• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora hundtråden!

N.M.O

Cartier
2-Faktor
Måste ju bli en borderterrier då, haha! ;)
Men Kooiker är också fin. Har två bekanta som har rasen. Finns faktiskt en raspresentation av Kooiker på sr.se via podden Vår bästa vän.
PSX_20180710_104511.jpg
Får lyssna på den! Man blir ju galen av att försöka läsa själv också. Enligt nätet är ju allas egna ras "knepig", "speciell", "lite svår", "krävande" och "ingen bra förstahund". Vad fan ska man ha då när alla tycker att alla andra är ovärdiga sin snöflinga till ras?! :D Jag vill egentligen ha en hund som bara kan vara med mig vad jag än gör, precis som vår labbe. Hon är så sjukt lugn och självgående, bara hon får sina långa promenader och nosa/leka så är allt frid och fröjd. Vill ha en glad och rolig hund, utan att den för den delen ska bli stirrig så fort den inte får full uppmärksamhet.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Får lyssna på den! Man blir ju galen av att försöka läsa själv också. Enligt nätet är ju allas egna ras "knepig", "speciell", "lite svår", "krävande" och "ingen bra förstahund". Vad fan ska man ha då när alla tycker att alla andra är ovärdiga sin snöflinga till ras?! :D Jag vill egentligen ha en hund som bara kan vara med mig vad jag än gör, precis som vår labbe. Hon är så sjukt lugn och självgående, bara hon får sina långa promenader och nosa/leka så är allt frid och fröjd. Vill ha en glad och rolig hund, utan att den för den delen ska bli stirrig så fort den inte får full uppmärksamhet.
Låter fortfarande som borderterrier. ;)
Men presentationen av Nederlandse kooikerhondje låg på Acast, inte Sveriges radio.
https://aca.st/74c817
 

Sheepdog

Panerai
2-Faktor
Har vi någon i tråden med erfarenhet av mellanpinsher?
Har en del erfarenhet då jag levt med rasen i några år innan jag blev border colliefierad. Sedan ett tag tillbaka så heter rasen enbart pinscher. Togs fram en gång i tiden till att fånga råttor. Är också släkt med schnauzern. För länge sedan var schnauzern i princip en pinscher "med skägg".
Kortfattat så är det en pigg och alert ras som gillar att hänga med på det mesta, en trevlig sällskapshund.

Går att träna det mesta med rasen. Men man får inte ha för höga ambitioner. Man kan inte räkna med att komma långt, utan det är mer en bonus om det skulle gå. Och nu menar jag de högre klasserna om man tävlar.
Pinschern kan vara svårmotiverad och undra vad den tjänar på att göra det som du vill träna. Men olika trick och konster är inga problem att träna in, sånt gillar de. Det förekommer ändå en handfull pinschrar som tävlar på hyfsad nivå i olika grenar.

Sedan så saknar rasen underull, så täcke rekommenderas om hunden exempelvis skall vara inaktiv när det är kallt.
Inte ovanligt att de är vaktiga. Likaså är de reaktionssnabba, vilket inte alltid är bra.

Sammanfattningsvis: aktiv ras som du blir glad och gråhårig av..

Och så lite bilder:
Screenshot_20190113-121720-01-02.jpeg
Screenshot_20190113-121656-01.jpeg
Screenshot_20190113-121750-01.jpeg
Screenshot_20190113-121921-01.jpeg
 
Har vi någon i tråden med erfarenhet av mellanpinsher? Har levt med en jaktlabbe när jag bodde med föräldrarna, envis jävel med massor av energi. Helt underbar hund på alla vis! Nuvarande sambo vill ha något mindre och jag vill inte ha något som är för litet... Tanken är att vara ute mycket i naturen, hänga med på någon vandring, promenader i staden och ligga hemma och slappa. Fattar man tycke för någon hundsport är det inte heller uteslutet såklart. Har också sneglat på Lapsk vallhund (enligt sambon eventuellt lite stor) och Kooiker. Tips och åsikter?!
Övertyga sambon och kör på jaktlabbe. Det är förmodligen den bästa hund man kan ha, alla kategorier. Och sååå stora är dom inte...
Romeo med boll.jpg


Romeo i gräset.JPG
Kopia av Romeo_15dec3.JPG
Romeo i höstlöv2.jpg
IMGP3277.JPG
Romeo in snow close up.JPG
Romeo med boll.jpg
 

N.M.O

Cartier
2-Faktor
Övertyga sambon och kör på jaktlabbe. Det är förmodligen den bästa hund man kan ha, alla kategorier. Och sååå stora är dom inte...
Romeo med boll.jpg


Romeo i gräset.JPG
Kopia av Romeo_15dec3.JPG
Romeo i höstlöv2.jpg
IMGP3277.JPG
Romeo in snow close up.JPG
Romeo med boll.jpg
Fantastiskt fin! Jobbar för fullt på det men jag har stark motvind... Vår tik väger in på 23kg och jag tycker att det är en lagom storlek. Sen är det ju ganska atletiska hundar så när de väl får för sig något är det en hel del hund att hålla tillbaka. Kan man avla miniatyrlabbe? :D
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Fina bilder och fin hund!
Men...efter att suttit en hel dag och redigerat bilder i Lightroom blir fotografen/redigeraren i mig tvungen att tips dig om vitbalans.
Vet ej vilken kamera du använt men tips till nästa gång du fotar hunden är ställa in den på "auto vitbalans" /AWB
Kopierade snabbt din bild till Photoshop och justerade vitbalansen (bokstavligt talat 1 knapptryck) och när jag ändå var igång lyfte jag upp skuggorna lite. 10 sekunders jobb och resultatet tycker jag är bättre.
hund.png

Ursäkta för udda trådkap och inget illa menat. Bara ett tips i all välmening.

Vänligen,
Martin
 

Träff

Rolex
Friends Of KS
Vår stora hund är ju labbe/dobermann, och dobermannar är ju kända för att "le" när de är glada. Hector lekmorrar också, så folk kan tycla det är lite läskigt med en stor jävla hund som tittar på dem, visar tänderna och morrar:D:D
Haha, förstår exakt vad du menar! Har haft hund sen jag föddes och blir alltid lika förvånad när folk blir rädda när pappas schabrador kommer och gör så :banghead:
 
Topp