• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora och radiostyrda tråden!

Fortfarande flygdugligt, men nu börjar jag bli varm i kläderna och testar gränser.🙂 Lågflygningar, hur nära sig själv eller bilen kan man egentligen flyga, osv.. planet klarar sig förvånansvärt bra för priset.
1000006528.jpg

Äntligen lite "riktig" körning ihop med andra entusiaster för första gången på allt för länge!

Fick bli HPI'n som fick följa med ut idag, och den funkar fortfarande fruktansvärt bra
20250421_133616.jpg
20250421_130313.jpg

Bilagor

• 20250421_132113.jpg
    20250421_132113.jpg
    985.7 KB · Visningar: 3
  • 20250421_133559.jpg
    20250421_133559.jpg
    2 MB · Visningar: 6
Inte haft igång min Slash på två år. Varför står det såhär i displayen? Har jag sumpat batterierna

Bilagor

• IMG_3669.jpeg
    IMG_3669.jpeg
    1,013.4 KB · Visningar: 4
Tänker du på ReservdelsRC / RC world? I så fall la de ner förra sommaren ☹️
Ok tack. Synd. Ja batterierna är nog körda. Får skylla mig själv. Om man köper nya och köper NiMH istället (var alltid sjukt nervös för LiPo) så antar jag prestandan går ner något. Men Mig spelar det ingen roll om den går något långsammare då barnen inte kan hantera den som den är idag. Finns nimh att uppbringa i göteborg eller är det online som gäller?

Ok tack. Synd. Ja batterierna är nog körda. Får skylla mig själv. Om man köper nya och köper NiMH istället (var alltid sjukt nervös för LiPo) så antar jag prestandan går ner något. Men Mig spelar det ingen roll om den går något långsammare då barnen inte kan hantera den som den är idag. Finns nimh att uppbringa i göteborg eller är det online som gäller?
Jag köpte nya på Amazon. Funkar bra 😊

Ja det var trist att de la ner. Utan att säga för mycket så hade den nya ägaren som tog över ingen större koll så att säga... 🙄

Ja det är ju lätt hänt med lipo tyvärr!
Precis som du säger är ju nimh säkrare men du tappar toppfart och acceleration, men även körtid (dels att de håller mindre men även att de oftast är dyrare än motsvarande lipo sett till mah per krona). Glöm inte att avaktivera lipo-läget i bilen bara om du går över till nimh 🙂

Vad jag vet finns nog inget i gbg längre, så skulle säga typ kullagerossisten eller elefun på webben

Ja det var trist att de la ner. Utan att säga för mycket så hade den nya ägaren som tog över ingen större koll så att säga... 🙄

Ja det är ju lätt hänt med lipo tyvärr!
Precis som du säger är ju nimh säkrare men du tappar toppfart och acceleration, men även körtid (dels att de håller mindre men även att de oftast är dyrare än motsvarande lipo sett till mah per krona). Glöm inte att avaktivera lipo-läget i bilen bara om du går över till nimh 🙂

Vad jag vet finns nog inget i gbg längre, så skulle säga typ kullagerossisten eller elefun på webben
Aha ok, kanske stanna med Lipo då. Nimh verkar ju inte nämnvärt billigare heller. När jag köpte Slashen kostade batterierna 360:-/st såg jag idag på kvittot , känns som svårt att hitta det idag?

Aha ok, kanske stanna med Lipo då. Nimh verkar ju inte nämnvärt billigare heller. När jag köpte Slashen kostade batterierna 360:-/st såg jag idag på kvittot , känns som svårt att hitta det idag?
Ja 360 med en färdig traxxas kontakt kan nog bli tufft att hitta 🤔 Om du kan löda skulle du ju kunna ta kontakterna från de gamla och löda på dem på dessa dock som ändå var ok pris

Ja 360 med en färdig traxxas kontakt kan nog bli tufft att hitta 🤔 Om du kan löda skulle du ju kunna ta kontakterna från de gamla och löda på dem på dessa dock som ändå var ok pris
Löda på lipo vill jag inte. Då får jag bita i sura äpplet. Men Jäkla rörigt då att hitta ett Lipo 2S med rätt kontakt för Slash 4X4 VXL.
Här är från manualen till 4x4 VXL. Stämmer ju dock inte helt med vad jag haft (5000mAh/2s)

1745833012584.png

Senast ändrad:
Löda på lipo vill jag inte. Då får jag bita i sura äpplet. Men Jäkla rörigt då att hitta ett Lipo 2S med rätt kontakt för Slash 4X4 VXL.
Här är från manualen till 4x4 VXL. Stämmer ju dock inte helt med vad jag haft (5000mAh/2s)

1745833012584.png
Beställ inte något av deras egna lipo'n om du inte har någon av deras egen laddare. Jag kan skriva ihop en bättre förklaring/beskrivning åt dig senare ikväll :)

@Number 6

Ok, först då ang. Traxxas egna lipo och laddare: Dels "måste" du ha deras egna laddare för att ladda deras lipo. Har du det så är de dock bland de lättaste batterier och laddare att ha att göra med, då man mer eller mindre bara trycker på start så sköter det sig nästan själv. Nackdelen är då bara att man betalar ett högt pris kontra batterikapacitet och kraft på laddare så att säga.

Förstår att du inte vill löda, det kan ju vara både pilligt och lurigt!

Men då är det bättre att skaffa exempelvis de batterier jag länkade innan och en sån här adapter om du inte hittar något annat vettigt batteri med rätt (dvs "traxxas) kontakt från början

Jag är (tyvärr 😂) inte sponsrad av kullagergrossisten, men de har funkat klockrent de gånger jag beställt från dem 🙂

Bara att hojta om jag missade något eller om du har någon fundering!

Fick kört lite crawling i lördags, testade ett ställe hyfsat nära hemmet. Tyvärr inte allt för mycket utrymme/berg att köra på men var iaf kul en stund 😀 Lurade dessutom med mig en kompis, så Red Cat'en fick agera lånebil igen. Den funkar förvånansvärt bra med relativt små modifikationer!
PXL_20250503_170749904.jpg

Bilagor

• PXL_20250503_170745208.jpg
    PXL_20250503_170745208.jpg
    2.1 MB · Visningar: 2
  • PXL_20250503_165505054.MP.jpg
    PXL_20250503_165505054.MP.jpg
    2.6 MB · Visningar: 3
  • PXL_20250503_170807003.jpg
    PXL_20250503_170807003.jpg
    2.1 MB · Visningar: 3
Vad har expertpanelen för råd kring att laga skador på chassi och vingar på RC bilar?
Menar du karossen? I så fall finns det ett lim som heter typ "shoe goo" som fungerar bra! Är egentligen till för att laga gummisulor på skor (som namnet antyder), så det blir gummiaktigt när det stelnar

IMG_9430.jpeg
IMG_9431.jpeg IMG_9433.jpeg

Flyttade in i radhus med en helt övervuxen trädgård i höstas och efter flera omgångar med rena och körningar till återvinningen med ris och ogräs har vi äntligen lite öppna ytor.

Grabbarna har byggt en koja av gamla grenar under den förvuxna syrenen men det passar sig också väl att köra småbilarna där! Planen är att göra gräsmatta över så mycket som möjligt men en del av det dröjer nog till hösten.

Så! Fram tills dess är det fritt fram att göra lite roliga crawlerhinder för barnen (stora som små) att ha kul med! Vad hade ni gjort med de här ytorna? :) En liten slänt kanske 2kvm och 9-10kvm under en syrén med pinnkoja att utnyttja! Är jag snart så kan det nog att koppla ihop genom att strategiskt anlägga rabatt under häcken mellan hörnen där bilarna kan smyga emellan i djungeln. 😁

Alla tips mottages tacksamt!

IMG_9430.jpeg
IMG_9431.jpeg IMG_9433.jpeg

Flyttade in i radhus med en helt övervuxen trädgård i höstas och efter flera omgångar med rena och körningar till återvinningen med ris och ogräs har vi äntligen lite öppna ytor.

Grabbarna har byggt en koja av gamla grenar under den förvuxna syrenen men det passar sig också väl att köra småbilarna där! Planen är att göra gräsmatta över så mycket som möjligt men en del av det dröjer nog till hösten.

Så! Fram tills dess är det fritt fram att göra lite roliga crawlerhinder för barnen (stora som små) att ha kul med! Vad hade ni gjort med de här ytorna? :) En liten slänt kanske 2kvm och 9-10kvm under en syrén med pinnkoja att utnyttja! Är jag snart så kan det nog att koppla ihop genom att strategiskt anlägga rabatt under häcken mellan hörnen där bilarna kan smyga emellan i djungeln. 😁

Alla tips mottages tacksamt!
Klättra på stenhögar är kul.

jag har alltid tänkt att gamla tegelpannor och dylikt vore grymt att använda om jag haft ett utrymme att bygga en egen "bana" 😅
Synd att taket är papp då, annars hade jag kanske haft något 😁 Vi har försökt bygga en repbro med trädgårsvajer för blommor och syrenpinnar som vi borrat hål i. Har även en del grova syrenstammar som ska kapas ner i år.

Inte mycket plats men frugan har insett värdet av att ha vettig plats att köra på: barnen är väldigt lugna innan middag då ;) Förhoppningsvis kan jag kombinera stenfält med planering av växter som gör det prydligt!

Tillbaka
Topp