• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora hundtråden!

laketwig

Patek
2-Faktor
Du må vara en engelsk Springer Spaniel Jaffa, men du ger fan i min Whisky ... ;)
Jaffa 2022-06-11.jpg
 

Jens

Greedo
Hur många andra frallor finns här inne?
96D72E3C-C696-4877-9FDE-7524F347E4D1.jpeg
Jag har tyvärr inte fler än dom jag har i frysen!

Skämt åsido, nåt jag har noterat är hur jäkla populär denna ras har blivit senaste åren. Gjorde en snabbkoll nu på blocket och det resulterar i 77(!) annonser! Helt sjukt! Nu är inte alla renrasiga och långt ifrån alla är registrerade i SKK. Det behöver inte betyda en sämre hund, men jag hade dragit öronen åt mig ifall en uppfödare började svamla om att mamman ”egentligen” kunde va registrerad men det är onödigt.
Rasens popularitet och dess nya moderna färger såsom ”blue”, ”merle” mfl har gjort att den hamnar i riskgrupp för skojare när det kommer till ”uppfödare”. Snabb överslagsräkning ger att det finns lätta femsiffriga belopp att tjäna för den som åker fram och tillbaka till nåt öststatsland och hämtar en kull.
Jag önskar alla ett långt och kul liv med sin hund och det kan va en svår nöt att knäcka. ”Uppfödare” gynnas av folk som vill ha en hund nu! och som inte gör efterforskningar.

Fransk bulldog är långt ifrån den enda rasen som är drabbad av svenskarnas kärlek, men den är extremt populär.
Jag sitter ibland och funderar på den enda franska bulldog som jag kände till under mina år i mitt föräldrahem. Grannarna mitt emot hade en mormor som hade en fralla. Det innebar att jag såg den titt som tätt och kunde redan då konstatera att det var en ovanlig ras, då jag aldrig såg nåt annat exemplar. Om jag hade kollat på dåtidens blocket nämligen ”Gula Tidningen” så hade jag inte heller sett nån annons.
Nu så här 30+ år senare har nåt hänt. Tyvärr är det inte till rasens fördel.

Tack för mig!



J
 
Senast ändrad:
Jag har tyvärr inte fler än dom jag har i frysen!

Skämt åsido, nåt jag har noterat är hur jäkla populär denna ras har blivit senaste åren. Gjorde en snabbkoll nu på blocket och det resulterar i 77(!) annonser! Helt sjukt! Nu är inte alla renrasiga och långt ifrån alla är registrerade i SKK. Det behöver inte betyda en sämre hund, men jag hade dragit öronen åt mig ifall en uppfödare började svamla om att mamman ”egentligen” kunde va registrerad men det är onödigt.
Rasens popularitet och dess nya moderna färger såsom ”blue”, ”merle” mfl har gjort att den hamnar i riskgrupp för skojare när det kommer till ”uppfödare”. Snabb överslagsräkning ger att det finns lätta femsiffriga belopp att tjäna för den som åker fram och tillbaka till nåt öststatsland och hämtar en kull.
Jag önskar alla ett långt och kul liv med sin hund och tyvärr så ser man en betydande ökning i antal av osunda djur pga felaktig. Oftast en avel med en sak i syfte; pengar.

Fransk bulldog är långt ifrån den enda rasen som är drabbad av svenskarnas kärlek, men den är extremt populär.
Jag sitter ibland och funderar på den enda franska bulldog som jag kände till under mina år i mitt föräldrahem. Grannarna mitt emot hade en mormor som hade en fralla. Det innebar att jag såg den titt som tätt och kunde redan då konstatera att det var en ovanlig ras, då jag aldrig såg nåt annat exemplar. Om jag hade kollat på dåtidens blocket nämligen ”Gula Tidningen” så hade jag inte heller sett nån annons.
Nu så här 30+ år senare har nåt hänt. Tyvärr är det inte till rasens fördel.

Tack för mig!



J
Jag håller helt med dig. Jag är uppvuxen med en mor som köpte hundar till höger och vänster från tvivelaktiga uppfödare. Oftast var det ju förstås något fel på dem.

När min fru ville skaffa hund för några år sedan var mitt enda krav att vi hittar en riktig uppfödare som känns rätt och som är registrerad hos skk. Och visst, när man börjar leta efter frallor hittar man ett helt gäng försäljare som har mycket tvivelaktigt renommé. Det som förvånade mig mest var att dessa inte har särskilt mycket lägre priser än de mer gedigna. Jag antar att många inte gör några vidare efterforskningar. Det är ju en ganska svår hund att få tag i.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Zooki, en Gordonsetter av årsmodell 2012 och en riktigt bra kompis. :heart:
Zooki 2022-07-03 (1).jpg


Notera fästinghalsbandet, som fungerar mycket bra. Tidigare köpte vi nya till hundarna varje år för ca 250-300:-/st men sen råkade min fru läsa ett inlägg på FB där personen frös in det på hösten och tog fram det igen våren efter. Hon var nu inne på femte året och effekten hade börjat avta lite. Vi är bara inne på andra året och för oss fungerar det fortfarande perfekt. Mycket pengar att spara ... ;)
Zooki 2022-07-03 (2).jpg
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Zooki, en Gordonsetter av årsmodell 2012 och en riktigt bra kompis. :heart:
Zooki 2022-07-03 (1).jpg


Notera fästinghalsbandet, som fungerar mycket bra. Tidigare köpte vi nya till hundarna varje år för ca 250-300:-/st men sen råkade min fru läsa ett inlägg på FB där personen frös in det på hösten och tog fram det igen våren efter. Hon var nu inne på femte året och effekten hade börjat avta lite. Vi är bara inne på andra året och för oss fungerar det fortfarande perfekt. Mycket pengar att spara ... ;)
Zooki 2022-07-03 (2).jpg
Helt perfekt ju! Kanske var mitt inlägg hon läste 😉
Jag har alltid kört så. Lägger halsbanden i en glasburk och fryser in mellan säsongerna. Rekordet tror jag var ca 7 år och fungerande. Det som brukar ske för mig (mina hundar) är att halsbandet slits ut och ramlar isär innan effekten tagit slut.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Helt perfekt ju! Kanske var mitt inlägg hon läste 😉
Jag har alltid kört så. Lägger halsbanden i en glasburk och fryser in mellan säsongerna. Rekordet tror jag var ca 7 år och fungerande. Det som brukar ske för mig (mina hundar) är att halsbandet slits ut och ramlar isär innan effekten tagit slut.

Vi lindar in halsbanden separat i aluminiumfolie och sen läggs båda i en plastpåse som knyts ihop. Vet inte om det spelar någon roll men det blir mindre luft på det sättet.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Zooki, en Gordonsetter av årsmodell 2012 och en riktigt bra kompis. :heart:
Zooki 2022-07-03 (1).jpg


Notera fästinghalsbandet, som fungerar mycket bra. Tidigare köpte vi nya till hundarna varje år för ca 250-300:-/st men sen råkade min fru läsa ett inlägg på FB där personen frös in det på hösten och tog fram det igen våren efter. Hon var nu inne på femte året och effekten hade börjat avta lite. Vi är bara inne på andra året och för oss fungerar det fortfarande perfekt. Mycket pengar att spara ... ;)
Mycket bra tips! Men de senaste åren körde vi Bravecto.
 
Topp