• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora inrednings och designtråden.

Söker en bekväm kontorstol som ändå ska vara helt okej snygg, gärna något vintage men modernt går också bra. Vad har ni för förslag?

Krav:
-Ljusbrunt läder
-Kromat/stål ben med hjul eller fot
-Höj och sänkbar
-Lutbar eller med naturligt flex
-Armstöd/karmar
-Men viktigaste kravet är att den är bekväm att sitta många timmar i
Vitra EA217 eller EA219. Uppfyller alla krav. Kostar en slant dock.

Årets fynd so far, 6 st Sjuan från 2020 för nästan inga pengar alls!
IMG_1560.jpeg

Letar också ett nytt soffbord (och kanske tv-bänk). Har idag ngn billig skräpreplika som mest blivit kvar sedan inflytt. Några tips? Inte överdrivet med plats, så smidighet premieras :)
IMG_1952.jpeg
IMG_1948.jpeg
Auktion, just soffbord går ofta väldigt billigt av någon anledning. Glas och marmor är en schysst kombo.

Jag har en Fritz Hansen Sjuan kontorsstol med armstöd som jag tycker är både snygg och bekväm för längre tid. Dock ej flexande.
Har testsuttit men tycker tyvärr inte den är särskilt bekväm alls, för hård / för lite stoppning vill jag minnas bara av att sitta en väldigt kort stund.
Vitra EA217 eller EA219. Uppfyller alla krav. Kostar en slant dock.
Det är typ de jag tänker på också egentligen men de är som du säger väldigt dyra även beg, tänkte om det finns något liknande i stil och bekvämlighet som är mindre känt och därför kanske lite billigare :)

Söker en bekväm kontorstol som ändå ska vara helt okej snygg, gärna något vintage men modernt går också bra. Vad har ni för förslag?

Krav:
-Ljusbrunt läder
-Kromat/stål ben med hjul eller fot
-Höj och sänkbar
-Lutbar eller med naturligt flex
-Armstöd/karmar
-Men viktigaste kravet är att den är bekväm att sitta många timmar i
Swedese Stella:
3283822c-a612-11eb-9b48-42010a04e005.png

Vipp Swivel chair:
a14c3395-5be7-4b47-9a98-45535954aece_d34b46aa_thumbnail_1024.png

Båda är riktigt bekväma att provsitta i butik iallafall, och lagom prisvärda.

Har testsuttit men tycker tyvärr inte den är särskilt bekväm alls, för hård / för lite stoppning vill jag minnas bara av att sitta en väldigt kort stund.

Det är typ de jag tänker på också egentligen men de är som du säger väldigt dyra även beg, tänkte om det finns något liknande i stil och bekvämlighet som är mindre känt och därför kanske lite billigare :)
Tips, kolla B2B-leverantörer. Ofta betydligt billigare prissatt. Tänker då jmf med Vipp & Swedese som är likvärdiga. Du kan välja vilket tyg/ läder du vill och en massa annat med. Haddoc från Johansson är sjukt bekväm.

Sjuan, Eames etc. Smäller ju såklart högre och har ett helt annat designvärde (och andrahandsvärde)

Fråga som jag hoppas någon kan svara på. Jag har en gammal Pernilla-fåtölj med läderklädsel som inte behandlats på väldigt, väldigt länge. Därigenom väldigt torrt. Vad borde jag använda för medel? Tacksam för svar!

380372142.jpeg

Fråga som jag hoppas någon kan svara på. Jag har en gammal Pernilla-fåtölj med läderklädsel som inte behandlats på väldigt, väldigt länge. Därigenom väldigt torrt. Vad borde jag använda för medel? Tacksam för svar!

380372142.jpeg
Först rejäl tvätt med galltvål. När det torkat kan du ta läderbalsam. Tyvärr kan det vara svårt att rädda riktigt dött läder… Jag har köpt nytt kit i canvas till min, blev nya fåtöljen :)

Finns det snygga höj/sänkbara skrivbord? Hade önskat ett i trä och utan de hemskt fula vita eller svarta benen i metall som alla har, finns det ens?
Krav 100-120cm brett och 60-70cm djupt

Finns det snygga höj/sänkbara skrivbord? Hade önskat ett i trä och utan de hemskt fula vita eller svarta benen i metall som alla har, finns det ens?
Här har du en variant med lite roligare design:
Här har du en variant med lite roligare färger:

Här har du en variant med lite roligare design:
Här har du en variant med lite roligare färger:
Det är fortfarande de där hemska metallbenen som jag har svårt för.

Denna var lite roligare med nättare ben, dock finns den bara i 160cm bredd tyvärr.

Praktiskt utan elsladdar. Finns i flera storlekar & finish

Praktiskt utan elsladdar. Finns i flera storlekar & finish

Tack men har beslutat att jag inte behöver höj/sänk funktionen tillräckligt mycket, så jag kan köpa ett snyggt skrivbord istället :D

Så nu är frågan istället: skrivbord i trä och enkel design, bredd 100-120cm och djup 60-70cm. Har snöat in att jag vill ha läderskiva men hittar endast ett skrivbord i Sverige, Höllviken från Mavis: https://www.nilssonsilammhult.se/sk...4w1MFUWBukm87cenjh0d_rNfTiTxQgoyiua9NVw0k5PxR
1772531475549.png

Finns det fler? Köper gärna något gammalt :)

Tack men har beslutat att jag inte behöver höj/sänk funktionen tillräckligt mycket, så jag kan köpa ett snyggt skrivbord istället :D

Så nu är frågan istället: skrivbord i trä och enkel design, bredd 100-120cm och djup 60-70cm. Har snöat in att jag vill ha läderskiva men hittar endast ett skrivbord i Sverige, Höllviken från Mavis: https://www.nilssonsilammhult.se/sk...4w1MFUWBukm87cenjh0d_rNfTiTxQgoyiua9NVw0k5PxR
1772531475549.png

Bra beslut, tycker jag! Här har du ett 124 + 64 cm med läderinlägg. Bara att tuta och köra!

1772531475549.png

I måtten du vill ha finns nog inget annat nytillverkat. Eventuellt om du hör med typ Norrgavel om deras skrivbord går att få med läderunderlägg. Annars slår jag ett slag för Carl Malmstens "Guldheden" som jag är rätt säker på att jag sett med läderunderlägg, men du får nog vänta ett tag på att ett exemplar blir till salu.

1772531475549.png

Det skrivbordet har vi hemma, tycker det är väldigt trevligt faktiskt. Kompletterat med en brun rullstol från Eames.

120cm är tyvärr smärtgränsen på längden och föredrar slimmade lådor på undersidan istället för stora på sidorna men ska hålla utkik på auktionshusen :)
Bara att skjuta till en liten slant extra då:

Är det någon som har en Night Owl från Fritz Hansen? Hur upplever ni den?

Vill ha någon lite roligare bordslampa gärna färgglad men som ändå ger vettigt ljus för kontoret
9ADDB9EE8A5249B0BB741D745357FC11.png

Är det någon som har en Night Owl från Fritz Hansen? Hur upplever ni den?

Vill ha någon lite roligare bordslampa gärna färgglad men som ändå ger vettigt ljus för kontoret
9ADDB9EE8A5249B0BB741D745357FC11.png
Har två, funkade varken bra som bordslampa eller på sängbord. Så nu står de i varsitt fönster.

Med det sagt så gillar jag de, fin liten lampa

Tillbaka
Topp