Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Är uppväxt med ett par hundar, ägt ett par som vuxen själv men att en Ovtjarka ska komma innanför min dörr är snudd på uteslutet.Behöver du en vakthund så känner jag till en Kaukasisk Ovtjarka som behöver omplaceras. Utpräglad vakthund. Dock stor som ett mindre hus och väldigt skarp vad jag har förstått av familjen som har den nu.
Låter lovande, jag föll lite för den när vi fick träffa hunden..Har lite koll o erfarenhet av den här typen av hund.
Jag har haft ett gäng amerikanska bulldoggar sedan 1994, hade ett par valpkullar också. Även haft engelsk bulldogg och nu en pitbull.
Jag gillar Bull/terrierraserna skarpt, får man ordning på dom så är svårmatchade som familje/barnhund och dom är förbannat roliga också.
Väldigt stabila mentalt, men kräver en fast hand och tydliga gränssättningar. Det enda är att vissa individer kan bli lite hundilskna, men det är inget som inte går att lösa. Det sitter ju djupt rotat i rasen, men det är hanterbart.
@Frodda Klart du ska ha en staffe och om du har haft Rottweiler tidigare så tror jag att du fixar det galant!
J
Behöver du en vakthund så känner jag till en Kaukasisk Ovtjarka som behöver omplaceras. Utpräglad vakthund. Dock stor som ett mindre hus och väldigt skarp vad jag har förstått av familjen som har den nu.
Det finns egentligen ingen anledning för en privatperson att äga en Kaukasisk Ovtjarka.
Är uppväxt med ett par hundar, ägt ett par som vuxen själv men att en Ovtjarka ska komma innanför min dörr är snudd på uteslutet.
Ingen hund jag gillar varken till sättet eller utseendet.
Låter lovande, jag föll lite för den när vi fick träffa hunden..
För vara väldigt abstrakt så stålade den värme! Vill ha hund som är villig för äventyr anytime, samt soffhäng med barnen.
Att den kräver fast hand och tydliga gränser är ingen nyhet, det borde egentligen alla hundar ha oavsett ras.
Vissa får man bara jobba lite mer med.
Jag har en rottweilertik och en staffeblandning (eller är det en västgötaspets @Jens ? ). Tycker en staffe efter en rottis låter som ett logiskt val.
Sen kan jag väl tycka att de har lite olika typ av motor, våra är helt väsensskilda i driv och temperament.
Är staffen en hane?
Beklagar hur den kenneln betedde sig. Men då vet du att du inte ska vända sig till dem någon fler gång känns det som. För de borde helt klart ha behandlat dig bättre än de gjorde.Där emot kan jag säga att jag blir irriterad! Jag tog mig tid svarade ett långt mail på hur vi bor, hur vi ser på hundar och uppfostran, vår familj, för dom ville veta och ha denna infon. Detta kan jag absolut respektera då jag anser det är väldigt viktigt en hund kommer till rätt ställe.
Svaret gillade dom, fick träffa hunden, barnen gillade dem, jag gillade den, hunden gillade barnen osv osv.
Dagen efter kom par enkla frågor igen, sen tyst i flera dagar.
Nu fick jag reda på omvägar att hunden fått ett nytt hem någon annanstans.
Jag mailade dem och frågade hur vi går vidare med hunden, fick ett enkelt och koncist svar, tyvärr han har fått nytt hem.
Men vi planerar skaffa valpar då och då om ni är intresserad.
Min största irritation i detta fallet är sättet dom kommunicerar på, jag vill framställas som seriös och ärlig till 100%
Är jag intresserad så visar jag det, hade jag inte varit det hade jag varit tydlig med detta.
Borde jag inte kunna förvänta mig samma behandling tillbaka från en kennel ? Rak och enkel kommunikation.
Går hunden till en annan familj så borde väl prion vara informera dom andra som varit intresserade?
Låter som en väldigt banal sak att skriva så här mycket om, men mitt bekymmer är att jag upplever att det är inte första kennel som uppträder på detta viset.
Sorry för lång text, men tror jag behövde skriva av mig frustrationen...
Beklagar hur den kenneln betedde sig. Men då vet du att du inte ska vända sig till dem någon fler gång känns det som. För de borde helt klart ha behandlat dig bättre än de gjorde.
Kul! Jag håller tummarna för att det går vägen. Just en Rottis var hunden som fick mig att inse tjusningen med att skaffa hund.Fick upp hoppet lite i dag då en ytterst vänlig forum medlem skickade pm om att eventuellt dom skulle göra sig av med sin rottis..
Pratade en halvtimme per telefon, och jag gillade vad jag hörde! Få se om familjen samtycker![]()
Min fru älskade bilderna, barnen är så där, liknar den gamla hunden vi hade..Kul! Jag håller tummarna för att det går vägen. Just en Rottis var hunden som fick mig att inse tjusningen med att skaffa hund.
Världens roligaste sällskapshundar som kräver motion och delaktighet. Sämsta vakthundarna ever. Dras med rädslor så testa med lite smällare och annat är mitt tips. Kan vara lite hyper och stressa upp lätt men kan också vara riktiga soffpotatisar inne och rally utomhus.Har helt missat denna tråden..
För sammanfatta saker så min rottweiler tik gick och dog i februari..
Suget efter hund är väldigt stort, men vi tycker inte att det passar med valp alls just nu med vår livssituation..
Där emot vill vi ha en familjehund/vakthund
Vi kommer få möjligheten ta över en staffordshire bullterrier, 11 månader hane.
Kan sitt och ligg, stilla mm. Är inte definierad som problemhund alls utan blivit över.
Han är kvar på Kenneln där han är född, mer info har jag inte om det nu..
Vad anser ni om rasen ? Något jag bör titta på extra?
Benägen att hålla med. Hade en K.O-tik som var en fantastisk hund för mig, men hon var fullkomligt livsfarlig för främlingar. Krävdes en hel planering och livet blev om möjligt än mer komplicerat!
J
Om du läser lite högre upp i tråden så blev de inge av med denna hunden, tyvärr! Så planen är återgå till leta rottis..Världens roligaste sällskapshundar som kräver motion och delaktighet. Sämsta vakthundarna ever. Dras med rädslor så testa med lite smällare och annat är mitt tips. Kan vara lite hyper och stressa upp lätt men kan också vara riktiga soffpotatisar inne och rally utomhus.
Svårt med herdehundar. De är ju väldigt ursprungliga många av dom och resten är som en Golden. Som du skriver så är ju fördelen att de är sunda för att vara en hund av den storleken.Citerar dig @Jens då du uppenbarligen har erfarenhet, men slänger ut frågan till samtliga.
Finns det inga hundar av typen Ovcharka, Kangal, Anatolisk Herdehund som har en bättre mental personlighet? Dvs storväxt urhund med stor lojalitet mot familj men fortfarande öppen för att ta emot främlingar till gruppen, samt kunna umgås med andra hundar. Kanske ett önsketänkande? Men om jag inte har missuppfattat det så är det relativt friska raser som har en betydligt längre livslängd än andra stora hundar.
Hade en Engelsk Mastiff som kontorshund för ett gäng år sen. Inga obehöriga gick in men han välkomnade gärna nya sålänge någon på kontoret öppnade dörren. Trevlig ras i rätt händer.Svårt med herdehundar. De är ju väldigt ursprungliga många av dom och resten är som en Golden. Som du skriver så är ju fördelen att de är sunda för att vara en hund av den storleken.
En annan av mina favoriter, som jag tycker känns lite "mittemellan" är Tibetansk Mastiff. De är inte så jävliga som ovtjarkan el Kangalen, men långt ifrån nån retriever.
J
Citerar dig @Jens då du uppenbarligen har erfarenhet, men slänger ut frågan till samtliga.
Finns det inga hundar av typen Ovcharka, Kangal, Anatolisk Herdehund som har en bättre mental personlighet? Dvs storväxt urhund med stor lojalitet mot familj men fortfarande öppen för att ta emot främlingar till gruppen, samt kunna umgås med andra hundar. Kanske ett önsketänkande? Men om jag inte har missuppfattat det så är det relativt friska raser som har en betydligt längre livslängd än andra stora hundar.
Citerar dig @Jens då du uppenbarligen har erfarenhet, men slänger ut frågan till samtliga.
Svårt med herdehundar. De är ju väldigt ursprungliga många av dom och resten är som en Golden. Som du skriver så är ju fördelen att de är sunda för att vara en hund av den storleken.
En annan av mina favoriter, som jag tycker känns lite "mittemellan" är Tibetansk Mastiff. De är inte så jävliga som ovtjarkan el Kangalen, men långt ifrån nån retriever.
J
Ja jag såg det. Men rottis är "svårare" och kräver mer än staffe enl mig. Men en staffe som vaktar låter helt knäppt. De är ju så veka...Om du läser lite högre upp i tråden så blev de inge av med denna hunden, tyvärr! Så planen är återgå till leta rottis..
Men håller med dig, dock så vill jag nog inte säga sämsta vakthunden ever, har bekanta som åtminstone har en väldigt skarp vakthund.
Svårt med herdehundar. De är ju väldigt ursprungliga många av dom och resten är som en Golden. Som du skriver så är ju fördelen att de är sunda för att vara en hund av den storleken.
J
Hade en Engelsk Mastiff som kontorshund för ett gäng år sen. Inga obehöriga gick in men han välkomnade gärna nya sålänge någon på kontoret öppnade dörren. Trevlig ras i rätt händer.
Boerboel, Bandoge, Dogo Argentino, Mastino.
kanske Cane Corso?
Broholmer är jävligt coola. Har träffat några i Danmark.Tack för alla tips. Är väldigt förtjust i Kangalens utseende och storlek, men mindre förtjust i lynnet. Dogo Argentino, Boerboel och den typen av hund slår inte an någon sträng i hjärtat. Hade inte Broholmer-valpar varit så jäkla svåra hitta, hade det varit en given kandidat.
![]()
Fan va härligt!!Har haft två långhåriga vorsteh tidigare, men nuförtiden agerar vi mestadels hundhotell för kompisar som ska bort. Igår checkade detta monster, modell gigantisk, in. Han är stor men väldigt kär.
![]()
Ja, verkligen. För övrigt väldigt kul att passa hundar då alla är så olika personlighetsmässigt.Fan va härligt!!