• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora och radiostyrda tråden!

Lite snabbare, just nu går jag fortare än bilen.
Gött.

Om man fokuserar mer på vridmoment är det då bättre att gå upp i T-nummer på motorn eller ändra pinion/spur-utväxlingen? Eller är det olika avvägningar där batteriet också spelar roll?

Relaterat.. Jag fick hem lite grejer att prova efter tips från Blocket-sökningarnas kung, @roosterman :D

PXL_20220304_083737227-01.jpeg
 
Gött.

Om man fokuserar mer på vridmoment är det då bättre att gå upp i T-nummer på motorn eller ändra pinion/spur-utväxlingen? Eller är det olika avvägningar där batteriet också spelar roll?

Relaterat.. Jag fick hem lite grejer att prova efter tips från Blocket-sökningarnas kung, @roosterman :D

PXL_20220304_083737227-01.jpeg
Jag är novis men jag behåller orginalpinion och ska testa med 35T ist för nuvarande 45T för att få lite mer fart. Vill gärna att vridmomentet finns kvar. Hittade en artikel angående turns/kv som förklarar lite: https://www.minipro.com/blogs/articles/motor-turns-kv-rating
 
Gött.

Om man fokuserar mer på vridmoment är det då bättre att gå upp i T-nummer på motorn eller ändra pinion/spur-utväxlingen? Eller är det olika avvägningar där batteriet också spelar roll?

Relaterat.. Jag fick hem lite grejer att prova efter tips från Blocket-sökningarnas kung, @roosterman :D

PXL_20220304_083737227-01.jpeg
Ahhh. Du knep hjulen oxå🙂
Jag hade mina funderingar på dom men funderade för länge 😁
 
Tänkte jag skulle skruva dit lite nya stötisar på Lillkrafs... Men det stötte på patrull..🤨
Först av allt så fick jag bara hem 2 av 4 dämpare..
Sen visade det sig att det fjädringsvägen var knappt 1cm på dom nya mot nästan 3cm på dom gamla...
Så det fick bli till och bänka sig vid burken och leta andra options = en uppsättning fjädersäten som jag hoppas ska passa.. 😃
IMG_20220305_193441.jpg

IMG_20220305_193500.jpg

Men det kanske blir lite skruvande ändå imorrn.. Fick hem skärmbreddare för nån vecka sen som jag tror blir bra baktill 👍
IMG_20220305_193633.jpg

IMG_20220305_193656.jpg
 
Ang. Motor T. I min Redcat kör jag med 55t.
Långsam som tusan, men jag gillar vridmomentet och den mjuka gången jag får med den på 3s lipo! Körde lite idag och inbillar mig att vid flera tillfällen var vridet till en fördel.
Första körningen med Redcat'en sen jag tryckt dit mässingsvikterna och det känns som att den inte var lika vältbenägen nu.

Testade även hjulen som jag stoppat "hår-munkar" i och det var oväntat lyckat! Helt seriöst, 4st hår-munkar för typ 100kr funkade ju minst lika bra för dagens körning som en uppsättning dual stage foams för 4-500kr hade gjort 🤯
20220306_141438.jpg
 

Bilagor

  • 20220306_141036.jpg
    20220306_141036.jpg
    1.6 MB · Visningar: 5
  • 20220306_141119.jpg
    20220306_141119.jpg
    2.3 MB · Visningar: 5
  • 20220306_141127.jpg
    20220306_141127.jpg
    913.6 KB · Visningar: 5
  • 20220306_142303.jpg
    20220306_142303.jpg
    2.6 MB · Visningar: 5
  • 20220306_142405.jpg
    20220306_142405.jpg
    2.5 MB · Visningar: 5
  • 20220306_143921.jpg
    20220306_143921.jpg
    640.9 KB · Visningar: 5
Oj, ja det va ingen billig grej. Va den lätt att montera?

När jag kikat på lite forum och youtube så är denna helt klart vanligast men går inte få tag på i Sverige.

Lite sent men jag hittade servot i Sverige hos https://kb-rchobby.se/emax/198-emax-es08ma-ii-.html
Ringde och pratade med dom först och det finns 6st kvar, jag köpte 2. Ser ut att passa iaf, har inte monterat ännu.
2FC37193-F557-4436-B362-7F5EEB469C5B.jpeg
3738DD2E-CED2-49A2-8544-42C51F697801.jpeg
 
Lite sugen på en crawler….
En Traxaas 4 är det ”the shit”?
Klart du ska ha crawler! 😉

Trx4 är väl den jag skulle rekommendera rent generellt.
Den är inte utan sina problem den heller, men den är överlägset lättast att hitta reservdelar och tillbehör till i Sverige i med att de har en svensk grossist.

Sen är frågan om du vill/behöver ha funktionerna med låsbara/öppningsbara diffar och hög/lågväxel eller inte.
Sport-modellen som inte har det är EGENTLIGEN den som är mest potent i terrängen och även billigast av dem, men samtidigt är det coolt på ett otroligt nördigt vis att kunna öppna och låsa diffarna från fjärrkontrollen 😂
 
Fick bli en kort tur med Bronco'n idag innan födelsedagsfirande hos svärmor...

Inte kört den i grannens "hål" innan eftersom jag trott att den skulle vara för tung och klumpig för det men oj vad fel jag hade..!
Måste nästan ut igen ikväll och testa lite mörkerkörning där också 🤔

20220312_130346.jpg
 

Bilagor

  • 20220312_132753.jpg
    20220312_132753.jpg
    1.8 MB · Visningar: 4
  • 20220312_130538.jpg
    20220312_130538.jpg
    1.5 MB · Visningar: 5
  • 20220312_124811.jpg
    20220312_124811.jpg
    1.9 MB · Visningar: 5
  • 20220312_130842.jpg
    20220312_130842.jpg
    1.6 MB · Visningar: 6
  • 20220312_124558.jpg
    20220312_124558.jpg
    1.3 MB · Visningar: 5
Det jag undrar egentligen är ju vad är det för fördelar/nackdelar med 55T jämfört med kombon lägre T + mindre pinion?
Nackdelen blir väl att toppfarten med 55t är obefintlig. Fördelen är det är lättare att få vridmoment hela vägen.

Blev en lite sväng i mörkret, fick även med mig sambon och hennes SCX10 gen1

20220312_190821.jpg
 

Bilagor

  • 20220312_190244.jpg
    20220312_190244.jpg
    638.1 KB · Visningar: 4
  • 20220312_190328.jpg
    20220312_190328.jpg
    624.9 KB · Visningar: 4
  • 20220312_190413.jpg
    20220312_190413.jpg
    697.5 KB · Visningar: 5
  • 20220312_190602.jpg
    20220312_190602.jpg
    866.7 KB · Visningar: 5
  • 20220312_190634.jpg
    20220312_190634.jpg
    805.7 KB · Visningar: 6
  • 20220312_190809.jpg
    20220312_190809.jpg
    960.1 KB · Visningar: 5
Fortsätter "spamma" här 🙄

Fick testat HPI'n med riktiga däck i "gropen" en sväng. Tveklöst den av mina crawlers som är mest kompetent just nu!

HPI Venture
Axial Jeep Cherokee-kaross
LouiseRC Rowdy-däck på viktade Traxxas beadlocks
Styrspindlar och hubbar fram i mässing
Mässings "beef-tubes" i främre axeln
Mässings lock-outs bak
CVD drivaxlar fram
Nedre stötdämparefästen fram/bak
Servofäste i Aluminium
Hobbywing Axe 1800kv motorsystem
Savöx 1210sg servo
15mm spåraviddsbreddare
Batterifäste flyttat till mitten av chassit
20220313_162823.jpg
 

Bilagor

  • 20220313_162349.jpg
    20220313_162349.jpg
    1.4 MB · Visningar: 5
  • 20220313_155016.jpg
    20220313_155016.jpg
    1.3 MB · Visningar: 4
  • 20220313_160339.jpg
    20220313_160339.jpg
    1.3 MB · Visningar: 4
  • 20220313_155459.jpg
    20220313_155459.jpg
    2 MB · Visningar: 5
  • 20220313_162522.jpg
    20220313_162522.jpg
    1.6 MB · Visningar: 5
Fortsätter "spamma" här 🙄

Fick testat HPI'n med riktiga däck i "gropen" en sväng. Tveklöst den av mina crawlers som är mest kompetent just nu!

HPI Venture
Axial Jeep Cherokee-kaross
LouiseRC Rowdy-däck på viktade Traxxas beadlocks
Styrspindlar och hubbar fram i mässing
Mässings "beef-tubes" i främre axeln
Mässings lock-outs bak
CVD drivaxlar fram
Nedre stötdämparefästen fram/bak
Servofäste i Aluminium
Hobbywing Axe 1800kv motorsystem
Savöx 1210sg servo
15mm spåraviddsbreddare
Batterifäste flyttat till mitten av chassit
20220313_162823.jpg
Och precis så där smutsig som en off-roadare skall vara.
 
Kort och kul utflykt med ett par kompisar idag :)
20220319_131126.jpg
 

Bilagor

  • 20220319_133242.jpg
    20220319_133242.jpg
    1.5 MB · Visningar: 7
  • 20220319_133447.jpg
    20220319_133447.jpg
    1.6 MB · Visningar: 7
  • 20220319_133628.jpg
    20220319_133628.jpg
    1.4 MB · Visningar: 7
  • 20220319_134330.jpg
    20220319_134330.jpg
    2 MB · Visningar: 6
  • 20220319_135909.jpg
    20220319_135909.jpg
    1.5 MB · Visningar: 6
  • 20220319_140021.jpg
    20220319_140021.jpg
    1.6 MB · Visningar: 5
  • 20220319_133207.jpg
    20220319_133207.jpg
    1.6 MB · Visningar: 6
Fick bli en runda med Bronco'n här idag med.
Grannes katt var nyfiken också 😄

Filmade även en kort sekvens med en "FPV"-kamera monterad på bilen som ligger på min rc-dedikerade Instagram om någon är intresserad. Rätt dålig videokvalitet, och Instagram gjorde det inte bättre... 😅
20220320_171700.jpg
 

Bilagor

  • 20220320_170911.jpg
    20220320_170911.jpg
    1,021.4 KB · Visningar: 5
  • 20220320_170918.jpg
    20220320_170918.jpg
    1 MB · Visningar: 5
  • 20220320_170337.jpg
    20220320_170337.jpg
    2 MB · Visningar: 4
  • 20220320_171059.jpg
    20220320_171059.jpg
    1.6 MB · Visningar: 6
  • 20220320_171528.jpg
    20220320_171528.jpg
    1.4 MB · Visningar: 5
  • 20220320_171839.jpg
    20220320_171839.jpg
    751 KB · Visningar: 5
  • 20220320_171822.jpg
    20220320_171822.jpg
    1.4 MB · Visningar: 6
Det tog ett tag, men idag fick jag tummen ur och satte i den nya motorn. Samtidigt drevade jag ner från 17/39 till 12/45. Vad Traxxas inte säger är att man behöver köpa till slirkopplings-kitet (à 130:- ) när man byter spur-hjul (ingen aning vad det heter på svenska..) eftersom två klisterlappar behövs.

Nåväl, satte även på nya hjul med beadlocks. Typ 200g tyngre. Det blir lite råare och mindre glansig look. Passar mig bra som hellre kör buse än stoltserar med perfekt skala-modell. (Fast ni som kör sådana har väldigt fina bilar.)

Det blev en tur i vårrabatten :D

PXL_20220323_164937517.jpg
 
Tillbaka
Topp