• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora fråga hantverkaren och yrkesmannen tråden >>>>>>>

Jonte73

Audemars
Tavlor, kanske tvn, en kattklösgrej, hmm vet inget mer just nu. Vill impuls-sätta upp grejer kanske, men just nu e det ju kört.
Skämtåsido, du måste nog ha en slagborrmaskin iaf.
Blir inte bra annars, sen pluggar du ordentlig så grejorna hänger kvar.

Betong är lite knöligt att fästa grejer i.
 

BOTL

Panerai
Vi (snickare) ska bygga ett undertak hemma och fälla in ledspottar. Tittar på Grejer från Hide A Lite, dyra men bra verkar det som. Något annat märke med samma kvalité men möjligtvis lite billigare? Ska köpa 55 spottar så det blir en slant
 

Vesper

Rolex
Vi (snickare) ska bygga ett undertak hemma och fälla in ledspottar. Tittar på Grejer från Hide A Lite, dyra men bra verkar det som. Något annat märke med samma kvalité men möjligtvis lite billigare? Ska köpa 55 spottar så det blir en slant
Beror på hur mkt plats du har ovan? Du kan komma billigare undan med en spot som har gu10 sockel och sedan köpa en dimbar led ljuskälla. Annars kan du kolla zebra som är billigare du har även sg. Armaturen men tveksamt om det är billigare.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Vi (snickare) ska bygga ett undertak hemma och fälla in ledspottar. Tittar på Grejer från Hide A Lite, dyra men bra verkar det som. Något annat märke med samma kvalité men möjligtvis lite billigare? Ska köpa 55 spottar så det blir en slant

55?! Vafan ska du ha stjärnhimmel eller?o_O

Nordtronic har en serie som heter low profile finns både i 6 och 8w, som vi monterar en hel del av! Ingen aning hur de är i pris dock.. Dessa bygger dessutom endast 33mm :)
 

BOTL

Panerai
55?! Vafan ska du ha stjärnhimmel eller?o_O

Nordtronic har en serie som heter low profile finns både i 6 och 8w, som vi monterar en hel del av! Ingen aning hur de är i pris dock.. Dessa bygger dessutom endast 33mm :)

Nästan så, det är tre sovrum, en lång hall, kök samt vardagsrum ed två zoner förutom i sovrummen så man kan få bra belysning på rätt saker.
 

OBRKV

Cartier
Hur avgör man ifall det är en vattenskada i parkett? Har ett hörn i lägenheten som är mörkare, lite missfärgad, än resten. Finns fönster ovanför..
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Hur avgör man ifall det är en vattenskada i parkett? Har ett hörn i lägenheten som är mörkare, lite missfärgad, än resten. Finns fönster ovanför..
Bild tack :)
Kan möjligen vara så att fönstret stått öppet när det regnat och vatten har kommit in och sugits upp av träet. Skulle det vara så är det dags att olja in parketten eller kanske till och med slipa i ordning det. Förutsett förståss att det inte är något enkelt klick golv.
 

OBRKV

Cartier
Bild tack :)
Kan möjligen vara så att fönstret stått öppet när det regnat och vatten har kommit in och sugits upp av träet. Skulle det vara så är det dags att olja in parketten eller kanske till och med slipa i ordning det. Förutsett förståss att det inte är något enkelt klick golv.
ImageUploadedByTapatalk1425224176.299014.jpg
 

MrJon

Cartier
Har lite av samma problem hemma. Parketten är lite lätt fuktskadad här och där. Spiller man vatten på golvet så går det direkt ner i träet men torkar upp efter ett tag.

Kan det räcka att bara olja in det eller är det dags för en slipning (Undviks helst, slipade alla andra golven i somras och hittar fortfarande damm i lägenheten)?
 

Rholm

Cartier
Slipa och olja på nytt som gäller då?


Ytan ser blank ut, är den oljad..? Är ingen golvkille men om det är mindre skador och relativt nyslipat golv brukar man kunna slipa och olja lokalt. Annars kan det vara svårt….men bäst är det om du frågar ett proffs, jag tycker/tror bara. ;)

Lycka till.
 

Bender

Cartier
Om du är orolig för att det fortfarande är fuktig så kan du köpa en billig fuktmätare så får du indikation om det finns fukt.

Men det ser ut som det har droppat ifrån element under en längre tid lite då och då. Vanligt att det ser ut så tex. vid balkongdörrar i äldre fastigheter.

Sen att det är lite mörkare i färgen i hörnan beror nog också på att solens strålar inte nått dit, övriga golvet ser lite solblekt ut,

Slipning och lackning om du vill ha golvet i samma kulör,
 

Pope

Cartier
Borde funka med tvåkomponents låter det som. Säljs i dubbelsprutor, lim i ena sidan, härdare i andra. Spruta ut lagom mycket, rör om och limma.

Jag är väl försent på men kemiskt trä ska du köra. Finns i lite olika 'trä'-färger och blir försvinnande bra!
 

Pope

Cartier
Hej hantverkare!
Någon här kanske har svaret på ett problem som dykt upp i min kåk..

När jag renoverade köket för ett par år sedan så drog jag nytt fläktrör genom vinden och ut på taket.
Hela vägen på vinden är röret isolerat, men det verkar nu som det rinner in vatten från skarven i yttertaket.
Taket är nylagt (5 år), och jag tror det är tätt.
Misstänker att det kan vara kondens från fläktröret som letar sig in.
Hörde från annat håll att man ska isolera fläktröret även i huven utanpå taket. Stämmer detta?
Någon snickare eller plåtslagare som sitter på facit?[/
Ja! Det stämmer. Varm luft, kallt rör=kondens.
 

Pope

Cartier
Snickare med egen firma sedan 10 år. Utbildad isolerare så är hyfsat bra på fukt och vent. Då jag jobbat runt mycket på Österlen har jag blivit en jävel på gamla skit-kåkar!
Dessutom gammal technomusiker (jo, det är ett hantverk).

Shoot!
 
Haha, finns det techno fortfarande :D
Tackar för svaret, men jag har redan hittat orsaken till läckaget.. Det var ett illasittande getingbo, som genom kapilläreffekten eller vad det heter, drog in fukt igenom genomföringen..

Ny tätning och ett getingbo mindre så är saken klar :)
 

Pope

Cartier
Haha, finns det techno fortfarande :D
Tackar för svaret, men jag har redan hittat orsaken till läckaget.. Det var ett illasittande getingbo, som genom kapilläreffekten eller vad det heter, drog in fukt igenom genomföringen..

Ny tätning och ett getingbo mindre så är saken klar :)

Getingar? Otäckt folk dom där.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Okej, here we go. Jag har en fin bil, Opel Astra och min stereo är grym, meeen - jag har ett problem. Varje gång tändningen vrids av dör stereon totalt och nollställs, så alla eventuellt sparade radiokanaler osv försvinner. Det är riktigt frustrerande, speciellt eftersom att jag kan matcha stereons ljus mot blåa lumen på Rollen t.ex., men vad gör jag?

Strömmen måste kopplas på efter batteriet, var det någon som sa i alla fall. Tips?
 
Topp