• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora inrednings och designtråden.

Jag är på jakt efter ett soffbord och kört fast lite med inspirationen och tänkte om någon här har tips. Jag/vi vill ha ett glasbord och först tänkte vi oss ett Paolo Piva “Alanda”, sen tänkte vi Metafora Coffee Table. Gillar båda och det sistnämnda skulle stå hos oss om det inte var för priset. Tar emot att betala 40k + för en glasskiva och 4 stenar…

Någon som har något tips? Köper gärna begagnat då jag gillar “jakten” på att hitta produkt X.
Budget? Oklar
IMG_7085.jpg

Foto på "TV-rummet" där bordet ska stå. Fotat med iPhone "fisheye" sa lite skev bild, men på så ser man åtminstone hela rummet. Mattan är 3,5m i diameter för en känsla om storleken.

Tacksam för tips!

Vänligen,
Martin
Sorry för en OT-fråga, men vilket Otroligt snyggt tak! vet du vad det är för material och hur det är monterat?

Sorry för en OT-fråga, men vilket Otroligt snyggt tak! vet du vad det är för material och hur det är monterat?
Roligt att du gillar det, vi är riktigt nöjda!
Var ett projekt i sig att hitta en firma som ville göra det åt oss. Slutade med en firma med "äldre anställda" som gjort detta tidigare. Vart och när? 70-talet i kyrkor :)
Vårt önskemål var så lite skarvar/synliga skurvar som möjligt och ett önskemål om ett specifikt mellanrum mellan plankorna, vi provade "alla alternativ" och kom fram till att 1.7cm såg bäst ut. Och de levererade levererade på samtliga punkter.

Gick igenom min telefon och hittade en bild på hur de monterade det, inzoomad delux så kvaliten är därefter. Gjorde en enklare skiss (konstverk..) på ett ungefär hur de löste det.

byggarebob.jpg

Var mycket fram och tillbaka vilket träslag vi skulle använda, missminner jag mig inte är det sibirisk lärk men kan dubbelkolla ifall du vill. Är osäker så kan va fel...

Postade en bild i "Låt avundsjuk...." tråden där det diskuterades fläkt i köket. Där kan du se taket bättre.

ko%CC%88k01-jpg.1791852

Vänligen,
Martin

Var ett projekt i sig att hitta en firma som ville göra det åt oss. Slutade med en firma med "äldre anställda" som gjort detta tidigare. Vart och när? 70-talet i kyrkor :)
Vårt önskemål var så lite skarvar/synliga skurvar som möjligt och ett önskemål om ett specifikt mellanrum mellan plankorna, vi provade "alla alternativ" och kom fram till att 1.7cm såg bäst ut. Och de levererade levererade på samtliga punkter.

Gick igenom min telefon och hittade en bild på hur de monterade det, inzoomad delux så kvaliten är därefter. Gjorde en enklare skiss (konstverk..) på ett ungefär hur de löste det.

byggarebob.jpg

Var mycket fram och tillbaka vilket träslag vi skulle använda, missminner jag mig inte är det sibirisk lärk men kan dubbelkolla ifall du vill. Är osäker så kan va fel...

Postade en bild i "Låt avundsjuk...." tråden där det diskuterades fläkt i köket. Där kan du se taket bättre.

ko%CC%88k01-jpg.1791852

Vänligen,
Martin
Läckert! Är skivan från Huguet Mallorca?

byggarebob.jpg

ko%CC%88k01-jpg.1791852

Vänligen,
Martin
Jag tycker Aalto’s barstolar hade gjort sig bra där. Passar till det gula.

Läckert! Är skivan från Huguet Mallorca?
Osäker på vart skivan kommer ifrån. Vad jag vet är att de är specifikt gjorda till en Resturang i Berlin som firman vi köpte köket av inrett och för det projektet beställt ett par m2 extra av skivan ifall de skulle skadas vid leverans eller liknande. Det projektet var klart så köksfirman var glad att de fick användning för skivan (inte alla kunder som köper något i den stilen) och vi fick ett riktigt bra pris = alla glada.

Jag tycker Aalto’s barstolar hade gjort sig bra där. Passar till det gula.

De står på min lista, frågade i denna tråd efter tips för några månader sedan efter just barstolar. Fortfarande inte bestämt mig vad det blir, men barstolar kommer. Just nu har vi ett par "no name" i metall som står där i väntan på "de perfekta".

Vänligen,
Martin

Vi jagade barstolar i ett halvår. Slutade med ett par Starck enl nedan. Bara kändes så rätt när vi provsatt.
5A0A2ABB-2196-415D-B5B2-1DD53075185B.png

• Like
Reactions: par
Vänder mig till klocksnack för detta problem, någon som har tips på runda matbord <100 CM i diameter som inte kostar mer än 2 500 kronor? Marmor och liknande materialval går också bort. Flyttar in i en 1:a i Augusti och försöker spana in så mycket möbler som möjligt i förväg. Även tips på 2-sitsiga soffor tas tacksamt emot!

Vänder mig till klocksnack för detta problem, någon som har tips på runda matbord <100 CM i diameter som inte kostar mer än 2 500 kronor? Marmor och liknande materialval går också bort. Flyttar in i en 1:a i Augusti och försöker spana in så mycket möbler som möjligt i förväg. Även tips på 2-sitsiga soffor tas tacksamt emot!
Matbord Ibiza
Bredd80 DIA cm
Höjd75 cm

Egentligen ett idiotsvar från min sida då jag tipsar om något som är både lite för stort och lite för dyrt, men vi jagade något liknande till vår lilla matplats i vardagsrummet, det landade på ett Miles från Torkelson. Dock är det 110cm i diameter så det är lite utanför din spec. Prismässigt så verkar det gå att få tag i för ca 2700:-

vi är dock riktigt nöjda med det bordet som fungerar klockrent för oss.

18381E82-97A0-4E28-AE84-FF36F19847A0.jpeg

Egentligen ett idiotsvar från min sida då jag tipsar om något som är både lite för stort och lite för dyrt, men vi jagade något liknande till vår lilla matplats i vardagsrummet, det landade på ett Miles från Torkelson. Dock är det 110cm i diameter så det är lite utanför din spec. Prismässigt så verkar det gå att få tag i för ca 2700:-

vi är dock riktigt nöjda med det bordet som fungerar klockrent för oss.

18381E82-97A0-4E28-AE84-FF36F19847A0.jpeg
Ingen fara! Alla tips uppskattas, hur upplever ni det med plats vid ett runt bord? Vill kunna hosta 4 personer om det behövs, även att det kanske blir lite trångt. Kommer man undan med 90-100 då? Och fint bord förresten!

Ingen fara! Alla tips uppskattas, hur upplever ni det med plats vid ett runt bord? Vill kunna hosta 4 personer om det behövs, även att det kanske blir lite trångt. Kommer man undan med 90-100 då? Och fint bord förresten!
Jag upplever att det fungerar bra, vi har haft ett 120cm runt bord förut och man märker dock skillnad på dom, då 10cm extra i diameter slår ganska mycket på omkretsen. Jag hade försökt gå på så stort runt bord du kan få plats med.

Annars är jag väldigt nöjd med runt bord, det blir väldigt socialt då men kan få ögonkontakt med alla runt bordet.

Alright, tack för input! Kanske bäst att bara flytta in en säng till att börja med och se hur mycket som får plats innan det känns krämpat. :oops:

Någon som har JALG tv stativ? Stör man sig på glappet bakom tvn? Har inte möjlighet att placera den i ett hörn så man kommer se från sidan att tvn inte är centrerad över benen.

tv-stand-easel-unit-modern-designer-wood-birch-xl-black-tv-stand-28463729967149_1800x1800.jpg
tv-stand-easel-unit-modern-designer-wood-birch-black-tv-stand-28463998205997_900x.jpg

Sambon o jag fyndade denna gamla karmstol för ett tag sen o är sugna på att pyssla om den nu. Vi är inte helt på det klara med hur vi vill ha den. Vad tror ni; slipa om och ytbehandla med någon mörk träolja? Klä om sitsen i något schysst ljust tyg? Någon som gjort en liknande operation?
IMG_0995.JPG
Citerar mig själv med en uppdatering. Jag fick tummen ur häromdagen och såhär blev det efter första slipningen. Är en del arbete kvar
21942D95-C242-4310-83A0-F78D7E09A300.jpeg
CAB5307B-3872-403B-8252-D19D268BE040.jpeg
732B640E-7462-40AC-B2C4-4EB17B341F13.jpeg

Senast ändrad:
Snyggt jobbat! Landat i vad du ska göra med sitsen?

Riktigt snygg! läder är ju alltid snyggt, svart eller congac gillar jag personligen, men du kan ju få tag på ett ljust också.

Tack tack för dem fina orden! Jag har sneglat lite på @seikoswede renovering med ljust läder & tycker det såg ruskigt snyggt ut. Är sugen på att ha liknande stuk på vår :)

Har ju postat här tidigare om ett loppisfynd som jag köpte för 40 spänn för läääänge sedan. Wegners ikoniska CH-28.
B123ED60-EEA6-4478-A453-495224DCCB8A.jpeg
8041F20E-36AB-428D-A2DB-60E9670B1556.jpeg
191B0FA5-F063-4DBD-AC30-33F21D7CE942.jpeg

Nu hemma igen, efter omklädsel av fantastiska Kristina på K Möbeltapetsering i Östergötland.

Blev en snabb och inte så kul bild men kör ändå.

Tog sin lilla tid men resultatet är värt det alla dagar i veckan!!

Trevlig Helg!!

J

Intressant att pandemin får arkitekter att anpassa sig efter våra nya behov. Tillbaka är de riktiga rummen där man kan stänga om sig och klädkammare med fönster.

Jobba hemma

Öppna planlösningar är på väg att bli otrendiga​

Klädkammaren kommer tillbaka som kombinerat hemmakontor, tror Alexandra Hagen, vd White.

Klädkammaren kommer tillbaka som kombinerat hemmakontor, tror Alexandra Hagen, vd White. Foto: White Arkitekter

Pandemin kommer att förändra våra bostäder. Öppna planlösningar är på väg att brytas upp, och den lilla kammaren gör comeback. Alexandra Hagen, vd vid White Arkitekter, berättar att de ”halva rummen” håller på att bli trend igen.

Johan Hellekant
Publicerad 2021-08-08

Det ljusnar för landets arkitekter. Efter en osäker tid anställer arkitektkontoren igen.
Hos White Arkitekter, som är störst i landet, märker vd Alexandra Hagen omsvängningen. Medarbetare återanställs tack vare att stora delar av fastighetssektorn börjat kvickna till.
– Men det är inte precis så att det regnar in beställningar på nya kontorshus just, konstaterar Alexandra Hagen, som istället pekar på ombyggnationer, fler offentliga lokaler som skolor och nya bostäder.
Långt före andra branscher brukar arkitekterna känna av konjunktursvängningarna. Och nu möter de även en förändrad efterfrågan. I just bostadsprojekten märks också trenden ”hemmakontor”.
– Bostadsutvecklare ställer frågor om hur det går att lösa behovet att jobba hemifrån. Väldigt länge har vi ritat mest öppna planlösningar så nu blir det spännande att se hur populära de mer rumsuppdelade bostäderna kan bli.
Alexandra Hagen tog för tre år sedan över efter Monica von Schmalensee som vd på White. Med lång erfarenhet, bland annat som chef i sju år för Whites kontor i Malmö, vet hon mer än de flesta att det som arkitekterna just ser – det kommer att märkas på byggarbetsplatserna något år senare. Men innan allmänheten nås av de nya trenderna kan det ta ett par år.
– Jag tror att mycket kommer att handla om att använda de bostäder som vi redan har på ett smart sätt. Om hur vi bäst kan anpassa befintligt bestånd så att hemmakontoret ryms på olika sätt.
Till exempel nämner Alexandra Hagen att många garage vore möjliga att göra om till hemmakontor. Kreativa arkitekter ser en sådan potential både i garagen till villor och till flerbostadshus.
– Min man sitter och distansarbetar i vårt ouppvärmda garage, det går rätt bra.
Inom nyproduktionen är det inte självklart att hushållen kommer att ha råd att efterfråga så mycket större bostäder än i dag. Men Alexandra Hagen tror att ”de halva rummen” är på väg tillbaka.
– Alltså att 1,5 rok och 2,5 rok blir vanligare igen. Det blir som en pytteliten tvåa eller trea, för om man vill kan man ha dörr till halvrummet så att det fungerar som ett litet extrarum till exempel för barn, ett skrivbord eller en enkelsäng.

Det är många som inte bor så stort att de har möjlighet att distansarbeta utan att bli störda av andra familjemedlemmar.

Det är många som inte bor så stort att de har möjlighet att distansarbeta utan att bli störda av andra familjemedlemmar. Foto: Annie Stockeld

Så sent som på 1990-talet hade Sverige byggregler om att nya bostäder måste planeras med så kallad ”friyta”. Det var ett utrymme som skulle finnas för arbete som behövde utföras i hemmet. Även på 1950-talet kunde arkitekter rita in en arbetsplats i bostaden, till exempel vid den symaskin som fanns i nästan varje familj.
Idag finns inga liknande krav på flexibel extrayta när arkitekterna ritar bostäder. Samtidigt är det många som inte bor så stort att de har möjlighet att distansarbeta, särskilt inte i storstäderna där bostäderna är dyrast och minst.
– En bostad kan inte lösa alla behov. Tänk bara om två vuxna måste jobba hemifrån samtidigt som deras tonåringar behöver skolarbeta hemifrån. Alla familjer har inte egna rum och då funkar inte sådant, konstaterar Alexandra Hagen.

När White ber sina egna arkitekter visa hur de hemarbetar, är det flera som visar bilder från köket, vardagsrummet och förrådet.

När White ber sina egna arkitekter visa hur de hemarbetar, är det flera som visar bilder från köket, vardagsrummet och förrådet. Foto: Kristjan Bald

Det är förstås en stor arbetsmiljöfråga hur distansarbete kan organiseras så bra som möjligt för alla parter. Arkitekterna kommer in i den processen från flera håll. Men när det gäller bostäderna konstaterar Alexandra Hagen att hemmakontor till stor del handlar om att kunna stänga en dörr om sig, även om arbetsplatsen kan utformas på många vis.
– Jag tänker mig att en klädkammare med fönster kan bli en väldigt attraktiv arbetsplats, om än spartansk. Vissa av dagens garderobsuppställningar kan bytas mot en arbetsplats eller anpassas så att arbetsplatsen byggs in.

Finns fler ”bortglömda” delar av bostadsytan som kan fungera?
– Köket ibland. Men det kan också finnas nischer under trappor eller en tvättstuga som kan vara kontor så länge tvätten inte går. Man kan tänka sig en hylla som stående arbetsplats. Man kan också använda förråd för att skapa ett arbetsrum.

Arkitekterna tänker sig ett litet hemmakontor exempelvis bredvid garderober, gärna i en liten kammare.

Arkitekterna tänker sig ett litet hemmakontor exempelvis bredvid garderober, gärna i en liten kammare. Foto: White

Inom Whites egen organisation tror man att det efter pandemin blir cirka 40 procent distansarbete och 60 procent på kontoret. Men Alexandra Hagen räknar med att olika grupper av anställda kommer att ha olika behov av att ”åka in till kontoret”.
– Många seniora medarbetare kan ha lättare att jobba hemifrån än de unga som bor trängre och behöver mer vägledning och nätverkande. De seniora jobbar också lättare hemifrån än många småbarnsföräldrar, tror hon.
Men om arbetsgivarna vill, finns också idéer om hur ett varaktigt distansarbete kan ordnas även utan hemmakontor. Alexandra Hagen tror att de tomma butikslokaler som blir allt vanligare i bottenvåningarna i städerna kan användas på ett helt nytt sätt. Då handlar det om en ny kontorsmarknad med ”närkontor”.
– Butikslokaler i gatuplan är egentligen helt fantastiska som kontorshubbar. Det är ju en fördel för många att slippa pendla och att det sparar så mycket tid.
Men inom nyproduktionen av bostäder är det ”halvrum” som får möta behovet att jobba mera hemma.

När White ber sina egna arkitekter visa hur de hemarbetar, är det flera som visar bilder från köket, vardagsrummet och förrådet. Men nu börjar arkitekterna ta fram nya planlösningar med ”hemmakontor” i nyproduktionen.

När White ber sina egna arkitekter visa hur de hemarbetar, är det flera som visar bilder från köket, vardagsrummet och förrådet. Men nu börjar arkitekterna ta fram nya planlösningar med ”hemmakontor” i nyproduktionen. Foto: Anders Bobert

Blir det inte svårt att rita in sådana små kamrar med fönster och dagsljus?
– Det beror alldeles på hur huskroppen ser ut. Stora tjocka, djupa huskroppar är förstås ofta en utmaning men med smalare hus går det lättare.

Behöver arkitekterna ordna en tyst vrå även i de minsta bostäderna?
– Jag har en medarbetare som ganska nyligen lämnade sin etta, och då var det med fru och två barn. Det finns faktiskt många som delar även på smålägenheter, ofta unga yrkesverksamma. Men den riktigt stora boomen för hemmakontoret blir hur vi kommer att använda vårt befintliga bestånd lite smartare.

Johan Hellekant

Senast ändrad:
Börjat titta på ny soffa. Vart ska man vända blicken, och några tips på vad som är rimligt att spendera?

Aldrig haft något annat än Ikea, och varit helt ok nöjd.. mer än att det kanske inte är jättekul.

Tillbaka
Topp