• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora och radiostyrda tråden!

På tal om options... mer lull-lull till Redcat'en idag.
Diffkåpor fram och bak i mässing och hasplåt i metall
20220216_223358.jpg


Fick även en ny laddare och en "ammo-box" att förvara mina batterier i födelsedagspresent 😀
 

Bilagor

  • 20220216_224812.jpg
    20220216_224812.jpg
    477.4 KB · Visningar: 5
  • 20220216_224800.jpg
    20220216_224800.jpg
    586.5 KB · Visningar: 5
Fick ett ryck och ringde hit polaren med sin RedCat och sen fick det bli lite krafsande i högen som kan komma att bli en liten bana😀
Däremot så gillade inte Lill-krafs att dyka ner från ett biltak via ett gammal hydrofortank... Så det bli till att fixa ny fjädring till den och återmontera ena bakljuset😁
IMG_20220219_170311.jpg
IMG_20220219_173308.jpg
IMG_20220219_171055.jpg
 

Bilagor

  • IMG_20220219_175652.jpg
    IMG_20220219_175652.jpg
    849 KB · Visningar: 6
  • IMG_20220219_172717.jpg
    IMG_20220219_172717.jpg
    1.2 MB · Visningar: 6
  • IMG_20220219_170814.jpg
    IMG_20220219_170814.jpg
    1.5 MB · Visningar: 5
  • IMG_20220219_170640.jpg
    IMG_20220219_170640.jpg
    1.8 MB · Visningar: 5
Ser med spänning fram emot hur banan blir @roosterman 😀

Varit sugen på att köra hela veckan, men nytt jobb där jag slutar när det redan är mörkt i kombination med dåligt väder har satt käppar i hjulen för det 😬
Får se om nästa helg blir bättre, grymt sugen på att testa hur HPI'n funkar nu när jag fixat till den!
20220218_204654.jpg
 

Bilagor

  • 20220218_204704.jpg
    20220218_204704.jpg
    1 MB · Visningar: 4
  • 20220218_204849.jpg
    20220218_204849.jpg
    893.5 KB · Visningar: 4
Nu är nya dämpare beställda iaf. Blev några Injora från Amazon. Får se om det är nåt att ha🙂 Det är nedre fjäder tallriken som dragit på dämparen så fjädern hänger löst..
Ska klura på bättre styrvinkel oxå🤔
Blir lite pyssel😁
 
Nu ska jag försöka att inte spontanhandla massa mer rc-bråte från Amazon på ett tag, men det är ju totalt livsfarligt...😂

Grön alu till bakre nedre länk/stötdämparefäste. Hade redan köpt till fram, då måste jag ju ha bak också, eller hur..?
I övrigt rätt nöjd med hur HPI'n ser ut nu, sådär lagom "elak" eller vad man ska säga
20220222_223023.jpg
 

Bilagor

  • 20220222_214401.jpg
    20220222_214401.jpg
    484.4 KB · Visningar: 5
  • 20220222_222549.jpg
    20220222_222549.jpg
    1.3 MB · Visningar: 5
  • 20220222_223038.jpg
    20220222_223038.jpg
    531.6 KB · Visningar: 6
Det kom ett paket från ett annat land, så taggad! Hoppas dom passar, ser stora ut.🙃
4B45777A-CF46-47B7-A6F4-D75EF2CBF704.jpeg
SSD brukar ha bra kvalitet och passform!
Dock har jag lärt mig den hårda vägen att vissa av mässingsvikterna har större ytterdiameter än original i plast, vilket gör att vissa beadlockfälgar inte passar längre 😬

Införskaffade mig ett nytt servo idag!
Kommer hamna i Bronco'n där det på 6v ska klara 29kg

Servot som sitter i Bronco'n hamnar i HPI'n där jag kan köra det på 7.4v istället (vilket inte övrig elektronik klarar i Bronco'n) och kommer då klara 32kg.

20kg Servot från HPI'n hamnar sambons gamla Axial som bara har ett 9kg i nuläget.
Och 9kg Servo är alltid bra att ha liggandes som reserv 🤷‍♂️
Så nu har jag lite pyssel att roa mig med 😅
 

Bilagor

  • 20220226_162303.jpg
    20220226_162303.jpg
    481.8 KB · Visningar: 5
Idag blev första riktiga körningen i skog och mark för den blå blixten. Köra fullt ös i all ära, men det var mer kul att köra bland mossa och stenar och rötter.

Jag tejpade lufthålen i däcken eftersom det var lite bäckar och pölar. Men de blev lite stela då. Är det en onödig försiktighetsåtgärd eller när tejpar ni era däck?

För att minska risken att välta, vad är den bästa/effektivaste modden för att sänka tyngdpunkten (förutom körstil då.. :) ?

PXL_20220226_160801620.PORTRAIT-01.jpeg


PXL_20220226_153402471.MP-01.jpeg
 
Idag blev första riktiga körningen i skog och mark för den blå blixten. Köra fullt ös i all ära, men det var mer kul att köra bland mossa och stenar och rötter.

Jag tejpade lufthålen i däcken eftersom det var lite bäckar och pölar. Men de blev lite stela då. Är det en onödig försiktighetsåtgärd eller när tejpar ni era däck?

För att minska risken att välta, vad är den bästa/effektivaste modden för att sänka tyngdpunkten (förutom körstil då.. :) ?

PXL_20220226_160801620.PORTRAIT-01.jpeg


PXL_20220226_153402471.MP-01.jpeg
Tjusigt 😃
Min är nerviktad med klistervikter (fälgbalanseringsvikter) så lågt det går. Sen går det ju att få på mässingsdetaljer lite här o var samt byta ut fälgar till metall-beadlocks till exempel 🙂
 
Tjusigt 😃
Min är nerviktad med klistervikter (fälgbalanseringsvikter) så lågt det går. Sen går det ju att få på mässingsdetaljer lite här o var samt byta ut fälgar till metall-beadlocks till exempel 🙂
Jo, tänker jag på det så bör väl metall-beadlocks vara effektivast då de är närmast marken.

Lampor på bilen gjorde väldigt stor skillnad för körkänslan (fåfängt men sant) speciellt i dunkel skog. Ger mig ut mer imorgon.
 
Jo, tänker jag på det så bör väl metall-beadlocks vara effektivast då de är närmast marken.

Lampor på bilen gjorde väldigt stor skillnad för körkänslan (fåfängt men sant) speciellt i dunkel skog. Ger mig ut mer imorgon.
Var sugen i dag oxå, men Lill-krafs står liten moloken efter sista körningen.. Ena fjädringen fram havererade då. Bottentallriken till fjädern försvann😳
 
Blev en kort testtur med HPI'n idag åtminstone.
Funkar riktigt fint nu, men man märker att kina-däcken hämmar framkomligheten rejält då de inte riktigt vill "hugga tag" ordentligt i något underlag.

20220227_144921.jpg
20220227_144006.jpg
 

Bilagor

  • 20220227_144009.jpg
    20220227_144009.jpg
    1.7 MB · Visningar: 3
  • 20220227_144722.jpg
    20220227_144722.jpg
    1.3 MB · Visningar: 3
  • 20220227_144742.jpg
    20220227_144742.jpg
    1 MB · Visningar: 3
Ger mig ut mer imorgon.
Säg den lycka som varar.. Efter lite körning uppför stigar och mossbeklädda stenar så kör jag på en normal skogsväg och ser plötsligt ett litet rökmoln från bilen. Sedan så går den på typ 40% av max-hastigheten och luktar väldigt mycket bränd elektronik.

Jag misstänker att motorn har bränt :( Hur verifierar jag detta enklast/säkrast? Om ESCn skulle vara bränd skulle bilen då rulla överhuvudtaget?

Om det är motorn, är det bara att köpa en likadan (Titan 550 21T) eller finns det bättre alternativ?

Bilder från innan haveriet.

PXL_20220227_100017558-01.jpeg


PXL_20220227_100618986.PORTRAIT-01.jpeg


PXL_20220227_165231651.PORTRAIT-01.jpeg
 
Säg den lycka som varar.. Efter lite körning uppför stigar och mossbeklädda stenar så kör jag på en normal skogsväg och ser plötsligt ett litet rökmoln från bilen. Sedan så går den på typ 40% av max-hastigheten och luktar väldigt mycket bränd elektronik.

Jag misstänker att motorn har bränt :( Hur verifierar jag detta enklast/säkrast? Om ESCn skulle vara bränd skulle bilen då rulla överhuvudtaget?

Om det är motorn, är det bara att köpa en likadan (Titan 550 21T) eller finns det bättre alternativ?

Bilder från innan haveriet.

PXL_20220227_100017558-01.jpeg


PXL_20220227_100618986.PORTRAIT-01.jpeg


PXL_20220227_165231651.PORTRAIT-01.jpeg
Om det var esc, vilket inte är helt ovanligt på dem, borde den vara stendöd också.
Börja med att lossa motorn och kika om det ser bränt ut inne i den genom "lufthålen".

Motor brukar vara svår att få på garantin, men esc ska inte vara några problem.
Om du vill byta motor finns lite olika alternativ, men kolla först 🙂
 
Köpte mig en Jeep förra veckan och har redan spenderat långt många fler timmar med den än vad jag nånsin trott.

Nu till problemet. Bytte till mjukare däck och märkte på en gång att servon inte riktigt pallade det. Svenska sidorna jag kikat på har väldigt begränsat utbud.

Var köper ni delar? Amazon?

20220228_152441.jpg
 
Köpte mig en Jeep förra veckan och har redan spenderat långt många fler timmar med den än vad jag nånsin trott.

Nu till problemet. Bytte till mjukare däck och märkte på en gång att servon inte riktigt pallade det. Svenska sidorna jag kikat på har väldigt begränsat utbud.

Var köper ni delar? Amazon?

20220228_152441.jpg
Servot är alltid en sån grej tillverkarna sparar in på tyvärr i färdiga bilar.

Ett "vettigt" styrservo i Sverige får du lägga ish 400-900kr på. Har sett 25kg servon på Amazon för drygt 250kr, har dock ingen erfarenhet av hur de funkar.

Detta köpte jag nyss till min egna bil, inte jättebilligt men känns rejält starkt och snabbt


 
Servot är alltid en sån grej tillverkarna sparar in på tyvärr i färdiga bilar.

Ett "vettigt" styrservo i Sverige får du lägga ish 400-900kr på. Har sett 25kg servon på Amazon för drygt 250kr, har dock ingen erfarenhet av hur de funkar.

Detta köpte jag nyss till min egna bil, inte jättebilligt men känns rejält starkt och snabbt


Oj, ja det va ingen billig grej. Va den lätt att montera?

När jag kikat på lite forum och youtube så är denna helt klart vanligast men går inte få tag på i Sverige.

 
Oj, ja det va ingen billig grej. Va den lätt att montera?

När jag kikat på lite forum och youtube så är denna helt klart vanligast men går inte få tag på i Sverige.

Nu insåg jag att det var en scx24 och ingen scx10 du köpt. Hur jag missade att den stod i en fruktskål är en bra fråga, skyller på måndag 😂
Men ja, det du länkade borde ju funka! 🙂
 
Köpte mig en Jeep förra veckan och har redan spenderat långt många fler timmar med den än vad jag nånsin trott.

Nu till problemet. Bytte till mjukare däck och märkte på en gång att servon inte riktigt pallade det. Svenska sidorna jag kikat på har väldigt begränsat utbud.

Var köper ni delar? Amazon?

20220228_152441.jpg
Åhhhhh. Blir alldeles för sugen på en 24a oxå... 😬
Men visst är det väl så att den stora, precis som hästar, måste ha en liten polare? 🤔
 
Säg den lycka som varar.. Efter lite körning uppför stigar och mossbeklädda stenar så kör jag på en normal skogsväg och ser plötsligt ett litet rökmoln från bilen. Sedan så går den på typ 40% av max-hastigheten och luktar väldigt mycket bränd elektronik.

Jag misstänker att motorn har bränt :( Hur verifierar jag detta enklast/säkrast? Om ESCn skulle vara bränd skulle bilen då rulla överhuvudtaget?

Om det är motorn, är det bara att köpa en likadan (Titan 550 21T) eller finns det bättre alternativ?

Bilder från innan haveriet.

PXL_20220227_100017558-01.jpeg


PXL_20220227_100618986.PORTRAIT-01.jpeg


PXL_20220227_165231651.PORTRAIT-01.jpeg
Har du sett denna annonsen på Blocket? 🙂
 
Nu insåg jag att det var en scx24 och ingen scx10 du köpt. Hur jag missade att den stod i en fruktskål är en bra fråga, skyller på måndag 😂
Men ja, det du länkade borde ju funka! 🙂
Haha ja det är ju måndag som tur är 😉

Den jag länka hittar jag dock inte i Sverige och ska jag köpa den på amazon eller ebay så tar det nästan en månad innan jag får den 🤦‍♂️
 
Haha ja det är ju måndag som tur är 😉

Den jag länka hittar jag dock inte i Sverige och ska jag köpa den på amazon eller ebay så tar det nästan en månad innan jag får den 🤦‍♂️
Får tyvärr erkänna att just SCX24 har jag för dålig koll på för att ge någon bra info om servo i Sverige.
Dock har jag beställt en del via "svenska" Amazon och det har det trots allt gått snabbare än den månad i leveranstid de angivit vid beställning i de flesta fall. Sista jag beställde tog 1,5 vecka typ fast det skulle tagit 1 månad.
 
Tillbaka
Topp