• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora hundtråden!

Fan vad trist.

Men vem fan godkände den hunden som en arbetshund om den sticker som en avlöning vid första anblick?

Det borde nog göras en anmärkning till väktarbolaget hon jobbade åt så de får vetskap om händelsen.
Det gick bra och hon verkar ha skakat av sig det. Håller med om att väktarhunden känns tveksam. Varför ge sig på en valp? Hade haft mer förståelse om hunden hade hoppat på mig. Nån kombination av Frökens psyke och mitt agerande räddade iaf upp situationen som hade kunnat sluta illa. Man måste va ödmjuk inför att oavsett om man själv gör allt rätt så kan man inte utgå från att alla andra gör det.

Jag ska kontakta vaktbolaget och kolla så att hundföraren har anmält händelsen. Det känns som att den där hunden borde syssla med nåt annat.

J

Någon som har erfarenhet av diskbråck hos hund?

Kom hem efter en veckas semester där hunden varit hos svärmor - fick veta att han varit lite loj sista dagarna. Såg direkt att han vinglade med bakbenen.
Veterinären misstänker diskbråck - fick tid hos veterinärneurologen om två veckor (tydligen på semester). Fram tills dess sträng vila 😞
Hoppas på en snabb återhämtning och om möjligt att vi kommer i skick för något litet släpp i höst.

IMG_4973.jpeg
IMG_4972.jpeg
Tack och lov så har jag inte erfarenhet av det, ännu, men, taxarna har stora problem med det, dei infördes ryggröntgen 2 år sedan. Vår lilla dam är en 5a, den absolut värsta graden och hon har det med bravur! Så jag bara väntar på katastrofen. 😰

Tack och lov så har jag inte erfarenhet av det, ännu, men, taxarna har stora problem med det, dei infördes ryggröntgen 2 år sedan. Vår lilla dam är en 5a, den absolut värsta graden och hon har det med bravur! Så jag bara väntar på katastrofen. 😰
Håller tummarna att ni slipper uppleva det!
Vår var röntgad utan anmärkning men han har levt rövare i alla år, både hemma och i skogen. Var och hälsade på honom idag och snart får vi hem honom! Han var vid gott mod och verkade gilla smärtmedicinerna 😏

Nästa vecka börjar vi med rehab och det blir antagligen en till tax i början på nästa år :)

En ros till personalen på djursjukhuset men måste ändå säga att jag blev lite chockad av kostnaden. Tips att teckna den stora försäkringen som täcker upp till 140k, för 60 kakor räckte inte långt.

IMG_4990.jpeg

DE533C65-9CB5-4D07-A8E9-F9DAAD5D9EBC.jpeg

Ena stunden tycker man att hunden inte någon valp längre…
237FEB8B-B2FB-4A48-B706-F9A80992C60C.jpeg

För att i nästa stund bli lite blödig när man ser henne ligga i soffan nyduschad och småfjantig.
Det får en iaf att inse att det är en kort valperiod som man har och samtidigt som man ska försöka göra allt rätt så är det förståeligt om man tummar på lite regler då och då. Ibland kan man nästan bli provocerad av alla goda råd och fundera på om man själv är duktig nog. Något jag har lärt mig är att hundar är väldigt anpassningsbara och vi människor styr egentligen väldigt lite. Dom är ute efter en balans i flocken och det är ngt som dom gör hundra ggr bättre än vi människor.
Man kan tycka att dom är riktiga pain in the ass ibland, men föredrar dom framför 99% av befolkningen.

J

DE533C65-9CB5-4D07-A8E9-F9DAAD5D9EBC.jpeg

Ena stunden tycker man att hunden inte någon valp längre…
237FEB8B-B2FB-4A48-B706-F9A80992C60C.jpeg

För att i nästa stund bli lite blödig när man ser henne ligga i soffan nyduschad och småfjantig.
Det får en iaf att inse att det är en kort valperiod som man har och samtidigt som man ska försöka göra allt rätt så är det förståeligt om man tummar på lite regler då och då. Ibland kan man nästan bli provocerad av alla goda råd och fundera på om man själv är duktig nog. Något jag har lärt mig är att hundar är väldigt anpassningsbara och vi människor styr egentligen väldigt lite. Dom är ute efter en balans i flocken och det är ngt som dom gör hundra ggr bättre än vi människor.
Man kan tycka att dom är riktiga pain in the ass ibland, men föredrar dom framför 99% av befolkningen.

J
99.9...😀

Diskbråck? Täckte försäkringen? :-(
Ja, dessvärre diskbråck runt L3. först vinglig i bakbenen och sen blev det värre. La in honom i måndags och sen blev det successivt värre över natten så det beslutades om operation.

Hade tecknat stor hundförsäkring och trodde i min enfald det skulle räcka (60k tak) men landade på runt 90 och då har vi inte börjat med rehab och uppföljning än. Taxen är bara fem år gammal så valet var enkelt när de meddelade att prognosen ändå är god.

Drevjakt däremot är nog ett avslutat kapitel för honom.

Hej allesammans!
Jag och sambon har siktet inställt på att äntligen skaffa oss en fyrbent kompis! Vi har siktat in oss på rasen Cockapoo varpå jag tänkte efterfråga lite hjälp från denna tråd. Är det någon som har erfarenhet av rasen och någon som vet en bra uppfödare av denna ras som vi kan kontakta (närheten av Gbg hade varit toppen)? Tar gärna emot generella tips inför denna process och kostnader som en bör beakta.

Hej allesammans!
Jag och sambon har siktet inställt på att äntligen skaffa oss en fyrbent kompis! Vi har siktat in oss på rasen Cockapoo varpå jag tänkte efterfråga lite hjälp från denna tråd. Är det någon som har erfarenhet av rasen och någon som vet en bra uppfödare av denna ras som vi kan kontakta (närheten av Gbg hade varit toppen)? Tar gärna emot generella tips inför denna process och kostnader som en bör beakta.
Hej!
Kul med ett kommande valpköp! Jag har lite svårt att förstå varför man vill ha en dyr blandras. Missförstå mig rätt; finns säkert massor av trevliga individer och uppfödare som vill väl, men det är för mig en gåta varför det helt plötsligt blivit populärt med en högt prissatt mix.
Nästa problem är att hur väl än uppfödaren vill, så skulle jag tro att det är dåligt med statistik kring rasen. Cockerspaniel-klubben resp Pudel-klubben har haft sina medlemmars hundar registrerade i Svenska kennelklubben sedan urminnes tider. Hos SKK finns även statistik över sjukdomar och resultat efter höft- och armbågsröntgen samt en rasspecifik avelsstrategi (RAS) som infördes för alla raser 2001 för att informera valpköpare och guida uppfödare i rätt riktning.
Nu har jag ingen koll på rasen ni funderar på och det är möjligt att det finns en väl fungerande rasklubb och allt runt omkring, men jag har svårt att tro det.
Det behöver verkligen inte vara en sämre hund på något sätt, problemet är att jag har varit med ett tag och sett ett gäng ”nya” raser dyka upp genom åren och dessa har en förmåga att dra med sig lycksökare och andra entusiaster som vill ha en del av kakan. Helt plötsligt så avlar många på vad som helst för att kunna sälja.

Kolla på den här annonsen:

Säljaren är iofs ärlig och säger som det är att mamman är en pudel med 25% av en annan ras i sig. Dock tycker vederbörande att det är försumbart vilket är rent skitsnack enbart för att kunna få 20000 spänn per valp. Om det nu finns nån Cockerpoo-klubb så är dom nog inte så jätteimponerade av uppfödare som den här. Och det ser alltid likadant ut med dessa ”nya” raser, för mkt skit runt omkring med för mkt dåligt avelsmaterial inkastat.
Det behöver verkligen inte bli sämre, men mkt talar för det.
Köp nåt renrasigt. Jag lovar att ni kommer att hitta en lika söt, fin valp som är resultatet av en avel som gjorts för rasens bästa sedan generationer tillbaka. Att slippa behöva beblanda sig med säljare som den här ovan är en anledning god nog!

Det finns massor mer att skriva och förklara, men fråga på om det är nåt specifikt. Vad ni än bestämmer er för så önskar jag lycka till med valpen!

J

Uppskattar dina redogörelser, fortsätt gärna - fint att få vara med på "resan". :)
Tack för feedback. Känns alltid lite ego att posta om sin hund och man bör ha med i beräkningen att ens omgivning kanske inte har samma brinnande intresse.
IMG_3766.jpeg

Fröken är dock för det mesta intresserad av allt. Här spanandes på tågtrafiken under en av våra långpromenader idag.

J

Tack för feedback. Känns alltid lite ego att posta om sin hund och man bör ha med i beräkningen att ens omgivning kanske inte har samma brinnande intresse.
IMG_3766.jpeg

Fröken är dock för det mesta intresserad av allt. Här spanandes på tågtrafiken under en av våra långpromenader idag.

J
En liten muskelknutte.. Plattar man till nosen, klipper av svansen och ställer öronen rakt upp så kan man missta henne före en boston.

Fullt ös, sedan medvetslös..
Två av fyra fångade på bild, de andra härjar runt.

92497B8D-A3E6-4E91-9898-E1BBFFF64CCD.jpeg

D8E2FE06-7145-4976-87A4-101F3F9E6CF0.jpeg

The big boss (aka chihuahuan på 1,7kg) drog iväg med Golden nummer två på något äventyr på gräsmattan.
Golden nummer två är glad att hon fick följa med, sällan big boss låter någon av de stora hundarna vara i närheten.

Lite spännande ändå hur rangordningen fungerar i djurvärlden. Äldst är störst bäst och vackrast, trots sina 1,7kg 😅🤣

Update:
Big boss är tillbaka!

5CB8378B-DAF5-4BA7-9D57-0AAF843E3E38.jpeg

En liten muskelknutte.. Plattar man till nosen, klipper av svansen och ställer öronen rakt upp så kan man missta henne före en boston.
Jag gick faktiskt och funderade på den korsningen häromdagen. De båda raserna har exakt samma ursprung men har avlats i lite olika riktningar. Boston terrier låg väldigt högt upp på min lista av ”nästa hund”.
IMG_3768.jpeg

Tycker att ovanstående bild på en målning från slutet av 1800-talet är väldigt talande.

J

Tillbaka
Topp