• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora hundtråden!

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Vi hämtar hund nummer 2 på söndag. En staffeblandning som likt vår nuvarande också kommer från rescue på Irland.

Någon som har råd om hur man bäst introducerar dem för varandra.

Vår plan är att nuvarande hunden inte är hemma första natten, då får den nya komma lite till rätta och känna lukten av att det finns en hund i hemmet.
Sen när nuvarande kommer hem dagen efter tar vi först ut hund nr2 så hund 1 får lukta in att det varit någon annan hemma.

Sen tänkte vi gå en promenad med dem (börja på avstånd och gradvis närma oss) innan de får träffas på riktigt.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Vi hämtar hund nummer 2 på söndag. En staffeblandning som likt vår nuvarande också kommer från rescue på Irland.

Någon som har råd om hur man bäst introducerar dem för varandra.

Vår plan är att nuvarande hunden inte är hemma första natten, då får den nya komma lite till rätta och känna lukten av att det finns en hund i hemmet.
Sen när nuvarande kommer hem dagen efter tar vi först ut hund nr2 så hund 1 får lukta in att det varit någon annan hemma.

Sen tänkte vi gå en promenad med dem (börja på avstånd och gradvis närma oss) innan de får träffas på riktigt.
Hur är åldersskillnaden, är det tikar hanar...?
Hur har hund 1 tidigare varit med nya bekantskaper?
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Hur är åldersskillnaden, är det tikar hanar...?
Hur har hund 1 varit med nya bekantskaper?
HUnd 1 är 4,5 och hane. Glad i andra hundar och är på hunddagis och träffar andra där. Kan vara lite för exalterad (men glad) vid nya möten om han är i koppel.
Hund 2 är en 2-årig tik som också ska gå bra ihop med andra hundar.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
HUnd 1 är 4,5 och hane. Glad i andra hundar och är på hunddagis och träffar andra där. Kan vara lite för exalterad (men glad) vid nya möten om han är i koppel.
Hund 2 är en 2-årig tik som också ska gå bra ihop med andra hundar.
Tiken får väl kanske ändå ses som oskrivet kort tills ni bekantat er mer.
Lite småsaker jag kommer på sådär.. inomhus skulle jag plocka bort allt som uppenbart kan trigga resursförsvar. Kanske två vattenskålar.
Ute, när det är läge och de fått gå på håll och lukta in varandras dofter och markeringar, allt känns lugnt, ta bort koppel och låt hundarna lufsa iväg som de vill. I det här läget är det nästan alltid vara bäst att låta hundarna vara och observera dem. Lägg dig i om du ser att någon av hundarna börjar mena mer allvar än vad som är lämpligt, om ev. lek blir för intensiv. Ser en hund ut att bli rädd och den andra hunden inte lyssnar på signalerna bör du bryta. Behöver du stoppa dem, se till att du själv är lugn. Höj inte rösten eller bli arg, det höjer bara hundarnas energi. Det är bättre att hålla sig saklig och lugn, locka till sig, avleda, och koppla upp.
Om du är tydlig och bra på att kommunicera, är lugn och trygg i ditt eget hem smittar det att av sig på hundarna. Du har ju haft hund förr och har nog lite gott tänk och vana.
Det finns en del att tänka på, jag har säkert också förbisett en del i det här korta inlägget.
 
Senast ändrad:

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Tiken får väl kanske ändå ses som oskrivet kort tills ni bekantat er mer.
Lite småsaker jag kommer på sådär.. inomhus skulle jag plocka bort allt som uppenbart kan trigga resursförsvar. Kanske två vattenskålar.
Ute, när det är läge och de fått gå på håll och lukta in varandras dofter och markeringar, allt känns lugnt, ta bort koppel och låt hundarna lufsa iväg som de vill. I det här läget är det nästan alltid vara bäst att låta hundarna vara och observera dem. Lägg dig i om du ser att någon av hundarna börjar mena mer allvar än vad som är lämpligt, om ev. lek blir för intensiv. Ser en hund ut att bli rädd och den andra hunden inte lyssnar på signalerna bör du bryta. Behöver du stoppa dem, se till att du själv är lugn. Höj inte rösten eller bli arg, det höjer bara hundarnas energi. Det är bättre att hålla sig saklig och lugn, locka till sig, avleda, och koppla upp.
Om du är tydlig och bra på att kommunicera, är lugn och trygg i ditt eget hem smittar det att av sig på hundarna. Du har ju haft hund förr och har nog lite gott tänk och vana.
Det finns en del att tänka på, jag har säkert också förbisett en del i det här korta inlägget.
Tackar. Då verkar vi vara rätt ute

Vi har tänkt plocka bort allt vad gäller leksaker och tuggben m.m och de kommer att få äta separat så länge vi känner det är nödvändigt, samt att vi ställer ut flera vattenskålar i huset.
 

Rholm

Cartier
7047A100-85A0-4B31-A289-41840F3438AB.jpeg

Någon som tycker att man ska dela med sig av glassen......
 
På 9-månadersdagen träffades 6 av 9 valpar i kullen samt mor och far. De flesta hade jag inte sett sen dom var 8 veckor. Kul att se hur lika alla var i beteendet men med egna särdrag.
Det var helt omöjligt att fånga alla på bild samtidigt men här är tre.
6BCE7C73-082A-4CF2-8588-FDBCA7175C3B.jpeg
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Nu har Skorpan varit här snart en vecka. 2 årig tik som precis som vår andra hund kommer från Irland via Hundar utan hem.
IMG_20190511_132448_030.jpg

Hon har klarat omställningen och resan från Irland utan problem.

Introduktionen med Bullen har gått över förväntan. De hittade varandra direkt och leker bra ihop. Nu efter 6 dagar har de också till slut hittat Av-knappen och insett att man inte måste röja precis hela tiden.
IMG_20190511_104057.jpg
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Nu har Skorpan varit här snart en vecka. 2 årig tik som precis som vår andra hund kommer från Irland via Hundar utan hem.
IMG_20190511_132448_030.jpg

Hon har klarat omställningen och resan från Irland utan problem.

Introduktionen med Bullen har gått över förväntan. De hittade varandra direkt och leker bra ihop. Nu efter 6 dagar har de också till slut hittat Av-knappen och insett att man inte måste röja precis hela tiden.
IMG_20190511_104057.jpg
:) Kul att det funkar så bra! Nyfiken som jag är så har jag faktiskt flera gånger varit på väg och fråga hur det gick. :angel: Hur löser ni löpen, förresten?
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
20190510_221005.jpg

Här är Frasse som flyttade hem till oss igår :)

Jag funderar på det med försäkring.
Vad har ni? Vad ska man tänka på?

Vi har fått Svedea rekommenderat av uppfödaren.
Vi har if. Har allt där. Är nöjd. Enkla att ha att göra med. Det jag skulle råda er till är att inte vänta en enda sekund till med att vara utan försäkring. Vet ett par som legat några dagar fel med inträdet av försäkringen och skador som skett. Blir dyrt så in i helvete. Tänk ett hundbett, ormbett eller ett snedsteg som tagit illa nu när man leker ute...
 
Topp