• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora Omega Aqua Terra tråden!

TheTaleTeller

Vacheron
Friends Of KS
2-Faktor
IMG_4975.JPG


Skyfall Anabola åter på länk :cigar:
 

Kai

Rolex
Undersköterskan skrev
Nja, jag vet inte vad jag ska säga. Jag gillar inte kvartsklockor. Inte ens Omegas. Jag har inte haft någon i samlingen på en väldans massa år. När det gäller just AT med kvartsverk kan man väl bara kort och gott konstatera att de är enklare och billigare byggda än sina fulländade, mekaniska syskon. Två exempel på detta är visarna och indexen; i kvartsversionerna är dessa i rhodiumpläterat stål medan det i andra generationens (AT 8500) och tredje generationens (AT 8800/8900) mekaniska utgåvor är solitt guld som gäller. Ett annat exempel är datumramen som
de första årgångarna av den andra generationen så fint stoltserade med; den saknas också på kvartsversionen.



Ok, tack till Kail och Undersköterskan,
vet någon om det är identisk länk, lås, glas, boettform eller är simplifieringen större än vad som syns vid en första anblick ?
Jag upplevde länk, lås, glas, boettform mm som identiska 8500. Var ett tag sedan jag hade den i min ägo, den fick gå vidare till min far, så jag träffar klockan regelbundet. Ska se om jag minns att återrapportera efter nästa träff.
 

N.M.O

Cartier
2-Faktor
Har haft ATn i många år men hittar fortfarande nya detaljer som tilltalar mig. Har inte sett den som "skarp" i formerna innan men i visst ljus och vissa vinklar ser man ju nya saker! Bildkvalitén är vad den är efter ett par öl :D
 

Bilagor

  • IMG_20170812_015103.jpg
    IMG_20170812_015103.jpg
    161.9 KB · Visningar: 123

MånsT

Rolex
Har haft ATn i många år men hittar fortfarande nya detaljer som tilltalar mig. Har inte sett den som "skarp" i formerna innan men i visst ljus och vissa vinklar ser man ju nya saker! Bildkvalitén är vad den är efter ett par öl :D
Den silvriga teak-tavlan är lite ovanlig, bjud på fler bilder!
 
Den grå är verkligt fin; när AT 8500 lanserades år 2009 fanns den ursprungligen bara att tillgå med grå eller mörk tavla. Min är utplockad i november år 2011 och har kaliber 8500A, min allra första 8500:a faktiskt. Jag använder den aldrig numera, det var några år sedan den fick wristtime och skulle nog egentligen behöva servas men avstår från det då den inte används. En keeper som är kul att ha i samlingen och som får stanna ändå :)

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Bilagor

  • IMG_2925.PNG
    IMG_2925.PNG
    328 KB · Visningar: 102

N.M.O

Cartier
2-Faktor
Min köptes dagen efter studenten (gåvan uteblev då jag hade "för dyr smak" enligt föräldrarna) den 13 juni 2009 och har använts flitigt sedan dess. Då var den precis inkommen i butiken och jag som hade tittat på 2500 kunde inte göra annat än att bita i det sura äpplet och ta klivet upp på 8500! Har precis fått tillbaka den från service och är lika glad för den nu som då. Av naturliga skäl kommer den alltid behållas och mest troligt få mer tid på handleden än annat som finns i lådan. Åtminstone tills dess att jag får lika betydelsefulla minnen att binda i en klocka som jag fått till denna :)
 
  • Like
Reactions: Kai
Min köptes dagen efter studenten (gåvan uteblev då jag hade "för dyr smak" enligt föräldrarna) den 13 juni 2009 och har använts flitigt sedan dess. Då var den precis inkommen i butiken och jag som hade tittat på 2500 kunde inte göra annat än att bita i det sura äpplet och ta klivet upp på 8500! Har precis fått tillbaka den från service och är lika glad för den nu som då. Av naturliga skäl kommer den alltid behållas och mest troligt få mer tid på handleden än annat som finns i lådan. Åtminstone tills dess att jag får lika betydelsefulla minnen att binda i en klocka som jag fått till denna :)

Härligt, då har du en riktigt tidig AT 8500 :) Hur har den presterat under de 8 år du använt den ?
 

N.M.O

Cartier
2-Faktor
Härligt, då har du en riktigt tidig AT 8500 :) Hur har den presterat under de 8 år du använt den ?
Sanslöst bra måste jag säga. Tror knappt jag justerat tiden mer än tre-fyra gånger under alla år. Eventuellt någon mer gång när den stannat efter att ha blivit kvarlämnad hemma när jag åkt bort. Nu efter service har jag inte tänkt på det nämnvärt men har en känsla av att den går lite fortare än tidigare. Återstår att se om det är något jag kommer tänka på eller inte :)
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Senast ändrad:

Kugghjul

Panerai
"Horizontal Lines
Modelled after the decks of luxury yachts...."

Tyvärr alltså, jag har problem för dom horisontella linjerna. På båtdäck går ju ribborna alltid från fören till aktern.
MARELLA - Aft Deck.jpg
Det är ju inte enda problemet... Kommer dessa nya (fula) modeller säljas parallellt med de gamla snygga, eller ersätter de helt de gamla?
 
Topp