• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora hundtråden!

Golbica

Omega
Blev ett tillskott till familjen i tidig julklapp!

image.jpeg
Cool, vad är det för färg? Aldrig sett tidigare
 
D

Deleted member 4412

Guest
Hur löser ni nyår?våra hundar verkar inte vara reaktiva mot ljud, men vi kör neddragna garsiner här ändå!
Vi är hundvakt pt en skotträdd kungspudel. Bor i en närförort så klart det smällt en del.
Gäller bara att inte ”bry sej” dvs överreagera utan bara låta henne vara allt klappa om det behövs. Visa att det inte är farligt:)
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Jag vet precis vilket helvete det är med fyrverkerier och ha rädd hund. Genomlidit många nyårsaftnar liggandes på badrumsgolvet med vår förra. Alltid svårt hyperventilerarande på nyårsafton, trots att han hade fetvadd i öronen och en avklippt strumpa trädd över.
Med nuvarande är det, tack och lov en helt annan upplevelse. Nuvarande är i stort helt oberörd. Vid tolvslaget i år låg han under bordet och tuggade ben. Fantastiskt och jag är så tacksam för denna hund!
Gott nytt år på er!
Men må alla fyrverkeritillverkare och obetänksamma stubintändare sakta brinna i helvetet!
PSX_20160907_163622.jpg
 
Senast ändrad:

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Funderar på hund till sommaren, eller efter sommaren beroende på hur det går.
Det handlar om en Dvärgschnauzer. Vad tror ni?
Vi har tre barn i familjen som till sommaren är 5, 8 och 11. Vi lever ett ganska aktivt liv men har inte plast med någon väldigt stor hund.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Funderar på hund till sommaren, eller efter sommaren beroende på hur det går.
Det handlar om en Dvärgschnauzer. Vad tror ni?
Vi har tre barn i familjen som till sommaren är 5, 8 och 11. Vi lever ett ganska aktivt liv men har inte plast med någon väldigt stor hund.

Små som stora hundar behöver ett par timmars motion utomhus varje dag så om boytan är liten spelar det inte så stor roll
 

Sheepdog

Panerai
2-Faktor
Jajamen, snart 7år gammal Bouvier de flanders.
Inte många som gissar rätt ras,har du en också?
Bra val av ras! :) Var nära att det blev en Bouvier en gång i tiden. Var med i rasklubben ett par år, läste på och kollade linjer och så. Dock föll valet då på Rysk svart terrier. Tränar/tävlar du något med din?
Har för tillfället en Border collie och så har tjejen några hundar också.
IMG_20190105_184948-01.jpeg
Screenshot_20190105-185308-01.jpeg
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Nej,han är en ren sällskaps hund. Träffade en familj med rysk terrier i höstas,den var väldigt lik min i både utseende och temperament.

Bra val av ras! :) Var nära att det blev en Bouvier en gång i tiden. Var med i rasklubben ett par år, läste på och kollade linjer och så. Dock föll valet då på Rysk svart terrier. Tränar/tävlar du något med din?
Har för tillfället en Border collie och så har tjejen några hundar också.
IMG_20190105_184948-01.jpeg
Screenshot_20190105-185308-01.jpeg
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Jagar du med din border?

Är lite sugen på att skaffa kompis som kan jaga med mig i skogen och border är en tänkbar kandidat.
En eller annan hare har vi väl satt fart på... ;)
Nej, men jag skulle mycket väl kunna tänka mig det. Har inga jakttraditioner i familjen så det beror nog på det att det inte jagas. Tog över min senaste då han var åtta år och det har inte varit nån jakt för hans del. Lite nosework har vi kört. Men jag har bekanta som gör det, mångsidig ras, kan bli duktiga kortdrivare och de används också ibland till både vildsvin och älg. Häftigt att se en ställa och också ställa om en stor älg. Vattenapporterande bordrar har jag också hört om men det är ju mest som grythund de är kända.
Finns en FB-grupp för folk med jaktborder, rekommenderas.
 

Npl

Omega
2-Faktor
En eller annan hare har vi väl satt fart på... ;)
Nej, men jag skulle mycket väl kunna tänka mig det. Har inga jakttraditioner i familjen så det beror nog på det att det inte jagas. Tog över min senaste då han var åtta år och det har inte varit nån jakt för hans del. Lite nosework har vi kört. Men jag har bekanta som gör det, mångsidig ras, kan bli duktiga kortdrivare och de används också ibland till både vildsvin och älg. Häftigt att se en ställa och också ställa om en stor älg. Vattenapporterande bordrar har jag också hört om men det är ju mest som grythund de är kända.
Finns en FB-grupp för folk med jaktborder, rekommenderas.

Det är en kortdrivare jag vill ha så har sneglat på border ett tag utan att egentligen inte ha några erfarenheter från dem, har hört att de har skärpan att gå på gris också, det är inte fel.

Tyvärr är jag en av få som undviker Facebook som pesten :)

Hur tycker du de funkar som sällskapshundar? Har en sambo och två barn att ta hänsyn till också ;) och om de skulle bestämma hund så ska det vara en mops. Så jag kämpar lite i motvind.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Det är en kortdrivare jag vill ha så har sneglat på border ett tag utan att egentligen inte ha några erfarenheter från dem, har hört att de har skärpan att gå på gris också, det är inte fel.

Tyvärr är jag en av få som undviker Facebook som pesten :)

Hur tycker du de funkar som sällskapshundar? Har en sambo och två barn att ta hänsyn till också ;) och om de skulle bestämma hund så ska det vara en mops. Så jag kämpar lite i motvind.
Funkar hur bra som helst som familjehund, också. Men de, som alla andra hundar, behöver jobba lite, och de är smarta hundar. Min förra kunde räkna ut både det ena och andra, planera i förväg och agera efter det.
Inget ont alls om mopsar, vi har själva också bostonterrier, men i valet mellan en kortnos och borderterrier så väljer jag border alla dagar. Robust och kan hänga med på allt och har man lust kan göra allt som finns inom hundsport. De går till och med att certa för bevakning, fast jag skulle nog hellre ha vakttjänst med en schäfer. ;)
 
Funderar på hund till sommaren, eller efter sommaren beroende på hur det går.
Det handlar om en Dvärgschnauzer. Vad tror ni?
Vi har tre barn i familjen som till sommaren är 5, 8 och 11. Vi lever ett ganska aktivt liv men har inte plast med någon väldigt stor hund.
En Labrador är inte väldigt stor men väldigt snäll. Läs noga på om olika raser innan ni bestämmer er. En fysiskt liten hund kan ta betydligt större plats i familjen än en större hund.
 

Npl

Omega
2-Faktor
Funkar hur bra som helst som familjehund, också. Men de, som alla andra hundar, behöver jobba lite, och de är smarta hundar. Min förra kunde räkna ut både det ena och andra, planera i förväg och agera efter det.
Inget ont alls om mopsar, vi har själva också bostonterrier, men i valet mellan en kortnos och borderterrier så väljer jag border alla dagar. Robust och kan hänga med på allt och har man lust kan göra allt som finns inom hundsport. De går till och med att certa för bevakning, fast jag skulle nog hellre ha vakttjänst med en schäfer. ;)

Tack för infon! Jag ska googla runt lite efter kennlar som fokuserar på jakt.
 

N.M.O

Cartier
2-Faktor
Har vi någon i tråden med erfarenhet av mellanpinsher? Har levt med en jaktlabbe när jag bodde med föräldrarna, envis jävel med massor av energi. Helt underbar hund på alla vis! Nuvarande sambo vill ha något mindre och jag vill inte ha något som är för litet... Tanken är att vara ute mycket i naturen, hänga med på någon vandring, promenader i staden och ligga hemma och slappa. Fattar man tycke för någon hundsport är det inte heller uteslutet såklart. Har också sneglat på Lapsk vallhund (enligt sambon eventuellt lite stor) och Kooiker. Tips och åsikter?!
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Har vi någon i tråden med erfarenhet av mellanpinsher? Har levt med en jaktlabbe när jag bodde med föräldrarna, envis jävel med massor av energi. Helt underbar hund på alla vis! Nuvarande sambo vill ha något mindre och jag vill inte ha något som är för litet... Tanken är att vara ute mycket i naturen, hänga med på någon vandring, promenader i staden och ligga hemma och slappa. Fattar man tycke för någon hundsport är det inte heller uteslutet såklart. Har också sneglat på Lapsk vallhund (enligt sambon eventuellt lite stor) och Kooiker. Tips och åsikter?!
Måste ju bli en borderterrier då, haha! ;)
Men Kooiker är också fin. Har två bekanta som har rasen. Finns faktiskt en raspresentation av Kooiker på sr.se via podden Vår bästa vän.
PSX_20180710_104511.jpg
 
Topp