• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora mattråden

Miami

Rolex
2-Faktor
Att något så enkelt kan vara så gott, jag skulle kunna käka det här varje dag.

IMG_8439.JPG


För er som vill veta vad jag pratar om, och tro mig det vill ni alla, så kommer här receptet:

400g starka korvar, typ färsk chorizo.
2 påsar mozzarella.
1 kruka basilika.
1 paket plommontomater
1 burk pesto arrabiata. Jag brukar köra ICAs egna på 130g.
Penne pasta, jag brukar inte ha så mycket pasta eftersom man vill ju åt de andra godsakerna.
Tomatpure, här får man höfta lite beroende på hur "geggigt" man vill ha det.
Lite limejuice, även här får man höfta lite.

1. Sätt på pastavattnet och koka pastan under tiden som du gör resten för det tar en jävla tid då pennen ska kokas i 11 minuter.
2. Hacka basilika, mozzarellan samt tomaterna så att det är klart.
3. Skär chorizon i skivor och stek dom i olja tills de får färg.
4. När pastan är klar så häll av vattnet och i med chorizon samt oljan den har stekts, häll även i hela burken pesto, tomatpure och limejuicen.
5. I med basilikan, mozzarellan och tomaterna och rör runt som en galning så att allt blandas.
6. Ät och njut!

IMG_8440.JPG

Såg sjukt gott ut!
 

Oew

Rolex
Igår blev det besök på lilla ego. Först kom lite bröd med rivet smör samt rostade sesamfrön, sen blev det en inte så klassisk matjessill följt av en hälleflundra med hollandaiseskum och slutligen en bakad vaniljkräm med makademianötter och getostkräm! Fantastisk upplevelse i sin helhet och kommer definitivt gå tillbaka!
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 

almeyero

Panerai
När man behöver få i sig något snabbt men samtidigt väldigt gott!

1. Dela en baugette på hälften och bred valfri pesto över brödet.
2. Lägg på prosciutto, soltorkade tomater och riven mozzarella och in i ugnen i ungefär 5-10 minuter eller tills mozzarellans smällt.
3. Riv lite grana pardano över och eventuellt några blad basilika.
4. Hugg in och njut!

IMG_8697.JPG
 

ErikGBG

Audemars
Igår var jag på matklubb på Blekingegatan 16 med Sayan Isaksson och Jan Åman, ber om ursäkt i förväg för mörka bilder. Temat för kvällen var buljong i alla dess former och började med 3 sorters buljong som dryck och sedan övergick till torkad och andra former. Otroligt häftig upplevelse och fantastisk mat!
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Grymt, sådant har vi på tok för lite utav i Göteborg!
 

demondave

Rolex
Torsk recept tack?
Inga 3h sous vide, har inte tid för sånt meckande ännu.

Rygg? Kör i ugn. Filé, stek rätt hett fort. Knaperstek finstrimlat bacon, en klick smör i när det är färdigt om du inte deffar, blanda i ett par rejäla skedar små fina kapris. Lägg upp torsken, ös över kaprisbaconet. Servera med gött mos eller pressad potatis. Gärna på mandelpotatis. Gröna ärtor är gott till.
 

MartinL

Omega
Torsk recept tack?
Inga 3h sous vide, har inte tid för sånt meckande ännu.

Fishtacos! Panera torskbitar (typ chicken nuggets storlek) i panko, ägg och mjöl. Fritera i kastrull eller panna. Gör en sås på majonäs, vitlök, rostade sesamfrön, sesamolja och lite japansk soja (det är orginalreceptet men testa gärna att blanda ut såsen med exempelvis kvarg, yoghurt eller creme fraiche). Servera i mjuka tortillabröd med grönsaker efter smak, exempelvis strimlade morötter, färsk vitkål, purjolök och avokado. Pressa på rikligt med färsk lime. Finns säkert liknande recept om du googlar men detta är galet gott och enkelt.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Fishtacos! Panera torskbitar (typ chicken nuggets storlek) i panko, ägg och mjöl. Fritera i kastrull eller panna. Gör en sås på majonäs, vitlök, rostade sesamfrön, sesamolja och lite japansk soja (det är orginalreceptet men testa gärna att blanda ut såsen med exempelvis kvarg, yoghurt eller creme fraiche). Servera i mjuka tortillabröd med grönsaker efter smak, exempelvis strimlade morötter, färsk vitkål, purjolök och avokado. Pressa på rikligt med färsk lime. Finns säkert liknande recept om du googlar men detta är galet gott och enkelt.
Schysst, låter gott! Blir att testa någon helg. Blir lite för mycket kcal för en vanlig vardag, iaf för min del. :)
 

MartinL

Omega
Schysst, låter gott! Blir att testa någon helg. Blir lite för mycket kcal för en vanlig vardag, iaf för min del. :)

Blir man mindre fet på helgerna? :)

Har precis lagt av mig tio kilo och ja jag håller med, det är inte precis någon hälsokost men man kan reglera rätt mycket genom att ta mycket grönsaker och köra lättkvarg i såsen och så klart rimlig portionsstorlek. Annars är jag mer noggrann med vad jag äter utslaget på typ en vecka snarare än vad jag äter på en dag.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Blir man mindre fet på helgerna? :)

Har precis lagt av mig tio kilo och ja jag håller med, det är inte precis någon hälsokost men man kan reglera rätt mycket genom att ta mycket grönsaker och köra lättkvarg i såsen och så klart rimlig portionsstorlek. Annars är jag mer noggrann med vad jag äter utslaget på typ en vecka snarare än vad jag äter på en dag.
Friare måltider på helgerna, håller mig dock fortfarande på underskott/inom balans. Handlar mest i mitt fall om att skulptera kroppen så som jag vill, alla är olika. Handlar om att hitta det som passar en själv. :)
 

Simpatico

Rolex
Fishtacos! Panera torskbitar (typ chicken nuggets storlek) i panko, ägg och mjöl. Fritera i kastrull eller panna. Gör en sås på majonäs, vitlök, rostade sesamfrön, sesamolja och lite japansk soja (det är orginalreceptet men testa gärna att blanda ut såsen med exempelvis kvarg, yoghurt eller creme fraiche). Servera i mjuka tortillabröd med grönsaker efter smak, exempelvis strimlade morötter, färsk vitkål, purjolök och avokado. Pressa på rikligt med färsk lime. Finns säkert liknande recept om du googlar men detta är galet gott och enkelt.

Körde en variant på receptet. Bra bas.
Fick tummen upp av hela familjen.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Besökte Trosa sjökrog igår och det var en upplevelse vill jag lova. Funderar om det fanns någon där som överhuvudtaget var intresserad av mat. Ett riktigt bottennapp!
Undrar helt seriöst varför de serverar mat där?
Maten på IKEA är bättre alla dagar i veckan.
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Var på Bomans i trosa och åt julbord i Julas.. Kan bara säga..





Gör inte det.. Vi var ett sällskap på 15personer. Ingen absolut INGEN gillade något som serverades.. Usch....... Det var bokstavligt talat äckligt.
 

demondave

Rolex
image.jpeg


Hemmalagad kycklingkebab. Strimlade filéer som marinerat en timme eller två i en mix av olja, vatten, spiskummin, kanel, ancho- och chipotlechili, vitlökssalt och oregano.

Stekt, serverad i pita med tunt skuren morot och rödlök, nån salladsmix, fefferoni och en tahinisås på turkisk yoghurt, tahini, vitlök, citronsaft och hackad persilja.

Jäklar så mätt jag blev! ;)
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Haha precis, kör på. Glöm inte bilder!

Vi delade på en Mixed Grill. Total jäkla besvikelse. Förra gången var det gott om bra kött, lite korv, härliga parmesan-pommes. Den här gången var det snålt med kött, ingen korv, torrt och sega bitar. Skinn på bearnaisen. Mjuk pommes och snålt med parmesanen. Kyparen höll till och med med om att det såg snålt ut. Så jäkla kasst.
 
Topp