• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora inrednings och designtråden.

Tack för bra tips! Tror de vore riktigt snyggt med en tunn linnegardin och sedan en tyngre, båda på gardinskena. Har tittat på gotain.com men verkar lätt dra iväg prismässigt där. Kanske lika gärna kan köpa skenan på typ clas ohlsson och gardinerna på jotex eller HM? :)
Du kan kolla på rena tygaffärer. De brukar ha ett bra urval och har du tur har de en sömmerska som kan fålla och måtta efter dina mått. Det kan det vara värt. Kul projekt. Kör du linne av en kvalité som tygaffären rekommenderar kommer det att hålla livet ut.

Tack för bra tips! Tror de vore riktigt snyggt med en tunn linnegardin och sedan en tyngre, båda på gardinskena. Har tittat på gotain.com men verkar lätt dra iväg prismässigt där. Kanske lika gärna kan köpa skenan på typ clas ohlsson och gardinerna på jotex eller HM? :)
Jag köpte kirsch elite till hemmet, väldigt prisvärda och kan kapas efter önskad längd. Ett annat tips är fingerkrokar med låg fattning för att få upp gardinen till taket så skenan inte syns.

Mimou och himla har jättefina gardiner.

Jag köpte kirsch elite till hemmet, väldigt prisvärda och kan kapas efter önskad längd. Ett annat tips är fingerkrokar med låg fattning för att få upp gardinen till taket så skenan inte syns.

Mimou och himla har jättefina gardiner.
Bra tips igen :) frågan är hur man skulle sätta upp de. Skena från ena väggen till den andra eller sätta skenan direkt i taket som går vägg till vägg? Sen är väl fråga om elementet som sitter till vänster om fönstret.. kanske får nöja mig med stång som de ser ut nu och köpa några fina gardiner? Tror jag vill ha något som kan stänga ute ljuset också om man vill ta en tupplur på dagen :) Många frågor..

244FECE2-652B-411C-AD53-DF34F6A2544B.png

Bra tips igen :) frågan är hur man skulle sätta upp de. Skena från ena väggen till den andra eller sätta skenan direkt i taket som går vägg till vägg? Sen är väl fråga om elementet som sitter till vänster om fönstret.. kanske får nöja mig med stång som de ser ut nu och köpa några fina gardiner? Tror jag vill ha något som kan stänga ute ljuset också om man vill ta en tupplur på dagen :) Många frågor..

Om det är ditt vardagsrum så hade jag behållt det som det är. Gardiner kan man alltid byta när man tröttnat, passar bättre med inredningen så som du har det nu med stång tycker jag personligen. Vi byter vinter och sommargardiner, tyngre/tjockare på vintern, lätta på sommaren. Monterade luxaflex plissegardiner för stänga ute ljuset (söderläge) och ta insyn. Tunna och fina så de märks inte ens av.

Om det är ditt vardagsrum så hade jag behållt det som det är. Gardiner kan man alltid byta när man tröttnat, passar bättre med inredningen så som du har det nu med stång tycker jag personligen. Vi byter vinter och sommargardiner, tyngre/tjockare på vintern, lätta på sommaren. Monterade luxaflex plissegardiner för stänga ute ljuset (söderläge) och ta insyn. Tunna och fina så de märks inte ens av.
Yes precis, eller de är tidigare ägarna som har haft de så som bilden visar. Jag flyttar in om några veckor så försöker planera lite redan nu. Kanske blir som du säger, att behålla stången och satsa på ett par snygga gardiner. Man kanske inte ska krångla till de, men gillar idéen av skenor högre upp!

@Machiavelli

Jag har skena i taket med 2 spår, inte för att jag använder gardiner utan mer för att det ska skapa en mjukare feeling i rummet.

Vardagsrum.
16138516140307587403503757931205.jpg
16138516720071783953807976239436.jpg

Sovrum.

16138517174858131341152328888099.jpg

Tror dom är köpta på Ikea ev. Jysk.
Enkelt o byta gardiner har sommar o vinter gardiner.

Se till att skenorna är så långa på varje sida om fönster/dörr så gardinerna kan hänga fritt så att det går och öppna dörr och fönster (om det öppnas inåt) utan att fastna/riva ner gardinerna var o varannan gång.

Senast ändrad:
Fick köpt en annan stol. 60-talet, ek.
Ska byta klädsel på den så småningom, men inte så dyr och väldigt bekväm.

CDDEBC1A-B95A-401F-92AE-1EFEDB64F047.jpeg
På tal om den här stolen, så behöver jag ett trevligt litet bord vid sidan av den.

Blir ganska mycket trä (ek) i lägenheten nu, så jag tänker mig något annat. Vill inte betala några jättesummor, och huvudsaken är att det får plats typ en lampa, bok och glas.

Tips? Initialt tittat lite på Hay. Tänker mig att det ska vara runt.

Är det spänntak eller gips?
Om det är spänntak så skruva inte i det.

På tal om den här stolen, så behöver jag ett trevligt litet bord vid sidan av den.

Blir ganska mycket trä (ek) i lägenheten nu, så jag tänker mig något annat. Vill inte betala några jättesummor, och huvudsaken är att det får plats typ en lampa, bok och glas.

Tips? Initialt tittat lite på Hay. Tänker mig att det ska vara runt.
Hays DLM är trevligt och finns i olika färger!

Oklar fråga kanske - men vad har du på bordet?
Någon bok, ibland en liten växt och framförallt ett glas och skål för snacks eftersom det oftast står bredvid en safarifåtölj vid brasan. Hade lampa tidigare men flyttar faktiskt runt det och ställer t ex bredvid soffan för att enkelt nå om man sitter där. Har inget soffbord utan bara ett puff.

@Machiavelli

Jag har skena i taket med 2 spår, inte för att jag använder gardiner utan mer för att det ska skapa en mjukare feeling i rummet.

Vardagsrum.
16138516140307587403503757931205.jpg
16138516720071783953807976239436.jpg

Sovrum.

16138517174858131341152328888099.jpg

Tror dom är köpta på Ikea ev. Jysk.
Enkelt o byta gardiner har sommar o vinter gardiner.

Se till att skenorna är så långa på varje sida om fönster/dörr så gardinerna kan hänga fritt så att det går och öppna dörr och fönster (om det öppnas inåt) utan att fastna/riva ner gardinerna var o varannan gång.
Snyggt! Ser cleant ut när man inte har gardinstång!
Är det spänntak eller gips?
Om det är spänntak så skruva inte i det.
Bra fråga, får kolla upp de när jag flyttar in! Väggen borde ju iaf inte vara några problem att sätta skena på!

Någon bok, ibland en liten växt och framförallt ett glas och skål för snacks eftersom det oftast står bredvid en safarifåtölj vid brasan. Hade lampa tidigare men flyttar faktiskt runt det och ställer t ex bredvid soffan för att enkelt nå om man sitter där. Har inget soffbord utan bara ett puff.
Låter bra!

Planerar en liten läs/kaffe/cocktail-hörna hemma och spanar på stolar. Jag är sugen på nåt lite mer udda (men prisvärt - inga 20 000kr fåtöljer i min budget).
Nån som har erfarenhet av Vitras Eames-gungstol? Tycker den ser nice ut, och får dra och provsitta när det är möjligt.
40844666.jpg
Tjena
Vi har en i svart. Den är skön, absolut. Lätt/nätt och snygg.
Kanske inte stolen jag dock sitter och har långa sköna musiklyssningar i.

Vår är dock till salu om du är intresserad.

Någon som har pejl på ifall Aaltos pall har förändrats nämnvärt under åren? Vill ha en fin patinerad, men hade gärna patinerat den själv. Är det bara att slå till på en ny, eller ska man försöka nypa en beggad?

4DC3E37B-3A1D-455D-9C79-1697FC555129.jpeg

727F5E39-034D-43DC-B571-38EE8DF8452B.jpeg

60307D2E-FB76-4CA5-8EF2-7EE1D04572BC.jpeg
Kolla in den honungsbetsade. Finns att köpa på Nordiska Galleriet vid förfrågan tror icke den finns på deras hemsida. Den ger en go finish och en härlig ”patina”

Senast ändrad:
Någon som har erfarenhet ifrån att sätta upp gardinskena? Har idag vanlig gardinstång som sitter strax över fönstret. Även tips på gardiner mottages, ljusgrå färg på väggarna. Läst att man kan ha dubbla gardiner för att få "hotellkänsla" men vette tusen :)
Jag har skenor från Ikea. Där kan man välja skenor med antingen 1, 2 eller 3 "spår". Dessutom finns det beslag både för väggmontering och takmontering. Skenorna är 140cm långa och är enkla att förlänga. Även enkla att kapa tyckte jag.

Är man lite händig och har tillgång till rätt verktyg så är det inga som helst problem att sätta upp.

Kolla in den honungsbetsade. Finns att köpa på Nordiska Galleriet vid förfrågan tror icke den finns på deras hemsida. Den ger en go finish och en härlig ”patina”
Tittade faktiskt på två olika hos Nordiska. Jag tyckte den ena såg ut att vara typ i björk/ek och den andra vitpigmenterad eller liknande, men de hävdade att den ljusa var vanlig och den jag trodde var vanlig var honungsbets.. :)

Jag röstar för att leta begagnat istället för att köpa nya honungsbetsade, även om de också är snygga. Säljs ju ganska många även om det känns som att priserna på aaltomöbler varit på vägg upp senaste åren?

Jag röstar för att leta begagnat istället för att köpa nya honungsbetsade, även om de också är snygga. Säljs ju ganska många även om det känns som att priserna på aaltomöbler varit på vägg upp senaste åren?

Pallen nedan såldes för 1600 igår + provision. Den kostar som en ny honungsbetsad. Ska man ha en E60 nu så med hyfsad patina så räcker inte 3-4’. Jag var med och bjöd på en på tradera som visade sig köptes av en japansk samlare. Såklart är det roligare med en ”ärlig patina” men då får man vara beredd att betala mer. Annars tycker jag en honungsbets är ett bra alternativ för en billig peng.
D056ADED-00A7-455D-9CA7-68DD6F26C4A5.jpeg

Pallen nedan såldes för 1600 igår + provision. Den kostar som en ny honungsbetsad. Ska man ha en E60 nu så med hyfsad patina så räcker inte 3-4’. Jag var med och bjöd på en på tradera som visade sig köptes av en japansk samlare. Såklart är det roligare med en ”ärlig patina” men då får man vara beredd att betala mer. Annars tycker jag en honungsbets är ett bra alternativ för en billig peng.
Oj det har verkar ha hänt mer med priserna än vad jag trodde.

Finns de någon här inne som är insatt i konst/tavlor? Om man vill ha något riktigt fint på väggarna vad rekommenderar ni?
Jag har varit inne på plexitavlor från yellowkorner men också sett enfärgade tavlor med struktur och tyckt det sett ganska tilltalande ut. Vill ju också ha något som inte är för specifikt och ganska neutralt. Är de inne just nu med enfärgade tavlor eller vad är ”syftet” med dessa? Jag tyckte dessa nedan skulle vara ganska coola att ha som kontrast mot en ljusgrå vägg. Var köper man liknande tavlor till rimligt pris? Att köpa prints som kommer ihoprullade som man sedan ramar in och sätter upp känns inte lika kul och levande :)

FFCD949A-DEFF-4138-AA53-2B54B9BD9515.png

Är e60 mer poppis?

Varför köper man inte bara en ny och låter den få sin egna patina, om man inte spekulerar eller helt enkelt har bråttom?

Är e60 mer poppis?

Varför köper man inte bara en ny och låter den få sin egna patina, om man inte spekulerar eller helt enkelt har bråttom?

Patina verkar dessutom ha lika skiftande innebörd för begagnade möbler som för klockor. I mina ögon är exemplaret ovan enbart slitet och trist och definitivt ingenting som jag skulle betala premium för.

Tillbaka
Topp