Hej allesammans!
Jag och sambon har siktet inställt på att äntligen skaffa oss en fyrbent kompis! Vi har siktat in oss på rasen Cockapoo varpå jag tänkte efterfråga lite hjälp från denna tråd. Är det någon som har erfarenhet av rasen och någon som vet en bra uppfödare av denna ras som vi kan kontakta (närheten av Gbg hade varit toppen)? Tar gärna emot generella tips inför denna process och kostnader som en bör beakta.
Hej!
Kul med ett kommande valpköp! Jag har lite svårt att förstå varför man vill ha en dyr blandras. Missförstå mig rätt; finns säkert massor av trevliga individer och uppfödare som vill väl, men det är för mig en gåta varför det helt plötsligt blivit populärt med en högt prissatt mix.
Nästa problem är att hur väl än uppfödaren vill, så skulle jag tro att det är dåligt med statistik kring rasen. Cockerspaniel-klubben resp Pudel-klubben har haft sina medlemmars hundar registrerade i Svenska kennelklubben sedan urminnes tider. Hos SKK finns även statistik över sjukdomar och resultat efter höft- och armbågsröntgen samt en rasspecifik avelsstrategi (RAS) som infördes för alla raser 2001 för att informera valpköpare och guida uppfödare i rätt riktning.
Nu har jag ingen koll på rasen ni funderar på och det är möjligt att det finns en väl fungerande rasklubb och allt runt omkring, men jag har svårt att tro det.
Det behöver verkligen inte vara en sämre hund på något sätt, problemet är att jag har varit med ett tag och sett ett gäng ”nya” raser dyka upp genom åren och dessa har en förmåga att dra med sig lycksökare och andra entusiaster som vill ha en del av kakan. Helt plötsligt så avlar många på vad som helst för att kunna sälja.
Kolla på den här annonsen:
www.blocket.se
Säljaren är iofs ärlig och säger som det är att mamman är en pudel med 25% av en annan ras i sig. Dock tycker vederbörande att det är försumbart vilket är rent skitsnack enbart för att kunna få 20000 spänn per valp. Om det nu finns nån Cockerpoo-klubb så är dom nog inte så jätteimponerade av uppfödare som den här. Och det ser alltid likadant ut med dessa ”nya” raser, för mkt skit runt omkring med för mkt dåligt avelsmaterial inkastat.
Det behöver verkligen inte bli sämre, men mkt talar för det.
Köp nåt renrasigt. Jag lovar att ni kommer att hitta en lika söt, fin valp som är resultatet av en avel som gjorts för rasens bästa sedan generationer tillbaka. Att slippa behöva beblanda sig med säljare som den här ovan är en anledning god nog!
Det finns massor mer att skriva och förklara, men fråga på om det är nåt specifikt. Vad ni än bestämmer er för så önskar jag lycka till med valpen!
J