• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora inrednings och designtråden.

Har nöjet att i närtid behöva köpa väldigt mycket nytt (eller begagnat) till tvåvåningshus och har börjat kolla i denna tråd för inspiration. Till en början är det främst fokus på att möblera följande rum: kök, matrum, vardagsrum, sovrum, barnrum, arbetrum/gästrum, allrum, uteplats, stor takterrass. Samt barnsäkra huset. Har ingen satt budget egentligen, köper gärna bra men prisvärda grejer. Är nog rätt safe i smaken.

Några tips i allmänhet? Några reor att hålla koll på framöver?
Inser ju mer jag kollat runt att jag är snål. Främst kollat möbler till hemmakontoret under dagen och landar hellre i prisnivån Ikea Alefjäll än Eames EA 217.

Inser ju mer jag kollat runt att jag är snål. Främst kollat möbler till hemmakontoret under dagen och landar hellre i prisnivån Ikea Alefjäll än Eames EA 217.
Man kan gå halva vägen. Plocka ut nåt som man villhöver över något annat, sen gå på Mio och liknande begagnat för majoriteten. Sen komplettera när något dyker upp. Knepigt att få ihop ett helt hus med finprylar direkt om man inte har en budget på 2 millar för inventarier.

Går att hitta mycket trevligt på secondhandbutiker, blocket och Facebook grupper.

Vårt hemmakontor har haft lite olika lösningar genom åren men kör nu med ett BoConcept Cupertino bord som vi köpt begagnat. Stolen är dock en tråkig men ack så bekväm kinnarpsstol. En Sjuan kontorsstol hägrar, men inte lika mycket som en ny kronograf…

Ikea Alefjäll är något jag efter 1,5års hemjobb uppskattar enormt att jag köpte. Ser ut som ny fortfarande & bekväm.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    467.4 KB · Visningar: 66
Man får prioritera vissa saker mer än andra. Jag har en grej för lampor från svenskt tenn, men soffor jag köpt på Mio under reor. Matsalsbord från FB marketplace för en 1500:-.

Vad tycker ni om portabla bordslampor? Blir det använt? Spenderar många kvällar vid middagsbordet, men har inte möjlighet att ha taklampa direkt ovanför.

Finns en del som är både prisvärt och rätt kul, som både tål användning ute och inne. Mitt enda frågetecken är om jag hade börjat störa mig på "bara" ca 10h batteritid (portabla Panthella har bara 5 för övrigt....).

Söker tips på bra vardagsrumsbord. Ljusgrått stort rum med beige matta och beige soffa. Hade bidragit med bilder om soffan man beställt hade kommit. Lite inne på travertin eller något helt annat som mörkt trä typ valnöt.
Mörkbehandlad holländsk parkett på golvet.

Hade tänkt mig max 10k.

Söker tips på bra vardagsrumsbord. Ljusgrått stort rum med beige matta och beige soffa. Hade bidragit med bilder om soffan man beställt hade kommit. Lite inne på travertin eller något helt annat som mörkt trä typ valnöt.

Hade tänkt mig max 10k.
Är sjukt nöjd med vårt OX Denmarq O Table. Finns ganska många alternativ på material. Postat denna bild förrut i tråden:
6EB0119B-22EF-4673-808F-51624BD7F518.jpeg

Brown Emperador och mässingsben

Hade tänkt mig max 10k.
Min fru har också snöat in på travertin i vardagsrummet så har kikat en del. Vad jag minns på rak arm, Sweef har ett för 5k (och som jag förstod det så kommer det nya modeller i närtid). Woud eller Gubi finns också inom budget. Annars har vi mest kikat på auktion men blir en del merkostnader i och med klubbavgift och frakt.

Någon som har koll på hur man bäst tar hand om travertin? Blev smått avråd av en säljare som menade att vätska och smuts lätt fastnar om bordet är gropigt.

Någon som har koll på hur man bäst tar hand om travertin? Blev smått avråd av en säljare som menade att vätska och smuts lätt fastnar om bordet är gropigt.

Travertin är väl likt marmor så ska väl oljas in med någon specialoja 1-2ggr om året.
Sen är ju syra illa för stenprodukter dvs vin, apelsinjuice och liknande, men tar ju även upp färg typ rödvin o liknande.

Tänk också på att kolla på bordsskivan i verkligheten då det kan skilja ganska mycket i mönstret då det är levande material, sett en del marmorskivor som ser skumma ut.

Någon här på KS som har en induktionshäll med inbyggd fläkt hemma och kan dela med sig av sina erfarenheter? Funkar det bra?
Har lagat mat på en häll hos en bekant, okänt vilket fabrikat det var. Det jag kan dela med mig av är att det fungerade bra för att ta bort os och ånga men den levde om betydligt mer än standardfläktar. Värt att tänka på.

.... men jävlar vad snyggt det är!

Börjar få ihop vår nya matplats i köket. Blev en riktigt skön rums känsla med träpanelen. Bordet är hemma gjort med en dekton stenskiva tillsammans med ett klassiskt Venus stativ från Johansson design, Sjuan stolar med svarta ben samt en kökssoffa från SITS. Lampan är en Sarfatti i mattsvart med härliga halogen lampor 😊
F76D7831-6BEE-4730-AEDA-46CF2D8F8135.jpeg

Börjar få ihop vår nya matplats i köket. Blev en riktigt skön rums känsla med träpanelen. Bordet är hemma gjort med en dekton stenskiva tillsammans med ett klassiskt Venus stativ från Johansson design, Sjuan stolar med svarta ben samt en kökssoffa från SITS. Lampan är en Sarfatti i mattsvart med härliga halogen lampor 😊
F76D7831-6BEE-4730-AEDA-46CF2D8F8135.jpeg
Kanske klä sidan på vinkylen med samma panel så den inte ser så "tillfälligt" placerad ut?

Tillbaka
Topp