Dum var kanske fel ordval, snarare en onödig kostnad! personligen tycker jag det är skitsmidigt med tryckknappsdimmer! imo stilrenare med bara strömbrytare överallt istället för ett fult vridhjul,framförallt om du har flerfackskombinationer med andra strömbrytare så stör det mig med en vriddimmer bland tex två vanliga brytare.. Återigen högst personliga åsikter ju
Det är ju trots allt du som ska bo och leva med det så det är klart att du ska ha vriddimmer ifall du föredrar det , bättre att lägga lite extra pengar och få det som man vill ju
Som sagt så slipper du både kostnaden för jolly'sarna och att hitta någonstans att gömma dem,vilket iofs inte är något större bekymmer men det skapar ändå mer arbete..
En annan sak är att ifall du sätter alla jollys i samma utrymme (ofta blir detta ett litet och trångt utrymme ju) behöver detta någon form av ventilation för att inte ta död på dessa pga värmen..
Du behöver få förbindelse mellan brytarna(dimmern) eller kopplingsdosan till jollyn, du behöver dessutom förbindelse mellan jollyn och spotarna..
Sen måste man ha med i beräkningarna att du har ett maxantal spotar per jolly , du kan inte heller lägga ut en kabel till första spoten och sen sy alla dessa i en slinga pga spänningsfall.. Du bör dessutom ha i åtanke att du kan få spänningsfall ifall du har långa sträckor mellan spotarna eller spotar och jolly..
När det gäller 230v spotar är allt du behöver en tändning ut ifrån brytaren/dimmern, sen kan du i princip lägga hur många spotar i slinga som du vill (dock har du ju en maxlast på dimmern ifall du har dimmer på spotarna)
Kan ha missat andra för/nackdelar med dessa två alternativen, men detta är vad jag kommer på just nu!
Summa summarum, för dig som slutkund spelar det egentligen ingen roll ifall du väljer 230v eller 12v, däremot skulle jag vilja påstå att 12v blir relativt mkt dyrare både i material och arbetskostnad
Och ja, jag arbetar som elektriker! dock har jag mkt att lära fortfarande då jag inte är så gammal än (jobbat i 5år) så det är ju mkt möjligt att din granne besitter mer kunskap än mig, men kan ju vara kul för dig att höra lite olika åsikter