• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora och radiostyrda tråden!

Någon som kan tipsa om ett bra instegsmärke på RC bilar? Har googlat runt och finns ju mycket ”RTR” för under 2k, för mycket..

Någon som kan tipsa om ett bra instegsmärke på RC bilar? Har googlat runt och finns ju mycket ”RTR” för under 2k, för mycket..
Beror väl lite på vad för typ av bil du vill ha. Men generellt skulle jag säga att köp ett ”känt” märke tex Traxxas, Kyosho etc. Där det är lätt o få tag i delar. Undvik de billigaste ”nomame” RC bilarna som inte går att byta/fåtag delar på.

Nu blir man jäkligt nyfiken på vad Lancian är 😇
Det är en LC-Racing PTG2, samma tillverkare som på min lilla Short Course-truck 🙂 Rallybil i skala 1:10.
Fick köpa loss den till ett bra pris när butiken som sålde dem la ner.
De såldes utan elektronik men färdig kaross. Denna var dock ihopbyggd som demo med enklare elektronik (2400kv motor, 60a esc, "no-name" servo, enklare flysky radio) och bara testkörd några minuter på golvet inne i butiken.
Får se om det får bli en "shelf queen", om jag stoppar in någon roligare elektronik eller om jag nöjer mig och buskör med den som den är 🤔

Man tänker för övrigt inte på hur mycket större Traxxas trx-4m faktiskt är jämfört med Axial SCX24!

20240720_234052.jpg
20240720_234106.jpg
20240720_234149.jpg
20240720_234456.jpg

20240720_235533.jpg

@Ehrnholm som @skyseeker säger så hänger det ju på vad för slags bil du är ute efter 🙂 men en begagnad Traxxas Rustler 2wd borde gå att hitta under 2000kr. Gammal och basic plattform, men kul även i 35km/h i timmen, lättlagad och delar finns överallt och kostar inte många kronor 🙂

Det är en LC-Racing PTG2, samma tillverkare som på min lilla Short Course-truck 🙂 Rallybil i skala 1:10.
Fick köpa loss den till ett bra pris när butiken som sålde dem la ner.
De såldes utan elektronik men färdig kaross. Denna var dock ihopbyggd som demo med enklare elektronik (2400kv motor, 60a esc, "no-name" servo, enklare flysky radio) och bara testkörd några minuter på golvet inne i butiken.
Får se om det får bli en "shelf queen", om jag stoppar in någon roligare elektronik eller om jag nöjer mig och buskör med den som den är 🤔

Man tänker för övrigt inte på hur mycket större Traxxas trx-4m faktiskt är jämfört med Axial SCX24!

20240720_234052.jpg
20240720_234106.jpg
20240720_234149.jpg
20240720_234456.jpg

20240720_235533.jpg

@Ehrnholm som @skyseeker säger så hänger det ju på vad för slags bil du är ute efter 🙂 men en begagnad Traxxas Rustler 2wd borde gå att hitta under 2000kr. Gammal och basic plattform, men kul även i 35km/h i timmen, lättlagad och delar finns överallt och kostar inte många kronor 🙂
Prefekt shelf och bus bil 😊
Sen kommer uppgraderingarna 😉

Gräsänkling, så passade på att greja ny kaross till ena crawlern (HPI Venture).
Sjukt ful kaross, och jag är verkligen inte bra på att maskera och måla. Men ser ok ut på avstånd, och den är "funktion före utseende" ändå!

Behöver dock komma på en lösning för att få ner karossen lite lägre i bak då stötdämpartornen tar emot i nuläget. Och kommer troligtvis att kapa i original stötfångare fram, eller byta ut den för att bättre följa karossen form vid tillfälle.

Blev även nya däck att testa, Jconcepts Landmines. Men istället för foams stoppa jag i sådana "hair buns" som tydligen ska funka bra. Testade för länge sen men har helt glömt bort, så ska bli spännande att testa igen 😄

20240727_234528.jpg
20240727_234543.jpg

Har inte hunnit med att köra så mycket nu i sommar heller men lite har det blivit. Minsta grabben har lärt sig att gasa och svänga nu också så snart är vi tre som konkurrerar om bilen!

Gav mig ut på en kvällstur på skogsstigarna kring svärföräldrarnas sommarhus efter alla gått och lagt sig. Såg ingenting utan bilens lampor så det var ett kul litet äventyr 😁

IMG_7142.jpeg
IMG_7141.jpeg

Snabb test med nya karossen och däcken på baksidan med de begränsade utmaningar som finns där.

Jäklar vad den klättrar nu! Mycket brantare på bild 1 & 2 än vad det ser ut.
Har aldrig varit nära att komma upp där med samma bil innan.
Men nu var det inga större problem när däcken väl fick fäste!
Vill således tro att det är en kombination av lägre vikt/tyngdpunkt med nya karossen och greppigare hjul där "hair buns'en" är tillräckligt hårda men mjuka nog för att låta däcken forma sig ännu mer efter underlaget och nya "greppiga" däck.
Ska bli kul att testa mer på riktigt vid tillfälle 😃
20240729_162742.jpg
20240729_162735.jpg
20240729_163217.jpg

Tack! Ska kolla kullagergrosisten…
Amazon finns ju lite men inte i närheten som till 1/18 🙃
Värsta fall får man väl investera i en 4D printer o ta saken i egna händer 😅
Ja, i teorin om du skaffar en skrivare så finns det ju sjukt mycket färdiga filer att ladda ner gratis från typ thingiverse för 1:10 som du då bara borde kunna skala ner innan man printar 😄

Tänkte testa stället jag alltid körde förr i en skogsdunge där jag haft många bra "testställen" när jag ändå skulle besöka morsan, men det var mer eller mindre helt igenvuxet..
Lyckades åtminstone även här klara en "linje" jag försökt flera gånger innan men aldrig lyckats med förrän nu!

20240730_155702.jpg
20240730_155706.jpg

Tillbaka
Topp