Vet faktiskt inte. Kanske finns en god anledning att lägga lite mer pengar? Har hittills i livet aldrig betalat mer än 4000 för en soffa.Beror på helt, vad tänker du dig för prisklass?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Vet faktiskt inte. Kanske finns en god anledning att lägga lite mer pengar? Har hittills i livet aldrig betalat mer än 4000 för en soffa.Beror på helt, vad tänker du dig för prisklass?
Med tanke på att soffor generellt sett verkar ha ett extremt dåligt andrahandsvärde hade jag letat något begagnat om man är okej med det. T.ex. Eilersen, Muuto eller HAY.Börjat titta på ny soffa. Vart ska man vända blicken, och några tips på vad som är rimligt att spendera?
Aldrig haft något annat än Ikea, och varit helt ok nöjd.. mer än att det kanske inte är jättekul.
Vet faktiskt inte. Kanske finns en god anledning att lägga lite mer pengar? Har hittills i livet aldrig betalat mer än 4000 för en soffa.
Jag håller delvis med, men handlar man smart så förlorar man inte pengar på det… ex, tremmesoffa, wegnersoffor osv på auktion..Med tanke på att soffor generellt sett verkar ha ett extremt dåligt andrahandsvärde hade jag letat något begagnat om man är okej med det. T.ex. Eilersen, Muuto eller HAY.
Så begagnat alltså?Jag håller delvis med, men handlar man smart så förlorar man inte pengar på det… ex, tremmesoffa, wegnersoffor osv på auktion..
Om man måste köra 50% off stup i kvarten för att lyckas kränga sina varor säger det väl en hel del om produkten. Jag håller inte Bolia särskilt högt.Skulle rekommendera Bolia's soffor. Ofta att de har 50% på sofforna, vilket då gör dom rätt prisvärda.
Skulle jag köpa en soffa hos dom för 40 000:-, nej men för 20? Ja, sett till vad man annars får för 20 så tycker jag att de är prisvärda. Har en just nu som varit riktigt bra, men passar inte i nya huset.Om man måste köra 50% off stup i kvarten för att lyckas kränga sina varor säger det väl en hel del om produkten. Jag håller inte Bolia särskilt högt.
För mer specifika tips skulle det hjälpt om du beskriver/visar rummet som soffan är tänkt att vara i. Färger på väggarna, typ av möblering osv…Börjat titta på ny soffa. Vart ska man vända blicken, och några tips på vad som är rimligt att spendera?
Aldrig haft något annat än Ikea, och varit helt ok nöjd.. mer än att det kanske inte är jättekul.
+1 på den. Har haft en Sweef i ett halvår nu och tycker verkligen den är grym. Det första alla kommenterar så fort de kommer in i min bostad.Sweef’s soffor upplever jag väldigt prisvärda
Tack för tips. Kan tyvärr inte bidra med mycket, för soffan ska stå i ett nytt (inte köpt) hem.För mer specifika tips skulle det hjälpt om du beskriver/visar rummet som soffan är tänkt att vara i. Färger på väggarna, typ av möblering osv…
Du kan kika exempelvis Sofacompany, Posh Living, Bolia, Jotex för lite olika modeller och sådär
Jag och sambon köpte denna soffa för snart ett år sen och jag måste säga att den är smutt. Både skön att sitta och sova(!!) i. Finns i ett antal olika klädslar
Ja, begagnat.Så begagnat alltså?
Sweef’s soffor upplever jag väldigt prisvärda
Instämmer med detta. Har en Sweef Valen XL. Galet bekväm soffa att sitta/ligga i.+1 på den. Har haft en Sweef i ett halvår nu och tycker verkligen den är grym. Det första alla kommenterar så fort de kommer in i min bostad.
Är sugen på att byta ut min Lamino fåtölj mot något mer bekvämare, jag är väldigt nöjd med Laminon då den är väldigt snygg och nätt samtidigt som den är hyfsat bekväm.
Vill fortfarande ha något hyfsat nätt och snyggt men prioriterar mer att den ska vara riktigt bekväm, kommer köpa beg och tittar gärna på något gammalt om de går att hitta fräscha.
Tips på vad jag ska titta efter? Fotpall är typ ett krav, gärna fårskinn eller någon annan mysig klädsel.
Några jag tittat på som verkar bekväma
Pernilla är lite av en favvo men som @Corgi skriver så är den kanske inte för alla, ganska svårt att hitta bra ex på beg.marknaden tycker jag.Är sugen på att byta ut min Lamino fåtölj mot något mer bekvämare, jag är väldigt nöjd med Laminon då den är väldigt snygg och nätt samtidigt som den är hyfsat bekväm.
Vill fortfarande ha något hyfsat nätt och snyggt men prioriterar mer att den ska vara riktigt bekväm, kommer köpa beg och tittar gärna på något gammalt om de går att hitta fräscha.
Tips på vad jag ska titta efter? Fotpall är typ ett krav, gärna fårskinn eller någon annan mysig klädsel.
Precis vad som kommenterats är det nog överlag svårt att hitta fåtöljer kompletta med fotpall så frågan är om det inte är bättre att köpa allt nytt? Jetson som nämndes är en ganska nätt fåtölj som inte fläcker ut sig så mycket. Det är roligt hur olika man kan se på möblers funktioner. Som @Corgi nämner är Pernilla ganska låg med relativt höga armstöd. Vi hade några sådana när jag växte upp och min pappa älskade att sitta och läsa i dem även upp i åldern. De höga armstöden gav honom en avslappnad läsning av dagstidningar och böcker och de var till hjälp när han skulle upp ur fåtöljen. Dock hade vi aldrig några med fotpall. Leta runt bland begagnade så kanske du hittar något som du inte tänkt dig .Är sugen på att byta ut min Lamino fåtölj mot något mer bekvämare, jag är väldigt nöjd med Laminon då den är väldigt snygg och nätt samtidigt som den är hyfsat bekväm.
Jag har suttit i Pernilla 69 dock inte under längre tid, tyckte den var bekvämare än Lamino iaf. Jag är fortfarande ung så att ta sig in och ur är inget jag tänker på nu.Av en händelse har jag faktiskt haft båda pga arv mm. Pernillan är väldigt djup och låg och lite besvärlig att ta sig i och ut ur om man prioriterar smidighet alt. börjar bli till åren. Armstöden är hyfsat höga också. Man bör provsitta den, den är lite av en svåris tycker jag. Reclinern liknar den typ som säljs på MIO? Skön om man kan leva med utseendet.
Själv gillar jag inte alltför svulstiga öronlappsfåtöljer och 50 eller 70-talsdesign, typ vissa muslinge-varianter (fårskinn) och galaxy-fåtöljen (DUX).
Jag tycker Jetson är betydligt snyggare men upplever den inte alls lika bekväm som de andra, man hamnar också lite för mycket i liggställning för min smak.Pernilla är lite av en favvo men som @Corgi skriver så är den kanske inte för alla, ganska svårt att hitta bra ex på beg.marknaden tycker jag.
Jetson är annars en fåtölj jag gillar, lite dyrare beroende på skick men värd pengarna. Fotpallen svår att hitta beg och nypris startar väl på ~12k med canvas. Går att köpa fårskinn anpassade till formen
Jag kan såklart klara mig utan fotpall om fåtöljen är tillräckligt bekväm ändå, vissa stolar kräver ju nästan fotpallen för att de ska vara bekväm att sitta i medans andra går bra utanPrecis vad som kommenterats är det nog överlag svårt att hitta fåtöljer kompletta med fotpall så frågan är om det inte är bättre att köpa allt nytt? Jetson som nämndes är en ganska nätt fåtölj som inte fläcker ut sig så mycket. Det är roligt hur olika man kan se på möblers funktioner. Som @Corgi nämner är Pernilla ganska låg med relativt höga armstöd. Vi hade några sådana när jag växte upp och min pappa älskade att sitta och läsa i dem även upp i åldern. De höga armstöden gav honom en avslappnad läsning av dagstidningar och böcker och de var till hjälp när han skulle upp ur fåtöljen. Dock hade vi aldrig några med fotpall. Leta runt bland begagnade så kanske du hittar något som du inte tänkt dig .
Jag sitter också på en Lamino, men är också lite sugen på att byta ut den.. Har spanat in nyproduktionen etcetera , riktigt fin och dessutom riktigt sköna att sitta i.https://www.artilleriet.se/sv/search?q=EkseliusÄr sugen på att byta ut min Lamino fåtölj mot något mer bekvämare, jag är väldigt nöjd med Laminon då den är väldigt snygg och nätt samtidigt som den är hyfsat bekväm.
Eero Saarinens Womb chair. Verkar tyvärr inte helt enkel att få tag på beggad. Annars Dux Superspider men då ligger du ner.Jag har suttit i Pernilla 69 dock inte under längre tid, tyckte den var bekvämare än Lamino iaf. Jag är fortfarande ung så att ta sig in och ur är inget jag tänker på nu.
Vet inte om Mio säljer dessa, jag halkade in på Conforms hemsida: https://conform.se/produkt/timeout/
Jag tycker också dessa är lite väl svulstiga och inte så nätt som jag vill ha men är de riktigt bekväma kan jag leva med den kompromissen, dessa går dessutom att ställa både rygg och nackstöd vilket borde bidra till bättre sittställning.
Jag tycker Jetson är betydligt snyggare men upplever den inte alls lika bekväm som de andra, man hamnar också lite för mycket i liggställning för min smak.
Jag kan såklart klara mig utan fotpall om fåtöljen är tillräckligt bekväm ändå, vissa stolar kräver ju nästan fotpallen för att de ska vara bekväm att sitta i medans andra går bra utan
Tack för alla svar, jag tittar på beg marknaden men svårt att avgöra hur pass bekväma vissa modeller är utan att ha provsuttit dem riktigt. Men tar gärna emot tips på märken / modeller som jag bör hålla utkik efter utöver Pernilla, Jetson och ev Conformen!
Jag tycker det är klurigt med sideboards. Försöker hitta något som är runt 180cm brett, max 60 cm högt och inte djupare än 40 cm. Hittar en del rangliga alternativ i stål men vill helst ha något i ett ljust träslag och som har skjutdörrar/dörrar kanske i stil som Grand Palais. Söker för vardagsrummet.
Denna kommer nära men är gjord i stål och finns bara i mörka färger. https://www.rum21.se/wave-sideboard-3d#/236646
Tips någon?
Du kan väl iaf bestämma dig innan du fulannonserar?Har eventuellt två y-stolar i vitoljat ek till salu. PM vid intresse
Prisvärda grejer är i mitt tycke begagnat. Kanske kostar mer, men saker man har igen när man säljer. Kanske Mogensen, Wegner, Jacobsen… går att hitta om man inte har någon satt budget.Har nöjet att i närtid behöva köpa väldigt mycket nytt (eller begagnat) till tvåvåningshus och har börjat kolla i denna tråd för inspiration. Till en början är det främst fokus på att möblera följande rum: kök, matrum, vardagsrum, sovrum, barnrum, arbetrum/gästrum, allrum, uteplats, stor takterrass. Samt barnsäkra huset. Har ingen satt budget egentligen, köper gärna bra men prisvärda grejer. Är nog rätt safe i smaken.
Några tips i allmänhet? Några reor att hålla koll på framöver?
Skönt att höra, vår borde landa om 2 veckorInstämmer med detta. Har en Sweef Valen XL. Galet bekväm soffa att sitta/ligga i.