstorkar ?
Mitt problem är följande:
Jag fick en handukstork för radiatorsystem, dvs kopplas till vattenvärmen av en kollega. Denna handukstork är stor och fin, men då jag inte har vattenburen värme, satte jag in en elpatron på 300W med reglerbar termostat som är anpassad för h-torkar.
Jag fyllde till 80% med rapsolja och allt var frid och fröjd i några år. Nu slutar den värma och det beror på att oljan koxsar igen och blir tjock och svart vid patronen. Efter rengöring fungerar det igen.
Nu skulle jag vilja ha vatten i torken istället, men är rädd för att den kan sprängas om termostaten lägger av och trycket bara ökar. Det finns ingen säkerhetsventil, endast en liten luftningsnippel överst.
Är det riskfritt eller är jag ute på hal is ???
Jag hade tänkt fylla upp ca 70% av nivån med vatten och öppna nipplen fullt för att sedan sätta värmaren få full fart. Efter någon timma korrigerar jag vattenmängden för att sluta när nivån är ca 5cm från toppen.
( jag har borrat fast torken och hittar ingen annan med samma c/c mått för upphänget och vill helst inte ha fler hål i väggen )[/QUOTE

Senast ändrad:
Finns det en elektriker som vill kolla varför inte min lampa funkar? Jag har bytt glödlampa men jag tror det är dimmern. Någon som har tid? Bor i Stockholms innerstad.

Finns det en elektriker som vill kolla varför inte min lampa funkar? Jag har bytt glödlampa men jag tror det är dimmern. Någon som har tid? Bor i Stockholms innerstad.
Satte du i en likadan ljuskälla som tidigare? Felet många gör är att de har en gammal halogenlampa och en dimmer avsedd för detta och sätter sedan i en ny Led-ljuskälla så är dimmern inte avsedd för just led-ljuskällor! Oftast har dessa dimrar en minimumlast typ 20w, funkar inte så bra med en led på typ 6w..

image.jpg
Satte du i en likadan ljuskälla som tidigare? Felet många gör är att de har en gammal halogenlampa och en dimmer avsedd för detta och sätter sedan i en ny Led-ljuskälla så är dimmern inte avsedd för just led-ljuskällor! Oftast har dessa dimrar en minimumlast typ 20w, funkar inte så bra med en led på typ 6w..
Ja, det har jag varit säker på fram till nu. Fast jag tror jag gjort rätt så jag misstänker dimmern trots allt. Tack för din kommentar. Det är en vanlig lampa med den tjocka mest vanliga sockeln. Lampan skruvas i. Det är inga halogenlampor till spottar.

Tillbaka
Topp