• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora inrednings och designtråden.

Fick köpt en annan stol. 60-talet, ek.
Ska byta klädsel på den så småningom, men inte så dyr och väldigt bekväm.

CDDEBC1A-B95A-401F-92AE-1EFEDB64F047.jpeg

Planerar en liten läs/kaffe/cocktail-hörna hemma och spanar på stolar. Jag är sugen på nåt lite mer udda (men prisvärt - inga 20 000kr fåtöljer i min budget).
Nån som har erfarenhet av Vitras Eames-gungstol? Tycker den ser nice ut, och får dra och provsitta när det är möjligt.
40844666.jpg

Planerar en liten läs/kaffe/cocktail-hörna hemma och spanar på stolar. Jag är sugen på nåt lite mer udda (men prisvärt - inga 20 000kr fåtöljer i min budget).
Nån som har erfarenhet av Vitras Eames-gungstol? Tycker den ser nice ut, och får dra och provsitta när det är möjligt.
40844666.jpg

Jag har aldrig ägt gung-varianten men väl vanliga, har en sådan kvar som använts som skrivbordsstol till och från - otippat skön även om glasfiber-varianterna är ännu skönare.

40844666.jpg
Nja.

Glasfiberstolarna är väll främst tänkta att sitta på i en kvart och vänta på tandläkaren.
Jag hade ett gäng (inte gung) stämplade 1957 som jag sålde (saknar dem inte..) en är kvar, den jag lägger kläder på.
Glasfiber / plast är inte skönt att sitta på, samt att det har en för tillbakalutad sittposition för skrivbordet och för upprätt för läsfåtöljen.
Jag skulle gissa på att gungstolen är värdelös på allt förutom att vara en "designklassiker" med allt det innebär... (hamnar långt ner på min villha lista fast långt över den omåttligt populära Laminon)

Köp något nytt och fräscht istället

Jag har aldrig ägt gung-varianten men väl vanliga, har en sådan kvar som använts som skrivbordsstol till och från - otippat skön även om glasfiber-varianterna är ännu skönare.
Nja.

Glasfiberstolarna är väll främst tänkta att sitta på i en kvart och vänta på tandläkaren.
Jag hade ett gäng (inte gung) stämplade 1957 som jag sålde (saknar dem inte..) en är kvar, den jag lägger kläder på.
Glasfiber / plast är inte skönt att sitta på, samt att det har en för tillbakalutad sittposition för skrivbordet och för upprätt för läsfåtöljen.
Jag skulle gissa på att gungstolen är värdelös på allt förutom att vara en "designklassiker" med allt det innebär... (hamnar långt ner på min villha lista fast långt över den omåttligt populära Laminon)

Köp något nytt och fräscht istället
Denna finns ju också: https://www.vitra.com/en-se/living/product/details/eames-plastic-armchair-lar
Lite mer tillbakalutad. Går ju att få den med dyna och grejer också. Blir väl som sagt att provsitta när jag får tillfälle.
10420854_1.jpg

40844666.jpg
Har ett par vintage LAX som jag är svårt förtjust i, L modellen är lite lägre och tillbakalutad och absolut bekväm nog att sitta timmar i.
Tyget är dock strävt som en gammal jutesäck men om man inte sitter naken i den så märks det inte.

Har inte testat någon gungvariant men dom ser likvärdigt trevliga ut, tycker dock att du ska kika på en glasfibermodell, mkt mer liv och kvalitetsintryck i dom.

EBC4FBF0-13AC-400A-A0E6-00EE93E47D6E.jpeg

Tror jag beslutat mig för en soffa från Sweef modell Valen enligt bild (det är soffan på bilden). Extremt skön att sitta/ligga i. Nu till frågan. Hade ni köpt med sittpuffen på bilden eller hade ni valt en annan färg/märke för att bryta av? Syftet med sittpuffen är att kunna lägga upp fötterna/extra sittplats. Har kollat på Normann Copenhagen som har några alternativ.

fem små blåa kuddar ingår, tips på stora, sköna kuddar att lägga i soffan? :)

5CB4CC03-10BD-48C8-A7EE-C41AB89152EB.jpeg

Tror jag beslutat mig för en soffa från Sweef modell Valen enligt bild (det är soffan på bilden). Extremt skön att sitta/ligga i. Nu till frågan. Hade ni köpt med sittpuffen på bilden eller hade ni valt en annan färg/märke för att bryta av? Syftet med sittpuffen är att kunna lägga upp fötterna/extra sittplats. Har kollat på Normann Copenhagen som har några alternativ.

fem små blåa kuddar ingår, tips på stora, sköna kuddar att lägga i soffan? :)

5CB4CC03-10BD-48C8-A7EE-C41AB89152EB.jpeg
Hade inte köpt samma puff.

Ok, tack för input! Tips på färg, form, märke eller annat? Kanske borde köpa en fåtölj/stol istället?

andra idéer?
Beror helt på rummet skulle jag säga. Jag har fortfarande en matchande puff till min soffa, men har ju noll användningsområde för den egentligen.

Mitt vardagsrum ska framöver bestå av soffa, fåtölj, extrastol samt två stycken träpallar att lägga upp fötter på eller ha som extra sittplats.

Har ett par vintage LAX som jag är svårt förtjust i, L modellen är lite lägre och tillbakalutad och absolut bekväm nog att sitta timmar i.
Tyget är dock strävt som en gammal jutesäck men om man inte sitter naken i den så märks det inte.

Har inte testat någon gungvariant men dom ser likvärdigt trevliga ut, tycker dock att du ska kika på en glasfibermodell, mkt mer liv och kvalitetsintryck i dom.

Haha... kom just på att jag har några exakt sådana på vinden på landet, dom går hyfsat att sitta i.
Jag har funderat på att klä om dem med fårskinn eller rosa fuskpäls, klädseln skall sugas på plats (finns ett litet hål under) så det är inget man gör själv.
Men.. kontaktlimma något fluffigt så att skarvarna inte syns genom fluffet borde funka.

För att tala klarspråk.
Man blir svettig i röven av plast och glasfiberstolar.

Beror helt på rummet skulle jag säga. Jag har fortfarande en matchande puff till min soffa, men har ju noll användningsområde för den egentligen.

Mitt vardagsrum ska framöver bestå av soffa, fåtölj, extrastol samt två stycken träpallar att lägga upp fötter på eller ha som extra sittplats.
Alright! Rummet mäter ca 4.8x3.8m. Ljusgråa väggar, högt i tak, jag har kvar att köpa matta men tänker att en ganska neutral färg blir bäst. Rummet ser ut enligt nedan.

Det står väl mellan att köpa en sittpuff alternativt en stol/fåtölj för att utöka sittkapaciteten vid större sällskap. Dock lite orolig att de blir för mkt möbler sett till rummets totalyta. Soffan mäter 2.85.

Tack för all input, uppskattas!
44A38CD5-C43D-4041-8238-E4BD97AA07EE.jpeg

3A43661B-8B05-478F-894E-340AFA1B6FEF.jpeg

Tack för input! Får som sagt kika närmre på dom i butik! Även den lite lägre varianten med ben som jag postade ovan ser ju trevlig ut också.

40844666.jpg
Jag har en gung, men sitter aldrig i den. Däremot tycker ofta barn på besök att den är kul...

Förutom HM Home, Zara home... var ska man titta för ok kuddar/kuddfodral?
Beror väl på vad du letar efter, jobbar i en webshop som säljer mycket kuddfodral så har kanske lite inskikt om du letar efter något specifikt. Själv är jag rätt förtjust i delar av Jakobsdals sortiment av kuddfodral. Kanske något partisk om jag skulle rekommendera oss men du hittar vårt sortiment här, Sovtex.se.

Tilltalar inte alla, men då jag sneglat på toion från flos länge så var jag tvungen att slå till när det dök upp beg till ett hyfsat pris. Gillar den skarpt.
Svinsnygg! Har sneglat på den länge. Den röda är den bästa tycker jag också. Fattade det som att glödlampan är 300W? Vet du om det stämmer? I mitt fall skulle det vara aktuellt att ha tre stycken och som står på ganska mycket och då drar det ju en del el... Någon som har input här?

Fin sittpuff (eller vad det nu heter) också!

EDIT: Transformatorn ser ju brutal ut. Brummar den?

Senast ändrad:
Svinsnygg! Har sneglat på den länge. Den röda är den bästa tycker jag också. Fattade det som att glödlampan är 300W? Vet du om det stämmer? I mitt fall skulle det vara aktuellt att ha tre stycken och som står på ganska mycket och då drar det ju en del el... Någon som har input här?

Dimmer vore ett bra komplement så man kan gå från mys pys till verkstad.

Visst är den! Ja den är på 300w, och ja

Ja det är en riktig strålkastare så dimmer känns som ett måste.. Dimmern är förövrigt det enda som brummar. Den finns ju som led-variant, dock några tusenlappar extra.

Någon som har erfarenhet ifrån att sätta upp gardinskena? Har idag vanlig gardinstång som sitter strax över fönstret. Även tips på gardiner mottages, ljusgrå färg på väggarna. Läst att man kan ha dubbla gardiner för att få "hotellkänsla" men vette tusen :)

Någon som har erfarenhet ifrån att sätta upp gardinskena? Har idag vanlig gardinstång som sitter strax över fönstret. Även tips på gardiner mottages, ljusgrå färg på väggarna. Läst att man kan ha dubbla gardiner för att få "hotellkänsla" men vette tusen :)
Hotellkänslan som du nämner är två typer av gardintyg. Det främre brukar vara ett som släpper in ljuset och det bakre brukar vara ett tjockare som inte släpper igenom ljus. Det senare är bra om om ska sova mitt på dagen och vill ha mörkt i rummet. Ska du ha den varianten, kan den ha funktion i sovrummet men knappast i vardagsrummet. Det du kan göra med vanliga gardiner, om du orkar, är att flytta fästet som sitter i väggen, flytta det utåt och uppåt. Det blir finare om gardinerna nästan ligger mot taket. Flyttar du ut fästet påbåda sidor kan gardinen lösa hela vägen. Då får du funktionen att gardinerna går att dra isär helt så hela fönstret kommer fram. Då får du inte mer ljus. Tyget är en personligt val. Jag tycker om fint linne i vitt mot en grå vägg. Linne har en lyster som bomull saknar. Det blir enkelt och vackert tidlöst. Se bara till att det finns rätt längd på skena/stång eftersom det behövs en längre stång/skena än när fästet sitter i normalläge i fönstrets övre hörn. Låt dem hänga rakt ner. När du vill kan du lätt dra ihop dem. Tänk också på att längden på gardinen blir längre om fästet sitter högre upp.

Hotellkänslan som du nämner är två typer av gardintyg. Det främre brukar vara ett som släpper in ljuset och det bakre brukar vara ett tjockare som inte släpper igenom ljus. Det senare är bra om om ska sova mitt på dagen och vill ha mörkt i rummet. Ska du ha den varianten, kan den ha funktion i sovrummet men knappast i vardagsrummet. Det du kan göra med vanliga gardiner, om du orkar, är att flytta fästet som sitter i väggen, flytta det utåt och uppåt. Det blir finare om gardinerna nästan ligger mot taket. Flyttar du ut fästet påbåda sidor kan gardinen lösa hela vägen. Då får du funktionen att gardinerna går att dra isär helt så hela fönstret kommer fram. Då får du inte mer ljus. Tyget är en personligt val. Jag tycker om fint linne i vitt mot en grå vägg. Linne har en lyster som bomull saknar. Det blir enkelt och vackert tidlöst. Se bara till att det finns rätt längd på skena/stång eftersom det behövs en längre stång/skena än när fästet sitter i normalläge i fönstrets övre hörn. Låt dem hänga rakt ner. När du vill kan du lätt dra ihop dem. Tänk också på att längden på gardinen blir längre om fästet sitter högre upp.
Tack för bra tips! Tror de vore riktigt snyggt med en tunn linnegardin och sedan en tyngre, båda på gardinskena. Har tittat på gotain.com men verkar lätt dra iväg prismässigt där. Kanske lika gärna kan köpa skenan på typ clas ohlsson och gardinerna på jotex eller HM? :)

Tillbaka
Topp