Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ottossongrunkan har fått ett nytt hem, och tro det eller ej, det är en borderterrier som tar över den. Och eftersom de ska börja prova nosework så fick de också med lite hydrolat att jobba med.Finns det någon som vill ha denna och som finns i uppsalatrakten, så skänker och lämnar jag denna till någon bättre behövande.
Nosework.... undrar om det är en bra syssla för bostonterrier? Yoda tycker iallafall om att leta efter godis i verkstad och på logeOttossongrunkan har fått ett nytt hem, och tro det eller ej, det är en borderterrier som tar över den. Och eftersom de ska börja prova nosework så fick de också med lite hydrolat att jobba med.
Nosework passar alla hundar som har en nos framtill! Prova..., vissa individer har lite mindre driv, men jag skulle säga att alla raser kan. Leta upp en nybörjarkurs, det är så himla kul att få jobba tillsammans med sin hund.Nosework.... undrar om det är en bra syssla för bostonterrier? Yoda tycker iallafall om att leta efter godis i verkstad och på loge
Låter skoj. ska leta reda på någon nosework kurs i närheten av enköping, kankse kan lära Yoda att leta kantarellerNosework passar alla hundar som har en nos framtill! Prova..., vissa individer har lite mindre driv, men jag skulle säga att alla raser kan. Leta upp en nybörjarkurs, det är så himla kul att få jobba tillsammans med sin hund.
Sent ute men först och främst grattis!Grattis! Fan va kul! Har lite svårt att se var det är för ras, men den är svårt söt iaf!
Det kommer nog att gå bra och du får mer än gärna återkomma om det dyker upp några funderingar. Det verkar finnas en hyfsad kunskapsbank här iaf.
Mitt bästa råd är att socialträna valpen. Ni kommer att ha igen det hundra ggr om när den blir stor. Att ha en socialt otränad vuxen hund i nya miljöer är ingen höjdare. Att ha en hund som kan lägga sig och vila på tågperrongen är i min värld att föredra framför en som blir uppstressad och livrädd för förbipasserande tåg.
Om hunden ska bo på landet i hela sitt liv så kanske det kvittar, men jag tycker att det ger hunden ett självförtroende som är användbart.
Jag har dragit med mig Fröken överallt och det här var igår på perrongen när vi väntade på tåget hem med folk som passerade.
Dom som vill får mer än gärna hälsa på henne, att ha en kontaktsökande hund är nåt bra. Jag låter inte någon främmande människa säga till henne och jag drar aldrig i kopplet när hon är glad och söker kontakt. Det ska va en positiv upplevelse och ett obehag från att jag rycker i kopplet el att nån sätter upp ett knä i bröstet på henne kommer i sämsta fall skapa en reserverad el osäker hund. Om nån inte vill att min hund hoppar så går vi bara vidare. Det här kommer inte vara ett problem när hunden blir större då jag korrigerar ett ev hoppande med lydnad. Sen kommer en socialt tränad hund inte tycka att det är särskilt roligt med alla dessa människor, det är en valpgrej.
J
Kantareller, då skulle jag nog rekommendera en kurs för kantarellsök. Det borde vara en del kurser på G, nu så här års.Låter skoj. ska leta reda på någon nosework kurs i närheten av enköping, kankse kan lära Yoda att leta kantareller
Social träning på hundens vilor ??? med en bostonterier innebär det att den sociala interaktionen innebär att hoppa, nafsa och bita i skosnören/byxor. Hur f..n lär man yoda att hälsa städat utan att förtära alla besökareSent ute men först och främst grattis!
Håller med i att socialt träna hunden med andra hundar och människor är oerhört viktigt.
Däremot ett varningens finger!!!
Samtliga människor som träffar valpen behöver ge den utrymme att själv komma fram och hälsa och få gå iväg när den vill.
Människor älskar hundvalpar och de är otroligt söta, till och med när de försöker sig på ett skall när det plingar på ytterdörren.
Vi gjorde misstaget med vår första vovve, en chihuahua på 800g(!!) att många i vår närhet var och lyfte i henne och skulle gosa, vilket gjorde henne nervös inför nya människor.
Oerhört svårt att få bort den känslan ur henne sedan.
När vi hämtade vår andra valp hade vi lärt oss läxan, och det gick mycket bättre!
Så, social träning, på hundens villkor
Ska absolut kolla det.. Fast jag är lite orolig att Yoda som vid alla andra kurser visar mer intresse för att busa och jaga instruktören. Lite nackdel med altför glad och pigg hund. Är jag i skogen och plockar blåbär så ska han naturligtvis sätta sig där det är som mest med stora och fina bär. Påsar är toppen viket en kompis fick erfara som kom på besök med lite bullar, vi fick inga bullar till kaffet den dagen men en lycklig hund som spred bull och påsrester över hela trädgårdenKantareller, då skulle jag nog rekommendera en kurs för kantarellsök. Det borde vara en del kurser på G, nu så här års.
Hahah, nu tog du mig på orden jäääävligt ordagrantSocial träning på hundens vilor ??? med en bostonterier innebär det att den sociala interaktionen innebär att hoppa, nafsa och bita i skosnören/byxor. Hur f..n lär man yoda att hälsa städat utan att förtära alla besökare
Jo jag förstod din andemening men i mitt fall med en Boston så skulle "folket" behöva ett eget safe space att gå till.Hahah, nu tog du mig på orden jäääävligt ordagrant
Jag menade att om hunden blir less och inte vill ha uppmärksamhet så behöver folket runt omkring greppa det och låta den gå iväg till sitt safe space.
En fundering... Norrrlands huvudsta måste väl ändå vare Ume ?Hahah, nu tog du mig på orden jäääävligt ordagrant
Jag menade att om hunden blir less och inte vill ha uppmärksamhet så behöver folket runt omkring greppa det och låta den gå iväg till sitt safe space.
Ja, det är nog den mest pussvilliga hundras jag stött på, det kombinerat med en imponerande vristspänst.Jo jag förstod din andemening men i mitt fall med en Boston så skulle "folket" behöva ett eget safe space att gå till.
Jo.. jag trodde min förra Boston som hette Burr var extrem men Yoda visar exat samma temprament, enormt vig, hoppar som en kängueru, tar sig med eleganta skutt mellan husses och mattes knä på uteplatsen och även en och annan mellanlandning på bordet. Ordet kylskåpsmagnet har fått en ny betydelseJa, det är nog den mest pussvilliga hundras jag stött på, det kombinerat med en imponerande vristspänst.
...Say no more.
Det köper jag!Jo jag förstod din andemening men i mitt fall med en Boston så skulle "folket" behöva ett eget safe space att gå till.
Givetvis är det Umeå!En fundering... Norrrlands huvudsta måste väl ändå vare Ume ?
Täkte väl det, en gång västerbottning alltid västerbottning speciellt om man är född i Ume.Det köper jag!
Givetvis är det Umeå!
Sundsvall lallar på och försöker och Skellefteå finns inte så vad annars?
Välkommen tillbaka på besök, jag står för bira vid tillfälle!Täkte väl det, en gång västerbottning alltid västerbottning speciellt om man är född i Ume.
Tankarna finns att åter besöka hemstaden men numera är näsatn all släkt nedgrävda. Är nog 6 år sedan jag var i Ume senast, flög nattpost mellan Ume och Arlanda en period. Helt klart lockar hjortron myranrna utanför Örträsk så vem vet, nästa år kanske det kan bli en ölVälkommen tillbaka på besök, jag står för bira vid tillfälle!
Tankarna finns att åter besöka hemstaden men numera är näsatn all släkt nedgrävda. Är nog 6 år sedan jag var i Ume senast, flög nattpost mellan Ume och Arlanda en period. Helt klart lockar hjortron myranrna utanför Örträsk så vem vet, nästa år kanske det kan bli en öl
Du ber bara Yoda att sitta ner!Social träning på hundens vilor ??? med en bostonterier innebär det att den sociala interaktionen innebär att hoppa, nafsa och bita i skosnören/byxor. Hur f..n lär man yoda att hälsa städat utan att förtära alla besökare
Fan vad trist.Du ber bara Yoda att sitta ner!
Det är svårt, jag vet. Samtidigt som man vill ha en social hund som är öppen för att ta kontakt så finns det olika grader i helvetet. Vår tik är 5 månader nu och älskar alla människor villkorslöst. Tycker ofta att folk har respekt och frågar innan om det är ok att hälsa. Visst, hon är oftast pinsamt hoppig och glad som en speleman, men jag känner att det får dom ta om dom ska hälsa. Tycker att vår hund nu är ngt mer sansad efter att ha hälsat glatt på 1199 pers. Sen är det en tik och jag ser första sträckan fram till hennes första löp som en period jag får ta. Efter det så kommer jag att kunna ställa mer krav och vissa kommandon måste jag begära att hon lyssnar på. Det är inte enkelt, men nånstans handlar det om säkerhet också. Tyvärr råkade vi ut för en jävla händelse nu ikväll. Vi gick förbi ett dagis där en väktare lastade på sin hund efter en rondering. Hunden smiter, hoppar ur bilen och ger sig på min. Jag lyckas sparka till hunden som gör en kullerbytta för att sedan hoppa på min igen. Jag får tag i Frökens nackskinn och lyfter upp henne vilket gör henne fullkomligt vansinnig och biter runt i affekt. Väktaren slänger sig på marken och får in sin hund i bilen. Vi pratar en stund och hon är vettig, skit händer. Fröken verkar skaka av sig det ganska bra och jag tror att hon grejade det ganska bra. Inga fysiska men iaf. Vi får se, det kan ha tänt nåt i Fröken men ikväll är hon mest trött. Som sagt, skit händer och jag kan bara hoppas på att hon låter det rinna av sig. Hon är en hårding av rang och farmor är 3 x vinnare, vad kan gå fel? Allt el kanske inget?! Jag är iaf där för Fröken!